Auteur Topic: Af en toe vanzelf groot licht.  (gelezen 7902 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Af en toe vanzelf groot licht.
« Gepost op: 21 februari 2010, 21:00 »
Ik heb iets vreemds. Tijdens rijden gaat mijn groot licht af en toe aan. Ik dacht dat ik het verholpen had door de groot licht schakelaar even open te maken en in te spuiten met wd40. Hierdoor was de gevoeligheid van de knop minder geworden en de knop ging weer soepel in en uit.
Maar ik kwam bij de poort en ik zag weer even het grote licht opkomen, alsof je seint. even later weer een keer.
Weet iemand of dit een bekend probleem is of moet ik mijn motorblok splijten enzo?

Offline Waffie

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2010, 21:18 »
 hallo rene,

het is mijn ervaring dat de stekkers die in je lamp zelf gaat ook wel eens problemen geeft

kortsluiting en geknetter is niet vreemd

check deze ook eens

mischien komt er spanning op de andere pool zodat inderdaad ook je groot licht gaat branden

vraag van mij... gaat dan ook het controlelampje (blauw dashbord) branden?
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2010, 21:45 »
heb zelf de schakelaar vaak open moeten maken, en kan niet zeggen dat dat allemaal erg robuust gebouwd is vanbinnen. (is ook een heel gepriegel uiteraard)

mijn tip: openmaken, uit elkaar peuteren, schoonmaken, in elkaar peuteren en kijken hoe t dan gaat.
... was ooit lid ...

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2010, 21:58 »
ik heb het eens gehad.

bleek dat me koppelingshenden net tegen het knopje kwam..

ff checken dus..
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2010, 22:00 »
vraag van mij... gaat dan ook het controlelampje (blauw dashbord) branden?

Vorige keer ging het blauwe lampje ook branden. Ik zag het voor het gebeuren voor het stoplicht die natuurlijk weer rood was. Nu was het me niet opgevallen.
Ik denk dat de vorige "reparatie" dus niets heeft uitgehaald wat "het af en toe vanzelf aan gaan" betreft.
Ook het blauwe lampje zal waarschijnlijk dus ff branden. Ik heb dat helaas niet kunnen reproduceren omdat terwijl ik stil stond het probleem niet meer optrad.
Wat ik wel vreemd vind is dat als ik de seinknop gebruik, je 1 relay klik hoort.
Als ik de oranje grootlicht knop langzaam indruk hoor ik twee klikken achter elkaar. Ik zie dan ook lichtopbrengst verschil. Niet veel maar toch. Beide lampen werken goed met dimlicht en met groot licht bij normaal gebruik.

Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2010, 22:05 »
bleek dat me koppelingshenden net tegen het knopje kwam..

Hoe kreeg je dat voor elkaar? Ga ik morgen even snel naar kijken wat je bedoeld.

Offline Jeroen

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2010, 08:51 »
Dat heb ik op een XL500R gehad, leuk probleem! Zodra ik boven de 73 km/h kwam ging grootlicht aan, daaronder weer uit. Twee weken later ging het ook aan als ik scherp naar links stuurde.... Heb uiteindelijk een nieuwe draad getrokken en het euvel daarmee verholpen. Succes met zoeken!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2010, 10:20 »
Hoe kreeg je dat voor elkaar? Ga ik morgen even snel naar kijken wat je bedoeld.

Das was bij mijn alp
Het sein knopje zit daar achter op stuur schakelaar.  de schakelaak stond iets achterover en me handel te hoog. Zo kwam hij net tegen het knopje aan.

Gr

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2010, 23:34 »
Das was bij mijn alp
Het sein knopje zit daar achter op stuur schakelaar.  de schakelaak stond iets achterover en me handel te hoog. Zo kwam hij net tegen het knopje aan.

Gr

Nog niet gelukt om te kijken maar ik weet wat je bedoeld. Het viel me idd nu wel op terwijl ik de koppeling had ingeknepen. Gewoon in zijn vrij kreeg ik de uitdaging  ;D er niet in.

Offline Huib

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2010, 08:22 »
Ik heb ook hetzelfde gehad. Bleek aan het relais te liggen...

groet Huib
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Frankvdb

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2010, 08:42 »


mijn tip: openmaken, uit elkaar peuteren, schoonmaken, in elkaar peuteren en kijken hoe t dan gaat.

zelfde probleem, zelfde oplossing, goed resultaat

tip:
-neem te veel foto's bij de demontage
-monteer droog, geen vetten, geen WD40, niks

Offline daandus

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2010, 09:05 »
nou, tussen een aantal van die teflon onderdeeltjes zou ik toch maar een klein kloddertje vet stoppen.... Maar idd niet alles domweg volsmeren!
... was ooit lid ...

Offline harry

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2010, 21:58 »
Er bestaat ook zoiets als kontaktvet in een spuitbusje. Dat is speciaal bestemd voor dit soort zaken. Hiermee kun je dus wel aan de slag met je lichtschakelaar.

Succes!

Offline Frankvdb

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2010, 08:09 »
nou, tussen een aantal van die teflon onderdeeltjes zou ik toch maar een klein kloddertje vet stoppen.... Maar idd niet alles domweg volsmeren!

Teflon is zelfsmerend en hoeft dus geen vet of extra smeermiddel.



Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2010, 13:24 »
Das was bij mijn alp
Het sein knopje zit daar achter op stuur schakelaar.  de schakelaak stond iets achterover en me handel te hoog. Zo kwam hij net tegen het knopje aan.

Gr

Opgelost, het was inderdaad dat de koppeling net ff af en toe tegen het seinknopje kwam.
Dan kan je schudden en rommelen wat je wil maar zonder koppeling inknijpen komt de fout er niet in.
Bedankt voor de tips.

Gr. Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2010, 14:10 »
Opgelost, het was inderdaad dat de koppeling net ff af en toe tegen het seinknopje kwam.
Dan kan je schudden en rommelen wat je wil maar zonder koppeling inknijpen komt de fout er niet in.
Bedankt voor de tips.

Gr. Neet

Tadaaaaaa.... haha

weet het het klonk stom maar kan toch echt gebeuren..

mooi dat het opgelost is..

Gr Danny
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2010, 14:52 »
Heerlijk he als het lukt.

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2010, 15:20 »
Heerlijk he als het lukt.

ja fijn he ;D
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2010, 15:22 »

Offline Brombeer

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2010, 17:53 »
Hoi,

Vooropgesteld dat je nog het originele stuur gebruikt,

De combi-schakelaars hebben een pasnokje welke in een gaatje in het stuur valt. Zo zitten die altijd op de juiste plek.

Een hendel die te ver naar boven staat rijd toch niet fijn? Ergonomisch gezien moet de hendel iets omlaag staan ten opzichte van horizontaal.

Als je deze 2 voorwaarden in de gaten houd komt dit fenomeen uberhaupt niet voor!

Grtz, ciao!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2010, 18:23 »
Hoi,

Vooropgesteld dat je nog het originele stuur gebruikt,

De combi-schakelaars hebben een pasnokje welke in een gaatje in het stuur valt. Zo zitten die altijd op de juiste plek.

Een hendel die te ver naar boven staat rijd toch niet fijn? Ergonomisch gezien moet de hendel iets omlaag staan ten opzichte van horizontaal.

Als je deze 2 voorwaarden in de gaten houd komt dit fenomeen uberhaupt niet voor!

Grtz, ciao!

dat is dus het verschil tussen de theorie en de praktijk...

maar je hebt gelijk...haha
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2010, 20:41 »
Hoi,
Vooropgesteld dat je nog het originele stuur gebruikt,
De combi-schakelaars hebben een pasnokje welke in een gaatje in het stuur valt. Zo zitten die altijd op de juiste plek.
Een hendel die te ver naar boven staat rijd toch niet fijn? Ergonomisch gezien moet de hendel iets omlaag staan ten opzichte van horizontaal.
Als je deze 2 voorwaarden in de gaten houd komt dit fenomeen uberhaupt niet voor!

Komt door de 25mm stuurverhogers. Daardoor het stuur en dus ook de handles in een andere stand geplaatst.
Het gebeurd echt he.....

Offline Hotel 317

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2010, 09:31 »
Teflon is zelfsmerend en hoeft dus geen vet of extra smeermiddel.
Teflon heeft het minste weerstand, maar slijt wel degelijk! Af en toe ondersteunen met naaimachineolie of teflonspray is altijd aardig. Insmeren met dik vet heeft waarschijnlijk als gevolg dat vuil wat er in komt het teflon kapot gaat vreten.

Bij nieuwere Vespa's heeft men de "achterbrug"lagers in zijn geheel maar vervangen door teflon bussen. Na twee jaar (precies de tijd waarin je nu 18 jarige dochter hem weer verkoopt voor een auto) begint er speling te ontstaan op die verbinding waardoor je hem vanzelf maar laat staan  :-\

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2010, 11:38 »
Teflon heeft het minste weerstand, maar slijt wel degelijk! Af en toe ondersteunen met naaimachineolie of teflonspray is altijd aardig. Insmeren met dik vet heeft waarschijnlijk als gevolg dat vuil wat er in komt het teflon kapot gaat vreten.

Bij nieuwere Vespa's heeft men de "achterbrug"lagers in zijn geheel maar vervangen door teflon bussen. Na twee jaar (precies de tijd waarin je nu 18 jarige dochter hem weer verkoopt voor een auto) begint er speling te ontstaan op die verbinding waardoor je hem vanzelf maar laat staan  :-\

18 jaar en verkoopt voor auto?? Zou ze hem niet beter kunnen inruilen voor een motor? Haha
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Brombeer

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2010, 13:27 »
dat is dus het verschil tussen de theorie en de praktijk...

Nee hoor. Maar als je eigenhandig dingen aanpast, moet je ook even kijken wat de cosequentie van die handeling is.  :-*

Komt door de 25mm stuurverhogers. Daardoor het stuur en dus ook de handles in een andere stand geplaatst.

Maar wat heeft stuurverhoging daarmee te maken? Oke je hebt stuurverhoging, dus wil je staand rijden dus, off-roaden. En dan zet je je stuur naar wens anders. En dan ga je inderdaad je hendels anders zetten. Heb je , in het verlengde daarvan, ook een ander stuur erop nu?

Maar ik kan me er niets bij voorstellen, dat seinlicht. Hoe heb je dat gedaan dan? ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #25 Gepost op: 28 februari 2010, 13:59 »
Maar ik kan me er niets bij voorstellen, dat seinlicht. Hoe heb je dat gedaan dan? ???

Geen ander stuur. Gewoon lekker hoog pakken.
Ik had het ook niet verwacht maar doordat de koppelinghandle iets naar boven staat, drukt de handle bij gebruik  soms de seinknop in. Kijk maar is bij je Twin. Moet nog iets naar beneden gesteld worden dan is het weg.


Offline Brombeer

Re: Af en toe vanzelf groot licht.
« Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2010, 22:58 »
Hmmz.. die staat nu in IJmuiden maar ik ben daar zelf niet meer.

Als ik hem ophaal ga ik toch es ff kijken haha

Je kan iig dat pasnokje van die stuurcombi verwijderen. Dan kun je die terug in verhouding zetten. Nadeel is dat je die combi niet echt goed klemvast meer krijgt (of je moet wat tape om je stuur draaien of zo)

Een offroad-stuurtje is rechter dan zo'n standaard en dat gaat dan ook weer wat directer sturen en pakt staand ook prettiger beet. Maar tegen die tijd loop je vanzelf tegen die combi-nok aan  ;D

Groeten, Brmbr ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin