Auteur Topic: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!  (gelezen 13959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2011, 11:47 »
Mr Marcel: idd, de nieuwsgroep waar mijn zwager gebruik van maakt is een abo service maar die is nog altijd goedkoper als een abo van 120,-... Vooral omdat het z.g. 'shared membership' is.

Ook al is die 120,- van Garmin schijnbaar eenmalig. Maar wie doet nu levenslang met een GPS toestel? Die dingen worden om de haverklap verbeterd - zowel software als hardware matig. En dan vervalt je 'livetime' lidmaatschap omdat je een ander toestel koopt - foetsie 120,-...

Het idee is leuk van Garmin. Maar ook bij Garmin (en TomTom) moeten de kassa's blijven rinkelen - voor niets gaat de zon op. Beide bedrijven gaan uit van een gemiddelde levensduur van je GPS apparaat en die wordt over het algemeen niet al te ruim ingeschat. Als ze lef zouden hebben, werd een 'live time' membership afgesloten op de klant, niet op het gekochte product. Maar zo gek zijn ze niet...  :o

Het feit dat ik b.v. al 6 jaar doe met dezelfde GPS (één van de eerste TomTom riders) is wat dat betreft al erg uitzonderlijk. Waarbij complimenten voor de service van TomTom - zelfs buiten garantie zijn een aantal zaken (stroomvoorziening op de motor) onder coulance hersteld waarbij men ook direct de software én de beschadigde buitenkast heeft vervangen. Kostenloos.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Simon

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #31 Gepost op: 29 juli 2011, 12:34 »
Mr Marcel: idd, de nieuwsgroep waar mijn zwager gebruik van maakt is een abo service maar die is nog altijd goedkoper als een abo van 120,-... Vooral omdat het z.g. 'shared membership' is.
Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat dit gewoon niet legaal is. Het abonnement dat je zwager heeft loopt bij een nieuwsgroepprovider, daarvan gaat geen cent naar Garmin of Hollywood of wat dan ook. De enige die daar geld aan verdient is de provider; eweka of xsnews etc. Hoewel je met nieuwsgroepen een heleboel legale dingen kan doen bestaat het niet dat iets wat normaal gesproken geldt oplevert voor bijvoorbeeld Garmin ineens 'gratis' is omdat je geld betaalt aan een partij die niks met Garmin te maken heeft.
En geloof me, ik ben ook niet de heilige Maria en veroordeel het daarom niet maar ik vind wel dat op zijn minst duidelijk moet zijn dat de LifeTime update waar je 120 euro voor betaalt op moment van aanschaf de enige legale is.

Groeten, Simon

Offline Marcel T

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #32 Gepost op: 29 juli 2011, 12:38 »
Die 120 euro (of welke kosten dan ook) komen natuurlijk wel ergens vandaan.
Die bedrijven verkopen niet alleen het toestel, ook de kaarten (waar zij zelf voor moeten betalen) en de integratie ervan met de eigenaardigheden van het apparaat. (natuurlijk) het is flauw dat ze de life expectency van het apparaat bedoelen en niet die van jou en mij. De garantie vervalt ook nog eens bij doorverkoop! (dat vind ik wel een hele slechte zaak van Garmin)
Maar hoeveel zou jij willen betalen voor een abonnement die je hele leven meegaat? Hoe lang leef je? Hoeveel kosten moet Garmin over 40 jaar betalen voor hun basismateriaal Ik gok dat je midden 40 bent, geen idee waarom)? Bestaat Garmin over 40 jaar nog? Hun kachel moet wel branden (en de winsten in de navigatie industrie staan ernstig onder druk).

Als je het niks vind kan je natuurlijk overstappen op alternatieven die niets kosten (donaties in tijd/geld zijn toegestaan) zoals bijvoorbeeld openstreetmap
Het detailniveau in NL is echt heel goed
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.095&lon=6.446&zoom=10&layers=M
daarbuiten varieert het wat, maar je hoeft niet te verdwalen.
Bovendien schijnt het relatief eenvoudig op je garmin geplaatst te kunnen worden http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin

Tuurlijk het is meer gedoe. Het kost meer tijd en het is niet zo 'goed' als de Garmin (/TT) kaarten (maar zij steken geld in de optimalisatie van hun producten)

Groet,

Marcel

(nog steeds geen  :angel: maar zeker geen  >:D)

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Marcel T

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2011, 12:57 »
Ook al is die 120,- van Garmin schijnbaar eenmalig. Maar wie doet nu levenslang met een GPS toestel? Die dingen worden om de haverklap verbeterd - zowel software als hardware matig. En dan vervalt je 'livetime' lidmaatschap omdat je een ander toestel koopt - foetsie 120,-...

Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat dit gewoon niet legaal is. [...] ik vind wel dat op zijn minst duidelijk moet zijn dat de LifeTime update waar je 120 euro voor betaalt op moment van aanschaf de enige legale is.

Je wordt een beetje getruukt door Garmin (/TT) maar het is wel de enige legale optie. Ik denk dat hiermee dit deel van dit topic wel is samengevat.

En geloof me, ik ben ook niet de heilige Maria en veroordeel het daarom niet maar ik vind wel dat op zijn minst duidelijk moet zijn dat de LifeTime update waar je 120 euro voor betaalt op moment van aanschaf de enige legale is.

Ik veroordeel het ook niet, maar ik wil wel begrip te kweken voor de prijzen die betaald moeten worden. Als je dan toch de illegale kaarten erop gaat zetten, doe het dan bewust en weet dat je het bedrijf en de werknemers benadeelt. De morele afweging is voor ieder voor zich (en ook bij mij gaat het 2 kanten op).
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline vara 2

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2011, 22:03 »
120€ voor een lifetime update !? Nochtans heb ik er maar 85€ voor betaald via site van Garmin en met VISA betaald geweest . Raar toch die prijzen van Jullie . En het blijft tenslotte legaal .
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2011, 22:29 door vara 2 »
vara 2

Offline Two Plugs

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #35 Gepost op: 02 augustus 2011, 10:46 »
Mr Marcel en Simon... Ik wil zeker geen pleitdrager zijn voor illegale downloads (of het gebruik ervan), maar jullie hebben zeker ook een gelicenceerde versie van Windows en Office op alle privé PC's, laptops en/of palmtops? Toch ook geen illegale software zoals foto-bewerking programma's? Dat zou nml wel broodroof zijn van de medewerkers van de software leveranciers...  :o

Als kaart-update-abonnementen gewoon tegen een faire, en eerlijke prijs zouden kunnen worden afgesloten, is het probleem uit de wereld en neemt iedereen zo'n abonement. Als ik alleen al kijk tegen alle losse GPS apparaten die bv alleen door TomTom en Garmin worden verkocht (los van de inbouwaparatuur die TomTom o.a. levert aan Fiat, Toyota en Renault) zou het werkelijk een kapitaal opleveren als iedereen die abonnementen zou aangaan. In ieder geval een meervoud aan de kosten die deze GPS makers maken bij het inkopen van kaartmateriaal van b.v. kaartproducenten als Navtech, Satmap, etc...

Om dan nu in één keer 120,- te betalen is veel geld - vooral als er kaartmateriaal in zit, van landen waar je toch niet naar toe zal gaan. Als ik kijk naar TomTom, kan ik een abonnement afsluiten voor nog géén 50,- per jaar en krijg dan alle kaarten van Europa:

De kaartdekking van de TomTom Live omvat de volgende landen: Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Zweden en Zwitserland. Inclusief het aansluitende wegennetwerk van Albanië, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Roemenië, Servië, Wit-Rusland en de Russische Federatie.

Dus op het moment dat ik mijn kaart eens wil updaten (dat gebeurd overigens niet zo heel vaak...  ;D ), neem ik gewoon een aboootje van één jaar en heb alles weer bij de pinken... Legaal, voor minder dan de helft van wat Garmin vraagt.

Mio doet het nóg gekker... daar krijg je er één gratis update bij met als enige voorwaarde dat je je nieuw- aangeschafte Mio GPS binnen 30 dagen na aankoop ff moet registreren op de Mio site.

Het is natuurlijk geheel persoonlijk of je 120,-; 50,- of geen geld wilt besteden voor een update abonnement. Ligt idd ook aan hoe je je GPS gebruikt, denk ik... Rij zelf nu al 3 jaar rond met de TTR zonder update, en ben tot nu toe nog overal in Europa gekomen. En waar de locale verkeersclub heeft gemeend wegen te moeten omleggen... Daar staan in de regel ook wel borden en je GPS (her-) berekend automatisch de route naar de bestemming...

Toch mooi spul, zo'n GPS.  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Marcel T

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #36 Gepost op: 02 augustus 2011, 23:35 »
Mr Marcel en Simon... Ik wil zeker geen pleitdrager zijn voor illegale downloads (of het gebruik ervan), maar jullie hebben zeker ook een gelicenceerde versie van Windows en Office op alle privé PC's, laptops en/of palmtops? Toch ook geen illegale software zoals foto-bewerking programma's? Dat zou nml wel broodroof zijn van de medewerkers van de software leveranciers...  :o

(tegenwoordig) niet meer, maar heb nog wel een muziekcollectie die deels onbetaald is (niet illegaal, want er mag nog steeds vrij worden gedownload  ;)). Ik probeer zoveel mogelijk om vrije software en besturingssystemen te gebruiken. Maar waarom moeten diegenen zich verdedigen die benadrukken dat wat eerder is voorgesteld niet helemaal fair is naar de fabrikant?

Als kaart-update-abonnementen gewoon tegen een faire, en eerlijke prijs zouden kunnen worden afgesloten, is het probleem uit de wereld en neemt iedereen zo'n abonement.

Nee, als de drempel lager wordt gaan meer mensen het product gebruiken, en ook in die groep zullen mensen redenen zien om niet te 'hoeven' betalen.

Als ik alleen al kijk tegen alle losse GPS apparaten die bv alleen door TomTom en Garmin worden verkocht (los van de inbouwaparatuur die TomTom o.a. levert aan Fiat, Toyota en Renault) zou het werkelijk een kapitaal opleveren als iedereen die abonnementen zou aangaan. In ieder geval een meervoud aan de kosten die deze GPS makers maken bij het inkopen van kaartmateriaal van b.v. kaartproducenten als Navtech, Satmap, etc...

Zo goed gaat het nou ook weer niet...
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/28/aandeel-tomtom-keldert-na-winstwaarschuwing/

Om dan nu in één keer 120,- te betalen is veel geld - vooral als er kaartmateriaal in zit, van landen waar je toch niet naar toe zal gaan. Als ik kijk naar TomTom, kan ik een abonnement afsluiten voor nog géén 50,- per jaar en krijg dan alle kaarten van Europa:
[...]
Dus op het moment dat ik mijn kaart eens wil updaten (dat gebeurd overigens niet zo heel vaak...  ;D ), neem ik gewoon een aboootje van één jaar en heb alles weer bij de pinken... Legaal, voor minder dan de helft van wat Garmin vraagt.
En zelfs dat is al te veel voor je?
[...] Niet alleen Garmin, maar ook onze TomTom's ('s idd) worden periodiek (en gratis) ge-updated via een nieuwsgroep. [...]


Rij zelf nu al 3 jaar rond met de TTR zonder update, en ben tot nu toe nog overal in Europa gekomen. En waar de locale verkeersclub heeft gemeend wegen te moeten omleggen... Daar staan in de regel ook wel borden en je GPS (her-) berekend automatisch de route naar de bestemming...

Toch mooi spul, zo'n GPS.  ;)
Zelfs zonder update blijkbaar  ;)

Nogmaals, ik doe af en toe ook illegale dingen vwb digitale content (muziek/films), maar ik vind dat 'we' er niet te makkelijk over moeten denken en doen. Uit de defensieve reacties maak ik op dat je het daar wel mee eens bent, alleen onze grenzen verschillen.
Anyway, ik ben wel klaar met deze discussie. Let's agree to disagree

I'm out
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Simon

Re: Lifetime update NT kaartmateriaal NU BESCHIKBAAR!!!!!!
« Reactie #37 Gepost op: 03 augustus 2011, 00:08 »
Mr Marcel en Simon... Ik wil zeker geen pleitdrager zijn voor illegale downloads (of het gebruik ervan), maar jullie hebben zeker ook een gelicenceerde versie van Windows en Office op alle privé PC's, laptops en/of palmtops? Toch ook geen illegale software zoals foto-bewerking programma's? Dat zou nml wel broodroof zijn van de medewerkers van de software leveranciers...  :o
Expres liet ik weten zelf geen heilige maria te zijn of illegale downloads te veroordelen...trek daaruit de conclusie die je wil  ;D
Er leek een verhaal te ontstaan in de voorgaande posts dat ook een legale versie op een gratis manier verkregen kon worden, daar heb ik mijn visie op gegeven.
Shit, heb ik me toch weer uit de tent laten lokken...rot spul dat GPS  ;)