Techniek > GPS navigatie

Gebruikerstips Zumo

(1/1)

V-Twin:
Bekend is dat een Zumo wel eens een zwart scherm geeft en er dus mee kapt c.q. niet aan de gang te krijgen is. Een variant had ik gister en dat was dat de tijd op het scherm niet klopte. Bij aanzetten gaf de klok 02:00 uur aan terwijl het 17:25 uur was. Nadat de boel aan de 230V stekker gehangen was en er satellieten waren gevonden verscheen de juiste tijd in het scherm. Ik vermoed dat er dus een spannings/accu probleem was. Nu zitten er in een Zumo twee accu's, een accu power pack dat door een gebruiker zelf uit te nemen is een een accucel op de printplaat die instellingen moet vasthouden. Die cel schijnt alleen opgeladen te worden als de accu helemaal volzit.

Op het GPS forum e.e.a. doorgeploegd maar het item van de klok niet gevonden wel de nodige tips ingeval van een zwart scherm.

Haal de Accu eruit, dan de Zumo aan de netvoeding leggen en zie of de Zumo weer tot leven komt. Zo niet dan proberen of je de Zumo kan resetten zie onderste drie bullets. Als de Zumo dan nog niet opstart, dan terug naar de dealer voor reparatie.

Indien de Zumo weer opstart:
Uitzetten en de accu er weer in schroeven. Vervolgens weer aan netvoeding proberen op te starten. (Echter nu met de accu erin.)
Indien hij dan weer opstart is het probleem waarschijnlijk voor dat moment verholpen.
Indien de Zumo nu met de accu er in niet opstart, dan is er waarschijnlijk iets mis met de accu.

Het is raadzaam om de Zumo tenminste 1x 24 uur lang aan de 230 Volt lader te hangen.

Heb je een pc in de buurt en de juiste USB-kabels dan heb je nog volgende stappen om hem weer op gang te krijgen:
•   Accu eruit, 5 minuutjes tot een paar uur wachten, accu erin
•   Zumo aansluiten aan USB (en proberen aanzetten)
•   Zumo zonder accu aansluiten aan USB (en proberen aanzetten)

Wat ook nog weleens  schijnt te helpen als de accu gewoon geladen is en je hebt onderweg ineens een zwart scherm:
•   Zumo aanzetten met speakerknop ingedrukt (diagnose-mode begreep ik)
•   Zumo aanzetten met "plus" ingedrukt (soft-reset)
•   Zumo aanzetten met vinger in rechter benedenhoek in het scherm (harde-reset)

Kortom een klein imbus sleuteltje aan je gereedschapset toevoegen kan geen kwaad als je met een Zumo op stap gaat.
 

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View