Auteur Topic: Help Transalp start niet  (gelezen 3533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glenn

  • Gast
Help Transalp start niet
« Gepost op: 07 maart 2010, 23:32 »
Hey,

Ik zit met een probleempje, vader heeft een transalp 650 deze staat ondertussen al 4 jaar stil , maar ik heb besloten ook te gaan voor het rijbewijs A
dus moto terug van stal gehaald nieuwe olie benzinetank gespoeld want het vacuum kraantje hing vast dit werkt terug oké de bougies vervangen en deze vonken +nieuwe luchtfilter
maar start dus niet , hij heeft 30 tot 40sec gedraaid maar daarna sloeg hij af en nu start die dus niet meer
maar na paar keren starten loopt er benzine uit de carburator ( denk overloop) is dit normaal
en wat kan ik nog doen ???

Greetz Glenn

Offline Pakfiets

Re: Help Transalp start niet
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2010, 08:51 »
Ik ben geen alp-kenner, maar het lijkt er op dat de vlotter-naalden blijven hangen (vast zitten). De kans is dan groot dat de motor flink verzopen is.... .
Dit vast zitten van de vlotter-naalden komt doordat de benzine in de vlotter-kamers verdampt en dan een gom-achtige laag achter laat. Er zijn wel wat "goedjes" in de handel om dit weer op te lossen (weet zo 1,2,3, geen namen). Als je pech hebt moet je de carb's uit elkaar halen om de boel schoon te maken (misschien zo-wie-zo beter). Let in dat geval wel op; NIET in de zittingen van de vlotter-naalden gaan zitten peuteren met metalen voorwerpen!
(anders kun je opzoek naar nieuwe zittingen).
suc6

Maarten

Glenn

  • Gast
Re: Help Transalp start niet
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2010, 11:27 »
oké dank u voor de snelle reactie , maar als deze vlotter blijft hangen, krijgt die toch geen benzine in de blok ?
want de boegie zijn nat

greetz Glenn

Offline wouterrrrr

Re: Help Transalp start niet
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2010, 11:37 »
Hoi Glenn,

Heb jaren geleden bij een yamaha XS650 de tip gekregen om met een rubberen hamer zachtje tegen de vlotterkamer aan te slaan. Hiermee zou de vlotter weer los kunnen komen. Het werkte toen prima. De XS650 had jaren stil gestaan, nat als de transalp.
Motor heb ik toen ook laten lopen op carb-reinigingsmiddelen, in hogere concentraties als voorgeschreven volgens de gebruiksaanwijzing, af en toe ook onverdund. Dit deed ik door de benzineslang aan te sluiten op een grote injectiespuit waar ik dan de brandstof in had (de zuiger v/d spuit wel even eruit halen anders loopt de brandstof niet door.
Het was even aanklooien maar die motor loopt nu nog steeds!

Wellicht dat je na diverse trucks een slecht lopende motor overhoudt. Een tijdje rijden met carb-cleaner in de benzine kan het probleem oplossen. Anders opnieuw af (laten) stellen en wellicht ook de carb's van binnen schoonmaken. Dat laatste gaat goed met een spuitbus remmenreiniger.
Remmenreiniger kun je ook gebruiken om de motor te starten overigens, gewoon in de luchtinlaat spuiten, wel oppassen wat het is extreem brandbaar.

Succes. Als je de motor echt niet aan de gang krijgt  en je wilt toch graag rijden dan wil ik hem ook wel ruilen voor een goed lopende transalp 600  ;).

Groeten Wouter

Glenn

  • Gast
Re: Help Transalp start niet
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2010, 11:41 »
:) zal er aan denken ,
maar die bezine dat er langs de carbu uitloopt gebeurd alleen maar wanneer de schoke niet op staat
en de blok binnen krijgt benzine dus of het de vlotter zou zijn weet ik niet

greetz Glenn

Offline Pakfiets

Re: Help Transalp start niet
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2010, 12:02 »
Ik bedoel; dat de vlotternaald niet goed afsluit, het gevolg is dan dat de vlotterkamer overloopt.
Maar zoals jij schrijft, dat dit alleen gebeurt als de choke uit staat kan ik hier niet mee verklaren ???
Mogelijk dat bij geopende choke er zoveel benzine wordt afgevoerd (door de choke) dat de vlotterkamer niet meer overloopt?

iemand?

Offline Eddy

Re: Help Transalp start niet
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2010, 12:24 »
denk dat hiermee alles gezegd is, doorlekkende vlotternaalden, door shoke gebruik wordt de overvloed aan brandstof afgevoerd.
reinigings middel kan hierbij helpen, daarnaast zou er door condens in de tank, water onder in de vlotterkamers kunnen ophopen (is zwaarder dan benzine), dit kan corrosie vormen. zou dus eerst met een reinigingsmiddel proberen, bij aanhoudende problemen vlotterkamer los halen en reinigen.
succes!
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline PimW

Re: Help Transalp start niet
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2010, 12:30 »
Mocht er water in de vlotterbak zitten kun je deze aftappen. Er zitten op beide carbs aan de zijkant schroefies om de vlotters leeg te laten lopen.

Daarna denk ik dat je op een of andere manier (met middeltjes of door demontage) de carburateurs moet reinigen. Ik heb afgelopen week nog een benzine tank gereinigd waar een paar jaar benzine in gezeten had. Onderin vormt dan een oranje rubber achtige afzetting die alles blokkeerd.

Glenn

  • Gast
Re: Help Transalp start niet
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2010, 12:32 »
oké ga ik zeker eens proberen maar kan iemand mij een naam geven van deze producten op bij de benzine te doen ??

greetz Glenn

Offline Lunatic

Re: Help Transalp start niet
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2010, 14:57 »
Onder andere Forté. http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Brandstof/Moto+Power+I.html

Schijnt redelijk te werken. Alleen bij mijn carbs niet....

Offline wouterrrrr

Re: Help Transalp start niet
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2010, 09:08 »
Hoi Glenn,

De middeltjes zjn te koop bij auto-materialenzaken. Daar heb je keuze en krijg je er wat uitleg bij.
Bij benzinepompen hebben ze vaak ook 1 soort te koop maar uitleg kun je daar vergeten (meestal). Bij autogarages is het spul ook te koop, weinig keuze maar veel uitleg.
Succes er mee.

Gr Wouter

Glenn

  • Gast
Re: Help Transalp start niet
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2010, 16:47 »
thnx mannen het is gelukt, had het product gevonden van molly maar spijtig genoeg was het daar niet mee opgelost , de carburators afgenomen en schoongemaakt er zat inderdaad een bruine smeuri in, in beide was de kleine sproeier verstopt, opengemaakt alles terug gemonteerd en starten meteen draait terug als een klok

nog eens bedankt voor de mogelijke oplossingen   

Greetz Glenn