Auteur Topic: kenda banden  (gelezen 8600 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timy

Re: kenda banden
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2010, 17:17 »
Ik heb ze er nu zo'n 3000km mee gereden en ben dr eigenlijk met nagenoege zekerheid achter dat het leuke banden zijn maar voor de winter/nat wegdek K%T. Ik had al een beetje het idee maar ben de afgelopen tijd er steeds meer achtergekomen dat het niet aan mijn brute rijstijl ligt. Stond één keer zelf op een rotonde omdat ik maar bleef doorglijden, dit lag deels aan de weg (is bekend dat deze glad is daar) maar ook zeker aan de band. Ook een aantal keer met wegrijden cq gas geven dat hij zich even 'verzet'.

Ik deel dus je mening Keewhip. Overigens met de zomer heb ik er echt prima op kunnen scheuren dus er zal een iets andere rubbersoort ofzo gebruikt zijn waardoor ze met regen ruk zijn.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Huib

Re: kenda banden
« Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2010, 20:56 »
Ik ben er ook niet over te spreken, ik glij alle kanten op. Soms leuk maar doorgaans echt gevaarlijk. Ik heb mijn rijstijl er voor aan moeten passen. Slijtage is ook behoorlijk. Ik moet wel zeggen dat het op droog wegdek scherp stuurt maar dat komt echt omdat het een 130 achterband is. Volgende maand is het strand seizoen op terschelling weer geopend en dan ga ik ze in het zand proberen maar ik verwacht er weinig van. De heidenau staat voor mij vooralsnog hoog aan de top en die ga ik er denk snel weer omleggen. Iemand al ervaring met de K60 scout?
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Waffie

Re: kenda banden
« Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:19 »
De breedte van de band had bij mijn weten meer te maken met de hoeveelheid warmte die dan opgenomen kan worden? De enige reden om een bredere band te monteren is om te gemiddelde temperatuur wat lager te houden (waardoor de band op zijn ideale temperatuur blijft).

Could be wrong...?

very wrong indeed

iedere band wordt warm (werk temperatuur) en het is juist door onjuiste bandenspanning dat  een band te warm kan worden (lees verbrand rubber)
wel heeft een band met lagere banden spanning meer grip doordat deze meer vervormd
de foot print is groter.
en dan bedoel ik met meer grip de mogelijkheid  om over een groter oppervlak vermogen over te brengen
op het moment dat de band  dan weer grip verliest is er dus sprake van slip en dit gaat gepaard met een nog grotere warmte ontwikkeling
hoe warmer de lucht in de band dan wordt hoe sneller de druk ook  in de band toeneemt
 hierin schuilt dus het gevaar van de bekende klapband
maar..
hoe breder de band hoe schuiner dat je de motorfiets dient te leggen om de zelfde bocht te kunnen maken
 daarbij,een smallere band drukt harder  op het zelfde oppervlak (meer druk per vierkante cm)
de breedte van de band wordt dus eigenlijk bepaald door technische aspecten van de motorfiets zoals de velgbreedte
de overige  redenen zijn daarna vooral van cosmetische aard
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl