Auteur Topic: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn  (gelezen 20202 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Gepost op: 18 januari 2009, 13:29 »
NB: overgenomen van het oude Forum.

Beste Transalpers,

Een Varadero mag dan een ‘dikke’ fiets zijn, maar de claxon heeft meer weg van een CB50 Clubman… En als je naar de originele claxon kijkt, begrijp je direct dat hier niet veel geluid in zit… Dit geld uiteraard ook voor de Transalp en de Twin. Heb dus ff getwijffelt waar ik dit zou moeten posten; omdat de info (net als overigens de posting over Xenon!) voor alle leden interessant kan zijn. Dus maar een verwijzing onder 'algemeen' gemaakt.



De claxon op Karinda’s Dero is reeds in 2001 vervangen voor een dubbele, chromen Nikko Horn, oorspronkelijk van Hein Geriche. Toen ik overstapte op mijn huidige Dero, model 2004, was HG nét failliet en lukte het me niet om deze claxon wederom in mijn bezit te krijgen.

In eerste instantie vond ik bij BMW een goed alternatief -  een dubbele ‘slakkenhuis’ claxon oorspronkelijk voor auto’s bedoelt – maar bij BMW claxons is het net als bij BMW motorfietsen: na de zondvloed op weg naar het ITT kwam één van de twee claxons onder water te staan en was ik weer terug bij af: claxonneren resulteerde in het geluid van een protesterende Vespa.

Mede Transalpclublid Mense Landlust uit Veendam wees me tijdens onze reis door Groot Brittanië op de z.g. Stebel claxon, in Nederland verkrijgbaar via Valk Motorparts in Amersfoort: http://www.valkmotorparts.com/nederlands/index.html.

Samen met Mense besloot ik de Stebel Nautilus Compact te komen, een kleine, krachtige luchthoorn met compressor die een indrukwekkende 139 Decibel produceert. Voor de prijs van nog geen € 40,-! Reeds 3 dagen na de betaling werden de twee Stebels keurig thuis bezorgd. Ter vervanging van Mense zijn originele Honda claxon en mijn manke BMW claxon.

Stebel Nautilus Compact: voor- en achterzijde


Mense bood aan om beide claxons gezamenlijk in onze Dero’s in te bouwen. En aangezien mijn vaardigheden op het gebied van de elektronica nogal te wensen overlaten, ging ik uiteraard graag op dat aanbod in! Het pakketje van Stebel komt behoorlijk compleet. Er zit o.a. een relais in en een uitvoerige beschrijving. Je hebt echter nog wat extra onderdelen nodig, zoals diverse connectors (gewoon halen bij de Gamma, daar komen ze met z’n tienen in een verpakking voor 2 euri terwijl je voor 5 bij de Automaterialenzaak 3x zoveel betaald!) en Stebel adviseert tevens om een extra 20 Ampère zekering in de bedrading op te nemen.

De diverse stekkertjes en aansluitingen



Ondanks mijn totale gebrek aan kennis op het gebied van de elektronica zal ik proberen hier de montage te beschrijven. Mense leest dit forum ook mee, en zal me waarschijnlijk wel corrigeren als ik de fout in ga… Hoop ik… ;D

Voor de duidelijkheid uiteraard een fix aantal fotootjes ter illustratie.

De claxon is aanmerkelijk groter dan de originele Honda toeter, maar het is geen enkel probleem om deze op de originele beugel (dit is een standaard stalen plaatje) te bevestigen. Om het extra gewicht van de Stebel te compenseren, is in ons geval de originele beugel vervangen door een nieuwe, op maat gesneden beugel uit een dikke plaat aluminium.

De originele beugel (voorgrond) en zijn ‘opvolger’


Nadat we de beugel hebben vervangen door een nieuw exemplaar, kon de claxon op zijn plaats worden gemonteerd:

De Stebel Nautilus Compact op zijn plaats








Nu heeft de Stebel nogal wat vermogen nodig in verhouding met de originele claxon. In eerste instantie zochten we de oplossing in het ‘aftakken’ van een bestaande elektrische leiding – zo komen de handvatverwarming en de voeding voor de TomTom rider rechtstreeks van de accu – maar gezien de dikte van de bestaande leidingen én het feit dat Stebel een 20 Ampère zekering adviseert, hebben we toch besloten om een nieuwe, véél dikkere draad te trekken. Deze heeft bovendien een dusdanige overcapaciteit, dat we in een later stadium er een 12V plug op kunnen aansluiten. De zekering hebben we in het circuit opgenomen, direct achter de aansluiting op de accu.

De aansluiting van de bedrading en de zekering (niet bijgesloten in de verpakking!)










De Stebel wordt geleverd met een relais. Deze hebben we een plek gegeven bovenop de linker radiator; tussen de voeding en de bediening van de claxon. Vanaf hier kan de leiding bovendien prima worden afgetakt voor b.v. een 12V plug.

Het meegeleverde relais wordt gewoon op de behuizing van de linker radiator geschroefd.










De Stebel Nautilus is inmiddels volledig operationeel. Ff horen? Klick dan op onderstaande link. De Mpeg uit de link is opgenomen met een compacte digitale camera, dus het geluid houd niet over….

http://varaderointernationalcom.h115942.serverkompetenz.net/stebel_small/MOV00345.MPG

Ik moet eerlijk toegeven dat deze claxon een enorme verbetering is. Zelfs op de Duitse Autobahn is de claxon luid genoeg om mede weggebruikers (b.v. auto’s die inhalen terwijl jij in hun dode hoek zit!) te waarschuwen. De Stebel lijkt vooralsnog ook waterdicht; afgelopen week hebben we ruim 500 km in de regen gereden, waarvan de helft op de autosnelweg van Budapest naar Wenen. En hij doet het nog steeds!

Het geluid kan ook worden beluisterd op de site van de fabrikant. Skip wel ff de intro, want die is – zoals alle intro’s – nogal irritant. Op de genoemde site van de Nederlandse distributeur kan het geluid overigens ook worden beluisterd!

http://www.stebel.it/stebel/index2007.htm

Met dé Groningse Transalpclubbrul (en speciale dank aan Mense die al het werk heeft gedaan!!!)
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2009, 13:31 door Two Plugs »
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Two Plugs

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2009, 17:18 »
Menno,

Neem ff contact op met ons enige Duitse lid, Uwe Doms uit Oldenburg. Hij heeft nml het Duitse Forum, de site en forum varadero-international.com én de Varawiki.de gebouwd. Ik heb zijn naam doorgegeven aan Rob, ook voor wat betreft ondersteuning van dit forum.

Uwe zou je graag meehelpen denk ik: uwe (AT) doms.de Hij spreekt goed Engels, mocht Duits een probleem zijn.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Driver

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2010, 21:04 »
Zijn er ook Africa Twin rijders die de Stebel Nautlus hebben gemonteerd, en zo ja wat is daarvoor een goede plek.
Ik heb nog zo'n claxon liggen maar heb nog niet een geschikte plek gevonden voor montage.

Offline Romke

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2010, 21:48 »
Gewoon oude toeter er af en nieuwe toeter erop.  ;D
Relais is niet echt nodig, Honda levert genoeg stroom.
Kwestie van een "U" beugeltje en Stebel aan de achterkant monteren.
Succes.  ;)
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline Timy

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2010, 23:02 »
En ook al op de Wiki gezet?

Ik heb een linkje voor je aangemaakt  ;) Als je geen tijd hebt kan ik het misschien ook wel eens doen maar het begriptijd is ook bij mij erg gebrekkig  :-\

link:  http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Installatie_Stebel_Nautillus_luchthoorn&action=edit&redlink=1
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline de Wolf

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2010, 14:04 »
Gewoon oude toeter er af en nieuwe toeter erop.  ;D
Relais is niet echt nodig, Honda levert genoeg stroom.
Kwestie van een "U" beugeltje en Stebel aan de achterkant monteren.
Succes.  ;)

Ik dacht dat een relais er tussen zetten toch echt moet....heb ik me laten vertellen......
Varadero '99 52.000km

Offline Romke

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2010, 19:52 »
Ik heb de stebel eerst op de @t gehad en nu op de varadero zonder relais en doet het prima...
Gewoon aangesloten met de originele bedrading geen probleem. 8)
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline Oldtimer

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2010, 20:16 »
Citaat
Relais is niet echt nodig, Honda levert genoeg stroom.
De stroom die door de standaard schakelaar ( de drukker dus)  vloeit is vele malen minder bij de originele claxon dan de stroom die nodig is voor deze luchthoorn. Dit heeft echt niets te maken met de stroom die geleverd kan worden.
Citaat
zonder relais en doet het prima...
Het relais zorgt ervoor dat de schakelaar niet verbrand op den duur.Het maak/verbreek contact van het relais wordt aangesloten op de plaats van de drukker, terwijl de stroom aanvoer voor de luchthoorn via de relais schakelaar vloeit.  Deze contacten kunnen een  veel grotere stroom hebben.  Er wordt niet voor niets een 20 ampere zekering geleverd. Daar smelt je schakelaar gegarandeerd door als je de claxon wat langer indrukt dan normaal ( als je heel erg boos bent bijvoorbeeld >:D >:D )
Er  wel tussen zetten dus is goedkoper dan straks een nieuwe dure originele claxon drukker kopen.

Heel mooie how to trouwens. Het schema zou je nog kunnen bijvoegen waarin dit nog eens bevestigd wordt
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2010, 20:23 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Neet

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2010, 20:36 »
Heb een autotoeter gemonteerd op de originele plek. Moet je ook niet je oor bij in de buurt hebben.
Die Stebelhoorn zal wel wat meer power hebben en een relay is echt wel nodig om mogelijke problemen zoals
onze Oldtimer vermeld te voorkomen.
Heb je zin om te hobbyen en je motor op te leuken, moet je dat zeker doen.
Heb op mijn Alp (vorige motor) een dubbele hoorn gehad. Leuk als je langs terrasjes in Amsterdam rijdt.... >:D

Offline Oldtimer

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2010, 20:37 »
Citaat
langs terrasjes in Amsterdam
Daar mag je denk ik nu niet meer komen verwacht ik  :)) :)) :)) :))
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline de Wolf

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2010, 18:42 »
Ik moest gisteren uit noodzaak m'n toeter (Stebel) voor meerdere seconden laten horen op de snelweg omdat een automobilist graag wilde rijden waar ik al reed  ??? ::) 

Zag het gelukkig aankomen dus ik kon ook echt genieten van het lawaai  :D De beste man achter het stuur daarentegen niet!......moet je maar beter opletten  C:-)

Kortom, een Stebel is geen overbodige luxe blijkt maar weer!!!
Varadero '99 52.000km

Offline Neet

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2010, 20:22 »
Mee eens, een betere toeter dan de originele verhoogt zeker de veiligheid....

Offline Romke

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2010, 20:23 »
@ Oldtimer,
De eerste keer is de stebel bij een motorzaak gemonteerd, zij vertelden mij dat het niet nodig was om een relais te monteren.
Nu ik jou verhaal lees vermoed ik dat de monteur zich er makkelijk vanaf wilde maken, het is ook niet de bedoeling om de schakelaar door te branden.
Ik ga zelf maar aan het werk om er een relais tussen te zetten, kan ik de hele almere rit toeteren  ;D
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline de Wolf

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2010, 10:13 »
@ Oldtimer,
De eerste keer is de stebel bij een motorzaak gemonteerd, zij vertelden mij dat het niet nodig was om een relais te monteren.
Nu ik jou verhaal lees vermoed ik dat de monteur zich er makkelijk vanaf wilde maken, het is ook niet de bedoeling om de schakelaar door te branden.
Ik ga zelf maar aan het werk om er een relais tussen te zetten, kan ik de hele almere rit toeteren  ;D

Goed plan  ;)
Varadero '99 52.000km

Offline martsky

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2010, 22:32 »
Na de BAT 2010 klonk mij Stebel als een koffiemolen....
Kennelijk was er iets in gekomen, dus de boel  uit elkaar gehaald.

Eerst het 'motor' gedeelte, maar daar was niets mis mee, en na opnieuw montage draaide die nog steeds goed rond.

Toen de bovenkant, waar ik vermoedde dat het schoepje zat, en waarschijnlijk was die gaar, of slipte op de as van de motor.

Ra ra er zit geen schoep in, maar een excentrisch molentje met een soort paneeltjes die in en uit bewegen omdat het molentje niet centraal draait, dus de paneeltjes gaan in en uit, en daardoor in combinatie met het rondgaan scheppen ze lucht.
Stebel (zoals je kunt zien  8)  niet meer te repareren.
Nieuwe Stebel geregeld via mede lid uit Bussum (nogmaals bedankt!)

Op de verpakking gelezen dat je de aanzuigkant op een slang moet aanzuigen als je veel in stoffige/waterige omstandigheden rijdt.
Dus slang eraan vast gemaakt. En middenonder aan de voorkant van mn Africa Twin geplaatst. Daar zat de vorige ook. Slang naar boven, achter de tripmaster weggewerkt, dus die zuigt geen water of stof meer aan!

Uiteindelijk ook op wat anders sites gezocht, en wat blijkt? Er zijn mensen die hem in twee delen hebben gehakt. De motor weggewerkt veilig onder de zijkappen, en met een slang naar de hoorn geleidt, waarbij de hoorn aan de voorkant is geplaatst. Bij het in stukken hakken merkte iemand op dat een klein gaatje in de hoorn er al voor zorgt dat de hoorn geen geluid meer geeft, vanwege valse lucht.  (er gaan meer Stebels kapot aan onderzoek, dan aan het gebruik?) Wat blijkt, ik heb ook een klein gaatje in mijn hoorn zitten. Vermoedelijk steenslag. Dus die plaats vooronder is misschien toch niet zo goed....

Nou ja, ik weet nu in ieder geval hoe een Stebel er van binnen uit ziet.
Binnenkort ff met perslucht proberen of ik er weer geluid uit krijg als ik het gaatje dicht plak met een stukje kauwgum.

AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Romke

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2010, 19:03 »
Zo, relais zit er tussen.
Gelijk maar lekker dikke kabels gebruikt en gelijk veel meer lawaai  ;D
Hebben jullie geluk dat ik de gooi en vechtstreek rit er niet ben  8)
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline martsky

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2010, 21:35 »
Vanavond had ik iets geks: Ik hard naar huis i.v.m.voetbal plusminus 150 km/h over de snelweg.
Doet mn stebel toeter niets meer. Als er teveel wind 'op de kop' staat zou de kompressor er dan niet meer tegenin kunnen blazen?
Even later bij 80 km/h werkte hij gewoon weer.
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline V-Twin

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2010, 08:51 »
Wat een gedoe allemaal met zo'n Stebel. Duur, groot, niet betrouwbaar, gevoelig voor weet ik al niet wat.
Mijn advies:
Ga naar de autosloop snor daar een claxon op van bijv. een BMW 3 serie, type E36 of zoiets en voor nog geen €10,- ben je klaar. Die dingen zijn hufterproof en geven een geweldig geluid.

Offline Oldtimer

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2010, 14:48 »
Citaat
gelijk veel meer lawaai
hihi, wat gek he.   :)) :))
Maar de stebel wordt toch geleverd MET een relais en een schema.

Citaat
Nou ja, ik weet nu in ieder geval hoe een Stebel er van binnen uit ziet.

Misschien een mooie gelegenheid om ons deelgenoot te maken van je wetenschap via wat foto´s. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline martsky

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #19 Gepost op: 28 juni 2010, 20:40 »
Foto's staan er hoor, vorige pagina onderaan! ???
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Oldtimer

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2010, 20:59 »
Citaat
vorige pagina onderaan!

oeps  :-[ :-[
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Hans Schaap

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2010, 19:59 »
Vandaag twee stebels opgehaald.
De vernieuwde versie, met inlaat filter.

Plaats bij Alp 600 is eenvoudig, bij de 650 heb ik nog niet echt DE plek gevonden.
Nog maar even verder zoeken.

Nieuwe draden gehaald om het relais van stroom te voorzien, dus zouden ze dadelijk maximaal moeten werken.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline jbm

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2010, 22:34 »
Hans,

Kun je wat foto's plaatsen van de montage op de alp 600?
Heb ook al een tijd een stebel liggen maar heb nog niet De plek gevonden om hem te monteren.

groeten, Jan

Offline Hans Schaap

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:08 »
Hij zit in de buurt van de oude toeter.
Vandaaruit heb ik een steun gemaakt die langs het blok omhoog loopt daat zit de stebel en het relais op gemonteerd.
Wanneer je door het gat in de kuip kijkt zie je hem zo zitten.
De bovenkant  ( het metalen gedeelte) heb ik matzwart gespoten zodat hij niet opvalt.
Geluid is fenomenaal, zelfs met helm op te hard om nog prettig te klinken.
De steun is van stalen strip 25x4 mm en heb ik na het buigen zwart gespoten.
De originele stekkers zitten rechtstreeks op het relais.
Plus komt via een zwevende zekering rechtstreeks van de accu, massa via de beugel naar het frame van de motor.

Bij mijn 650 gaat het plaatsen lastiger worden, alles is daar net wat krapper.
Tot nu toe denk ik aan de linkerzijde naast de cylinders, vol in het zicht.
Ik moet nog eens kijken of ik 'm dan niet voel tijdens het rijden.
Suggesties zijn welkom.

Foto,s zijn altijd lastig ik zal er straks een paar maken en met link wegzetten.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline jbm

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:44 »
Hans,

Op die plek had ik ook al gekeken, had alleen de indruk dat het allemaal net even te krap was en dus niet zou lukken.
Het past dus kennelijk wel, ben benieuwd naar de foto's.Alvast bedankt,

groeten, Jan

Offline Hans Schaap

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2010, 07:53 »
Dr foto's

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2010, 12:30 »
nou het zou me niet verbazen als die toeter snel kapot is....lijkt me nogal een warm plekje op deze manier.
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2010, 12:33 »
Bij mij zit hij er al op sinds de laatste motorbeurs op dezelfde plek.

No problemo
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline xrvtuur

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2010, 12:49 »
dat is een maandje of 7, hoeveel kilometer is dat bij jou? Ik gebruik mijn toeter ongeveer eens in de 10000 km. Ik begrijp toch niet zo waarom je zo'n stebel zou aanschaffen, als je goed op het overige verkeer anticipeerd heb je toch helemaal geen toeter nodig.
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: How2Do: installatie Stebel Nautillus luchthoorn
« Reactie #29 Gepost op: 23 augustus 2010, 13:04 »
Ik heb hem natuurlijk alleen om vrolijk rond te toeteren naar de clubleden als we eens een keer een toertochtje rijden  :-*

Citaat
als je goed op het overige verkeer anticipeerd
 
Is geen reden om niet aan te geven dat je er bent. Soms wordt je gewoon niet gezien, maar nu gehoord zoveel beter.

Maar ik rij ook zo'n 15.000 per jaar en geloof me of niet, maar als ik thuis kom werkt dit ding als automatische poortopener. Mijn vorige toetertje hoorde mijn vrouwtje binnen niet maar als ik nu toeter hoef ik geen 30 seconden te wachten.
Zo blij is ze dat ik er weer ben :))
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.