De breedte van de band had bij mijn weten meer te maken met de hoeveelheid warmte die dan opgenomen kan worden? De enige reden om een bredere band te monteren is om te gemiddelde temperatuur wat lager te houden (waardoor de band op zijn ideale temperatuur blijft).
Could be wrong...?
very wrong indeed
iedere band wordt warm (werk temperatuur) en het is juist door onjuiste bandenspanning dat een band te warm kan worden (lees verbrand rubber)
wel heeft een band met lagere banden spanning meer grip doordat deze meer vervormd
de foot print is groter.
en dan bedoel ik met meer grip de mogelijkheid om over een groter oppervlak vermogen over te brengen
op het moment dat de band dan weer grip verliest is er dus sprake van slip en dit gaat gepaard met een nog grotere warmte ontwikkeling
hoe warmer de lucht in de band dan wordt hoe sneller de druk ook in de band toeneemt
hierin schuilt dus het gevaar van de bekende klapband
maar..
hoe breder de band hoe schuiner dat je de motorfiets dient te leggen om de zelfde bocht te kunnen maken
daarbij,een smallere band drukt harder op het zelfde oppervlak (meer druk per vierkante cm)
de breedte van de band wordt dus eigenlijk bepaald door technische aspecten van de motorfiets zoals de velgbreedte
de overige redenen zijn daarna vooral van cosmetische aard