Auteur Topic: Bike to bike communicatie  (gelezen 13315 keer)

Offline DoppieTien

Re: Bike to bike communicatie
« Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2010, 18:41 »
Wij hebben 2 jaar de cobra set gebruikt, naar volle tevredenheid van mijn kant.
bereik is super (enkele kilometers) Verstaanbaarheid zeer goed tot 90 km/uur, daarboven wordt het wel minder maar steeds nog goed verstaanbaar. Boven 120km echt slecht, alleen wat zeggen als het moet.
Nadeel is dat na verloop van tijd de stekkers gaan kraken of helemaal niet meer werken. En dat je een ptt knop aan je stuur moet monteren welke je steeds in moet drukken om te praten.

Nu hebben we een scala rider Q2 en ik moet zeggen dat dit toch heel wat comfortabeler is. Geen kabels, en gewoon tegelijk heen en weer praten. Verstaanbaarheid is veel beter dan de cobra porto, vergelijkbaar met een telefoongesprek.
Bereik is wel veel minder, ongeveer 200meter kraakvrij. Als je mederijder achter een huis/bos/maisveld oid verdwijnt is ook de verbinding ineens veel slechter.

Al met al zijn wij erg tevreden......

Voor de liefhebber heb ik de cobraset nog liggen,

Offline Bill

« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2010, 20:13 »
ook wij (Alpelientje en ik) hebben de cobraset gebruikt. Alle bevindingen hiervoor geschreven kloppen. Voor de trainingen die ik geef heb ik bij de BartSmit porto's gekocht voor 15 euro per set van het merk Alecto ;D Daarbij rijschooloortjes aangeschaft en ik kan zeggen dat het werkt :-\ Maar helemaal kapot ervan ben ik niet. Je hoort altijd andere erdoorheen praten of er is veel gekraak en de oortjes staan op de zachtste stand nog best wel hard dus zonder oordoppen is het ook niet goed verstaanbaar. Op de wintersport werken ze wel handig die porto's ;D
Nu hebben we de Scalaride set gekocht en dat werkt perfect. Maar omdat het berijk daarvan maar 200 tot 500 meter is heb ik daarbij Bluetooht portofoons aangeschaft. Deze zijn van het merk Midland/Alan (http://www.gps.nl/midland_445bt.html) en tot nu toe de enige die dit leveren. De porto's worden gepaard met de Scalariders en via een pttknop op het stuur maak je contact met elkaar. Het bereik is uitstekend meer als 4 km in de bbkom. Ook hierop heb je 8 kanalen keuze maar daarbij ook nog alle tiendes ertussen dus je hebt eigenlijk 80 keuze mogelijkheden om een goed rustig kanaal te vinden.
Nu maar hopen dat Alpelientje niet de hele tijd gaat zitten kletsen :P :'( ;)

Offline Nikotech

« Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2010, 21:40 »
Ook wij hebben de Bleutooth set van Midland al een tijd i.c.m. met de Camos helmsets. ( twee kanalen één voor de Zumo de andere voor de porto)
Wordt er toch niet altijd even vrolijk van :(  Verstaanbaarheid valt me steeds toch tegen. En een hoop storing van babyfoons en ( illegale) radiozenders. Koste me kapitalen maar blijft dan toch vaak thuis liggen bij gezamelijke ritten.
 Best wel zonde van de investering. Voor het seizoen begint toch maar weer eens terug naar Moordrecht!
Zou toch beter moeten kunnen ??

Bill heb jij er een andere antenne opzitten ? En waar laat je dat ding ? in tanktas of jaszak ?
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Bill

« Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2010, 22:48 »
Ook wij hebben de Bleutooth set van Midland al een tijd i.c.m. met de Camos helmsets. ( twee kanalen één voor de Zumo de andere voor de porto)
Wordt er toch niet altijd even vrolijk van :(  Verstaanbaarheid valt me steeds toch tegen. En een hoop storing van babyfoons en ( illegale) radiozenders. Koste me kapitalen maar blijft dan toch vaak thuis liggen bij gezamelijke ritten.
 Best wel zonde van de investering. Voor het seizoen begint toch maar weer eens terug naar Moordrecht!
Zou toch beter moeten kunnen ??

Bill heb jij er een andere antenne opzitten ? En waar laat je dat ding ? in tanktas of jaszak ?
Niko, je kan het toestel laten zoeken naar vrije kanalen :o En dan ook nog tussen kanalen instellen >:D Wel even experimenteren, maar het werkt wel ;D
Ik draag hem in mijn borstzak, maar wil hem straks op mijn stuur monteren ineen houder.

Offline Nikotech

« Reactie #34 Gepost op: 12 maart 2010, 09:29 »
Niko, je kan het toestel laten zoeken naar vrije kanalen :o En dan ook nog tussen kanalen instellen >:D Wel even experimenteren, maar het werkt wel ;D
Ik draag hem in mijn borstzak, maar wil hem straks op mijn stuur monteren ineen houder.

De "tussen kanalen" ken is. Maar het zoeken naar "vrije kanalen" is nieuw. Staat dat ergens beschreven in de manuel ?  Of laat me eens gluren onder je experimenteer sluier  :)

Zelf heb ik hem in mijn jas/borstzak zitten. Heb wel eens begrepen dat verder van het lichaam af beter zou zijn voor ontvangst. Merk er weining verschil mee wanneer hij in mijn tanktas zit :( Ding "krijst" af en toe behoorlijk in mijn oren, wijt het mss ook een beetje aan de "autosquel"(?). Ik zou hem zo af en toe wel eens wat "dichter" willen zetten.

Maar misschien is het juiste kanaal vinden DE oplossing. 

Hoor graag nog wat ( gebruikers/ervarings) tips dit te verwezenlijke. 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline de Wolf

« Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2010, 22:52 »
Wij hebben de Cobra set nu een aantal keer gebruikt en zijn bijzonder tevreden.

Enige irritante is is dat je jezelf twee keer moet loskoppelen bij afstappen als de PMR in de jas zit.

Bedankt voor de tip!!!
Varadero '99 52.000km

Offline daandus

« Reactie #36 Gepost op: 14 mei 2010, 09:13 »
ik hang die cobra-dingen gewoon met hun clipje aan een kabel van m'n handvatverwarming (maar een gaskabel ofzo kan dus ook. Voor de zekerheid schuif ik een ty-wrappie over de antenne, maar das meer voor het gevoel.
Nog nooit losgegaan, ook niet tijdens flink offroaden.

Als je dan afstapt trek je de stekker uit je helm los, of hang je je helm over je spiegel. Ideaal.
... was ooit lid ...

Offline Neet

« Reactie #37 Gepost op: 14 mei 2010, 11:27 »
Staat hier nog een mooie set te koop en die is echt niet gelijk aan de lidl. Heb ik ook gehad en snel teruggebracht.
Zie http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3753.0 voor een top set. Zeker de vaak ondergewaardeerde headset is kwalitatief hoogwaardig. Interesse? ;D

Offline daandus

« Reactie #38 Gepost op: 14 mei 2010, 11:58 »
is die nog niet gekocht door Evert dan? ;-)
... was ooit lid ...

Offline Neet

« Reactie #39 Gepost op: 14 mei 2010, 14:03 »
Al een paar dagen niets meer van hem gehoord.

Offline Sandra

« Reactie #40 Gepost op: 14 mei 2010, 18:51 »
Wij hebben 2 jaar de cobra set gebruikt, naar volle tevredenheid van mijn kant.
bereik is super (enkele kilometers) Verstaanbaarheid zeer goed tot 90 km/uur, daarboven wordt het wel minder maar steeds nog goed verstaanbaar. Boven 120km echt slecht, alleen wat zeggen als het moet.
Nadeel is dat na verloop van tijd de stekkers gaan kraken of helemaal niet meer werken. En dat je een ptt knop aan je stuur moet monteren welke je steeds in moet drukken om te praten.

Nu hebben we een scala rider Q2 en ik moet zeggen dat dit toch heel wat comfortabeler is. Geen kabels, en gewoon tegelijk heen en weer praten. Verstaanbaarheid is veel beter dan de cobra porto, vergelijkbaar met een telefoongesprek.
Bereik is wel veel minder, ongeveer 200meter kraakvrij. Als je mederijder achter een huis/bos/maisveld oid verdwijnt is ook de verbinding ineens veel slechter.

Al met al zijn wij erg tevreden......

Voor de liefhebber heb ik de cobraset nog liggen,
Kost dah..?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Richie

« Reactie #41 Gepost op: 16 mei 2010, 16:51 »
Ik gebruik al jaren de Midland portofoons uit GXT serie. Deze porto's uit de VS hebben 5watt zendvermogen wat dacht ik 10x het normale in Nederland is. Oftewel duidelijk meer dan genoeg bereik als je elkaar kwijt bent op de snelweg in Frankrijk of als je Met de motor alvast bovenop een berg staat en moet wachten op de service bus  ;D.

Hierbij voor elke helm een headset met draad gekocht met een ppt knop. De porto hang ik aan m'n riem en de ppt knop loopt door m'n mouw naar een stukje klittenband op m'n handschoen. Ja het is even onthouden dat je je helm moet uit pluggen als je m afdoet maar dat went snel. Mijn ervaring is dat als je de headsets goed inbouwd, je ook met 120km/uur anderen kan verstaan. Uiteraard is de serie uit te breiden zodat je met een groep van 4 ook prima kan kletsen.

De GXT porto's zijn verkrijgbaar op marktplaats en de AVP H1 en AVP H2 headsets heb ik via ebay in laten vliegen.
Ik was zo rond de 75,- pp klaar.

Als iemand nog vragen heeft hoor ik het graag.

Offline de Wolf

« Reactie #42 Gepost op: 16 mei 2010, 19:15 »
Heeft er iemand ervaring met het verbinden van de Zumo 550 via een extra stekker aan de headset van de Cobra of andere PMR's.

Lijkt me handig om Truus van de Zumo te horen via m'n headset....en om af en toe misschien eens naar wat muziek te luisteren  :) 

Edit: Zag zojuist iets van Albrecht (BPA300). Ga eens informeren bij Waypoint of dat gaat werken.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2010, 19:37 door de Wolf »
Varadero '99 52.000km

Offline LadyHeather

« Reactie #43 Gepost op: 12 april 2011, 14:40 »
via de zoek functie kwam ik in dit oude topic terrecht over bike to bike communicatie. Wij zijn opzoek naar een betaalbare communicatieset die prettig werkt (en niet super snel kapot gaat).

Als ik dit topic doorlees lijkt het alsof er een beetje 2 'kampen' zijn hier Scala rider Q2/cobra.
De belangrijkste kernwoorden bij de populaire sets zijn volgens mij
scala: bluetooth, minder bereik, niet op elkaar wachten met praten, draadloos
cobra: goedkoper, verder bereik, wel op elkaar wachten met praten, ppt knop indrukken om te praten

Ik vind het fijn om jullie ervaringen te lezen! (al blijf ik het lastig vinden een goede afweging te maken ;) ) Ik vroeg me alleen nog af of jullie allemaal nog steeds tevreden zijn met jullie set? En of jullie nog extra tips/aandachtspunten hebben om op te letten? (of misschien zelfs een nieuwe set die ineens enorm in populariteit is gestegen?)

Offline gert

« Reactie #44 Gepost op: 12 april 2011, 16:48 »
wij hebben nog steeds geen spijt dat we voor de cardo hebben gekozen.
geef toe het is niet goedkoop.
heeft afgelopen zaterdag meer dan 14 uur  perfect gewerkt.

Gr, Gert en Edit ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

« Reactie #45 Gepost op: 13 april 2011, 07:04 »
Ik sluit mij aan bij Gert.
Wij gebruiken ook de scala cardo Q2 en zijn er erg tevreden mee.
Bereik is voldoende, geluid is glashelder.
En je kunt gewoon kletsen alsof je naast elkaar staat.
Verder is alles ( navigatie, telefoon en mp3 speler) super eenvoudig aan te sluiten.
Wij hebben nog nooit met en lege accu gestaan, zelfs niet op lange reisdagen tijdens motorvakantie.
Geen draden aan je helm ( bahalve voor je mp3 als je die gebruikt)
Afgelopen zaterdag continu op zenden gehad tijdens de toerrit en geen enkel probleem voor het apparaat.

Hiervoor hebben wij met een pmr gewerkt, je geeft al aan om de beurt praten.
Wij gebruikten de VOX-fuctie, dan moet je na activeren wachten tot je kunt zenden vervolgens moet je even stil zijn dan schakelt hij op ontvangen dan mag de ander zelfde trucje doen en kletsen.
Soms heel frustrerend.
En draden tussen je helm en de pmr.

Als je de kosten van een PMR installatie vergelijkt met die van de scala is het verschil niet zo heel groot denk ik.
De voordelen van de scala zijn dan in mijn beleving doorslaggevend in het voordeel van de scala.

Groet Marie Louise

Offline midget

« Reactie #46 Gepost op: 13 april 2011, 11:10 »
ik maak sinds een maand gebruik van de interphone bluetooth....
deze is gelinkt aan mijn Garmin en ik kan dus zowel de GPS als de GSM via de bluetooth ontvangen.
Voor de passagier heb ik ook een setje en dit werkt ook erg goed.

Mits....
Je niet sneller rijd dan 60 km/h!
Daarboven hoor ik mijn GPS, GSM en passagier niet meer  >:(

Heb nog niet te maken gehad met linken naar anderen op afstand. Degenen waar ik wel mee samen rij die hebben een Scala....en daar wil de Interphone niet mee communiceren.
elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Offline Hans Schaap

« Reactie #47 Gepost op: 13 april 2011, 12:27 »
Nog een aanvulling op Marie Louise voor de scala.
Het geluid wordt op de snelweg iets minder maar met wat moeite lukt het nog.
Alles onder de 120 km per uur is zonder meer goed.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl