Auteur Topic: as achterwiel invetten of niet?  (gelezen 9644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ninety

as achterwiel invetten of niet?
« Gepost op: 05 mei 2010, 21:22 »
Hoi,

Vandaag ging ik mijn ketting een tandje bijstellen. De grote moer kreeg ik vlotjes los, maar de as zat goed vast. Ik heb aardig moeten kloppen om hem eruit te krijgen. Ik had hem vorige keer ingevet met wiellager vet, maar dat was helemaal uitgedroogd en hard geworden. 

Hoe doen jullie dit of best gewoon droog monteren?

Merci,
Simon

Offline daandus

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2010, 21:37 »
ik vet 'm in met koperslip of wat er ook maar voor handen is....
... was ooit lid ...

Offline Cor @ Schiedam

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2010, 22:11 »
Jep
koperslip dat gebruik ik ook, op al mijn bouten moeren en schroeven trouwens
There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Offline Brombeer

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2010, 22:19 »
Sommige universele lagervetten verharden/drogen inderdaad uit.

Wel gewoon je as invetten, om de reden die je zelf noemt. Ik gebruik litiumvet op mijn assen. 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2010, 22:36 »
i use alu vet.

Iets minder grof dan kopervet.

Zwart potje van loctite meen ik.

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline robgoesdakar

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2010, 22:56 »
Assen e.d. vet ik in met lager/mehrzweckfett ( Louis bestel nr 10004908 )
Zit ook een litium toevoeging in.

Nog nooit problemen gehad met vast zitten.
De schroefdraden e.d. zet ik vrijwel altijd in kopervet.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Jorg van dijk

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2010, 21:27 »
voor de bougie gebruik ik lambasonde vet (keramisch vet) dit gaat, in tegestelling tot kopervet niet vloeien bij hoge temp. Ik smeer het ook op bouten en moeren (net de moeren met een borgring), voor de rest kopervet.

groet jorg :angel:

Offline Timy

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2010, 16:29 »
Ik kladder er altijd wit kettingvet op en op het schroefdraad kopervet.
Tot op heden altijd makkelijk los kunnen halen bij de diverse motoren.

Ik zie deze optie alleen nog niet bij anderen, is daar een reden toe? T lijkt mij een erg voordelig oplossing + dat de mensen met vet het altijd in huis hebben.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Stress

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2010, 17:54 »
niet alle bouten en moeren mogen ingevet worden, denk maar aan je bouten die je remklauwen aan de voorvork bevestigen, de reden laat zich wel raden ;-), en zo zijn er meerdere .

groet
Stress

Offline Timy

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2010, 18:56 »
Beetje kopervet kan best daar  :) Scheelt ook weer klooien aangezien die anders flink vast kunnen rotten  :-\
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Nikotech

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2010, 21:54 »
niet alle bouten en moeren mogen ingevet worden,

Zo , dit is een geheel nieuw geluid/theorie. ( iig voor mij, laat ik iets nuanceren :) )

Gaarne een goede onderbouwing c.q voorbeelden. Ben het voorlopig met Timy eensch, een likje vet kan een hoop gedonder schelen.   
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Huib

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2010, 22:03 »
Ik vet de remklauw bouten ook altijd in....scheelt een hoop een ellende en elektrolyse, aanhalen tot het juiste moment en er kan niks gebeuren volgens mij.... de enigste bouten die je niet invet maar ontvet zijn die waar borgmiddel opgaat.....
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline robgoesdakar

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2010, 22:27 »
Hetgaat hier al allemaal over bouten en moeren, maar de initiele vraag was of jullie de as zelf invetten....

Ik wel. Met een hoge temperatuur en druk bestendig vet.
http://www.louis.de/shop/img250/10004908_970_FR01_09.JPG
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2010, 23:18 »
Topics hebben de eigenschap te evolueren..

Ik frot voor het gemak op iedere draad kopervet. Wit vet kan ook hoor. Vaseline werkt zelfs. Het klopt wel dat sommige aanhaalmomenten bedoeld zijn zonder vet, maar corrosie op de draad geeft alleen maar problemen.

Borgvloeistof is volgens mij een kwestie van aansprakelijkheid van de de kant de fabrikant. Je kunt dit gevoeglijk achterwege laten. Ook dat geeft (bij loshalen) alleen maar problemen.

Aan de andere kant, volg de aanwijzingen van de fabrikant op!

Grtz, Brm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline trhansalp

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2010, 12:08 »
Ook ik vet de as altijd. Enerzijds om oxidatie te voorkomen en anderzijds omdat het dan gemakkelijker monteert.  Maar gebruik met mate, een soort van dun laagje. Gewoon lagervet. Het liefst vet wat ietwat dik blijft en niet zo gauw olieerig wordt. Heb ook wel eens vaseline gebruikt. Kopervet vind ik wat te stug en stroopt teveel op. Belangrijk is altijd te voorkomen dat vet in de buurt van de schijf komt of er op zou kunnen komen.
Nog even en dan stopt deze hobby.

Offline Stress

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 15 juli 2010, 13:46 »

Zo , dit is een geheel nieuw geluid/theorie. ( iig voor mij, laat ik iets nuanceren :) )

Gaarne een goede onderbouwing c.q voorbeelden. Ben het voorlopig met Timy eensch, een likje vet kan een hoop gedonder schelen.

als je vet op bout of moer gebruikt en je spant hem aan met moment sleutel dan is de kans groot dat het aanhaalmoment niet klopt nml er is minder weerstand dus de kans dat je hem te vast zet is aanwezig met alle gevolgen van dien, ook de kans op lostrillen is groter,nml vet wordt warm en kans op losraken is aanwezig,ik heb nog nooit een achter of vooras draad met vet ingesmeert, zelfde geld voor de bevestingsbouten van de rem klauwen, deze kunnen warm worden en dan verandert de viscositeit van van het vet, deze kan dan los raken.maar ik begrijp wel dat het makkelijker los gaat met een likje vet, en dat is nu juist het punt.


met vriendelijke groet

Stress

Offline Brombeer

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 15 juli 2010, 15:02 »
Technisch gesproken heeft stress volledig gelijk.

Alleen blijkt in de praktijk, bij motoren althans, dat het allemaal losloopt met lostrillende bouten die gevet zijn. In mijn praktijk althans...

Ik krijg geen vet op mijn remschijven, de draden blijven al 15 jaar heel en er niks aan mijn motor wat niet normaal loskomt. Behalve misschien een paar uitlaatbouten of moeren.

Maar als je er geen vertrouwen in hebt moet je t ook niet doen. Dat geldt met alles.



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2010, 15:06 »
De as lichtelijk invetten heeft als grootste voordeel dat de as niet gaat roesten. En hij is wat makkelijker erin te schuiven.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Nikotech

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2010, 16:45 »
als je vet op bout of moer gebruikt en je spant hem aan met moment sleutel dan is de kans groot dat het aanhaalmoment niet klopt nml er is minder weerstand dus de kans dat je hem te vast zet is aanwezig met alle gevolgen van dien, ook de kans op lostrillen is groter,nml vet wordt warm en kans op losraken is aanwezig,ik heb nog nooit een achter of vooras draad met vet ingesmeert, zelfde geld voor de bevestingsbouten van de rem klauwen, deze kunnen warm worden en dan verandert de viscositeit van van het vet, deze kan dan los raken.maar ik begrijp wel dat het makkelijker los gaat met een likje vet, en dat is nu juist het punt.


met vriendelijke groet

Stress

Idd een "theoretische verhandeling" :) Praktijk is net als Brombeer al aangeeft wat grilliger.
Omgekeerd zou een niet ingevette bout verbinding mogelijk "te zwaar gaan" en dan weer juist "te los" staan met een juist moment.
Ik acht de kans groter dat de boel vast rot wanneer je geen vet gebruikt dan dat e.e.a. eruitloopt. En wat heb je nu liever ?.................  geen van beide  ;D
 
Moet oppassen dat dit topic niet te ver evolueerd hebben we het dadelijk ineens weer over het gebruik van  momentsleutels en proffesioneel "bolt tensioning" met allerhande aanhaalmomenten en vlaktedruk berekeningen en boutrek en afschuif berekeningen.
 Hadden we voorheen bij mijn baas en aparte afdeling van/voor tbv van montage van o.a. afsluiters,  maar is verzelfstandigt. ( Hydra-tight )
 
Eensch met Brombeer je moet doen waar je je goed bij voelt, We hadden al eerder geconstateed dat "men" vaak de bouten en moeren veel te vast zet !
 
Ik zeg maar zo:  "met een likje vet .......meer pret"  ;D
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline The Headless Horseman

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juli 2010, 21:23 »
als je vet op bout of moer gebruikt en je spant hem aan met moment sleutel dan is de kans groot dat het aanhaalmoment niet klopt nml er is minder weerstand dus de kans dat je hem te vast zet is aanwezig met alle gevolgen van dien

Ik lees dit wel vaker, maar om eerlijk te zijn begrijp ik de redenatie niiet  :-\

De weerstand die je meet/voelt is toch gewoon de druk van draad op draad of in het geval van rekbouten (cilinders + koppen bijv.) de rek op de bout. Wat is dan de invloed van vet of een ander (glij)middel daarop ? En hoe groot zou die invloed dan zijn. Is dat in procenten uit te drukken ?

Kan iemand hier een lichie op schijnen ?  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juli 2010, 23:04 »
nu kan de weerstand best wel hoog oplopen zeker als er corrosie en of beschadigde schroefdraad in het spel is.

voor de meeste zal het vet alleen dienen om corrosie te voorkomen, immers,  dit geeft de meeste problemen,
wat niet wegneemt dat schroeven en bouten die gewoon weg te vast worden vast gezet je meer problemen geven.
zo kan een moerslag sleutel een mooi stukje gereedschap zijn..  maar het gevoel bij het vast zetten is werkelijk zoek
en juist dan zijn moment sleutels  weer handiger.
of een aanzet sleutel op elektric (accu)

deze zijn wel constant..
dus bij twijfel een lik vet eraan,
al werkt wat borg vloeistof zeker zo goed... voorkomt immers ook corrosie en het trilt minder los (leuke bijkomstigheid).
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juli 2010, 23:20 »

Ad, begrijp ik jou nou goed ? Ben jij ook van mening dat het voor het moment niet(s) uit maakt of er wel of geen vet (of borgmiddel) aan zit, zolang je maar met een momentsleutel (oid) vastzet ? Of lees ik je verkeerd ?

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline David

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2010, 09:08 »

Het wel of niet invetten in combinatie met een moment za vaak tot discussie leiden.
Neem bijvoorbeeld wielbouten van een auto. Vraag 10 wielenexperts en je krijgt verschillende antwoorden.
Zeker als een bout sterkere warmtewisselingen ondergaat moet je je afvragen of je wel vet moet gebruiken.
Denke bijvoorbeeld aan de wielbouten van een auto. Die kunnen goed heet worden. Het vet kan tussen de windingen van het schroefdraad verdwijnen door de hitte. Denk aan verbranden en "weglopen". Als het vet dan weg is, heb je ruimte tussen de draad en klopt het aanhaalmoment niet meer. Met alle gevolgen vandien. Zoals loslopen danwel verliezen van de bout.

Dus als je eerst nadenkt op welke bouten en moeren je het vet doet kan het geen kwaad. Maar bijvoorbeeld bij de wielbouten van een auto doe ik het nooit. Goed schoon maken en droog monteren. Maar ja, anderen zullen weer anders beweren.
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline daandus

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2010, 12:24 »
toch lijkt het me niet zo verstandig je as vast te zetten met een dotje loctite; dan gaat t wel gruwelijk vastzitten!
... was ooit lid ...

Offline Stress

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2010, 12:52 »
in de racerij borgen ze door middel van een gaatje in de bout en of moer dmv ijzerdraad. je moet de verhalen eens lezen van auto's die vrij rijden op het circuit welke nog maar 2 of 3 wielmoeren over hebben, dan praat ik niet over de driewielers(welke een wiel  hebben verloren),achteraf hoor je de reden ingevet met kopergrease.....

droge bout moer verbinding geniet de voorkeur met aanhaalmoment dmv momentsleutel.

een werkplaatsboek is ip de aangewezen info bron, daar staat precies omschreven hoe je de bout of moer moet borgen.

mvgr

Stress

Offline V-Twin

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2010, 12:53 »
@Daandus
Je hebt heel wat verschillende soorten borgmiddel van Loctite. Variërend van metaallijm, handig voor als je op wereldreis gaat  ;) tot licht borgende soorten die je eenvoudig zonder extra kracht inspanning of verhitting kunt lossen. Het blauwe borgmiddel van Loctite/ Bison etc is de lichtste variant en zorg er voor dat de schroefdraad niet vervuild / corrodeert.

@David
Wel eens van koudlassen gehoord?
Wielbouten van vrachtauto's en personenauto's kunnen door gebrek aan vet en onoordeelkundige montage, lees vastzetten met te grote kracht, zodanig vast gaan zitten dat in het meest extreme geval de bouten met een snijbrander losgemaakt moeten worden.
Ik smeer zelf een geringe hoeveelheid koperslip op de draad van m'n bougies en nooit geen problemen.

Key-note is, is het vet geschikt voor het doel waarvoor je het gebruikt. Zolang je denkt dat vet, vet is, zal je inderdaad wel eens voor een verrassing komen te staan.

Offline Waffie

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #26 Gepost op: 16 juli 2010, 14:09 »
Ad, begrijp ik jou nou goed ? Ben jij ook van mening dat het voor het moment niet(s) uit maakt of er wel of geen vet (of borgmiddel) aan zit, zolang je maar met een momentsleutel (oid) vastzet ? Of lees ik je verkeerd ?

Grtz,
René
zolang de weerstand niet groter is dan het moment wat je wilt gebruiken

zo zal iets vast zetten op 130 nm weining van invloed zijn op wel og geen vet maar bij 6 nm kan het wel wat uitmaken
schoon en droog doet al zeer veel..
het is dus persoonlijk waar je de grens legt

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2010, 14:11 »
V-twin, als je je achteras borgt met Loctite 243 (blauw dus) zit het toch best wel vast?

Maarruh: ik smeer (bijna-) overal klodders kopervet tussen, en heb nog nooit problemen gehad hierdoor. Wel veel problemen voorkomen! Ook de wielbouten van de auto smeer ik ermee in trouwens.

Je moet een niet te grote klodder in het mechaniekje van je snelheidsmeter smeren ,want dat  komt WEL naar buiten zetten dan ;-)

Ad: een bout waar 130 nm op moet is meestal ook groter ,waardoor de stroefheid ook meer nm's veroorzaakt dan bij een klein boutje waar maar 6nm op komt.

... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2010, 14:14 »
Het wel of niet invetten in combinatie met een moment za vaak tot discussie leiden.
Neem bijvoorbeeld wielbouten van een auto. Vraag 10 wielenexperts en je krijgt verschillende antwoorden.
Zeker als een bout sterkere warmtewisselingen ondergaat moet je je afvragen of je wel vet moet gebruiken.
Denke bijvoorbeeld aan de wielbouten van een auto. Die kunnen goed heet worden. Het vet kan tussen de windingen van het schroefdraad verdwijnen door de hitte. Denk aan verbranden en "weglopen". Als het vet dan weg is, heb je ruimte tussen de draad en klopt het aanhaalmoment niet meer. Met alle gevolgen vandien. Zoals loslopen danwel verliezen van de bout.

Dus als je eerst nadenkt op welke bouten en moeren je het vet doet kan het geen kwaad. Maar bijvoorbeeld bij de wielbouten van een auto doe ik het nooit. Goed schoon maken en droog monteren. Maar ja, anderen zullen weer anders beweren.

wielbouten en moeren mogen nooit ingevet worden...... iedere vak idioot behoort dat te weten en dat heeft alles te maken met los lopen
net zo min als wielbouten op alu velgen nooit met een slagsleutel vast gezet mogen worden (gebeurt ook maar te vaak)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: as achterwiel invetten of niet?
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2010, 16:09 »
wielbouten en moeren mogen nooit ingevet worden...... iedere vak idioot behoort dat te weten en dat heeft alles te maken met los lopen
net zo min als wielbouten op alu velgen nooit met een slagsleutel vast gezet mogen worden (gebeurt ook maar te vaak)

Wellicht meer met het feit, dat wielbouten na een paar honderd kilometer opnieuw aangehaald moeten worden, maar geen hond de moeite neemt om terug te gaan naar de montageplek..?

Maar, voor mij einde discussie, stress heeft gelijk. Als er al iets op de draad gaat, is het hooguit een borgvloeistof.

(..en ik smeer lachend verder!)

Grtz, prettig weekend.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin