als je vet op bout of moer gebruikt en je spant hem aan met moment sleutel dan is de kans groot dat het aanhaalmoment niet klopt nml er is minder weerstand dus de kans dat je hem te vast zet is aanwezig met alle gevolgen van dien, ook de kans op lostrillen is groter,nml vet wordt warm en kans op losraken is aanwezig,ik heb nog nooit een achter of vooras draad met vet ingesmeert, zelfde geld voor de bevestingsbouten van de rem klauwen, deze kunnen warm worden en dan verandert de viscositeit van van het vet, deze kan dan los raken.maar ik begrijp wel dat het makkelijker los gaat met een likje vet, en dat is nu juist het punt.
met vriendelijke groet
Stress
Idd een "theoretische verhandeling"
Praktijk is net als Brombeer al aangeeft wat grilliger.
Omgekeerd zou een niet ingevette bout verbinding mogelijk "te zwaar gaan" en dan weer juist "te los" staan met een juist moment.
Ik acht de kans groter dat de boel vast rot wanneer je geen vet gebruikt dan dat e.e.a. eruitloopt. En wat heb je nu liever ?................. geen van beide
Moet oppassen dat dit topic niet te ver evolueerd hebben we het dadelijk ineens weer over het gebruik van momentsleutels en proffesioneel "bolt tensioning" met allerhande aanhaalmomenten en vlaktedruk berekeningen en boutrek en afschuif berekeningen.
Hadden we voorheen bij mijn baas en aparte afdeling van/voor tbv van montage van o.a. afsluiters, maar is verzelfstandigt. ( Hydra-tight )
Eensch met Brombeer je moet doen waar je je goed bij voelt, We hadden al eerder geconstateed dat "men" vaak de bouten en moeren veel te vast zet !
Ik zeg maar zo: "met een likje vet .......meer pret"