Auteur Topic: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...  (gelezen 10616 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline I'm a gone man...

Dag allemaal,

M'n Vara heeft (heel) af en toe wat moeite met starten, hij doet dan even alsof 'ie er geen zin in heeft maar besluit dan toch "normaal" aan te springen.
Echter... het *KUCH*-momentje dat 'ie even niet spontaan wil starten is voldoende om de dagteller en de klok te resetten  :-\
De dealer kon het niet reproduceren en heeft het probleem daarom niet verder onderzocht (...), wellicht zijn er hier "ervaringsdeskundigen" ???
Vara stamt uit 2006, handvatverwarming staat uit op moment van starten. Had vanochtend wel gedurende 25KM 'aan' gestaan, maar bij het arriveren op het werk uitgezet vóór uitzetten van de motor, poort open gedaan, motor opnieuw starten en... *KUCH* wéér de tellers ge-reset...  >:(
Anybody?

Thanx & groeten,
René.

Offline Pakfiets

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2010, 10:15 »
Ik heb geen ervaring met een Dero, maar wel iets soortgelijks gehad met een V45 Sabre; bij mij bleek toen uiteindelijk de accu overleden (1 cel niet helemaal lekker meer). Je zou kunnen controleren of de spanning tijdens het starten niet in elkaar zakt (ging toen bij mij naar 9 V).
Ik hoop dat je er wat mee kan,
Maarten

Offline vara 2

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2010, 10:29 »
Hey,ik denk dat dit gewoon aan de accu te wijten is.Heb dit ook al moeten ondervinden en zeker opletten dat je de juiste batterij besteld.
vara 2

Offline I'm a gone man...

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2010, 10:41 »
Bedankt voor de snelle reacties, heren  :)
...mijn vermoeden ging (uiteraard) ook al naar de accu... raar dat de dealer daar niet aan gedacht heeft  ???
Na 4 jaar mag het me ook niet verbazen, ik zal er werk van gaan maken  ;)

Groeten,
René

Offline Brombeer

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2010, 12:45 »
Hoi,

Bij een mindere accu (of bijv. een losse accupool), kan de spanning ver zakken tijdens het starten. Als die onder de drempelwaarde zakt waarop de electronica werkt, kan het zijn dat de boel zich gedraagt (reset) alsof de spanning eraf is geweest.

Voor je een nieuwe accu aanschaft, controleer eerst of je accupolen goed vastzitten alsmede je laadspanning. Die zou tussen 13,8 en 14,5V moeten liggen over het hele toerenbereik.

Grtz, Brmbr  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jack

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2010, 19:10 »
Heb vorig jaar hetzelfde gehad. Het bleek uiteindelijk dat de oorzaak bij de dodemansknop zat. Open maken en schoonmaken met wd40, wd40 verwijderen en inspuiten met contactspray was de oplossing.

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2010, 09:16 »
Ik heb nu een soort zelfde ervaring. Accu is met deze kou in het weekend aan de druppellader zodat maandochtend vroeg geen problemen zijn met starten.
Echter na een rit van 50 min. em Dimlicht aan, 'smiddags ni9et meer starten als je naar huis gaat.
Uiteindelijk met een startje van een collega op weg.....echter als je het DIM licht aan doet zie je de wijzers van de Tellers helemaal heen en weer gaan. Als ik op startslicht zet....geven ze goed aan. Thuis gekomen....niet meer te starten ook. Dus wordt niet meer bijgeladen. (Spanningsregelaar?)
Is het nu toch beter de accu en de spanningsregelaar samen te vervangen ?

Offline mrpink

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2010, 12:22 »
Ik heb nu een soort zelfde ervaring. Accu is met deze kou in het weekend aan de druppellader zodat maandochtend vroeg geen problemen zijn met starten.
Echter na een rit van 50 min. em Dimlicht aan, 'smiddags ni9et meer starten als je naar huis gaat.
Uiteindelijk met een startje van een collega op weg.....echter als je het DIM licht aan doet zie je de wijzers van de Tellers helemaal heen en weer gaan. Als ik op startslicht zet....geven ze goed aan. Thuis gekomen....niet meer te starten ook. Dus wordt niet meer bijgeladen. (Spanningsregelaar?)
Is het nu toch beter de accu en de spanningsregelaar samen te vervangen ?

Kan ook de dynamo zijn als die niet meer oplaadt. Ik zou het toch even gaan nameten voordat je onnodige dingen vervangt.

Offline Brombeer

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2010, 14:13 »
Ik heb nu een soort zelfde ervaring. Accu is met deze kou in het weekend aan de druppellader zodat maandochtend vroeg geen problemen zijn met starten.
Echter na een rit van 50 min. em Dimlicht aan, 'smiddags ni9et meer starten als je naar huis gaat.
Uiteindelijk met een startje van een collega op weg.....echter als je het DIM licht aan doet zie je de wijzers van de Tellers helemaal heen en weer gaan. Als ik op startslicht zet....geven ze goed aan. Thuis gekomen....niet meer te starten ook. Dus wordt niet meer bijgeladen. (Spanningsregelaar?)
Is het nu toch beter de accu en de spanningsregelaar samen te vervangen ?

Zoals een auto, moet een motor met een goed electrisch systeem, zomaar 6 weken kunnen stilstaan en vervolgens (óók met deze kou!) vlot (door-)starten.

Slecht bijladen kan aan alle drie de componenten liggen. Dynamo geeft onvoldoende af, spanningsregeling defect of accu dusdanig defect dat deze de spanning omlaag trekt, of een combinatie daarvan. In ieder geval NIET mee doorrijden. In een domino-effect gaan er steeds meer componenten kaopt en kan oplopen tot meer dan 1000,- euro!

Het feit dat je motor rijdbaar is als hij eenmaal loopt, doet vermoeden dat het enkel je accu is. Laadspanning is niet betrouwbaar te meten met een verdachte accu.

Ga naar een dealer en leg uit dat je mogelijkheden wilt wegstrepen. Leen een goede accu, start en lees dan de laadspanning af. 13,8V tot 14,5V met dimlicht AAN is gezond.

Als je spanningsregeling defect is, geeft hij veel meer dan 14,5V aan namelijk. Is je laadspanning binnen de waarden, kun je er vanuit gaan dat je systeem verder ok is en het alleen je accu was.

Volledigheidhalve moet ik erbij zeggen: De meest complete meting is (maar dat kan dealergeld kosten): afgegeven vermogen dynamo laten meten, is ok of niet ok. Indien nodig moet die vervangen. Indien ok, nieuwe accu plaatsen en laadspanning meten, is ok of niet OK. Indien nodig moet die vervangen. Je accu moet je sowieso vervangen, die is overleden.

Suc 6!




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2010, 11:53 »
Beste Brombeer, dank voor je bericht.
Ik heb net gemeten met de huidige spullen:

Met DIM licht aan meet ik rond de 12.25 Volt
Zonder DIM licht aan 14.72 Volt.

Laag voltage met licht aan ? Regelaar goed en accu dan stuk ? Of verkeerde conclussie nog ..... ???

Alvast bedankt weer, groeten Danny

Offline Brombeer

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2010, 23:50 »
Je kunt de laadspanning alleen betrouwbaar meten met een gezonde accu. Dat is dus de voorwaarde.

Zitten je accupolen goed vast?

12,2V is te weinig met licht aan! Sterker nog, een gezonde accu moet in rust (koud, dus niet net opgeladen door rijden) minimaal 12,6V geven (6 cellen x 2,1V per cel).

14,7V zonder licht is op zich goed en met een goede accu daalt de spanning met licht aan naar rond 13,8 / 14,2 V.

Als de spanning met licht aan zo ver daalt als jouw 12,2V dan moet je wellicht aan de opbrengst van de dynamo twijfelen (voldoende spanning, maar niet voldoende stroom).

Kortom: weet zeker dat je accu goed is! Leen even een nieuwe bij je dealer om te diagnostiseren.

Grtz, Brmbr
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2010, 07:22 »
Hi Brombeer, wij hebben niet zon fijne dealer in Lelystad helaas.
IIG niet waar ik meer tevreden over ben.

Ik heb gister gewoon een accu besteld en zodra deze binnen is doe ik de test nogmaals.
Ook zal ik vanavond mijn accupolen nog eens nazien en laat mijn bevinden weer even weten.

Zover weer bedankt voor je informatie.
Groeten Danny

Offline de Wolf

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2010, 20:06 »
Ik herken het probleem. Vorig jaar precies hetzelfde gehad.

Dynamo bleek deels verbrand en de accu was kaduuk. Verder gelukkig niets.

Heb een zwaardere dynamo geplaatst en een nieuwe accu. Nu alleen nog voor de zekerheid de originele spanningsregelaar vervangen.
Varadero '99 52.000km

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2010, 18:31 »
Beste mee-lezers en schrijvers ;-)
Het vermoeden is tot op heden de Dynamo.

Vandaag van Louis de accu binnen gehad.
Mijn buurman die ook nogal electro tech. aangelegd is heeft met mij mee-gemeten.
E.e.a. wat in hoofdstuk 16 van het werkplaatshandboek ook staat. Lek spanning nagezien...bijna alle testjes wel.
Behalve de stekker onder de tank nog niet (tank moet eraf volgens boek) , maar kom er misschien net bij....ga ik morgen nog doen.
Maar net de motor warm gereden en toen stagionair laten lopen, dimlicht aan,  daarna gas op 5000 RPM volgens boek.
De volt meter gaat nagenoeg niet omhoog. Hooguit naar 12.6
Aan de ander kant gaat de spanning niet over de 15,5 volt,zou je zeggen dat de spanningsregelaar zijn werk doet.....
en moet het haast de Dynamo zijn. Denken jullie ook niet ?
Ik laat de accu deze nacht nog even helemaal goed op en doe de test morgen nogmaals. Moest de accu nog eenmalig voorzien van het zuur.
Is het moeilijk om een dynamo te vervangen ?
Wolf waarom heb jij een zwaardere geplaatst als ik vragen mag ? En waar heb jij deze evt. gekocht ?

bedankt weer voor jullie reactie's, groeten Danny
 


Offline Neet

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2010, 18:50 »
Als ik het zo lees dan vermoed ik idd je dynamo. Bij geen belasting ziet het er goed uit. Bij meer belasting (licht aan) wordt er meer stroom gevraagd dan hij kan leveren en stort je spanning in elkaar. Zonder licht laadt je accu wel bij maar het zou ook maar heel weinig kunnen zijn. 

Offline Brombeer

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2010, 19:14 »
Hoi Danny,

Helder testverslag. Ik ben het eens met de redenering van Neet.

Een dynamo vervangen is niet moeilijk. Je hebt een WPH en als je de instructie volgt kan iedereen het. Zorg dat je schoon werkt want je blok moet open.

Succes! ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2010, 19:28 »

ik zou  toch eerst de spanningsregelaar verdenken

ten eerste simpel te controleren en resultaat is vrij snel te zien(kwestie van een ruil deel)

de dynamo vervangen is wel te doen maar kost gewoon meer werk

en moet je zien als laatste resort

zijn de spoelen van de dynamo al gecontroleerd op interne sluiting (wat vaak de reden is bij het stuk gaan)

er komen drie gele draden uit de dynamo en deze mogen ondeling geen contact met elkaar hebben(op een kleine weerstand na maar zeker geen contact met massa.



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2010, 20:16 »
Volledigheidhalve moet ik erbij zeggen: De meest complete meting is (maar dat kan dealergeld kosten): afgegeven vermogen dynamo laten meten, is ok of niet ok. Indien nodig moet die vervangen. Indien ok, nieuwe accu plaatsen en laadspanning meten, is ok of niet OK. Indien nodig moet die vervangen. Je accu moet je sowieso vervangen, die is overleden.

Suc 6!

Het was al gezegd. Maar het punt is dat op een enkeling na, iedereen hiervoor naar een dealer moet.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2010, 20:55 »
ik zou  toch eerst de spanningsregelaar verdenken

ten eerste simpel te controleren en resultaat is vrij snel te zien(kwestie van een ruil deel)

de dynamo vervangen is wel te doen maar kost gewoon meer werk

en moet je zien als laatste resort

zijn de spoelen van de dynamo al gecontroleerd op interne sluiting (wat vaak de reden is bij het stuk gaan)

er komen drie gele draden uit de dynamo en deze mogen ondeling geen contact met elkaar hebben(op een kleine weerstand na maar zeker geen contact met massa.

Beste Ad,
Maar als de Spanningsregelaar stuk is, dan meet je in de test toch meer dan 14,5V !? Staat ook in boek nl.
Dat heb ik niet gemeten nl.
Maar nu ik dit zo zeg, als de Dynamo stuk is....kun je ook geen verhoogde spanning meten. Nog geen garantie dat de spanningsregelaar stuk/heel is, tja.
Toch ?

Oef de spoelen van de Dynamo....weet nog niet waar deze zitten. :-(
Mijn buurman had het inderdaad wel hierover.
Zal morgen ook naar de 3 gele draden kijken inderdaad.

Rest ook bedankt voor de reactie's.
Ik laat weer even van mij horen natuurlijk.

Groetjes Danny

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2010, 21:17 »
Nog een vraag als het mag ;-)
Op gegeven moment kun je wat zaken mbt. de spanningsregelaar testen/meten.
De onderste test (Masseleitung) snappen wij niet helemaal, we meten daar 1 Meg-Ohm nl.
Zie het plaatje met de omschrijving en testen.


Offline Waffie

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2010, 21:45 »

meten is weten geld inderdaad voor de meeste gevallen,

echter je moet ergens beginnen en vaak is dat bij de meest voor de hand liggende  delen,

terug naar jouw probleem,

je accu wordt onvoldoende bij geladen want de cel spanning blijft gewoon te laag

eerste diagnose... accu-- spanningsregelaar--- en dan dynamo





technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2010, 08:48 »
Tja, als het mogelijk is dat de spanningsregelaar in elkaar klapt dan heeft Ad een punt.
Je licht trekt immers een flink aantal ampere'tjes extra stroom uit je accu die de regelaar wil compenseren maar het helemaal niet meer aan kan vanwege een intern defect.
Is er niemand van de club in je buurt die je even een regelaar kan lenen? Een test is snel geregeld natuurlijk.

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2010, 09:47 »
Ik heb net afgesproken de de Vara van mijn zwager op te halen...zelfde bouwjaar ook.
Heeft vorig jaar net een nieuwe gekregen, dus goede simpele test inderdaad om over te zetten.
Ik laat weer even wat weten, bedankt weer heren.

Groeten Danny

Offline Neet

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2010, 09:49 »
Ik heb net afgesproken de de Vara van mijn zwager op te halen...zelfde bouwjaar ook.
Heeft vorig jaar net een nieuwe gekregen, dus goede simpele test inderdaad om over te zetten.
Ik laat weer even wat weten, bedankt weer heren.

Gaaaaf, succes...

Offline Brombeer

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2010, 10:21 »
meten is weten geld inderdaad voor de meeste gevallen,

echter je moet ergens beginnen en vaak is dat bij de meest voor de hand liggende  delen,

terug naar jouw probleem,

je accu wordt onvoldoende bij geladen want de cel spanning blijft gewoon te laag

eerste diagnose... accu-- spanningsregelaar--- en dan dynamo

Toch is het zo dat je doorgaans gaat diagnostiseren vanaf de bron.

In dit geval: de dynamo geeft spanning met een bepaald vermogen af. De gelijkrichter doet daar wat mee enz. enz.

Andersom, je kunt niet alleen de accu vervangen en er vanuit gaan dat.... Net zo min als dat je de gelijkrichter kunt vervangen en er vanuit gaan dat de dynamo goed is en de accu nog wel mee kan. Er is een defect opgetreden en soms speelt een verder liggende oorzaak in de reeks componenten de hoofdrol.

Een wisselstuk is slim en goedkoop, maar moet je pas gebruiken op het juiste moment in het diagnoseproces.

Maar goed, ik hoop dat Broertje gauw van zijn ongemak af is!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2010, 11:11 »
De juiste diagnose is accu, regelaar, dynamo.
Soms moet je ook de kosten van de onderdelen in beschouwing nemen voordat je van alles gaat bestellen.
 
Accu is het simpelst, bij accu-sluiting zal de spanningsregelaar verkeerde spanning afgeven. Zakt dan volledig in elkaar. Bij accu-onderbreking weet de regelaar het niet meer en zal mogelijk gewoon de maximale laadspanning aangeven. Maar er zijn ook regelaars die dan 0 volt geven omdat er geen belasting wordt gezien en de regelaar niet werkt. Met de Honda regelaar heb ik helaas geen ervaring.
Maar een accu kan je ook testen met een losse belasting. Als de accu op een andere lader goed laadt en bij zware belasting de spanning rond de 12 volt blijft, dan is ie goed. Maar dit punt zijn we al voorbij.

Dan de regelaar. Als de accu goed is (en dat is ie nu) en de spanning stort in elkaar kan dat of de regelaar zijn of de dynamo. Je kan in dit geval niet even iets loskoppelen om  te kijken of de regelaar dan wel of niet goed werkt.
Het is 1 circuit die op elkaar is afgestemd. Je kan inderdaad niet even zeggen: het is de, accu, de regelaar of de dynamo.
Als de regelaar defect is dan laadt ie niet goed of rost de maximale stroom door je accu. Dat laatste vinden ze alle drie niet leuk. Theoretisch zou het zelfs wisselspanning kunnen zijn maar ik denk dat bij een dergelijk defect dan alles blocked.
De levering maximale stroom is funest voor je accu en mogelijk door die kortsluiting gaat je dynamo er ook nog is aan. Ook sluiting aan de primaire zijde van de regelaar leidt tot een ontoelaatbare zware belasting voor de dynamospoelen en hierdoor defect raken.
 
Laadt ie niet goed kan betekenen dat je regelaar niet meer goed werkt of een spoel in de dynamo defect is waardoor er niet voldoende stroom geleverd kan worden.

Komen we weer bij hetzelfde punt,  in ons geval zonder speciale apparatuur en na het zeker weten dat de accu goed is (en dat is ie nu natuurlijk), het best om even de regelaar te verwisselen. Nog niet goed? dan is de dynamo defect. Voor een eventueel defecte spoel hoef je niet bang te zijn dat je de regelaar van je zwager om zeep helpt. Zou je zijn dynamo op een defecte regelaar plaatsen dan bestaat de kans wel dat je ook zijn dynamo leidt naar de eeuwige jachtvelden. Maar eventjes snel testen met licht aan en meten zou naar mijn mening geen kwaad kunnen. (geen garantie hoor)

Ook zoals hier eerder vermeld kan je ook checken of de spoelen van de dynamo goed zijn, al meet je een spoel door als bijna kortsluiting en weet je soms niet echt zeker of de spoel wel goed is. (hangt ook van je meter af)
De spoel mag natuurlijk geen sluiting maken tegen massa.
Misschien weet Ad hoeveel ohm je onderling tussen de gele draden mag meten of staat het in je boek.

Succes en ik hoop dat je er vandaag uit komt.

Offline Waffie

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2010, 11:58 »
 de waarde onderling is minimaal ( k ohm) maar staat ook in het wpb.

de dynamo is gewoon het duurste onderdeel en daarom dient voorzichtigheid op zijn plaats te zijn alvorens direkt te vervangen

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Broertje

  • Gast
Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2010, 12:56 »
Daar ben ik weer ;-)
Ik heb de Spanningsregelaar van mijn zwager op mijn Vara gezet.
Motor uit/contact af meet ik op de accu 12,94 volt.
Met lopende motor nu (zonder licht) rond de14,54 Volt
Met lopende motor en Dimlicht aan rond de 14,26 Volt.

Das goed toch volgens mij ?

Trouwens, bedankt weer voor jullie uitgebreide reacties mannen ;-)

Offline Brombeer

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2010, 13:16 »
Hoi Broertje,

Ja dat zijn aanvaardbare waarden! Shop even rond hier op het forum want er zijn goedkopere doch even goede of zelfs betere alternatieven voor minder geld.

@ Ad: het gaat niet om op voorhand vervangen, maar doormeten van de dynamo om die aan te wijzen of juist uit te sluiten. Ik heb eens 3 nieuwe regelaars vergald op een dynamo die op de weerstand goed leek. Stiekem toch niet. Gewoon DOEN. Bobines kunnen ook qua weerstandswaarde kloppen en toch defect blijken als ze warm worden.

@ Neet: nee je begint aan de bron. Je kunt een bougie vervangen maar als die het dan nog niet doet kun je naar je bobine zitten kijken maar als de pick-up niks doorgeeft kun je blijven kijken wat je wilt. Is maar een simpel voorbeeld.

Afijn, zo heeft ieder zn heilige huisjes.

Prettig weekend! :-*

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2010, 13:22 »

@ Neet: nee je begint aan de bron. Je kunt een bougie vervangen maar als die het dan nog niet doet kun je naar je bobine zitten kijken maar als de pick-up niks doorgeeft kun je blijven kijken wat je wilt. Is maar een simpel voorbeeld.

Zou ik toch bij de bougie beginnen, het einde van de voedselketen ;D