Vorige week bij Ad geweest. Voor meerdere klusjes, waaronder het inspecteren van de koppeling.
Deze had ik vorig jaar al vervangen, omdat deze neigde te gaan slippen bij hard optrekken icm met een hardere klappen door putjes in de weg etc. Bij demontage bleken de stalen platen blauw aangelopen te zijn dus heb ik alles maar vervangen (kurk+staal). Tevens, wat ik aanvankelijk dacht, sterkere veren geplaatst. Aanvankelijk presteerde de koppeling weer naar behoren, maar al snel kreeg ik het oorspronkelijke probleem terug: De koppeling neigde weer te gaan slippen. Als ik flink gas gaf en de koppeling losliet greep de koppeling niet hard genoeg aan en bleef nog een tijd doorslippen eer dat hij echt aangreep.
Dus vorige week bij Ad weer de koppeling helemaal uit elkaar gehaald. Stalen platen blinkend schoon, 0,0 slijtage. Kurkplaten 0,01mm slijtage of minder. Kaarsrecht. Bij nadere inspectie kwam Ad erachter dat de vervangende veren die hij me vorig jaar gegeven had, ook originele bleken te zijn. Dus nu echt sterkere veren geplaatst. Alles weer in mekaar gebouwd.
De Hellendoorn rit was eigenlijk de vuurdoop voor de koppeling. Maar helaas, hij wil nog steeds gaan slippen, het zelfs nog een tikje erger geworden. Ik kan nauwelijks meer vol gas doortrekken in hogere versnellingen, vooral bij lage toeren wil hij gaan "judderen".
Ik snap er niks van. Alles zit zoals het hoort, ook de koppelingskabel heeft voldoende speling.
Zijn er nog andere dingen die ik kan controleren, c.q. aanpassen? Ik heb zelf gedacht om de Anti-judder veer (de tapse veerring die binnen de laatste plaat zit) te verwijderen zodat de laatste plaat ook direct aan kan grijpen. Dit zou wel iets uit moeten maken, maar het oorspronkelijke probleem is iets wat ook niet normaal is dus er moet nog iets zijn.
Misschien kan iemand nog wat tips geven. Ad staat er ook een beetje versteld van.
Groetjes
Paul.