Auteur Topic: snelheidsmeter  (gelezen 3209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjeerd

  • Gast
snelheidsmeter
« Gepost op: 01 maart 2010, 17:33 »
Dag allen,

Mijn snelheidsmeter is er opeens mee opgehouden (en dus ook mijn kilometerteller). Ik heb de kilometerkabel vervangen maar dat lost het probleem niet op. Wat zou er mis kunnen zijn? Hoop dat iemand me kan helpen...

groet Tjeerd

Offline robgoesdakar

Re: snelheidsmeter
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2010, 17:56 »
Zit hem naar alle waarschijnlijkheid in je wormwieltje.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

tjeerd

  • Gast
Re: snelheidsmeter
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2010, 18:00 »
Wat is zo'n wormwieltje precies, en is dat makkelijk te fixen?

groet

Offline robgoesdakar

Re: snelheidsmeter
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2010, 19:09 »
Daar waar de kabel van je snelheidsmeter aan het wiel vast gemaakt wordt zit een behuizing.

Haal eerst daar de kabel eens los, en draai het wiel rond. Kijk of het palletje wat zichtbaar is rond draait met het ronddraaien van het wiel. Als het rond draait, probeer ook even iets weerstand te geven of het dan nog rond draait. Ik vermoed van niet namelijk.

verwijder je wiel, en haal de behuizing eruit. Nu zie je binnenin een teflon wieltje zitten die het wormwiel aandrijft wat weer het palletje laat draaien.

Kijk ook maar even op deze tekening (nr. 18):



Het is vaak nr. 19 welke vervangen dient te worden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: snelheidsmeter
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2010, 20:00 »
Heb je valbeugels erop zitten?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pakfiets

Re: snelheidsmeter
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2010, 20:27 »
Let op! Weerstand geven, dus NIET blokkeren (dan kan je hem direct weggooien) C:-)

tjeerd

  • Gast
Re: snelheidsmeter
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2010, 20:48 »
Bedankt voor de reacties allemaal! De tekening lijkt me duidelijk, binnenkort maar eens wat gaan sleutelen. En brombeer, ik heb valbeugels ja, maakt dat verschil?


Offline daandus

Re: snelheidsmeter
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2010, 20:58 »
Ik had precies hetzelfde euvel, en dat teflon wormwieltje was echt half weggevroten. Goed schoonmaken, uitblazen met de compressor (alle stukjes teflon eruit) invetten en nieuw wieltje erin. Kost 25 euro ofzo. (vorige week dan ;-))

Groetjes,
Daan
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: snelheidsmeter
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2010, 12:47 »
Hoi Tjeerd,

Die tandwieltjes kunnen op 2 manieren kapot.

Door normale slijtage. Aan de zijkant zit een opstaand randje wat het wieltje op zijn plek houd tegen het wormwieltje. In het leven van het tandwieltje (ondanks smering), slijt dit randje en komt het tandwieltje steeds verder van het wormwieltje te staan. Op een dag poetst hij tanden en is het gedaan. De meeste schade zit dan op de buitenrand van het tandwiel.

Wat ook voorkomt, is dat als bepaalde typen valbeugels gevoerd worden, bij diep inveren, het spatbord de kabel plet tegen een van de beugels. De binnenkabel staat even stil maar het wiel draait door. Voila: tandjes eraf! Doorgaans zijn dan de tanden over de hele breedte afgeschaafd. Verder kan bij deze actie de binnenkabel een knik oplopen die kan resulteren in een licht dansende speedo-naald. Bij mij is de binnenkabel zelfs wel eens gebroken!

Je kunt de binnenkabel testen door hem met de hand rond te draaien in de buitenkabel.. Dat moet soepel  gaan. Als je de kabel losmaakt bij het wiel en je trekt hem er 3/4 cm uit, kun je eraan draaien en in je cockpit kijken. Als hij heel is, springt de speedo-naald steeds even op.

Als het om het tandwieltje gaat, moet je voorwiel eruit. Hij zit in de spacer (afstandsbus) waar de kabel op zit geschroefd en je kunt hem er zó  uitnemen. Maak de boel goed schoon, er kunnen plastic tand-deeltjes achterblijven die het nieuwe tandwieltje kunnen blokkeren! Monteer terug met wat nieuw vet.

Het is het goedkoopste onderdeeltje in die lijn en overigens zodanig ontworpen dat dit wieltje van plastic is en dus kapot gaat. Een speedo-kabel kost je zomaar 80 euro of zo!

Wat een verhaal, he.. voor zo'n klein plastic dingetje.. ;)
 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

tjeerd

  • Gast
Re: snelheidsmeter
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2010, 15:01 »
Ik heb zelfs over wormwieltjes gedroomd vannacht! Was doodeng... Je verhaal is duidelijk, thanks! Met de kabel is niets mis, dat heb ik al gecheckt, dus ik ga dat  >:D wieltje maar eens opsporen....

groet

Offline Neet

Re: snelheidsmeter
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2010, 16:42 »
Kijk uit dat het geen zombieworm is. Die zijn echt het gevaarlijkst.

Offline Timy

Re: snelheidsmeter
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2010, 18:38 »
En nu ga ik het NOG ingewikkelder maken maar het kan ook nog nummer 11,12,13 zijn (waarom er 3 bij staan weet ik niet....)
Dit is een metalen plaatje met 2 nokjes erop die nog wel eens naar binnen buigen, ff terug buigen en je kan er weer tegen aan. Hij zit overigens onder een plastic stofhoesje/ringetje die je er voorzichtig met een platte schroevendraiier uit kan wippen.

Overigens niet met bijv WD40 invetten want dan gaat het vaak na een kortere tijd weer kapot. Als je lagervet gebruikt gaat ie weer erg lang door!
Dit heb ik op basis van mijn Twin, mijn vorige 2 Transalps en een Dominator welke allemaal dit euvel regelmatig hadden  ;D
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2010, 18:40 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel