Auteur Topic: VOLTMETER voor op je dashboard!  (gelezen 16710 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cobramarw

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #30 Gepost op: 09 maart 2010, 22:45 »

Offline Rob

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2010, 08:41 »
Nu heb ik zo'n (Conrad) voltmeter en zo'n mooi Niko-steuntje  ;D en nu wil ik de Voltmeter dus gaan aansluiten...   :-\ ::) ??? ::)
eh.. iemand nog wat tips wat de beste / handigste manier is ??
Alvast bedankt!!
Alias raceneus..

Offline Neet

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2010, 08:50 »
Dubbelzijdig tape of een paar druppels lijmpistoollijm.

Offline Rob

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2010, 08:55 »
Dubbelzijdig tape of een paar druppels lijmpistoollijm.

Ha, ha.. ja zover kom ik ook nog wel   ;D
; wat ik eigenlijk bedoel is aan die voltmeter zit nu zo'n aanstekerplug; die knip ik er af..
dan blijven er twee draadjes over, en waaraan verbind ik die ??   ???
Alias raceneus..

Offline Hotel 317

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2010, 09:38 »
aan één plus en één min in je systeem. (maakt niet uit welke draad waar op zit, tenzij de indicatie met LED's gebeurt)

het makkelijkst is denk ik je claxon (dan valt hij alleen weg wanneer je toetert), of direct doorlussen naar de accupolen.

Offline daandus

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2010, 10:02 »
pak 12V van je koelventilator. Kun je nog een beetje bij, en hij zit meteen netjes contactgeschakeld.
... was ooit lid ...

Offline Neet

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #36 Gepost op: 20 maart 2010, 12:08 »
Ha, ha.. ja zover kom ik ook nog wel   ;D
; wat ik eigenlijk bedoel is aan die voltmeter zit nu zo'n aanstekerplug; die knip ik er af..
dan blijven er twee draadjes over, en waaraan verbind ik die ??   ???

Pfft, gelukkig

Offline Nikotech

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2010, 14:15 »
aan één plus en één min in je systeem. (maakt niet uit welke draad waar op zit, tenzij de indicatie met LED's gebeurt)

het makkelijkst is denk ik je claxon (dan valt hij alleen weg wanneer je toetert), of direct doorlussen naar de accupolen.

Hmm claxon lijkt me nou niet echt handig zeker wanneer die voltmeter steeds uit/aan gaat bij toeteren.
Ding piept zelf al redelijk liuid wanneer hij onder spanning komt. :)
 
Idd ass.plug afknippen zwart wit is plus en zwart is min. Zitten LED in dus wel opletten wat wat is.
Zelf heb ik hem van de week bij mijn tripmeter voeding geknutseld. Lekker kort bij en dus ook makkelijk demontabel en ook "achter" het contact slot. Mocht je tripmeter er eens afmoeten kan je voltmeter gelijk mee zonder ergens anders weer verbindingen los te moeten halen.  Boel netjes afgekrimpkousd en klaar is klara. Buiten censor heb ik ff op de onderste kroonplaat geplakt.
 
Maar er zijn natuurlijk wel meer plekjes te vinden waar spanning op komt na het omdraaien van de sleutel.
 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline daandus

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #38 Gepost op: 21 maart 2010, 16:28 »
gisteren/vandaag op 2 AT's deze set gemonteerd: past allemaal perfect. Niko: hulde!
... was ooit lid ...

waztafel

  • Gast
Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #39 Gepost op: 21 maart 2010, 17:50 »
Ik wacht ook met smart op het beugeltje van niko  ;D

Offline Rob

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #40 Gepost op: 03 april 2010, 19:34 »
Ha Niko,

Vanmiddag geknutseld en geprobeerd je advies op te volgen...
Alleen blijkt er iets niet te kloppen   >:(
Mag ik je het probleem ff uitlegge?

(vanaf rijder gezien) komen er rechts 2 snoertjes de tripmeter binnen (bruine en groene)..;
omdat ik daar geen plus kon vinden ben ik gaan zoeken aan de linkerkant (veel meer snoertjes..) daar vond ik een rood/groene met spanning (continue; dus ook als contact uit staat..) ; er zit daar in dezelfde kabel ook een wit/zwart snoertje; waarvan ik dus denk/dacht dat het de min was (en die wel reageert op het contact..)

Zo gezegd zo gedaan; zwart/witte vd conrad op de rood/groene, en zwarte (vd conrad) op de wit/zwarte..
Eerst deed ie niets; bij een stukkie rijden gaat ie uit/aan en nu: zet ik 'm op contact: gaat ie netjes aan, maar zodra ik vooruit ga schiet de voltmeter volledig in de stress :( :(
(blijkbaar registreert dat snoertje afstand of zo..?)

Knappe vent die hier chocola van kan maken... maar ik probeer het toch maar: alle tips zijn heel erg welkom!!

grt Rob




Hmm claxon lijkt me nou niet echt handig zeker wanneer die voltmeter steeds uit/aan gaat bij toeteren.
Ding piept zelf al redelijk liuid wanneer hij onder spanning komt. :)
 
Idd ass.plug afknippen zwart wit is plus en zwart is min. Zitten LED in dus wel opletten wat wat is.
Zelf heb ik hem van de week bij mijn tripmeter voeding geknutseld. Lekker kort bij en dus ook makkelijk demontabel en ook "achter" het contact slot. Mocht je tripmeter er eens afmoeten kan je voltmeter gelijk mee zonder ergens anders weer verbindingen los te moeten halen.  Boel netjes afgekrimpkousd en klaar is klara. Buiten censor heb ik ff op de onderste kroonplaat geplakt.
 
Maar er zijn natuurlijk wel meer plekjes te vinden waar spanning op komt na het omdraaien van de sleutel.
Alias raceneus..

Offline Brombeer

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #41 Gepost op: 03 april 2010, 20:28 »
..rechts 2 snoertjes de tripmeter binnen (bruine en groene)..

--drama--

..maar zodra ik vooruit ga schiet de voltmeter volledig in de stress :( :(

Waarom laat je die tripmaster niet gewoon met rust?

Het is al gezegd, als je dat ding op een draad zet die eigenlijk iets anders voedt, zal de spanning op die draad iets dalen. En krijg je een onzuivere waarde. 

Je contact voedt met een oranje/blauwe over de zekeringbox de fan, en met een rood/zwarte de rest van de zekeringen. Mooie dikke draadjes die veel stroom kunnen leveren.

Waarom zet je de plus (+) niet vóór de zekering op de oranje/blauwe? De fan slaat niet zo vaak aan en is goed hoorbaar. ALS je spanning dan iets daalt, hoor je ook waarom. En als die afslaat staat je spanning weer normaal. De min (-) maak je ergens aan chassis of accupool.

Ik zou niet gaan kloemelen op één of andere plus omdattie zo handig in de buurt zit. Ik zou kromme tenen krijgen van die meter, die steeds anders aangeeft omdat iets anders stroom op die draad verbruikt.

Ik ben op zich ook geen electrawonder, maar dit is wat mijn boerenverstand zegt..

Suc6!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #42 Gepost op: 03 april 2010, 20:36 »
ik rij al een jaartje of 3 met deze conrad meter en daarvoor met het vorige model ook een aantal jaar, op een steuntje boven de tripmeter, ik heb de meter open geschroeft en alle gaten dicht gekit, vanwege de plaatsing wordt hij nauwelijks nat. De meter heeft er bij mij twee jaar geleden voor gezorgd dat ik vanuit zuid frankrijk toch thuis kon komen met een kapotte spannings regelaar en wellicht kapotte accu, de spanning liep steeds terug naar 11 volt tijdens het rijden, als ik dan mijn licht uit zette liep dat weer langzaam op tot boven de 15v, doordat ik dat op de meter kon zien ben ik door het licht steeds aan en uit te zetten nog 1200 km ver gekomen, en thuis de boel vervangen ipv onderweg stilstaan met rokende accu....dat metertje is zijn geld dubbel en dwars waard. overigens heb ik nu de spannings regelaar van Motek erop zitten, die slaat de ronde stekker over en zit rechtstreeks op de accu, deze laad met constant 15v, betrouwbaarheid kan ik nog weinig over zeggen maar in juni ga ik naar Gibraltar, en dan schijnt het daar al lekker warm te zijn :) ik ben benieuwd..


grtjs Arthur
Varadero SD02  2004

Offline Rob

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #43 Gepost op: 03 april 2010, 21:46 »
Bedankt Brombeer..
die óranje/blauwe.. die zit dus bij de fan begrijp ik ?
Sorry hoor.. maar ik ben (zeker op electriek gebied) echt (nog) een nitwit..


Waarom laat je die tripmaster niet gewoon met rust?

Het is al gezegd, als je dat ding op een draad zet die eigenlijk iets anders voedt, zal de spanning op die draad iets dalen. En krijg je een onzuivere waarde. 

Je contact voedt met een oranje/blauwe over de zekeringbox de fan, en met een rood/zwarte de rest van de zekeringen. Mooie dikke draadjes die veel stroom kunnen leveren.

Waarom zet je de plus (+) niet vóór de zekering op de oranje/blauwe? De fan slaat niet zo vaak aan en is goed hoorbaar. ALS je spanning dan iets daalt, hoor je ook waarom. En als die afslaat staat je spanning weer normaal. De min (-) maak je ergens aan chassis of accupool.

Ik zou niet gaan kloemelen op één of andere plus omdattie zo handig in de buurt zit. Ik zou kromme tenen krijgen van die meter, die steeds anders aangeeft omdat iets anders stroom op die draad verbruikt.

Ik ben op zich ook geen electrawonder, maar dit is wat mijn boerenverstand zegt..

Suc6!
Alias raceneus..

Offline Rob

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #44 Gepost op: 03 april 2010, 21:48 »
Ha Artur.. heb ook net die Motek gemonteerd.. Dichtkitten van die conrad is wel goed idee.. Morgen maar weer verder..
Hoe heb jij je voltmeter aangesloten ? (zie hierboven..; zoals Brombeer schetst ?)
grt Rob

ik rij al een jaartje of 3 met deze conrad meter en daarvoor met het vorige model ook een aantal jaar, op een steuntje boven de tripmeter, ik heb de meter open geschroeft en alle gaten dicht gekit, vanwege de plaatsing wordt hij nauwelijks nat. De meter heeft er bij mij twee jaar geleden voor gezorgd dat ik vanuit zuid frankrijk toch thuis kon komen met een kapotte spannings regelaar en wellicht kapotte accu, de spanning liep steeds terug naar 11 volt tijdens het rijden, als ik dan mijn licht uit zette liep dat weer langzaam op tot boven de 15v, doordat ik dat op de meter kon zien ben ik door het licht steeds aan en uit te zetten nog 1200 km ver gekomen, en thuis de boel vervangen ipv onderweg stilstaan met rokende accu....dat metertje is zijn geld dubbel en dwars waard. overigens heb ik nu de spannings regelaar van Motek erop zitten, die slaat de ronde stekker over en zit rechtstreeks op de accu, deze laad met constant 15v, betrouwbaarheid kan ik nog weinig over zeggen maar in juni ga ik naar Gibraltar, en dan schijnt het daar al lekker warm te zijn :) ik ben benieuwd..


grtjs Arthur
Alias raceneus..

Offline Brombeer

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #45 Gepost op: 03 april 2010, 22:16 »
We hebben het over een Africa Twin toch?

Bedankt Brombeer..
die óranje/blauwe.. die zit dus bij de fan begrijp ik ?

Nee, hij voedt de fan.

Vanaf je contact loopt daar een aparte draad voor. Dat is een mooie dikke die niet veel last moet hebben van spanningsverlies. Bij je zekeringbox, achter je rechter zijdeksel, gaat hij als een dunnere draad door naar de fan. Je moet hem aftappen als hij nog dik is, dus vóór de zekering als hij nog oranje/blauw is. Ná de zekering is hij zwart/blauw naar de fan.

Omdat je voltmeter nu 'ongezekerd' is, kun je een zekeringetje zetten op de draad die vanaf je aftappunt naar je voltmeter loopt.

Op alle andere zekeringen (die worden door de rood/zwarte vanaf het contact gevoed) staan koplampen en remlichten en knipperlichten en die kunnen spanningsfluctuaties geven als ze worden aangesproken en dat zie je dan op je voltmeter.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #46 Gepost op: 03 april 2010, 22:38 »
weet ik eigenlijk niet meer, te lang geleden, maar het werkt dus goed ;), al jaren niks aan gedaan..
Varadero SD02  2004

Offline Rob

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #47 Gepost op: 03 april 2010, 23:17 »
Klopt! Is een AT
Bedankt voor je uitleg! Snap het nu (al  ;)  )
Morgen weer verder !

We hebben het over een Africa Twin toch?

Nee, hij voedt de fan.

Vanaf je contact loopt daar een aparte draad voor. Dat is een mooie dikke die niet veel last moet hebben van spanningsverlies. Bij je zekeringbox, achter je rechter zijdeksel, gaat hij als een dunnere draad door naar de fan. Je moet hem aftappen als hij nog dik is, dus vóór de zekering als hij nog oranje/blauw is. Ná de zekering is hij zwart/blauw naar de fan.

Omdat je voltmeter nu 'ongezekerd' is, kun je een zekeringetje zetten op de draad die vanaf je aftappunt naar je voltmeter loopt.

Op alle andere zekeringen (die worden door de rood/zwarte vanaf het contact gevoed) staan koplampen en remlichten en knipperlichten en die kunnen spanningsfluctuaties geven als ze worden aangesproken en dat zie je dan op je voltmeter.
Alias raceneus..

Offline V-Twin

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #48 Gepost op: 04 april 2010, 13:28 »
Gister op de AT van de vrouw van Niko de V-meter gemonteerd.
De plus op de zwarte van de Tripmeter en de min op de groene van de Tripmeter.
Spanning is stabiel en verandert alleen als je de verlichting in schakel maar dat is normaal en dat wil je juist ook zien.


Offline Michel-van-Hagen

TyreToTravel, the easy way to search, make and share your route

Offline Two Plugs

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #51 Gepost op: 15 mei 2013, 19:39 »
wellicht een rare opmerking, maar wat moet je met zo'n voltmeter?  :o
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Menno

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #52 Gepost op: 15 mei 2013, 19:49 »



Valt me van je tegen Stikkie: Met zo'n ding weet je meteen of je regelaar nog goed werkt.

Offline xrvtuur

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #53 Gepost op: 15 mei 2013, 23:33 »
ik rij al jaren met een digitale voltmeter en dat heeft me al eens met een kapotte spanningsregelaar vanaf zuid frankrijk thuis gebracht. De spanning zakte nogal onderuit, als ik mijn licht uit deed laadde  hij net weer genoeg bij, tot dat het weer goed was daarna licht weer aan, en zo ben ik met licht aan/uit thuis gekomen. Op de Varadero zit er ook weer een, voor die paar tientjes kun je geen armoe lijden. Ik heb er een van conrad die heeft ook nog een goeie buitentemp meter. kost 18 euro.
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #54 Gepost op: 16 mei 2013, 00:07 »


Valt me van je tegen Stikkie: Met zo'n ding weet je meteen of je regelaar nog goed werkt.

Heb ik nog nooit geen problemen mee gehad, ondanks 110.000 Transalp kilometers en (inmiddels / tot nu toe) 200.000 Varadero kilometers... Heb dus nog steeds de noodzaak niet goed boven water... Liever een goede brandstofmeter of temperatuurmeter...  :o
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline daandus

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #55 Gepost op: 16 mei 2013, 21:26 »
wij hebben tijdens de trip 2 maal een spanningsregelaar moeten wisselen (eentje origineel na 44.000 km, eentje aftermarket CARMO binnen garantie)

In beide gevallen zagen we tijdig de laadspanning wegvallen op de voltmeters en konden we het spul wisselen. Nooit op de vluchtstrook komen te staan, nooit een niet-startende motor gehad a.g.v. falende SR's..... en dat komt enkel omdat we het aan zagen komen op de voltmeters!

Ik vind het geweldig spul! Wel wil ik ze 'ooit'  nog eens via een relais rechtstreeks op de accu aansluiten, zodat je geen spannignsval meet als je ventilator aanslaat of je je handvatverwarming aanzet. Mocht ik nog eens echt op pad gaan, dan doe ik dat t.z.t. wel ;-)

We rijden beiden met die meters van Conrad, en ze zijn niet waterdicht. Goed oppassen met wassen dus (mocht je dat doen??) en in 'n regenachtige jungle zitten ze gewoon vol met condens. Onze meters doen het nog wel aardig, al is de temp-indicatie stuk, de rondetijden doen eht niet meer etc. Soms geven ze achterlijke waarden aan, maar dan slaat die rondetijdenmeter ook op tilt... als die gewoon rustig op nul staat, kloppen de meetwaarden van de voltages ook wel aardig :-P.
... was ooit lid ...

Offline xrvtuur

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #56 Gepost op: 16 mei 2013, 23:25 »
Daan ik heb dat conrad ding open gemaakt en alle gaten dicht gekit, verlengt de levensduur wel al heb ik  geen ervaring met jungleritjes  :D
Varadero SD02  2004

Offline daandus

Re: VOLTMETER voor op je dashboard!
« Reactie #57 Gepost op: 18 mei 2013, 00:32 »
ben ik ook ooit van plan geweest, maar dan droogt 'ie ook minder snel uit mocht er een keer vocht in komen!
... was ooit lid ...