Hoi Tjeerd,
Die tandwieltjes kunnen op 2 manieren kapot.
Door normale slijtage. Aan de zijkant zit een opstaand randje wat het wieltje op zijn plek houd tegen het wormwieltje. In het leven van het tandwieltje (ondanks smering), slijt dit randje en komt het tandwieltje steeds verder van het wormwieltje te staan. Op een dag poetst hij tanden en is het gedaan. De meeste schade zit dan op de buitenrand van het tandwiel.
Wat ook voorkomt, is dat als bepaalde typen valbeugels gevoerd worden, bij diep inveren, het spatbord de kabel plet tegen een van de beugels. De binnenkabel staat even stil maar het wiel draait door. Voila: tandjes eraf! Doorgaans zijn dan de tanden over de hele breedte afgeschaafd. Verder kan bij deze actie de binnenkabel een knik oplopen die kan resulteren in een licht dansende speedo-naald. Bij mij is de binnenkabel zelfs wel eens gebroken!
Je kunt de binnenkabel testen door hem met de hand rond te draaien in de buitenkabel.. Dat moet soepel gaan. Als je de kabel losmaakt bij het wiel en je trekt hem er 3/4 cm uit, kun je eraan draaien en in je cockpit kijken. Als hij heel is, springt de speedo-naald steeds even op.
Als het om het tandwieltje gaat, moet je voorwiel eruit. Hij zit in de spacer (afstandsbus) waar de kabel op zit geschroefd en je kunt hem er zó uitnemen. Maak de boel goed schoon, er kunnen plastic tand-deeltjes achterblijven die het nieuwe tandwieltje kunnen blokkeren! Monteer terug met wat nieuw vet.
Het is het goedkoopste onderdeeltje in die lijn en overigens zodanig ontworpen dat dit wieltje van plastic is en dus kapot gaat. Een speedo-kabel kost je zomaar 80 euro of zo!
Wat een verhaal, he.. voor zo'n klein plastic dingetje..