Auteur Topic: trillende twin  (gelezen 1204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zwart met oranje

trillende twin
« Gepost op: 13 mei 2010, 09:51 »
het viel me al een paar dagen op dat er een lichte trilling in de twin zit
ik voel het vooral in de handvaten en de stepjes
ben eens verder gaan klooien en het komt uit het blok
als ik de koppeling intrek is de trilling weg namelijk
alle bouten moeren beugels enz zitten vast

iemand suggesties ???
RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Offline robgoesdakar

Re: trillende twin
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2010, 10:24 »
Als de trilling weg is als je de koppeling in trekt hoeft het niet aan het blok te liggen. Je motor loopt dan namelijk nog :)

Maar goed, het is op afstand heel lastig om te 'voelen' wat jij voelt. Trillingen zijn er in zeer veel verschillende soorten en maten.

Misschien eens een keer een standaard voor afspreken ?

micro trillingen :  irritante trilling in stuur en/of stepjes. Lijkend op het gevoel wat je ook wel eens hebt als je je 'electrisch botje' gestoten hebt
trillen : het regelmatig trillen met een lage(re) frequentie
schudden: het heen en weer bewegen van stuur bij bepaalde snelheid of afremmen

Ik vermoed dat jij het hebt over de eerste....
micro trillingen zijn de lastigste. Kan heel veel oorzaken hebben. Ik heb het zelf wel eens op mijn alp. Maar dat is dan andere keren weer weg. Als je mogelijk aan een beurtje toe bent kun je misschien meteen maar eens een goede beurt doen. Kleppen controleren (stellen is vaak niet nodig), bougies, filters vervangen en carbs eens schoon maken.  Bij mijn alp heb ik ook wel eens een paar keer v-power (of iets dergelijks) getankt.
Overigens valt het mij ook wel eens op als ik een verandering gedaan heb in kleding !!! Bijvoorbeeld als ik de wintervoering verwijder heb, of andere handschoenen aan trek, dan voel ik de eerste rit vaak ook wat micro trillingen, maar na een dagje goed toeren en even flink het gas erop is dat weer weg.

Overigens als bouten moeren en beugels vast zitten zegt dat nog niets over trillingen. Als er (verkeerde) spanning op valbeugels en zo zit, zal dit de trillingen vanuit het blok mogelijk versterken.

Maar het blijft altijd lastig om dit soort dingen op afstand te diagnostiseren (3x woord waarde)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Goobi

Re: trillende twin
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2010, 10:35 »
 
Mijn TA 650 had laatst tussen de 4000 en 5000 toeren ook last van microtrillingen. Je zou denken aan trillingen uit het blok maar uiteindelijk bleek de ketting net iets te slap te staan. Heb de speling van 4,5 naar 3,5 cm teruggebracht en dat hielp. Blijkbaar sleepte de ketting voelbaar over de kettinggeleiders en trilde het frame mee.
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline zwart met oranje

Re: trillende twin
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2010, 11:08 »
nee het is gewoon irritant trillen
leg ik mijn hand op de tank of de valbeugels het lijkt wel een vibrator
het vreemde is als ik mijn hand tegen het blok houd ik het veel minder voel
misschien de valbeugels er maar eens afslopen die paste niet echt lekker meer
RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Offline robgoesdakar

Re: trillende twin
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2010, 11:27 »
Dat klinkt inderdaad meer als een 'versterkingstrilling' als gevolg van wat spanning op de valbeugels.
Nu zullen valbeugels altijd wat onder spanning gemonteerd worden, maar de truc is hier om de bouten/moeren niet meteen vast te zetten, maar de eerst losjes alles monteren. Pas als alle boutjes en moertjes op hun plek zitten met echt vast aandraaien beginnen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)