Techniek > Honda XLV750R

Is het model met zwarte motorblok verkocht geweest in Belgie?

(1/2) > >>

VFR-rijder:
Zoals de titel al zegt vraag ik mij af of het model met zwarte motorblok verhocht is geweest in Belgie, ik heb ze hier nog nooit gezien, en wist zelfs niet dat ze bestonden voor ik wat opzoekingen over de XLV750R heb gedaan.
Ze zijn wel mooi in het zwart met rood of grijs erbij en ook heel tijdloos (je zou niet zeggen dat ze zo oud zijn), maar het model in Honda kleuren met rode motorblok heeft toch wel iets dat aanspreekt.
Twijfel nu een beetje naar wat ik op zoek zal gaan. Maar het model met zwarte motorblok heb ik hier in Belgie nog nooit gezien. Wie kan mij hierover info geven?

Two Plugs:
Hoi VFR rijder,

Voor wat betreft het 'rode' blok (de z.g. "HRC" versie): in Nederland is dit de enige serie geweest die formeel door Honda is gevoerd.

Deze "HRC" had een aantal pijnpuntjes... Zo was een XLV750R in 1983 (introductie op de Salon van Parijs) een fix stuk duurder (ca. 2.000-3.000 Gulden, zeg maar een dikke 1.400 €) dan een vergelijkbare BMW R80GS; terwijl er kwalitatief ook nog het een en ander op af viel te dingen...

Om de reputatie te redden, bracht Honda een 'publieke' versie uit, de 'Limited' met idd zwart motorblok en metalic lak en technisch op een paar punten verbeterd. Martin Visser weet er echt veel van af, volgens mijn informatie is deze 'Limited' versie alleen gevoerd in Frankrijk en Italië.

De XLV750R Limited die ik heb komt oorspronkelijk uit Frankrijk en is in 1985 op Nederlands kenteken gezet.

VFR-rijder:

--- Citaat van: Two Plugs op 02 februari 2010, 14:39 ---Hoi VFR rijder,

Voor wat betreft het 'rode' blok (de z.g. "HRC" versie): in Nederland is dit de enige serie geweest die formeel door Honda is gevoerd.

Deze "HRC" had een aantal pijnpuntjes... Zo was een XLV750R in 1983 (introductie op de Salon van Parijs) een fix stuk duurder (ca. 2.000-3.000 Gulden, zeg maar een dikke 1.400 €) dan een vergelijkbare BMW R80GS; terwijl er kwalitatief ook nog het een en ander op af viel te dingen...

Om de reputatie te redden, bracht Honda een 'publieke' versie uit, de 'Limited' met idd zwart motorblok en metalic lak en technisch op een paar punten verbeterd. Martin Visser weet er echt veel van af, volgens mijn informatie is deze 'Limited' versie alleen gevoerd in Frankrijk en Italië.

De XLV750R Limited die ik heb komt oorspronkelijk uit Frankrijk en is in 1985 op Nederlands kenteken gezet.

--- Einde van citaat ---

Hallo Two Plugs,

bedankt voor de info,
Heb al gezien dat er in Frankrijk veel meer te koop staan dan hier in Belgie en bij jullie in Nederland, en ben er dan ook over aan het nadenken om er één te gaan kopen in Frankrijk. Ben dan ook bezig met het informeren over de praktische zaken van het invoeren vanuit Frankrijk, weet jij daar iets meer over?

De taal is natuurlijk al een eerste probleem, mijn frans is niet zo goed (schrijven lukt helemaal niet dus eens een mail te sturen is een probleem).
De papierwinkel: douane hier in Belgie zou geen probleem zijn, maar weet niet of er in frankrijk iets moet gebeuren bij de uitvoer, want in Frankrijk blijft een nr. plaat ook bij het voertuig zoals bij jullie in Nederland (en bij jullie in Nederland moet de nr. plaat worden ingeleverd en krijg je papieren voor export, weet ik omdat ik ooit een Matra Murena in Nederland ben komen kopen maar de verkoper een handelaar heeft dit toen samen met mij in orde gebracht)
Verder hebben we hier in Belgie bij elk voertuig een gelijkvormigheidsattest, nu is dit europees maar bij oudere modellen niet. Hebben jullie ook zo een gelijkvormigheidsattest, heb horen zeggen dat de Fransen dit niet hebben. Dit zou ik dan moeten aanvragen bij Honda, maar dat zou een probleem kunnen zijn (ook voor het aanvragen van een nr. plaat) als het een model is dat in Belgie niet is ingevoerd (model met zwarte motorblok).

Alle info is welkom,
Peter, de VFR-rijder.

Varadientje:
Hoi Peter,

Mijn vorige transalp kwam uit Duitsland. Daar heb je een soort van 'fahrzeugschein'. Dit was een transalp uit 1986. Het enige wat wij moesten doen is bij de NL rijksdienst voor het wegverkeer de motor laten keuren voor Nederlands kenteken en het restant BPM (luxetax, dat kunnen alleen Nederlanders bedenken...) betalen (en kosten keuring).

Omdat de Transalp ook in NL is gevoerd, was het geen probleem voor wat betreft type goedkeuring. En we hadden wel geluk dat de keurmeester een motorliefhebber was... Het eerste wat hij vertelde: "Oh, een Transalp, daar is nooit iets mis mee, prima motor!"

Ik heb de motor zelf uit Duitsland hierheen gereden op Duits kenteken en voor één dag een WA casco verzekering op het Duitse kenteken afgesloten.

Weet niet hoe het gaat met import vanuit Frankrijk, maar dat zal beslist niet moeilijker gaan lijkt me...

Two Plugs:
Hoi Peter,

Zoals idd door Karinda aangegeven was de import van de alp niet zo'n probleem. Voordeel is dat we Duits spreken; ik heb geen enkel idee wat en hoe de 'spelregels' zijn voor import vanuit Frankrijk... Maar in het kader van 'Europese eenwording' kan dat nooit erg afwijken lijkt me...

Mijn XLV stond al op NL kenteken toen ik 'm in 2001 heb aangeschaft. Dus hij is in 1985 óf door een liefhebber, of door een Honda dealer naar Nederland gehaald. In ieder geval niet via de importeur, de XLV was in Nederland alleen tot 1984 verkrijgbaar via het officiële Honda programma...

Duitsland heeft de XLV750R nooit officieel geïmporteerd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View