Ad, vraagje:
Waarom zijn hedendaagse banden niet meer geschikt om met de hand om te gooien?
Mijn inziens gebeurt dit nog in heel grote delen van de wereld, en belast je de band toch veel minder dan met je bandenapparaat? Of ligt er bij jouw bandenapparaat een bandenlepel van 20cm?
hedendaagse banden zijn een waar huzaren stukje tav de opbouw.
de vermogens die ze moeten verwerken zijn gigantisch toegenomen en al dat vermogen dient het liefst met zo weinig mogelijk vervorming over gezet te worden op het weg dek,
een band op snelheid is zeker niet meer rond
vandaar dat banden steeds lagere zijwanden hebben tov van de breedte van een band om zo de band meer stevigheid te geven in onder meer bochten
deze hoogte men de sectie hoogte van de band
dus een 90 serie ,een 80 serie of een 55 serie.
Een bandendemontage machine zorgt juist voor de minste stress op de hiel en de wangen van een band
de montage vinger en eventueel hulparmen zorgen ervoor dat de band in het diepste deel van de velg blijft.
deze ruimte is namelijk nodig om de band er op te krijgen en met de hand kun je nu eenmaal niet op meerdere plekken druk uit oefenen
zodra een band beschadigd raakt (aan de hiel is het meest voorkomend) tast dat direkt de stevigheid van het karkas aan.
bij montage met de hand is het vaak dat de hieldraden en de hiel beschadigdigen (karkas draden breken of er wordt een stuk hielrubber eruit getrokken).
daarnaast breng je meestal schade toe aan de velgrand zelf al kan goed gereedschap veel uitmaken.