Auteur Topic: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel  (gelezen 3489 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joolski

  • Gast
Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Gepost op: 27 maart 2010, 14:34 »
Mijn kilometerteller doet het niet meer, naderonderzoek wees uit dat het plastic tandwieltje in het vooriel 'tandloos' was geworden.

Helaas is dat tandwiel alleen te koop met complete aluminium behuizing - kosten dik 100 euro.

Weet iemand misschien een adres van een sloop waar wat transalps staan? Zoeits moet er toch 2e hands zijn lijkt me?

Offline Petrus

Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2010, 14:50 »
Heb ik ook als eens moeten vervangen, gelukkig zijn die tandwieltjes los te koop:
http://www.wemoto.com/bikes/Honda/XL_600_VV_Transalp/97/picture/Speedo_-_Gearbox_Drive_Wheel/

Check ook even je speedokabel, wieltje draait niet zomaar kapot.
Die hebben ze ook voor weinig:
http://www.wemoto.com/bikes/Honda/XL_600_VV_Transalp/97/picture/Speedo_Cable/

Succes!

Groet Peter

Offline daandus

Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2010, 16:28 »
Dat wieltje kun je bij de honda dealer bestellen voor 24 euro, gewoon los.
... was ooit lid ...

Joolski

  • Gast
Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2010, 20:34 »
 ;D Top! Alvast dank voor de goede tips, ik probeer het dan eerst even bij een dealer en anders wordt het Engeland... Gr. Jola

Offline kenny013

Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2010, 21:25 »
Kijk ook eens goed naar het wormwiel wat dat platiktandwiel aandrijft.  :o
Die is vaak de oorzaak en dan zul je toch het hele huis moeten vervangen  >:(
Door scha en schande wijs geworden
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Hotel 317

Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2010, 21:32 »
De assy kost inderdaad €120 ofzo, terwijl het wieltje maar €24 kost. Laat je het schoonmaken echter aan de dealer over kost het je alsnog anderhalf manuur, en dus €120. Omdat je de behuizing echt *goed* moet schoonmaken (restanten van het oude wieltje maken het nieuwe wieltje binnen twee kilometer weer stuk) nemen veel dealers maar gewoon een complete nieuwe assy voor €120. Het probleem ligt eigenlijk bij Honda zelf, die het nylon wieltje een wormwiel laten aandrijven (mag nooit volgens de ongeschreven regels over tandwielen!)

Het tandwieltje kost bij David Silver spares nog geen €17 ( en de complete assy €90). Als je eens een half uurtje rond je motor loopt en eens kijkt welke lelijke delen je zou willen vervangen (kuipschroefjes, remschijfbouten, een spiegel of een stuk boordgereedschap wat ontbreekt) dan vallen de verzendkosten in het niet bij wat je er voor krijgt! Als je geen creditcard hebt (like me) kun je eventueel per email overleggen hoe de betaling geschied.

Succes!

Offline daandus

Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2010, 22:54 »
Het teflon drijft een metalen wieltje aan, en als je het hele huisje goed ontvet en uitblaast met perslucht is het echt schoon; schoon genoeg om er een nieuw teflon wieltje in de zetten.
... was ooit lid ...

Bassiesbike

  • Gast
Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2010, 23:01 »
Ik heb sinds een paar dagen echt exact hetzelfde probleem. >:( Zit er na de berichten in dit draadje maar over te denken om er zo'n sigma fietscomputer op te hangen... Iemand daar ervaring mee?

Groet
Bas

Joolski

  • Gast
Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2010, 19:31 »
Heb net de gear speedometer bij die spare parts besteld in Engeland. Zal de behuizing goed schoonmaken, zag er verder prima uit. Ben benieuwd of dit 'm gaat zijn... I'll keep you posted!

Greetz Jola

Offline GS Allroad

Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2010, 19:56 »
Ik had vorig jaar het zelfde gezeik met de kilometer opnemer,eerst kocht ik een nieuwe kilometerkabel maar daar lag het niet aan,dus maar mijn voorwiel eruit gehaald en het wormwielletje nagekeken bleek dat deze helemaal glad was.

Heb toen bij Frank Lemstra (een honda hobbyist) in Wormerveer die ze op voorraad heeft, eentje gekocht voor 20 euro.

Grt.
Stephan
BMW R 1100 GS  1996

Joolski

  • Gast
Re: Tandwieltje voor kilometer teller in voorwiel
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2010, 12:54 »
hehe, eindelijk tijd gehad tandwieltje erin te zetten. eigenlijk best rustgevend niet te weten hoe hard je rijdt ;)  - (had gps overigens om koosje spee niet te sponsoren  - dat lijkt me ook de beste vervanger ipv een fietskilometer teller). de kabel was trouwens de boosdoenere denk ik. zat vol oud opgedroogd vet - draaide niet goed rond. nu alles lekker schoon, vet en soepel!