Ik heb nu een soort zelfde ervaring. Accu is met deze kou in het weekend aan de druppellader zodat maandochtend vroeg geen problemen zijn met starten.
Echter na een rit van 50 min. em Dimlicht aan, 'smiddags ni9et meer starten als je naar huis gaat.
Uiteindelijk met een startje van een collega op weg.....echter als je het DIM licht aan doet zie je de wijzers van de Tellers helemaal heen en weer gaan. Als ik op startslicht zet....geven ze goed aan. Thuis gekomen....niet meer te starten ook. Dus wordt niet meer bijgeladen. (Spanningsregelaar?)
Is het nu toch beter de accu en de spanningsregelaar samen te vervangen ?
Zoals een auto, moet een motor met een goed electrisch systeem, zomaar 6 weken kunnen stilstaan en vervolgens (óók met deze kou!) vlot (door-)starten.
Slecht bijladen kan aan alle drie de componenten liggen. Dynamo geeft onvoldoende af, spanningsregeling defect of accu dusdanig defect dat deze de spanning omlaag trekt, of een combinatie daarvan. In ieder geval NIET mee doorrijden. In een domino-effect gaan er steeds meer componenten kaopt en kan oplopen tot meer dan 1000,- euro!
Het feit dat je motor rijdbaar is als hij eenmaal loopt, doet vermoeden dat het enkel je accu is. Laadspanning is niet betrouwbaar te meten met een verdachte accu.
Ga naar een dealer en leg uit dat je mogelijkheden wilt wegstrepen. Leen een goede accu, start en lees dan de laadspanning af. 13,8V tot 14,5V met dimlicht AAN is gezond.
Als je spanningsregeling defect is, geeft hij veel meer dan 14,5V aan namelijk. Is je laadspanning binnen de waarden, kun je er vanuit gaan dat je systeem verder ok is en het alleen je accu was.
Volledigheidhalve moet ik erbij zeggen: De meest complete meting is (maar dat kan dealergeld kosten): afgegeven vermogen dynamo laten meten, is ok of niet ok. Indien nodig moet die vervangen. Indien ok, nieuwe accu plaatsen en laadspanning meten, is ok of niet OK. Indien nodig moet die vervangen. Je accu moet je sowieso vervangen, die is overleden.
Suc 6!