Auteur Topic: Kuipdeel reparatie/versteviging  (gelezen 11074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline olaf

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #30 Gepost op: 21 maart 2010, 21:36 »
Nog een tip , epoxy lagen alleen opruwen voor hechting , schuur je teveel en raak je de glazvezelmatten , krijg je allemaal kleine haartjes , wordt het ook niet mooier van .

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Sounddragon

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #31 Gepost op: 21 maart 2010, 22:08 »
Hoe schadelijk? Ik heb er namelijk flink op bezuinigd en had nog 2 dagen last van die lucht in mijn longen   ::) Neem aan dat het voor een eenmalige actie niet te vreselijk is en anders.....te loat!

Mwah, eenmalig hoeft niet vervelend te zijn, maar dat kan zeker wel.. polyhars gaat nog wel geloof ik, da's een beetje hetzelfde als lijm snuiven, longblaasjes gaan kapot, zenuwen raken beschadigd, opname van de oplosmiddelen in je bloedbaan (dat veroorzaakt die koppijn).. epoxy is nog wat enger; wil je het écht allemaal weten ??
Als je nieuwsgierig bent moet je gewoon FF googelen op polyesther/epoxy, arbowet, gezondheid en zulks..
 
De vezelmatjes waarmee je werkt, zijn eigenlijk heel fijn getrokken GLASweefsels, van glasdraadjes.. een splintertje glas is scherp.. kun je nagaan wat glasvezel voor troep is
Als je ooit iets geisoleerd hebt met glaswol weet je dat; alles wat in aanraking komt met glasvezels raakt 'besmet'. Als je over je hand veegt met glaswol, staan de afgebroken glasvezels rechtop in je huid, als je vervolgens met die hand over je gezicht veegt, wrijf je het glas als het ware in je huid, voelt een beetje branderig, niet ernstig ofzo, maar feitelijk heb je een paar miljoen (++) microscopische glassplinters in je huid  :-X
Langere glasvezels kunnen hetzelfde doen als een staalsplinter; je lichaam in kruipen ipv er weer uit, nahjah.. bedenk zelf maar.. longen, ogen.. tis glas..  ;)
 
Wéét waar je mee bezig bent, alles mag in de schuur, geen ARBO pief die zeurt, maar wees jezelf bewust van de stoffen waarmee je werkt..
 

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #32 Gepost op: 21 maart 2010, 22:48 »
Ik wist al waar al dat geprik op mijn handen vandaan kwam.  :-\

Ik probeer wel enigsinds voorzichtig te zijn, maar bezit natuurlijk niet die geavanceerde en arbo technisch verantwoord verklaarde apperatuur. Denk ook dat het op zich nog wel mee valt, maar ik moet dit zeker niet te vaak doen. Dan gaat mijn levensverwachtig toch echt met een aantal jaren achteruit.

Maar toch weer allen bedankt voor de tips en het meedenken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Sounddragon

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #33 Gepost op: 21 maart 2010, 23:00 »
Ik wist al waar al dat geprik op mijn handen vandaan kwam.  :-\

Ik probeer wel enigsinds voorzichtig te zijn, maar bezit natuurlijk niet die geavanceerde en arbo technisch verantwoord verklaarde apperatuur. Denk ook dat het op zich nog wel mee valt, maar ik moet dit zeker niet te vaak doen. Dan gaat mijn levensverwachtig toch echt met een aantal jaren achteruit.

Maar toch weer allen bedankt voor de tips en het meedenken.

Als je goed hebt rondgekeken in mijn knutselparadijsje pas geleden had je de doos latexgloves gezien die boven de werkbank hangt; kost minder als 10 pleuro (à 100 paar) bij de apotheek en zijn ook verrekte handig bij olieverversen en kettingprutswerk, tevens passen er moeiteloos een stuk of wat in elke gereedschapset; erg prettig onderweg als je eens wat hebt  ;)
 
 
En als je de vingers erafknipt... ;D ;D ;D 

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #34 Gepost op: 21 maart 2010, 23:23 »
Ik heb ook laatst zo'n doos mee genomen.
Maar de afgelopen dagen heb ik af en toe nog wel eens eventjes ff snel iets zonder gedaan  :-\

Kun je nagaan wat het geweest was als ik ze niet gedragen had !!
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Sounddragon

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #35 Gepost op: 21 maart 2010, 23:31 »
Ik heb het ook door schade en schande moeten leren :angel:

Toen ik net leerling dakdekker was hebben ze me lekker steenwol panelen (zelfde soort rotzooi) laten zeulen in mijn blote bast, na een paneeltje of 3 kreeg ik door waarom ze allemaal zo dom liepen te grijnzen, en er is geen kruid tegen gewassen, niets helpt; als het erop zit ben de klos, de rest van de dag in dat geval, want een shirtje aantrekken maakt het dan alleen maar erger.
Zelfde als werken met PU lijm met je blote jatten, alleen duurt dat 2 weken voor het er weer af is  :-X

Ach.. zulke dingen blijven je meteen goed bij :))


 

Offline Frankvdb

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #36 Gepost op: 22 maart 2010, 11:47 »
epoxy is prachtig spul, maar hou rekening met volgende zaken:
-epoxy moet je altijd mengen volgens gewichtsdelen, niet zoals bij polyester met volumedelen
-epoxy is zo goed als reukloos, echter de dampen zijn wel bijzonder schadelijk. Dus masker dragen is wel noodzakelijk.
-niet de hars geeft de sterkte maar wel de glasvezel, dus weinig hars en een laagje vezel meer, en heel belangrijk: goed aandrukken, geeft een sterker stijver en droger resultaat
-epoxy heeft temperatuur nodig om uit te harden, bij de huidige buitentemperatuur zal de hars nooit volledig uitharden. Wordt de omgeving wat warmer dan krijg je verdere uitharding, nog meer temperatuur: nog betere uitharding.

succes verder

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2010, 00:12 »
Hallo allemaal,

Ik heb in m'n jonge jaren ook heel wat met epoxy gestoeid.
belangrijk om te weten: de minimale verwerkingstemperatuur is 5 graden,
onder die 5 graden staat het hele hardings proces stil ( je kunt wat je aangemaakt over hebt koud bewaren en later weer gebruiken).
Tevens weet ik dat als het hardings proces start en er is voldoende temperatuur, het proces niet meer stopt!
Het word naar mate de tijd verstrijkt steeds harder.
Ik spreek hier over epoxy primer, die is na ong. een week niet meer schuurbaar zo hard wordt het dan.
Als je het nog bewerken wil moet je er niet te lang mee wachten.

Epoxy's worden wel eens in 3 varianten ingedeeld:
-koudhardend. Deze harden bij kamertemperatuur volledig door.
-warmhardend. Deze harden bij kamertemperatuur uit (niet vloeibaar meer), maar hebben een warmtebehandeling nodig om volledig door te harden.
-heethardend. Alleen bij hogere temperatuur harden deze uit. Componenten worden vaak als korrels geleverd, die bij 60 graden of meer smelten. Daarna vermengen en verwerken.

Nu zit er bij de warmhardende epoxy's een addertje onder het gras:
Bij verharding bij kamertemperatuur ontstaat vaak een harde, brosse epoxy, welke wel stabiel genoeg is om te verwerken, maar welke nog niet is doorgehard. Bij verwarming kan het bij sommige epoxy's zelfs voorkomen dat de epoxy weer vloeibaar wordt. (dit is in ieder geval zo bij de epoxy's welke voor prepregs gebruikt worden, voorgeimpregneerde vezelmatten waarvan de hars bij verwarming vloeibaar wordt, en dan definitief uithardt).
Beter enkel gestikt dan dubbel genaaid.....of uhh, wassie nou anders om??
Zeer wel vriendelijke groet,
Erik ten Thije

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2010, 07:25 »
Wat zo'n topic niet allemaal aan informatie oplevert !!
Geweldig. Zal proberen om het aan het eind eens samen te vatten en op de wiki te plaatsen. Inclusief alle self-made blunders en valkuiltjes waar je in (kunt) trappen.

Gister avond eerst maar eens de voorkuip opgeschuurd. Daarna heb ik de linker achterkuip verder geplamuurd omdat deze dus nog steeds niet helemaal glad was. Het rechter achter kuipdeel is klaar. Ziet er gaaf uit. Zou misschien beter zijn om er nog een blanke lak laag over te spuiten, want op dat mat zwart kun je met je nagels tekenen  :)) .

Vanavond aan de slag met plamuren van de voorkuip en de linker achterkuip nog even voorzien van een laagje spuitplamuur. Waarschijnlijk doe ik die spuitplamuur als eerste, dat hard binnen een uur uit en dan zou die zelfs al in de lak kunnen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #39 Gepost op: 24 maart 2010, 23:06 »
Pffff....., ik heb het niet met verhoudingen (tot grote vreugde van mijn vriendin ;) )
Achterkuipdeelin de plamuur zetten dus iets te weinig verharder gebruikt. Staat nu al2 dagen te drogen en begint eindelijk iets te worden.
Al lerende dus meer verharder gebruikt voor de voorkuip, en die kon ik vandaag dus verder afwerken :



Opde foto ziet het er nog aardig uit, en als ik rij zal het ook verderniemand opvallen, maar het is verre van perfect afgewerkt. Is ookeigenlijk onmogelijk met zo weinig tijd. Maar zoals al eerder gezegd,ik ga niet voor de schoonheidsprijs.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)