Auteur Topic: zandwegen in kaart brengen  (gelezen 7302 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DoppieTien

zandwegen in kaart brengen
« Gepost op: 29 maart 2010, 21:09 »
Zaterdag in Hellendoorn de smaak weer helemaal te pakken gekregen.
mijn idee is nu om de zandwegen bij mij in de buurt ook in kaart te brengen en er een route van te breien.
Is er een mogelijkheid om als je een zandweg inrijd een waypoint oid te maken met een simpele handeling, en vervolgens het einde ook weer te markeren?
Ik heb nu eenmaal een hekel aan schrijven dus het moet een beetje makkelijk kunnen. ;D

Ik heb een zumo550 met cn2009 en north america,( kompleet overbodig in nederland, maar aangeschaft voor de vakanties. Geweldige offroad tracks daar in Utah en Arizona! Helaas geen motor bij me :( wel een jeep 4x4 8) ).

wie weet of er een handige manier is om dit voor elkaar te krijgen,

René

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2010, 22:13 »
Is wel een goeie optie met google earth, werkt alleen niet in de bossen. Ga ik zeker proberen.

Uit en aan zetten heb ikzelf ook aan gedacht, maar duurt vrij lang dat opstarten, maar ga ik ook proberen.

Je kunt ook een punt op de kaart aanwijzen toch? en daarna opslaan. Bij de quest zat volgens mij een man overboord functie, dus met één druk op de knop terugvaren naar waar de man gevallen is. Zou de zumo dit ook kunnen?

Hoe is zo'n tocht als Hellendoorn uitgezet dan, je kunt dat toch niet allemaal in je hoofd houden? Ik heb steeds meer respect voor die touruitzetters.......

Grappig, wij hebben in arches ook offroad gereden, ipv de normale uitgang een offroad track genomen, was best wel spannend met 40 ºC midden in de woestijn, en een paar keer de auto met de bodem aan de grond (rotsen).  :o

Offline jeroen emke

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2010, 22:34 »
[

Je kunt ook een punt op de kaart aanwijzen toch?
Ja en dan opslaan onder Favorieten maar hoe je dan de boel aan elkaar knoopt in mapsource  moet ik nog uit proberen
still no angel found who flies at the same speed

Offline Nikotech

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2010, 13:11 »
Kan e.e.e. niet i.c.m. met een topokaart welke geladen is op je garmin of kan je daar helemaal geen waypoints op aan klikken ? Ben niet zo thuis in de topokaarten.
Of topokaart als overlay gebruiken ipv google earth ?
 
Op zich leuk om een "TCN zandwegenkaart" te ontwikkelen. Of eigenlijk een "TCN offroad wegenkaart"  zand hoeft van mij niet zo :(  :) 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2010, 17:18 »
Jullie willen het in één keer wel heel groot aanpakken.... die ambitie had ik eigenlijk nog niet.
Waar het mij om gaat is vooral hoe ik een offroad route uit kan zetten door een aantal verzamelde tracks van zandwegen aan elkaar te plakken.
Elke keer dat ik dan een mooi pad tegenkom sla ik dat op in mijn zumo.

Zoals ik het zie is het een kaart in mapsource met daarop korte stukjes track van de zandpaden. Een route maken van track naar track is dan niet meer zo moeilijk lijkt mij.

Als de route dan klaar is even narijden voor de evt. borden en andere gegevens.

Offline mikkola

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2010, 17:45 »
Je kan toch de trackknop(gele potloodpunt) gebruiken om een track te tekenen?
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2010, 22:08 »
Ik heb deze week wat kunnen testen. Bij elke weg/pad aan het begin een waypoint gemaakt op de zumo, en ook aan het einde een waypoint.
Thuis op de kaart alle waypoints in beeld en overtrekken met het potlood.
Ik zag later wel dat in google earth mijn getekende lijnen niet altijd overeen kwamen met de wegen op de kaart. Ik moet iets nauwkeuriger tekenen/ meer inzoomen.

Misschien is een topo kaart van nederland nog beter om te gebruiken, zal ik eens naar op zoek gaan.

Nu moet ik onderweg elk waypoint nog een naam geven, zou het mogelijk zijn om er een symbool neer te zetten aan het begin, en een ander symbool aan het eind? Ik weet dat dit in mapsource kan maar in de zumo betwijfel ik het. Dit zou wel heel gemakkelijk zijn.

Volgende week ga ik weer wat prutsen, ideeen zijn nog steeds welkom natuurlijk....................


Offline PimW

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2010, 22:21 »
Je zou het op jouw manier grof kunnen doen en dan voor het fijne bij het narijden meer waypoints maken? Stel je hebt een aantal van die paden aan elkaar geregen maar op de kaart liggen je lijntjes naast de weg. Dan rijd je desbetreffende paden nog eens maar moet je wat vaker stoppen om een waypoint aan te maken. Die liggen dan in ieder geval op je zandpad en de lijn die je er zelf tussen moet tekenen word kleiner dus minder kans op fouten/onnauwkeurigheden?

Maar ik heb er verder geen verstand van dus... misschien kraam ik wel onzin uit. ;D

Offline kenny013

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2010, 22:21 »
@René
Als je dan een Google Earth aanmaakt speciaal hiervoor, waarin een specifieke groep kan muteren, heb je zo alle zandpaden van NL online beschikbaar  ;D
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline kenny013

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2010, 22:23 »
Je zou het op jouw manier grof kunnen doen en dan voor het fijne bij het narijden meer waypoints maken? Stel je hebt een aantal van die paden aan elkaar geregen maar op de kaart liggen je lijntjes naast de weg. Dan rijd je desbetreffende paden nog eens maar moet je wat vaker stoppen om een waypoint aan te maken. Die liggen dan in ieder geval op je zandpad en de lijn die je er zelf tussen moet tekenen word kleiner dus minder kans op fouten/onnauwkeurigheden?

Maar ik heb er verder geen verstand van dus... misschien kraam ik wel onzin uit. ;D
Log aan zetten en automatisch via mapsource overzetten naar Google Earth, makkelijker kan het niet.
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2010, 22:37 »
Log staat bij de zumo altijd standaard al aan. Op het zumo scherm zie je een blauwe lijn, maar in werkelijkheid zijn het routepunten die de zumo met geregelde tussenpozen maakt, het bekende broodkruimeltjesspoor.
Deze punten worden met elkaar verbonden tot een lijn. De lijn volgt dus niet de weg, maar snijdt de bochten af. Hierdoor is denk ik de route heel lastig na te rijden.

Route wil ik later toch narijden en dan lijkt mij Pims idee wel goed, icm een topokaart welke ik nog moet regelen.


Offline Mense

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2010, 12:19 »
Als ik bij het maken van een route in Mapsource zandwegen mee wil nemen, schakel ik a. bij de voorkeuren (onder bewerken) de zandwegen uit bij het punt, te vermijden en als dat niet voldoende is schakel ik ook in het paneel voorkeuren om van automatische routebepaling naar directe routebepaling. Dan moet je vervolgens wel echt ieder bochtje gaan tekenen, maar kun je de route overal langs laten lopen. Je kunt ook rustig automatisch en hand door elkaar heen gebruiken, dat is geen probleem.
succes.

Offline Oldtimer

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2010, 14:46 »
Citaat
Hierdoor is denk ik de route heel lastig na te rijden.

Bedoel je dat je dat denkt of dat het ook zo is.
Ik werk nog niet zo lang met Zumo, maar bij mij volgt het log de route gewoon. Of doe ik nou toevallig iets verkeerd of juist goed ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2010, 19:25 »
Inmiddels ben ik in het bezit van Topo nederland. Nu werkt het allemaal net even wat makkelijker. Thuis kan ik op de kaart een route tekenen over paden en zandwegen. Alleen om dan zeker te weten of die weg ook opengesteld is, of uberhaupt wel bestaat, moet ik de route narijden met de motor.
Op deze manier ben ik een paar avonden en zaterdagen aan het rijden geweest en heb nu bijna een route gereed van 180km.
percentage zandweg denk ik ongeveer 50%.
Als het weer wat minder droog wordt, dan ga ik de route nog aanpassen op een paar knelpunten. Tis nu zo droog dat je een strandbuggy nodig hebt ipv een transalp ;D

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2010, 01:09 »
90km onverhard, das niet verkeerd.

Die wil ik graag rijden  ;D  Ik denk dat je hem moet bewaren voor het najaar als het weer wat meer regent. Dat maakt het spannender en minder stoffig inderdaad. De hellendoornrit die ik afgelopen donderdag met Olaf opnieuw gereden heb, zorge ervoor dat mijn luchtfilter helemaal dichtzat, kwam een giga wolk stof uitzetten toen ik de perslucht erop zette  ::)

Alleen wel een flink-doorrij-route, 180km is behoorlijk, net als de hellendoornroute.

Niks voor danny dus  >:D
« Laatst bewerkt op: 26 april 2010, 01:12 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline GJ.

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #15 Gepost op: 26 april 2010, 08:43 »
Inmiddels ben ik in het bezit van Topo nederland. Nu werkt het allemaal net even wat makkelijker. Thuis kan ik op de kaart een route tekenen over paden en zandwegen. Alleen om dan zeker te weten of die weg ook opengesteld is, of uberhaupt wel bestaat, moet ik de route narijden met de motor.
Op deze manier ben ik een paar avonden en zaterdagen aan het rijden geweest en heb nu bijna een route gereed van 180km.
percentage zandweg denk ik ongeveer 50%.
Als het weer wat minder droog wordt, dan ga ik de route nog aanpassen op een paar knelpunten. Tis nu zo droog dat je een strandbuggy nodig hebt ipv een transalp ;D


Goed werk Rene, ga zo door. :))

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2010, 16:28 »
Jongens! even geduld nog hé!
Ik ben er nog mee bezig, zitten nog heel wat verbeterpunten in. En de tuin moet eerst af anders krijg ik thuis gezeur ;D

Maar even over de route, het is zoals de topictitel al zegt, een route voornamelijk over zandwegen. En dan bedoel ik de typische achterhoekse zandwegen met weinig bochten en soms een fietsgedeelte ernaast met paaltjes ertussen.
In de zomer ontzettend mul zand, in het voorjaar vlieg je er met 2 vingers in de neus door alsof het asfalt is, en in het najaar veel natte stukken maar ook dan nog redelijk begaanbaar.
Ik probeer om er nog wat spannende stukken in te krijgen, maar dat zal hier wel moeilijk worden omdat ik geen illegale stukken erin wil hebben.
Kortom, nog even geduld. Er komt nog wel een uitnodiging jullie kant op...........................

Offline Peter_Winsum

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2010, 21:54 »
Vanavond reed ik in het gebied tussen Haren (onder Groningen) en Zuidlaren en realiseerde me dat daar ook nog flinke stukken bos toegankelijk zijn omdat er mensen wonen, maar waar de wegen onverhard zijn. In dorpen als Onnen, Glimmen, Schipborg, Noordlaren, Midlaren, etc. moet ook wel aardig offroad te rijden zijn.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline jar

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2010, 11:36 »
Ik verzend na een mooie 'ik doemaarwat'-allroad-dag mijn tracks van die dag naar de Mapsource en dan zie je van zelf of de weg bekend is als stippellijn of niet.
In Mapsource kun je in één bestand diverse tracks en routes van de mooiste stukjes opslaan. En in de route-naamgeving kun je een hint van de aard vd weg opschrijven.
En als ik een leuke route wil rijden dan knoop ik een paar leuke stukjes aan elkaar met 'track tekenen'. En dan zet ik alleen punten op de belangrijke afslagen, als je verder maar de goede richting in wordt gestuurd is het voldoende.
Zo'n Mapsourcebestand met meerdere routes heeft als voordeel dat je al die routes in dat bestand in één keer naar de Zumo kunt verzenden en importeren ...
En waypoints maken onderweg en een topokaart kopen/laden is dan eigenlijk niet nodig...
« Laatst bewerkt op: 28 april 2010, 11:40 door jar »

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #19 Gepost op: 29 april 2010, 17:38 »
Dat is ook een manier natuurlijk. Maar ik weet nu hoe ik het aan moet pakken dus mijn probleem is hiermee opgelost.

Ik werk ondertussen nog vrolijk door aan de zevensprong route. (De oudere jeugd onder ons, zoals ik, kent deze serie nog wel, de route loopt langs de wegwijzer in het bos, en het schooltje in Markvelde ). Eergisteren nog een bospaadje gevonden met een zandbult van +- 2 meter hoog. ;D Heb ik natuurlijk al even op geoefend. 8)

Gr. Gr.             http://www.de-zevensprong.net/


René
« Laatst bewerkt op: 29 april 2010, 17:47 door René »

Offline DoppieTien

Re: zandwegen in kaart brengen
« Reactie #20 Gepost op: 29 april 2010, 21:57 »
Als de route klaar is en het weer is er naar, dan horen jullie dat van me in een nieuw topic, deze gaat op slot.....................