Auteur Topic: velgen beschadigen bij banden omlepelen  (gelezen 4787 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Gepost op: 28 april 2010, 15:07 »
Vraagje....
Vorig weekend lekker zitten klooien, en bij de 2 AT's 3 banden met t handje omgelepeld. (nieuwe TKC's erom, en bij de andere motor 1 band vervangen door een tweedehandsje)
Nou heb ik lekker de tijd genomen, en bandenlepels van 24 cm gebruikt.
Niet domweg lompe kracht dus, maar proberen het 'slim' te doen.

Toch schrik ik ervan wat dat met je velgranden doet; zitten best flinke beschadigingen op. Althans, je ziet ieder lepelplekje (2x woordwaarde) terug zeg maar.

Wat zijn de handige truukjes om dit te voorkomen? Of simpelweg 'afschrijven'? ;-)
Ze zijn al zo enorm pekelbestendig, en dat zal vast niet beter worden zo....
... was ooit lid ...

Offline robgoesdakar

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2010, 15:26 »
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2010, 18:08 »
Inderdaad, die dingen.

Helemaal voorkomen doe je het nooit, dus ook een beetje je mooie velg afschrijven.

Ook de binnenkant van de velg kan bramen oplopen. Controleer en schuur zonodig weg. Ze kunnen je binnenband opruwen en verzwakken.

In het begin ben je voorzichtig, maar ik doe het nu zo vaak dat ik ze erop en eraf ram. Het gaat enorm vervelen zo'n band. Mij wel tenminste.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2010, 19:19 »
 kwestie van ruimhartig inzepen en de juiste lepels gebruiken maar bovendien zeer kleine stapjes tegelijk( 4 lepels) en de band goed in het midden van het velg bed drukken tegen over het punt wat je er over heen wilt lepelen.


dus de zogenaamde drop forced lepels direkt  vergeten

gebruik gladde lepels zonder opstaande randen(michelin originals)
 de bescherm stukken zijn mooi maar  zorgen er tevens voor dat de ruimte nog meer beperkt wordt



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline olaf

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2010, 11:23 »
Ik gebruik meestal een stukje tuinslang over de lengte doordemidden gesneden , of een stukje blik van 0.5mm gaat vaak ook goed zorgt dat de kracht van de lepels een beetjewordt verdeeld , is alleen wat lastiger op de plek te houden .
Stukje ductape werkt ook redelijk op de plek waar je lepel de zet .
Meeste schade/krassen ontstaan wanneer de lepel verschuift op het stukje waar de lepel contact heeft met de velg , en dat gebeurt eigenlijk altijd tijdens de hefboombeweging .
Maar wat AD zegt alles wat je ertussen houdt zorgt er voor dat je meer kracht moet gebruiken omdat er minder ruimte is .
Heb ook een potje banden vet bij de brezan gehaald , doe je de rest van je leven mee en kost ongeveer een tientje .
Truuk zit wel in het goed in het midden drukken van de band zodat hij  in de uitsparing valt en dus genoeg ruimte heeft , het kan met beleid zonder schade .
Denk dat AD weinig werkt houdt als hij alles beschadigd terug geeft , kan wel dus .
Goe gereedschap beetje beleid , vooral niet te weinig vet , en met zijn tweeen gaat een stuk makkelijker als je  met lepels werkt .

Misschien moet Ad tijdens zo'n sleuteldag maar een cursus banden opleggen geven 8)

Olaf
« Laatst bewerkt op: 29 april 2010, 11:25 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Offline daandus

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2010, 18:11 »
Op zich ging het prima met een glaasje zeepsop, haha
Maar de krachten vallen inderdaad erg mee als je goed je koppie erbij houdt, en de band aan de andere kant in de velg drukt enzo. Toch moet je soms even wat kracht zetten, en ik schrok er wat van.
Zijn er geen bandenlepels met een zachte coating ofzo? Al zal dat ook weer in de weg zitten....grrrr

@Ad: Als ik geen 'drop forced' lepels moet gebruiken, wat dan wel en waarom?
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2010, 20:36 »
Ben wel benieuwd.

Zit nu ook al een tijdje te denken "Stel ik rijd em onderweg lek..." maar weet nooit zo goed wat ik dan nu precies mee zou moeten nemen (oja en gewoon luiheid om het uit te zoeken ;D)
Maar nu wil ik komende week eens een goeikoop setje banden proberen en zelf omleggen. Ben wel benieuwd watvoor lichter wel of niet dan enzo...

Offline Waffie

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2010, 23:22 »

@Ad: Als ik geen 'drop forced' lepels moet gebruiken, wat dan wel en waarom?

de meeste droped forced bandenijzers  hebben ribbels aan ze zijkanten die er just voor zorgen dat ze de velg beschadigen.
maar er zijn dus ook banden ijzers die glad zijn en dus schade beperken,
zie de bandenijzers van michelin (mooie gesmeede uit voeringen)
al moet ik bekennen soms wat aan de grotere kant

 maar daar komt wel  bij dat ze vaak een lipje hebben waardoor ze niet verder onder de hiel gebracht kunnen worden dan noodzakelijk
dit voorkomt lekke binnen banden

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2010, 07:23 »
Ad, zou je een afbeelding van de door jou bedoelde lepels kunnen plaatsen? Plaatjes zeggen vaak meer dan duizend woorden en op het www kan ik ze niet vinden.

Offline robgoesdakar

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2010, 08:43 »
Denk dat ad deze bedoeld :


Als je ze vergelijkt met de anderen, kun je zien dat het gedeelte welke tegen de velgrand aan zit vlak is, daar waar de anderen dus opstaande randen hebben:



(Je google scills gaan achteruit bram ;) )
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2010, 11:30 »
Bij juist gebruik van de rimprotectors nemen ze niet extra ruimte in zoals hierboven gesteld. 3 lichters van rond 30 cm zijn genoeg.

Ik heb met die michelins gewerkt en vind ze zelf niet fijn werken. Maar dat kan omdat ik die 'gewone' heb en eraan gewend ben. En ze zijn wat groot en door die bochel onhandig van pakformaat.  Het is verder ook belangrijk te weten, bij welke actie, je welke kant van de lichter toe moet passen.

Een beetje poederen bij het monteren scheelt nog veel meer risico op lek prikken. Als je sop gebruikt doe je dat weer deels teniet. Ren gewoon even naar de bandenman om de hoek en vraag beleefd om een klein beetje uit zijn pot.

Op de hand je banden doen vraagt veel meer techniek en inzicht dan met een apparaat. Doe dan zoveel mogelijk in één keer goed om het jezelf te vergemakkelijken .

Plakspullen voor onderweg heeft alleen maar zin als je ook mee hebt wat je nodig hebt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2010, 12:04 »
 met de hand monteren is inderdaad lastiger .. kost meer energie, geeft meer kans op schade en lek prikken

daar komt wel bij dat hoe smaller de velg is hoe lastiger

goed inzepen is belangrijk echter het dient wel op te drogen zodat  verdraaing van de band na het oppompen niet mogelijk meer is

vandaar dat andere glijmiddeltjes uit de boze zijn

maar een truckband is  werkelijk een lachtertje met de hand (en het juiste gereedschap)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Rommit

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2010, 16:09 »
Bij de plaatjes van de 2 banden lepels , heb ik de onderste ( maar dan van Hazett ).

En gebruik deze ook om banden te wisselen van scooter/bromfietsen , en dat gaat prima en zonder beschadigingen.

En net zoals Ad al zegd , voldoende inzepen werkt ook behoorlijk mee

Offline V-Twin

Re: velgen beschadigen bij banden omlepelen
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2010, 18:37 »
(Je google scills gaan achteruit bram ;) )

Maah dat zoeken gaat me redelijk af  :-* maar nergens zie je plaatjes waarbij zonne klaar staat vermeld dat het Michelin lichters zijn en aangezien aannames in mijn werk dodelijk kunnen zijn..........  ::)