Auteur Topic: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!  (gelezen 14258 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hoenderdaal

Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Gepost op: 08 februari 2010, 10:16 »

Hallo!

Ik heb nog niet zo heel lang een Varadero, maar was van het weekend even lekker een stukje aan het touren, en toen merkte ik toch dat hij soms wat inhoud. Weet iemand want dit kan zijn moeten de carbrateurs afgesteld worden of de kleppen gesteld worden? Soms als ik een paar keer gas geef komt er een plof uit de cilinders net of hij te veel benzine krijgt dit had ik overgens ook wel eens met met Transalp?

Ik hoop dat mensen weten wat dit kan zijn.

Gr Marc.

Offline Two Plugs

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2010, 11:28 »
Je hebt volgens je foto een carburatie versie... dan is met deze temperaturen de meest waarschijnlijke oorzaak 'carb-icing', het ontstaan van ijs in je carburateur. Voeg in de winter ff een scheutje Fuelguard van Forte toe aan je benzine, dat wil nog wel eens helpen. Net als minimaal +98 oct benzine (super plus) tanken.

In het meest ongunstige geval ben je aan een nieuwe benzinepomp toe...  :-\ Zie 'zoek' functie van dit forum....
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

stingree69

  • Gast
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2010, 10:22 »
Hey Marc,

De mijn heeft het ook. Als ik 50 km/u rijdt, ongeacht of het in de 2e of de 3e versnelling is, smoort ie behoorlijk. De mijne zit nog in garantie en heb em hiervoor al 2x terug gehad. De monteur zegt tot 2x toe er niets aan te kunnen ontdekken. Het zou 'het karakter' van de motor zijn. Ze gingen toch de hele boel nakijken, uitslag daarvan is nog niet bekend. Overigens is als ik 'wat feller' rijdt er niets mis mee, power genoeg. Maar af en toe wil je ook wel es wat rustiger rijden en 50km/u is net zo'n snelheid die je toch nog wel eens rijdt he... Mocht de monteur van de verkopende partij bij de conclusie blijven dat er niets mis mee is, rijdt ik direct door naar een andere zaak om em daar na te laten kijken want ik geloof er nog geen hout van dat dit normaal gedrag is. Ik kom dan wel van een Pan European, die wellicht wat soepeler rijgedrag heeft, maar dan nog... Wordt vervolgd... En ik word graag op de hoogte gehouden van jouw vorderingen...

Offline vara 2

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2010, 22:01 »
Hey stingree69

Is die van Jou een model 2009 of is hij ouder ?

Juppe Two Plugs , had problemen met mijn laptop en kon geen afbeeldingen zien gisteren , daarom .
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 11:45 door vara 2 »
vara 2

Offline Two Plugs

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2010, 07:36 »
Hey stingree69

Is die van Jou een model 2009 of is hij ouder ?

Ouder... Gezien zijn handtekening denk ik van 2000....  :angel:
Carbudero's moeten gewoon probleemloos lopen, zonder inhouden. Dus óf het reeds aangehaalde 'carb-icing' waar idd behalve de voorgestelde additiven en/of een fietslampje in het luchtfilterhuis weinig aan te doen is, of idd wel de benzinepomp.

Carburateur kan natuurlijk ook gewoon vervuild zijn, vooral als de motor langere tijd stil gestaan heeft tgv de winter. De moderne benzine is hieraan schuld. Ook daarom is het verstandig om voor de winter de laatste tankbeurt te combineren met een flesje fuelguard; of als je doorrijder bent... Fuelguard preventief gebruiken.

Tanken jullie overigens Euro +95 of Superplus +98? De Dero is nml gevoeliger voor brandstof met een hoger octaangehalte (NB: dat is Vpower van Shell in Nederland overigens NIET - das gewoon ron +95, in tegenstelling tot Duitsland waar het rongehalte +100 is!). Vooral in de winter heb ik ervaren (zowel met carbu-; als injectiedero) dat het kan helpen om superplus te tanken.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hoenderdaal

Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2010, 08:41 »

Hallo,

Oke wat ik weet is dat de vorige eigenaar van mijn motor veel in het buiteland was voor zijn werk en dat hij de laaste paar jaar maar een paar honderd km gereden heeft met mijn Varadero.  Dus dan zou het inderdaad goed een vervuilde carburateur kunnen zijn van het lange stil staan.

Ik tank altijd gewoon euro 95, maar ik kan dus beter 98 of v power tanken?

Gr Marc

Offline Two Plugs

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2010, 09:15 »
Idd. Vergeet in Nederland de V-power. Gewoon super plus d'r op, vooral in de winter.
En als het idd vervuiling is... Dan doet die Fuelguard van Forte echt super z'n werk. Vol flesje op een volle tank (eerst het flesje, dan aftanken voor een goede menging). Direct een fix stuk gaan rijden, jaag'm gerust in de toeren. Niet schrikken van de stank...  ;)

Op die manier heb ik mijn XLV750 die bijna 2 jaar met oude benzine heeft stilgestaan, weer helemaal soepel kunnen krijgen. Maar die brandlucht en het gestotter van alle rotzooi die los kwam... Ik schrok me wezenloos! Maar het was het waard.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hoenderdaal

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2010, 10:38 »
Haha oke ;)

Nou dat maar eens proberen of gewoon me carburateur los halen en schoon maken is wel veel meer werk en + dat kan ik zelf ook niet dus dan zou ik hem weg moeten brengen.

Ik had al zo's flesje gekocht van het huismerk van Motorzoom is dat net zo goed of moet je echt Fuelguard van forte hebben?


Offline Two Plugs

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2010, 13:13 »
Geen idee... fuel guard werd me aanbevolen, eigenlijk daarom niet serieus naar opties gekeken.
Kwestie van ff de gebruiksaanwijzing checken met elkaar wat er allemaal in zit (of wat niet). Vaak komt een 'huismerk' van eenzelfde fabrikant als een duur merkartikel.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hoenderdaal

Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #9 Gepost op: 09 maart 2010, 13:43 »

Ja heb net al even zitten kijken het is redelijk het zelfde, dus ik gebruik het flesje van Motorzoom huismerk wel gewoon.

Ik zal laten weten of het geholpen heeft ;)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2010, 22:16 »
Als ie een tijdje weinig heeft gereden kun je ook eens kijken of je chokes niet een beetje blijven hangen. Dan loopt ie op 1 of beide cylinders beetje rijk.....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

frank brok

  • Gast
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2010, 06:54 »
hoi mark

mij vardero heeft het zelfde als ik rond 50 rijd een beetje inhouden
ben jij er al uit wat het is

frank

Broertje

  • Gast
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2010, 07:55 »
Ik rijd de SD01 Varadero al 4 jaar nu (bouwjaar 2000). Het probleem met de winter ken ik dus....inderdaad bevriezing-achtige verschijnselen op de carbo's. Is bekend, vooral gisterochtend vroeg 06:00 vochtig vriezend weer. Dan doet ie stagionair zeker een beetje "prutte, prutte prutte". Lampje ergens inbouwen helpt zeggen ze....maar nooit gedaan. Ik weet wat het is. Straks met een goede maand is het echt beter weer ;-)

Offline Hoenderdaal

Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2010, 10:05 »

Hoi Frank,

Bij mij is het probleem nog niet opgelost, wil het flesje motor reiniger even proberen. Maar aangezien ik alleen in me vrij tijd rij en de tank nog bijna vol is moet ik eerst weer even lekker een stukje gaan touren om me tank leeg te rijden.  Want dit spul mag je alleen aan een lege tank toevoegen en daarna vol tanken.

Ik hou je op de hoogte.

Offline Hoenderdaal

Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2010, 10:18 »

Hoi Broertje,

Ik weet dat dit een probleem is bij een Varadero met Carburateurs, ik denk dat het probleem er bij mij los van staat om dat ik ook met mooi weer rond de 6 tot 7 graden er ook last van heb + als ik hem net uit de schuur haal en ga rijden heb ik er ook last van?


Offline V-Twin

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2010, 21:04 »
......wil het flesje motor reiniger even proberen. Maar aangezien ik alleen in me vrij tijd rij en de tank nog bijna vol is moet ik eerst weer even lekker een stukje gaan touren om me tank leeg te rijden.  Want dit spul mag je alleen aan een lege tank toevoegen en daarna vol tanken.....


Lees even goed de gebruikaanwijzing. Als je zo'n metalen busje hebt dan is de helft namelijk voldoende.

Tommieh

  • Gast
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2010, 11:15 »
Als ik dit zo lees, ben ik ook wel toe aan zo'n flesje.

Hij liep laatst zoals ik soms praat  ;D

@ Marc Lenssen: je VFR al weer zat?

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2010, 21:32 »
He Tommieh,

VFR is echt wel een fijn fietske maar mij toch te klein. En al helemaal met passgier en koffers enzo....
Zit toch liever lekker ruim rechtop met een beetje uitzicht..hahahhahahhahah
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Tommieh

  • Gast
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2010, 11:23 »
Hoi Marc,

Ben nu ook blij dat ik de VFR voor de Varadero heb omgeruild, ook al snappen een heleboel vfr rijders niet waarom ik dat heb gedaan  ;D, maar die hebben ook nog nooit op een Varadero gereden. Ik vroeg me al af toen ik je op het VFR forum zag verschijnen waarom je de Dero voor een VFR om had geruild.

heb nu geen pijn meer bij het rijden , morgen nog eens lekker aan het gas hangen en kijken of tie nog stottert, bij +8 ºC, anders direct doorrijden naar een zaak voor wat Forte.

Offline Two Plugs

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2010, 14:26 »
Kwamen we gisteren tijdens de opstaprit per ongeluk achter...  :o

De nieuwe Dero van GJ hield ook in, met name ook tijdens het uit stilstand weer optrekken. Wat bleek... één van de twee (Jawel, de Dero heeft ook hier 2 van...) benzinekraantjes stond dicht...  :-[ :-\

Zitten aan weerszijde, direct onder de tank ongeveer op de plek waar de zijkuip op de tank aansluit.

Het schijnt dat de kraantjes bij b.v. een grote onderhoudsbeurt dichtgezet worden om de tank te verwijderen (b.v. om bij het luchtfilter te kunnen komen)...

Kan dus geen kwaad om de stand van de kraantjes ook ff te checken...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline olaf

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2010, 15:53 »
Zal me even mengen in discussie als niet varadero rijder  ;D
De motor Van GJ gaat als de brandweer gezien wheelie , maar het euvel zat niet in de brandstof kraan .
Hij is even bij mij langs geweest , en gaat nu gecontroleerd op het achterwiel , motor loopt weer als een zonnetje . :))

Wat bleek , er was een niet orginele pomp gemonteerd (begrijp me niet verkeerd het zal ongetwijfeld goed kunnen werken) op een knullige en onverantwoorde manier , kit plastic zakje ??? .
Als je dan iets anders wilt doe het dan wel goed is mijn advies , en niet op deze manier , mischien wil GJ nog wel een foto plaatsen van het geheel .
Ook GJ niet gaan pesten want het was niet zijn schuld  C:-)
Zit nu een goede pomp op helaas met een tiewrap omdat de slangen afgesneden waren en niet meer lang genoeg waren .
En Bernard hij heeft nog het laatste stukje appeltaart opgegeten  ;)
Belangrijkste was dat hij weer met een smile terug naar huis is gereden met een Varadero die rijdt zo als hij moet rijden .

Groeten Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Menno

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2010, 17:39 »

Tja, een handige sleutelaar met een hoog creativiteitsgehalte is niet altijd een goede combinatie met het zelf onderhoud plegen aan een motorfiets. Eerder heb ik samen met GJ me ook al verbijsterd over de montage van de uitlaten. Hoog tijd om de Dero naar Ad te rijden en een echte professional de Dero de aandacht te geven die hij verdient.

Belangrijkste is dat GJ op weg naar huis vanaf Olaf echt heeft kunnen genieten van zijn aankoop. Hij was er vanochtend nog steeds vrolijk van.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2010, 12:59 »
Maar snel eens even de kraantjes op mijn dero ge checked, en jawel, de rechter stond dicht. Die staat ook erg lastig met het heveltje naar voren zodat je je echt in rare bochten moet wringen om te zien of ie open of dicht staat. Maar betekent dit dat 1 kraan te weinig benzine zou afgeven? Kan me nauwelijks voorstellen? Komt een flinke slok uit 1 zo'n slang als je hem loshaalt en het kraantje vergeet dicht te draaien :-)

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline delange33

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #23 Gepost op: 18 maart 2010, 23:49 »
Merk je verschil Marc, nu je de rechter ook open hebt gezet?

Mvg,
Marc.
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2010, 08:27 »
Hoi Marc,

Ik heb maar even kort gereden en niet op lage constante snelheid door een file. Zo op het eerste gevoel merk ik geen verschil.
Maar ik merkte met gewoon accelereren en op snelweg rijden sowieso al niks fouts op de fiets :-) Alleen met langzaam constant zaagt ie behoorlijk, ik rij dan op de koppeling (in-uit) anders lijkt het wel alsof die even verzuipt en geeft ie een nies in een cylinder of in het luchtfilterhuis. Ik zal straks eens even wat meer proberen.

groet,
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline delange33

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2010, 00:03 »
Hoi Marc,
Die van mij zaagt ook hoor bijv bij 30 in z'n 3 maar bij 30 in z'n 2 weer niet, bepaalde toerenregionen dus. En hij niest ook (ik zou ook verkouden worden na een lange winter in die k*t sneeuw te hebben geglibberd ;D) ik denk dat m'n bougies hoognodig aan vervanging toe zijn, de originele zitten er nog in van toen ik hem kocht met 3300miles op de klok (nu 34000...) ::)

Groetjes,
Marc
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2010, 23:03 »
30 in zijn 3 moet je ook niet doen he...... :-)
De mijne zaagt bij 40 in zijn 2.....
Ik zal er ook eens wat vers spul tegenaan gooien. Kwaad kan het niet.

groet,
marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Eddy

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2010, 11:12 »
mijn varadero bj 2000 heeft 3 standen op de benzine kraantjes, de middelste is dicht (dwars).
is er nog verschil tussen de 2 andere standen? ( naar boven of naar beneden)
door corrosie niets meer te lezen op de kraantjes zelf, verder ook geen info hierover gevonden.
is 1 v/d standen b.v. een reserve stand, waarbij mogelijke troep onder uit de tank opgezogen wordt?
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline Hoenderdaal

Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2010, 11:59 »
Eddy,

Ik heb even gekeken in me instruktieboekje, daar staat het volende in:

Handbediende benzinekranen

De benzinekranen zijn niet bereikbaar en staan altijd op ON.

Automatiche benzinetoevoer (On-Off)
Als de benzinekranen op On staan, stroomt er alleen benzine naar de carburateurs wanneer de motor gestart word of als de motor draait. Bij het afzetten van de motor word de benzinetoevoer automatich door een membraan afgesloten.

Het staat dus niet echt duidelijk in welke stand wat is, maar naar boven in volgends mij ON.

gr Marc

Offline Eddy

Re: Mijn Varadero die wat inhoud, tijdends het rijden!
« Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2010, 18:25 »
Bedankt voor jouw reactie marc,
beide standen zijn open, bij mij stonden ze in de onderste stand.
dat vacuum afsluiten gebeurt volgens mij op de carburateurs, zit n.l. geen vacuumslang aan de kraantjes, anders zou dat het verschil in naar boven en naar beneden kunnen verklaren.
denk dus dat het niet uitmaakt hoe ze staan.
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996