Auteur Topic: Alles over helmen  (gelezen 22231 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Elie

Alles over helmen
« Gepost op: 06 januari 2009, 15:26 »
Hallo,

Na eens wat opgevangen te hebben over de levenduur van een helm ben ik eens gaan kijken van welk jaar mijn helm was :-[ Mijn helm is een Nolan N37 integraal met een gewicht van 1480gr. Op de zijkant staat 93. Dus ik denk dat mijn helm van BJ93 is :-\? Nu heb ik gezien op het net dat een polycarbonaat , welke de mijne is denk ik, zo rond de 3-5 jaar moet vervangen worden :-X De mijne zal dan wel dringend aan vervanging toe zijn zeker ;D Heb de wangstukken en hoofdstuk nu eens verwijderd om te wassen tot ik een nieuwe heb. Nu heb ik eens gevoeld aan de binnenschaal en deze is behoorlijk hard? Zou dat altijd zo geweest zijn of is dit hard gekomen door de ouderdom?

En voor een nieuwe had ik graag een systeemhelm gekocht ivm bril dragen. Man die helmen zijn duur ???Denk dat ik toch maar voor een integraal ga dan :-\Voor dat geld doe ik wel mijn bril paar keer af en aan ;D Wat voor merk kunnen jullie aanraden kwa goede prijs/kwaliteit?

Groetjes Elie
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Offline Bono

Re: Alles over helmen
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2009, 15:37 »
Hoi Elie,

Ik weet niet wat jij duur vindt. Dat is natuurlijk zeer persoonlijk en ik begrijp dat ieder zijn budget heeft. Het cliché wat dan vaak wordt gebruikt is dan: "Ik kan niet in je portemonnaie kijken".

Ik ben ook brildragend en heb een AIROH SE 500. Ik vond / vind deze helm niet duur en heb er veel plezier (comfort) van. Maar goed, iedereen is anders en smaken verschillen. Zo zal ook iedereen bepaalde wensen of eisen hebben t.a.v. een helm; al dan niet gebaseerd op ervaring. Ook dit is allemaal heel persoonlijk.

Als ik jou was, zou ik de beurs afwachten, daar verschillende helmen proberen en passen en daar je slag slaan. Alle merken, soorten en maten bij elkaar.

Groet,
Bono.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2009, 15:40 door Bono »
-- Han --

Offline robgoesdakar

Re: Alles over helmen
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2009, 15:51 »
Helmen..... is inderdaad heel persoonlijk.

Als je een hele goeie dealer weet te vinden, kun je ze zelfs proberen. Want ook geruis speelt een rol.
Zorg gewoon voor een goed passende helm, en hou er rekening mee dat ie met 5 jaar zonder meer vervangen moet worden. (Los van hoeveel er mee gereden is)

Een goede helm draagt bij aan een stukje veiligheid tijdens een val. Ook dat is iets wat je in je achterhoofd moet houden. En ja, alles is volgens wettelijke normen gekeurd en goed bevonden, maar toch.

Verder past niet iedereen hetzelfde merk helm !!!!  Sommigen hebben een andere vorm van het hoofd waardoor bepaalde helmen gewoon niet (goed) passen.


Persoonlijk zweer ik bij schuberth. Momenteel de C2, en die past perfect, en prettig in gebruik met alle opties die er op zitten. Ja, niet de goedkoopste, maar voor zo'n 80 euro per jaar is mijn hoofd wel goed beschermd hoef ik mijn bril niet af te zetten e.d. En met meer dan 25k kilometers is het mij dat wel waard.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: Alles over helmen
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2009, 21:53 »
C2's zijn momenteel bijna overal in de aanbieding.
In Duitsland scoor je al een C2 voor nog geen €300,-. 8)

Jan-Willem

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2009, 17:47 »
Of kijk is naar de systeem helm van HJC. Ben er voor het geld goed tevreden over. ca 250 euro koste ze.

superlativ87

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2009, 17:57 »
Ik heb de Nolan N103, bevalt me goed! ;D

Offline lonely wolf

Re: Alles over helmen
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2009, 23:01 »
heb wel leuke site uit belgie waar ze vizieren hebben van alle soorten die er te koop zijn en niet duur.

heb er pas 1 bestelt voor de airoh sv55 koste me 29.90 euro de verzent kosten waren gratis.
prijs was minimaal 10 euro verschil met nederland waar ze wel verzend kosten rekenen.

had hem binnen 5 dagen thuis weekend er bij in.
kijk hier maar voor de liefhebbers www.rad.eu

Offline Elie

Re: Alles over helmen
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2009, 19:12 »
Hallo,

Ik heb mijn nieuwe helm gekocht, nml een lazer vertigo-zen.De nieuwprijs was 135€ en ik heb hem kunnen kopen voor 50€. Denk omdat het einde reeks was? Hier een foto:

Schaal bestaat uit: Technopolymer injected
Comfortabel interierur
Vizier : kras bestendig
           Anti-fog pinlock vizier monteerbaar
           Getint, helder of multicolor vizier  verkrijgbaar
Ventilatie : kin en top
Decoratie : gespoten + vernist
Gewicht : +/- 1.450gr (L)

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Offline xrvtuur

Re: Alles over helmen
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2009, 11:46 »
ik heb ook net een nieuwe, ik had een Arai SZ/M van 2001 en heb nu een Arai SZ/F in een speciaal kleurtje gekocht, zo ik ben er echt blij mee, zo'n Arai zit zo lekker dat je hem niet meer af zou zetten.


grtjs arthur
Varadero SD02  2004

Offline robgoesdakar

Re: Alles over helmen
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2009, 09:53 »
En je gezicht is te zien bij een tankstation zodat je m niet meer af hoeft te zetten  :-X
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline xrvtuur

Re: Alles over helmen
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2009, 09:59 »
haha, 1 uit de oude doos, maar ja toen had ik dus ook al een Arai SZ ;)
Varadero SD02  2004

Offline Pim

Re: Alles over helmen
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2009, 23:32 »
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe helm. Weet alleen echt nog niet wat. Zo veel aanbod...en zoveel verschil in prijzen... Er wordt wel eens geroepen:"je moet kopen wat het beste past". Maar je kan helmen passen die 100 euro zijn en je kan helmen passen die 600 eu zijn...
Wat is de minimum prijs die je aan een helm moet uitgeven? Ik heb geen idee... Kwaliteit en veiligheid staat bij mij hoog in het vaandel maar bijv. 600 euro voor een helm vind ik echt te gek. Ik zie door de bomen het bos niet meer... Ik zag deze laatst: Arai Tour X. Erg mooie helm maar redelijk aan de prijs: € 379 bij www.RAD.eu
Ik vindt de Airoh S4 Enduro wel een mooi ding en die is weer goedkoper.

Wat is jullie advies?
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Offline Bono

Re: Alles over helmen
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2009, 16:49 »
Wat is jullie advies?
Ik geloof dat bij iedere (zichzelf serieus nemende motorrijder) kwaliteit, maar in ieder geval veiligheid ook hoog in het vaandel staan. Een passend advies is moeilijk. Iedereen heeft zo zijn budget of limiet. Ik geef ook geen € 600,= uit voor een helm. Ook geen € 379,=. Er zijn goede helmen voor beduidend minder. Je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar ook zo goedkoop. Ik zou zeggen, kijk in je knip, bepaal je limiet en ga op zoek. Binnenkort beurs in Utrecht. Kun je kijken en passen. (Draag)comfort is ook belangrijk. Suc6.
-- Han --

Wout

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2009, 16:02 »
Wie van jullie heeft ervaring met de HJC CL-XS (oa bij Hein-Gericke verkrijgbaar). Dit is een soort endurohelm met vizier. Ik ben vooral benieuwd wat de ervaringen met het viziermechanisme zijn.
Grtz, Wout

Offline GJ.

Re: Alles over helmen
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2009, 20:20 »

Dat valt anders wel vies tegen :(, ik kreeg toch geregeld komentaar, met mijn open helmpie :-\
Willempie

Offline Pim

Re: Alles over helmen
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2009, 12:09 »
Wie van jullie heeft ervaring met de HJC CL-XS (oa bij Hein-Gericke verkrijgbaar). Dit is een soort endurohelm met vizier. Ik ben vooral benieuwd wat de ervaringen met het viziermechanisme zijn.
Grtz, Wout

Ook ik ben benieuwd naar de ervaringen van de dragers van dit type helm! 
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Offline delange33

Re: Alles over helmen
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2009, 14:16 »



Ik vind dit een erg leuke helm, iemand hier ervaring mee?
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline delange33

Re: Alles over helmen
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2009, 14:20 »
Ook ik ben benieuwd naar de ervaringen van de dragers van dit type helm!

Maar Jullie bedoelde deze?

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline Pim

Re: Alles over helmen
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2009, 10:17 »
Maar Jullie bedoelde deze?
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/hjc/cl-xs/hjc-cl-xs.gif

Yep! O.a. die ja. Dit type helm, met klep en vizier die je open kan klappen. Is dat een prettig systeem?
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Wout

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2009, 13:24 »
Maar Jullie bedoelde deze?
Yep:

Vooral de degelijkheid van het viziermechanisme.
Wout

Stampertje

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2009, 13:50 »
Deze heb ik



Ik vind dit een erg leuke helm, iemand hier ervaring mee?
[

Ja deze heb ik super helm.
Alleen lijkt het hier op de foto's dat je de kin stuk naar achter kan klappen.
je kan hem er afhalen!
Hij maakt wel wat geluid op de snelweg.
Ik kan er mee leven.
niels

Offline delange33

Re: Alles over helmen
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2009, 14:06 »
Ok Niels bedankt! Ik zal hem eens gaan passen.  ;)

O, Pim en Wout hier kun je eens een test lezen over de HJC CL-XS
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/hjc/cl-xs/

Wel in het Engels. 8)
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2009, 14:22 door delange33 »
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Wout

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #22 Gepost op: 02 februari 2009, 14:30 »
O, Pim en Wout hier kun je eens een test lezen over de HJC CL-XS
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/hjc/cl-xs/

Wel in het Engels. 8)
Test gelezen. In de winkel vondt ik de bevestiging van het vizier en het vizier zelf wat knullig. Dit komt ook uit de test. Jammer, want de helm ziet er verder goed uit en zit bij mij goed. We zoeken dus verder.
Airoh S4? wat zijn daar de ervaringen mee?

Wout

Offline olaf

Re: Alles over helmen
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2009, 19:35 »
ik vroeg me af of die klep boven het vizier bij snelweg rijden voor meer tegendruk zorgt ? zijn er die er mee rijden en wat is hun ervaring , loont het dus als je er een koopt om de klep afneembaar te hebben . Olaf
AT en KTM Adv 990R

borus

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2009, 21:42 »
Test gelezen. In de winkel vondt ik de bevestiging van het vizier en het vizier zelf wat knullig. Dit komt ook uit de test. Jammer, want de helm ziet er verder goed uit en zit bij mij goed. We zoeken dus verder.
Airoh S4? wat zijn daar de ervaringen mee?

Wout

Tja, goed nieuws en slecht nieuws. Je kan het vizier in elke stand laten staan die je wilt. Zelfs bij snelweg snelheden blijft hij stabiel, en toch kan je hem met een snelle druk van je vinger dicht zetten. Perfect dus.

Je begrijpt dat dit het goede nieuws is. Het slechte nieuws is dat het vizier met regen niet ideaal is. Hij valt niet terug in de helm, dus na enige tijd beginnen er af en toe druppels langs de binnenkant te lopen. Ik heb daar nog geen oplossing voor gevonden. Ook is blijkbaar de ventilatie niet perfect, want hij heeft de neiging snel te beslaan (nu zit ik wel 's ochtend om 07:00 bij stevige kou op de motor).

Toch ben ik wel heel tevreden met de helm. Goedkoop, lekker licht, geweldig uiterlijk, zit heel erg lekker, goed in de wind (lees: areodynamisch), prettige sluiting, goede klep. Ik zou voor de prijs de gok nemen. Bevalt het niet, haal je het vizier eruit en heb je prima crosshelm.

Just my 2 cents ...

Offline Elie

Re: Alles over helmen
« Reactie #25 Gepost op: 05 februari 2009, 22:31 »
Mijn Lazer is ook niet ideaal ivm aandampen! Ik hab gisteren gereden bij 2 graden en kan hem bijna niet dicht houden! Heb het vizier al diverse malen gekuist maar geen verandering:s Mijn nolan kon ik dan nog op een klein kiertje zetten maar bij deze lazer is het een groter verschil van dicht naar 1 ste standje open:s Ik zal niet anders kunnen denk ik dan een pin lock aan te schaffen:s Weten jullie soms raad?

Groeten Elie
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Offline Sounddragon

Re: Alles over helmen
« Reactie #26 Gepost op: 12 februari 2009, 21:01 »
Ik heb de Shoei Hornet DS met pinlock, ben erg tevreden over de helm, zit heerlijk, en de pinlock voorkomt in 99% van de gevallen beslaan van het vizier; alleen met natte sneeuw in grotere hoeveelheden had hij het even moeilijk, maar met wat meer ventilatie open ging ook dat prima.. het helpt ook erg goed als je je helm binnen bewaart ipv in de koude schuur...
 
Kleinigheidje bij de Shoei: niet naar de prijs kijken, gewoon afrekenen en genieten van de topkwaliteit..  ;)
 
 
 
 
 
 

trx

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2009, 09:43 »
Mijn Lazer is ook niet ideaal ivm aandampen! Ik hab gisteren gereden bij 2 graden en kan hem bijna niet dicht houden! Heb het vizier al diverse malen gekuist maar geen verandering:s Mijn nolan kon ik dan nog op een klein kiertje zetten maar bij deze lazer is het een groter verschil van dicht naar 1 ste standje open:s Ik zal niet anders kunnen denk ik dan een pin lock aan te schaffen:s Weten jullie soms raad?

Groeten Elie


Wat je kan doen is bv een trekstripje rond het kinstuk spannen en dan vizier dicht doen. Door het trekstripje die in de weg zit kan het vizier niet volledig dicht, blijft er dus een kiertje open, net (niet?) genoeg om aandampen tegen te gaan. Is iets dat veel gedaan wordt bij de circuitpiloten. Nadeel is dan wel dat je het vizier niet meer volledig kunt sluiten zonder het trekstripje los te knippen


trekstripje :


trx

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2009, 09:49 »
Ohja, Shoei heeft daarvoor een speciaal klepje aan de zijkant van het vizier. Je kan dat klepje omhoog zetten en dan blijft er een heel klein kiertje open, heel handig. Toen ik de helm kocht en de verkoper mij dit vertelde dacht ik van : 'jaja, blabla, verkoopspraatje'.
Na 6 jaar en verschillende Shoei-helmen kan ik zeggen dat het verrekt handig is.

Ook qua service zit Shoei zeer goed.
In België organiseren 1 maal per jaar in iedere RAD-vestiging een Shoei-onderhoudsdag. Dan komen een paar mannen/vrouwen van Shoei om gratis je helm een grote onderhoudsbeurt te geven. Indien nodig vervangen ze dan GRATIS, zelfs voor een helm van 4 jaar oud het viziermechanisme.


(oja, RAD website is offline, gisterenavond nog ok, nu 'stuk'  :-\ )


En Shoei hoeft niet zo duur te zijn hoor, gewoon het goeie moment afwachten en een einde reeks kopen.
Mijn eerste, een Z-one (circuithelm) gekocht in Andorra, 350€ ipv 620€ in België, nu helaas zwaar beschadigd (maar mijn hoofd niet  ;D).
Had ook al een Raid I , einde reeks bij het verschijnen van de Raid II, gekocht voor 250€ ipv 400€.
En nu ter vervanging van mijn Z-one heb ik voor op circuit een XR1000 gekocht maar in een kleurtje die in 2009 niet meer wordt verkocht. Nog geen 300€, dus ook fikse korting  :D.

Jorrit

  • Gast
Re: Alles over helmen
« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2009, 20:56 »
Als je hip en stoer bent koop je een Roof Boxer. Bijvoorkeur oranje.






(Althans dat heeft de verkoper van de Leertent me wijs gemaakt  ;))