Auteur Topic: Lucht in benzine filter....  (gelezen 11958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Lucht in benzine filter....
« Gepost op: 18 januari 2009, 16:49 »
Nou op mijn RD04 de kleppen gesteld en originele pomp vervangen door een facet pomp. Hij loopt er prima op maar het ploffen en (bijna) afslaan bij stationair heb ik nog steeds een beetje. Minder dan met de oude pomp maar toch. 1 ding dat me opvalt is dat ik in het benzine filtertje veel lucht heb staan. Het peil van de benzine in het filter staat eigenlijk lager dan de uitgaande nippel. Ook na even wat snelweg rijden. Dit was ook al zo voordat ik de facet pomp geplaats heb. Ik kan me voorstellen dat daardoor de pomp lucht trekt in plaats van benzine en dat ik daarmee mijn originele pomp ter dood veroordeeld heb??
Hoe krijg ik die lucht uit het filtertje????

Vriendelijke dank voor ieder goed idee,

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2009, 17:46 »
Er staat altijd wel een kleine luchtbel in het filter en dat is geen probleem. Als de luchtbel nu zelfs zo groot is dat die bij de uitloop van het filter komt dan zo je kunnen denken aan een toevoer probleem vanuit de tank of een sterk vervuild benzinefilter.
Heb je er al meegereden? Komt de motor zonder problemen op snelheid?

Je zou onderstaand even kunnen checken.
Heb je geen vacuüm in de tank, staan beide kranen open?
Je zou ook even kunnen controleren of de kranen niet lichtelijk verstopt zijn en het benzinefilter wellicht eens vernieuwen.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2009, 17:50 door V-Twin »

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2009, 18:51 »
Hoi V-twin,

Ik heb dit eigenlijk al sinds ik een half jaartje geleden het benzine filter ververst heb. Het filter is schoon. Ik kan gewoon rijden en kom ook op snelheid, denk ik. Vacuum in de tank kan ik snel controleren. Maar ik heb een vrij volle tank en de kraantjes controleren wordt dan zo'n natte boel :-). Er zitten toch ook filtertjes op de kraantjes toch?
het filter zit ook op de laagste plek tussen tank en pomp.....rot plek om lucht te hebben want het kan nergens naartoe en het systeem ontlucht zichzelf niet. Ik kan ook eens proberen tegen een heel steil hellinkske op te rijden, misschien dat de luchtbel dan weer de toevoer uit de tank inloopt?
Anders slang naar pomp afklemmen vlak na het filter, slang tussen filter en pomp los, kraantje even open zodat filter volloopt en dan snel weer slang erop?????
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2009, 22:36 »
Marc, Het is geen ouderweste diesel die RD04. Er mag lucht in staan. Te veel lucht zou kunnen duiden op een verstopping als je dit ook merkt aan de prestatie van de motor. Het mooie van de Facet is dat die geen last heeft als er evt een luchtbel in de pomp komt. Dus als er wat loos is zoek het dan tussen de voorraad benzine en de uitstroom van het filter. Is dat oké don't worries.

Heb je de Facet trouwens op de plek van de oude pomp geplaatst met het org. rubber zoals te zien in de plaatsjes instructie?

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2009, 23:59 »
Ik heb die facet wel op de originele plek gezet. maar toen ik met iets te veel geweld het oude rubber wilde gebruiken scheurde die. Ik moet morgen even een verse bestellen en nogmaals proberen. Hij zit nu vast met twee heel sterke tent elastieken :-)
Hij moet er toch weer vanaf, ik had twee rechte nipples besteld maar het gaat toch eleganter met 1 of 2 haaksen. Er is erg weining plaats op de rd04, je zit al snel achter tegen het luchtfilterhuis aan. Ik heb nu 1 aansluiting naar achteren, waar ik een bocht slang op heb zitten. Die bocht eindigt in een haakse slangverbinding waarna de slang verder gaat naar de originele aansluiting op de carbs. De slang loopt zo achter de pomp langs en niet erover of eronder.  De inlaat gaat direct op de voorste nippel. Als ik de achterste nippel haaks maak wordt de ruimte achter de pomp iets ruimer en loopt de slang niet zo dicht langs de kop van de schokdemper. het is even pielen maar wel te doen. :-) Hij loopt in ieder geval weer. Nu nog uitzoeken waarom ie niest.

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2009, 07:57 »
Nu nog uitzoeken waarom ie niest.

Niezen kan veroorzaakt worden door:
- valse lucht tussen carb's en inlaatspruitstuk
- kleppen die niet helemaal goed staan
- carb's niet synchroon
- klein gaatje in de uitlaat.

Bevestiging Facet:
Rubber zou je kunnen proberen te lijmen met secondenlijm mits het rubber niet te veel verweerd is (poreus).
Als je dan met 'geweld' het rubber er zonder scheuren er weer op krijgt zou ik het wel aandurven.
Die zekering met twee tentelastieken vind ik een goeie. Om dat de boel toch wat onder spanning staat is dat wellicht ook in de permanente montage een mooie aanvulling. Zijn toch net weer wat eenvoudiger onderweg te verwijderen tov tyrapes Heb je het elastiek vanaf de nippels om het frame heen getrokken?
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2009, 08:07 door V-Twin »

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2009, 09:54 »
Die elastieken heb ik helemaal om de pomp en het frame getrokken. Het zijn erg dikke rubbere ringen die aan de buitenkant van het frame met een s haakje samengehouden worden. Makkelijk erop en ook weer makkelijk eraf. En goed op spanning, er zit geen beweging in de pomp :-)
Valse lucht zou kunnen maar met het vervangen van de pomp is het al een stuk beter. Ik loop alles nog eens na.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2009, 18:39 »
Nou toestraks nog eens even gekeken, had nog geen tijd gehad met werk enzo..vroeg donker...de luchtbel leek kleiner te zijn na een tijdje op de zij standaard, dus vol goede moed maar even snel pak aan en rijden...volle choke start, no problemo, wegrijden, choke uit....even beetje warm rijden. Eerste stoplicht...lekker staionair op goede toeren....prima...en toen plop uit. Startte onmiddelijk weer en kan hem ook aanhouden met minimaal gas en 1500 toertjes maar ik voel hem gewoon een slag missen af en toe. Als ik rij merk ik eigenlijk niks. Je zou toch denken dat als ie geen benzine krijgt dat ik dat juist op toeren zou moeten merken, dan heeft ie benzine nodig...
Zal snel eens zorgen dat ik thuis ben met licht, alle benzine leidingen eens laopen en kijken of het vrijelijk uit de tank loopt, bij het filter aankomt en ook het filter weer uitstroomt. Echt een raadsel hoor....
Wat merk ik van een slecht of kapot benzine pomp relais? Voor je het weet doet ook de nieuwe pomp weining tot niets en draai ik op zwaartekracht........
Ik kan zo snel nergens een plek voor valse lucht vinden. Ik heb de laatste keer goed opgelet dat ik alle rubbers van het luchtfilter huis goed gemonteerd heb, ik heb er zelfs 1 vervangen. Klepspeling zou goed moeten zijn. daar hoor ik ook niks verontrustends tikken ofzo...en nogmaals ik merk het alleen in stationair...
Ik hoor wel onder het rijden regelmatig een tik,,,licht als een keitje tegen de keienbak, alsof ik een relais hoor schakelen, maar dit hoor ik al sinds ik hem heb....

dank voor iedere tip,

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline harry

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2009, 19:36 »
Luchtbel in het luchtfilter is enkel van toepassing bij oudere diesels. En waarom?
Omdat de brandstof bij zo'n niet-automatisch ontluchtend Dieselsysteem in de hogedruk brandstofpomp komt. Die hogedruk brandstofpomp is een klein plunjerpompje (nou ja, bij grote tweeslag scheepsdiesels wat groter, voordat ik afgeschoten word  ;D), die de dieselolie onder hoge druk en op een bepaald tijdstip via een verstuiver in de verbrandingsruimte pompt. Een luchtbel is samendrukbaar dus als er lucht in de pomp komt, dan pompt hij niet meer. Hij raakt de lucht niet meer kwijt en kan ook niet meer aanzuigen. Op zijn janboerenfluitjes uitgelegd...

Lucht in het brandstoffilter van een benzinemotor geeft je geen problemen, stomweg omdat die volgens een totaal ander principe werkt. Zeker bij carburatiemotoren zoals de Twin.
Brandstof komt in de vlotterkamers in je carburateurs. Die worden van bovenaf tot een bepaald niveau gevuld met benzine en dat niveau wordt door de vlotter gehandhaafd. Boven het benzineniveau heerst gewoon atmosferische druk, dus naast benzinedamp zit daar ook lucht! Een eventueel luchtbelletje uit je filter scheidt zich dus tijdens de val in de vlotterkamer al af van de benzine en mocht er toch nog wat lucht overblijven, dan stijgt dat onmiddelijk op naar die ruimte boven de vloeistof. De benzine wordt via een gedipte buis onder uit de vlotterbak weg gevoerd naar de venturi, waar onderdruk heerst (wel eens van Bernouli gehoord?): via de stationaire sproeier bij laag toerental; bij hogere belastingen gaat ook de hoofdsproeier meedoen. Ook deze uitleg een beetje op zijn boerenfluitjes... Wil je het precies weten, dan zullen we een carburateurtopic moeten openen...

Staan er geen kleppen te nauw? Dan hoor je ze ook niet tikken, maar gaat het toch niet goed. Kleppen en/of klepzittingen ondicht misschien? Benzineniveau in je carburateurs niet te laag? Synchronisatie goed afgesteld? Staat je stationair toerental zo rond de 1200? Zomaar een paar zaken waar je eens op zou kunnen letten.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2009, 19:38 door harry »

Offline Brombeer

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2009, 20:28 »
Ik denk dat Marc nu wel weet hoe hij z'n kleppen goed moet stellen, toch Marc?

Onder pakweg 8 of 900 toeren hebben ze de neiging af en toe spontaan af te slaan die prullen. Feit..

A: je hebt gereden en alles was ok? Dus ook je stationair toerental was rond 11/1200 toeren bij je eerste of enig stoplicht. En slaat dan ineens af?

of B: je rijdt met choke weg (dus je statio is niet te controleren) en bij je eerste stoplicht (van de choke af) loopt hij (te) laag en slaat dan abrupt af?

Bij B: zet je statio wat hoger met de regelschroef links, aan je carb (die zet je gasklep verder open (hoger) of dichter (lager).

Het kan ook dat je choke niet goed terug komt (te weinig speling op de kabel?).

En hier moet je nog maar even mee wachten. Ook gaat de motor na kleppen stellen anders lopen. Mschien je lucht-mengeselschroeven iets verder uitdraaien (1 per carb, onderaan het vlotterhuis (bakje) Niet te verwarren met die er tussen in, die is voor je gasklep-synchroon:AFblijven! Mengselschroeven zijn bedoeld voor het regelen van het mengsel bij statio-toerental. Verdraai mengselschroeven met een kwartslag per keer en onthou wat je hebt gedaan voor het geval het niet beter wordt en terug wilt naar je beginsituatie. Als je de draad kwijt bent, luchtschroeven volledig dichtdraaien en daarna 2 1/2 slag uitdraaien (dit is je basis-afstelling). Dit klusje vergt goede verlichting! NB: Als je de schroeven iets uitdraait en hij gaat mschien zelfs te hoog lopen, stel je dat weer terug met je stationairschroef links aan je carb. Je kunt er in principe niets verkeerds mee doen. Teveel uitgedraaid wordt vanzelf hoorbaar slechter, en teveel ingedraaid ook. Draaien dus tot hij op zijn mooist loopt!

Maar kijk eerst maar eens naar je statio-toerental mbv je gasklepschroef en ook dat er iets speling is op je choke-kabel als die úit' is.

Laterz ;)


Die Marc..weet al best veel van z'n motor! ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2009, 20:39 »
:-)
Ik rij met choke weg. Start onmiddelijk, loopt eventjes onrustig en pakt dan mooi op. Stationair gaat in een paar seconden op volle choke naar de 2500 toeren. Rij weg, direct nat het wegrijden druk ik de choke 1/3 terug, daar zit een vast punt. dan na een paar honderd meter choke helemaal uit. Als ie dan bij een stoplicht uitvalt begrijp ik het wel. Maar na die paar honderd meter draait ie meestal zo'n 1000 toeren. Als ie ook maar iets warmer is draait ie netjes 1200 toeren. En slaat dan inderdaad abrupt af, geen geratel of gesputter, uit. Of hij dipt even heel diep en pakt zich net weer op of ik open het gas lichtjes als ie dipt.
Dat doet ie dus, flink dipje, 1 slag en dan pakt ie op of slaat ie af.
Raar genoeg had ik het vanavond bij een paar stoplichten. En toen thuis op de zijstandaard eens even laten draaien om te zien of ik iets raars kon horen of zien met de helm af en kop naast het blok, niks...hij liep gewoon.
En die luchtbel in het benzine filter is te groot. Het niveau van de benzine in het filter staat onder de uitloop nippel. dat klinkt inderdaad alsof er te weining benzine uit de tank loopt om zelfs maar het filter te vullen terwijl er notabene een pomp aan de andere kant zuigt... Of zie ik dit nu echt verkeerd? Het lijkt bijna wel alsof ik bij het remmen voor het stoplicht nog minder benzine in het filter heb zodat er op dat moment echt niks aangezogen wordt als lucht.
En hij deed het zo goed voor ik zonodig klepspeling gecontroleerd wilde hebben..AAARRRGGHHHHHH

Oh,....en de stelschroeven staan op de 2 en 1/4 uitgedraaid.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2009, 20:43 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2009, 20:46 »
Moet je eens in de spiegel kijken als je lurkt aan een dichtgeknepen rietje  ::)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2009, 20:54 »
yep,.....en die blik is nog minder erg dan wanneer ik me nu net realiseer dat die tikkende originele pomp die ik net gesloopt heb het allicht gewoon goed deed maar droog pompte omdat ie geen aanvoer had.....
Morgen de slangen er eens af en kijken waar de benzine toevoer stokt.
Zal toch niet bij het tank afnemen en op de grond zetten iets in het kraante hebben gekregen dat vervolgens een slang/rietje flink dicht knijpt.... :-[
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Brombeer

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2009, 21:03 »
Hey maar dat ding gaat als een speer, alleen stationair niet. Toch??

Maar als je wilt (dan weet je dat zeker), dus morgen:

Slang van de kraan af, kraan open. Is dat goed, slang NA je volgende obstakel/koppelstuk los enz. Tot aan je carb: daar slang los en starten, kijken of er voldoende uit komt. Een stationair sproeier in je carb kan vies zijn (rubberig rommel ken je wel) en dan gaatie-ie op de hoofdsproeier goed (rijden) en stationair is pruts.

Nah zal mij benieuwen echt waar..  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2009, 23:06 »
 :D Mij ook......

Hoe krijg ik een stationair sproeier schoon als het dat is?
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline xrvtuur

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2009, 23:58 »
een flesje forté motopower 1 in je tank met 10lit benzine gooien en leeg rijden. dan is zijn je carbs weer lekker schoon.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2009, 00:44 »
Lost dat spul ook spinnepoten op? (sorry, spinnenpoten)

Ik heb januari 2008 mn carbs open gehad wegens een slecht lopend blok. Ik kon mn vinger er maar niet op leggen dus ja.... elke keer iets nieuws proberen.

Oude Twins hebben een open ontluchting op de carbs (daarom starten ze zo klote na een week of wat)

Wat vond mijn oog in de vlotterbak: een spinnerompje. En ook een paar losse pootjes! Waarvan 1-tje vastzat in mn statio-sproeier  ::)

Je zult je carbs moeten uitbouwen (maar aan elkaar laten zitten wegens het synchroon!). Aan de onderkant zit de vlotterkamer (bakje) waar de kleine vlotter-overloop slangetjes aan zitten. Schroef ze los. Aan de binnenkant zie je onder meer, naar boven toe, twee buisjes met een gaatje erin en een snee, alsof je die met een gewone schroevendraaier kan bewerken. Dat is ook zo. Je kunt ze los draaien. NB: vaak zitten ze vast, dus gebruik een goed passende schr.draaier en rustig kracht opbouwen tot ze los komen. De grote is je hoofdsproeier (om te rijden) en de kleine is je stationair sproeier. Als je ze eruit hebt moet je tegen het licht, er makkelijk, ook al is het een heeeel klein gaatje, doorheen kunnen kijken!

Als je geen ongedierte vindt, terugmonteren en Tuur's grapje proberen. Tuur geeft die tip omdat benzine de eigenschap heeft om een rubber-achtige afzetting te geven en dat verstopt wel eens. Je kunt die goedjes door je tank mieteren en dat lost die rubberbende voor je op. Wel is het zo dat dat verstoppen doorgaans gebeurt met oude benzine. Als je altijd rijdt overkomt je dat niet zo gauw.

Maar ga eerst eens kijken tot waar je voldoende benzinetoevoer hebt. Dus, slang aan de kraan los en kraan open, etc.

NB: carburateurs zijn fragiele en preciese dingen, niks om bang voor te zijn, maar behandel ze altijd voorzichtig en forceer niets aan ze ok?

The story continues..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2009, 10:05 »
Nou net eens even de slang losgehaalt na de pomp. Bij het open draaien van 1 van de benzine kraantjes liep daar al een flinke straal benzine uit, tank is vrij vol. Het lijkt er niet op dat er tot na de pomp een blokkage in de benzine toevoer zit.
Vuiltje in de stationair sproeier...mmmmmmmmmmmmm carbs heb ik er nog nooit afgehad en ga ik ook in mijn eentje niet doen. dat is mij net te link met mijn historie van het alleen maar slechter maken als ik iets doe.. :-)
Forte is slecht te krijgen, kan ik alleen ergens op het web bestellen. Ik heb er recentelijk eenzelfde goedje van valvoline doorheen gedraaid, dat schijnt vergelijkbaar te zijn met forte.
Ik heb de choke plunjers nog maar eens voorzien van een verse straal WD40 en wat in de kabel gespoten van bovenaf bij de verbinding dicht aan het handvat.
laat het nu aub niet de klepspeling zijn, ik heb zoooo weining zin om weer alles open te halen en te controleren, maar dit kan ik me bijna niet voorstellen. Zal nogmaals alle lucht aansluitingen controleren en kijken of alles ook wel lekker dicht en vast zit. Zucht...ahhahah

Kunnen dit symptomen zijn van een stervende spannimngs regeleaar of bobine?
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2009, 10:08 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2009, 12:56 »
Chokes dus nog eens flink ingespoten hoewel ik dat niet al te lang gelden ook al gedaan heb, luchtschroeven iets verder opengezet (van 2 1/4 naar 2 3/4). had nog even 1 dipje op 3/4 choke maar verder heeft ie het net prima gedaan. Ik zal toch nomdedieu niet een prima originele benzine pomp gesloopt hebben omdat er weer eens een chokeje bleef hangen...AARRGGHHHH!! hahahhahah
Maar ik hoop dat het dat gewoon was.....of met het loshalen van de benzine slangen heb ik iets doorgespeold,...geen idee maar ik ben zoooooo blij dat ie het nu in ieder geval gewoon doet zonder te stressen bij een stoplicht dat ie gaat hikken of afslaan....das zoooooo KL*TE en genant......
dank voor alle hulp en ondersteuning!!!! Ik hoop dat ie het nu weer even blijft doen....

 ;D
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2009, 18:00 »
Oude Twins hebben een open ontluchting op de carbs (daarom starten ze zo klote na een week of wat)

Ik neem aan dat je met een RD04 rijdt? Dan is dat slechte starten na weken stilstand prima op te lossen. Heeft alles te maken met de carb. onluchting of heb je die al eens aangepast? Heb vorig jaar noodgedwongen 4 weken niet gereden, sleutel om, knopje in en lopen meneer!

@Marc:
Ik hoop dat je het lek nu boven hebt. Die Facet blijft een goede investering. Die oude pomp gaat er zo wie zo hoe dan ook aan, de vraag is alleen wanneer. Die Facet overleeft die RD04 van jou echt wel.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2009, 18:07 door V-Twin »

Wout

  • Gast
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2009, 18:04 »
Hoi Marc,

Ff een mischien stomme suggestie: op je standaard zit een schakelaar die je motor uitschakeld als je hem in zijn versnelling (met draaiende motor natuurlijk) uitklapt. Raak je deze niet toevallig aan, of is deze verbinding erg slecht? Heb ik eerder gezien...
Als het de spanningregelaar is zou de stekkerverbinding tussen de dyname en de spanningregelaar al slecht (gecorrodeerd of bruin door de hitte) moeten zij.
Verder succes
Wout

Oeps net je laatste posting niet goed gelezen, anyway hopelijk blijft íe het nu goed doen.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2009, 19:00 »
Hoi Wout en dank je voor de suggesties.

verbinding naar de spannings regelaar is helemaal schoon en niet verkleurd. Deze zal het inderdaad wel niet zijn. Ik denk dat het mengsel is. Ik zal morgen nog eens de hele choke nalopen, mijn stationair is te onstabiel tussen starts en dat kan bijna alleen maar een hangende choke zijn. Ook voel ik een fors verschil als ik de luchtschroeven verstel. Moet nog even precies de goeie stand vinden maar dat kan pas als ik echt zeker weet dat de choke ook echt uit gaat als ik hem uitzet.
Wie van jullie rijdt rond met de chokes helemaal verwijderd?
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2009, 14:51 »
Nou alles weer eens nagelopen en gewoon op de standaard afstellingen gezet. Hij plopt nog steeds tijdens de stationair en wil afslaan. Nu heb ik het tijdens het afstellen van de stationair twee keer gehad dat ie afsloeg en vervolgens niet weer wilde ronddraaien. Geen spanning om de starter te bewegen, terwijl ik hem toch echt pas ervoor gewoon gestart had en de machine stationair gedraaid had. Na dat dit de eerste keer gebeurde gisteren deed ie het na een kwartiertje ineens weer gewoon, maar vandaag hoorde ik ook na 10 minuten alleen een relais tikken bij de accu. Dus onder het rijden nergens last van maar alleen tijdens de stationair. De accu (yuasa) is pas een half jaartje oud. kan dit ploppen en willen afslaan tijdens de stationair loop door een rotte accu komen? Of zou er een andere reden zijn dat de accu, of het systeem niet genoeg spanning krijgt tijdens de stationair maar wel tijdens het rijden? De accu geeft, terwijl ie niet wil starten/ronddraaien, 11,8 volt en tijden het draaien komt ie op toeren niet boven de 13. Spanning regelaar schijnt in orde dus, kabels en stekkers zijn ook allemaal in orde en mooi schoon.
Nu had ik er enige weken geleden wel een 12 volt stekker aangezet voor de navigator, dus zo'n sigaretten aansteker geval. Allicht dat deze voor problemen heeft gezord, hij zat direct op de accu. Ik heb die er nu maar weer afgehaald en de accu aan de druppelaar gehangen. ieder idee is welkom!!!!!! Ik P*S er enorm van dat ik niet gewoon ongestoord kan rijden..... :-(

Groet,

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2009, 16:01 »
Mark, Als je niet boven de 13V komt bij 3500 tpm dan lijkt het er op dat er iets niet goed gaat met de elektriek. Pak even je Haynes erbij daar staat een tabel in met de waarde die de spanningsregelaar moet afgegeven bij welk tpm. In de laatste Transalper staat een stukje hoe je de handel moet doormeten. Succes.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 23:03 door V-Twin »

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2009, 16:40 »
Zou tussen de 14 en 15 volt moeten zijn bij 5000 toeren. Nog eens meten wanneer ik hem weer gestart krijg.
Nou, met koude start, jawel gewoon in 1 keer, tussen de 12.4 en 12.8 bij 3000-5000 toeren. Die 5000 toeren heb ik niet al te lang gedaan zo met een heel koude motor. gemeten op de accu. Accu met motor uit 11.8.

Ik gooi er deze week maar eens even een nieuwe accu en regelaar in.....
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 17:52 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2009, 16:10 »
Nou breekt me echt de spreekwoordelijke klomp. Twee dagen terug kwam de laadspanning niet boven de 13 en na het verwijderen van de 12 volts aansluiting en het opladen van de accu laadt ie weer vrolijk op een te hoge 15.8-16 volt..... :o

Ik had een 12 volts aansluiting voor de navigatie direct op de accu gezet. Nu staan die dingen er kennelijk bekend om dat ze problemen geven. Dus weggehaald en de accu op de druppelaar gezet eergisteren. Dus vandaag maar weer eens proberen wat de fiets nu doet. Netjes starten en eventjes in de buurt warmrijden. Zonder choke lekker warm, stationair ietsje laag dus iets omhoog gedaan bij het stoplicht. Plop...hij wilde al weer uit. Aangehouden met licht gas en maar weer snel naar huus op aan. Uitgezet, zij paneel eraf, multimeter in de aanslag en gestart. Stationair laadstroom rond de 14 volt maar op toeren (5000) tegen of zelfs over de 16. Lijkt me iets te hoog. toch? regelaar en accu doe ik maar snel vervangen.......

the saga continues.........en als ie zo door gaat koop ik een BMW!!!!  >:D
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2009, 16:11 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2009, 20:06 »
Ik zou eerst maar eens meten wat je dynamo aan stroom levert. Die accu die kon je toch opladen? Heb je een Optimate, die test ook of een accu z'n spanning behoudt. Dan eens kijken naar de spanningsregelaar, de aansluitingen en in de laatste plaats naar de accu. Test de accu anders ook of die z'n spanning wel goed vasthoud of dat het ding spontaan gaat staan ontladen omdat die een fikse opd......er heeft gehad.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #27 Gepost op: 28 januari 2009, 08:26 »
Nieuwe regelaar is al onderweg. Hoe/waar meet ik wat de dynamo aan spanning afgeeft? Op de draden van de regelaar? En als de laadspanning boven de 14.8 is dan is het toch meestal de regelaar of de verbinding tussen regelaar en accu via het contactslot kaduuk?
Awel, regelaar is onderweg, makkelijk te vervangen en bij de regelmaat met welke dezen stukgaan (mijne is uit 1992) zal het die wel zijn en anders is een reserve in de zadeltas altijd makkelijk :-)
En die accu had ik maar meebesteld omdat ie 20 euro kostte en je weet maar nooit of de mijne inderdaad een paar flinke klappen heeft gehad, better safe then sorry........
Ik hoop toch zo dat het gewoon de regelaar is.....en dan weer gewoon rijden zonder stress........het weer is te mooi om stil te staan...
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline V-Twin

Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #28 Gepost op: 28 januari 2009, 20:35 »
Kijk even in de laatste Transalper. Daar in heeft die zuuplap uut Gruning een stukje geschreven hoe je zoiets moet aanpakken.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lucht in benzine filter....
« Reactie #29 Gepost op: 28 januari 2009, 23:35 »
Deze:

Simpel schema dat zegt dat mijn regelaar stuk is.......

http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)