Auteur Topic: Dynojet vervolg....  (gelezen 8056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michielxl1000

  • Gast
Dynojet vervolg....
« Gepost op: 19 januari 2009, 11:18 »
Vrijdag eindelijk mijn motor terug (zie oude forum). Ik zal jullie de details besparen maar het is een vervelende strijd geworden incl. de inschakeling van rechtsbijstand. Het lijkt erop dat dat geschil nu achter de rug is.

De motor heeft nu uiteindelijk geen finale afstelling van de carburatie e.d. gehad, maar zo op het eerste oog loopt en start hij goed. De vraag is of dat zo blijft, maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen.
Wat wel op valt is dat wanneer ik de motor ’s ochtends start ik het toerental met behulp van de choke niet boven de 1500 toeren uit krijg. Niet dat hij niet goed start, maar ik zou toch verwachten dat hij met choke open toch tussen de 2000 en 3000 toeren zou moeten maken.

Als de choke ongeveer 30 seconden geheel open staat begint de motor een beetje te sputteren en moet ik de choke dichtzetten om te voorkomen dat hij afslaat. Nogmaals, hij start op zich goed en ik kan er gewoon mee wegrijden, maar het blijft vreemd dat ik hem niet boven de 1500 toeren krijg met de choke.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? En moet ik mij daar zorgen over maken?

Het hele akkefietje heeft mijn vertrouwen in (sommige) motorbedrijven wel een deuk gegeven. Ik heb dan ook maar besloten meer technische kennis op te doen zodat ik beter in staat ben zelf aan de motor te gaan sleutelen.  Laten wij daar via dit forum nou een bedrijf voor hebben gevonden…….

MichielXL1000

Offline V-Twin

Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2009, 13:37 »
Als ik het zo lees dan denk ik dat de motor nu wat RIJK staat afgesteld. Zou me er nu niet direct ernstig zorgen over maken. Kijk eerst maar eens wat het verbruik nu is voordat je nu direct aan de lucht-mengselschroeven van je carbs moet gaan zitten draaien.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2009, 21:12 door V-Twin »

TPFKAP

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2009, 19:47 »
@ Michiel: Volgens mij woon je bij mij in de buurt en hebben we tevens dezelfde motor. Wellicht is samen sleutelen een optie. Ik heb inmiddels een hoop van Ad geleerd, maar weet ook waar mijn grenzen liggen. Ik ben in elk geval zelf ernstig gaan twijfelen over het wel of niet inbouwen van zo'n kit. Ik zal het in elk geval niet in Uithoorn laten doen, dat is zeker.


Hallo menno, ik neem aan dat dit over een dynojet-kit gaat ???. Bij wie moeten we hiervoor NIET zijn ???

Michielxl1000

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2009, 17:38 »
Ik wil dit forum zeker niet gebruiken om leveranciers aan de schandpaal te nagelen. Ik heb een vervelende ervaring gehad, dat wil niet zeggen dat het bij anderen ook zo zal gaan.

Ik heb nu inderdaad het idee dat mijn Dero wel erg rijk staat afgesteld. Hij ploft bij het koud starten met de choke ook een beetje uit de uitlaat. Misschien eerdaags maar even naar Ad om hier naar te kijken.
Verder rijdt hij nog wel steeds goed.

Of ik achteraf spijt heb van de Dynojet kit kan ik niet zeggen. Het zal de ervaring met de inbouw zijn die mijn kijk op de zaak vertroebeld. Overigens bleek achteraf dat het slecht starten niet alleen aan de afstelling van de kit lag. Er was ook een stekkertje dat slecht contact maakte. Zal een combinatie van beiden zijn geweest.

@Tallguy: lijkt mij een goed plan. Moeten we maar een keer afspreken. Misschien heeft onze collega rijder in Bussum ook interesse om mee te doen.

Michielxl1000

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2009, 19:58 »
Zaterdag gaat mijn motor toch nog een keer naar een Dynojet dealer. Maar dit keer wel naar een andere Dynojet dealer.....
De afstelling is nog niet goed lijkt het. Eens kijken wat ze er van vinden en hoe hij op de testbank presteert.

bulldog

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2009, 20:13 »
He michiel het schiet niet echt op met dat dyno gebeuren, ik ben het ook van plan maar als ik dit zo lees begin ik toch wel heel erg te twijfelen.

in ieder geval heel veel succes

groeten raymond

TPFKAP

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2009, 23:11 »
Bobby, leeuk stukkie tikwerk, maarreh

Wat heeft dat met de Dynojet ellende van MichielXL1000 te maken?

Weet overigens niet of ik mijn perfect lopende Dero op het spel wil zetten door zo'n setje in te bouwen. Hopelijk hoor je van de andere specialist wat er mis is gegaan zodat wij er ook van kunnen leren.

Als ik het zo lees,is het niet zonder risico, als ik een dyno-jet kitje laat inbouwen ???. Menno, ik twijfel nog, of ik het toch laat doen ???

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2009, 00:38 »
Het inbouwen van een Dynojetkit kan je overal laten doen of gewoon lekker zelf doen.

Het AFSTELLEN van de fiets na inbouw is heel wat anders en er zijn naar mijn mening maar een paar échte specialisten in Nederland. Het beste kan je gaan naar de tuners die ook werk doen voor bekende raceteams, deze tuners hebben meestal een schat aan ervaring en die doe je niet in een paar jaar op  ::)

Als voorbeeld Nolen Motors in Strijen, Aart is heel bekend in het racecircuit maar vindt het net zo leuk om bv een Varadero perfect af te stellen. Die man heeft nog passie in zijn werk.
Hij heeft mijn toenmalige injectie Varadero afgesteld (Powercommander+Akrapovic dempers+nog een paar trucjes), met heel goed resultaat.

Dat een motorzaak een Dynojetbank in de werkplaats heeft staan (en dat zie je steeds vaker) wil zeker niet zeggen dat ze er mee om weten te gaan!

TPFKAP

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2009, 09:48 »
Het inbouwen van een Dynojetkit kan je overal laten doen of gewoon lekker zelf doen.

Het AFSTELLEN van de fiets na inbouw is heel wat anders en er zijn naar mijn mening maar een paar échte specialisten in Nederland. Het beste kan je gaan naar de tuners die ook werk doen voor bekende raceteams, deze tuners hebben meestal een schat aan ervaring en die doe je niet in een paar jaar op  ::)

Als voorbeeld Nolen Motors in Strijen, Aart is heel bekend in het racecircuit maar vindt het net zo leuk om bv een Varadero perfect af te stellen. Die man heeft nog passie in zijn werk.
Hij heeft mijn toenmalige injectie Varadero afgesteld (Powercommander+Akrapovic dempers+nog een paar trucjes), met heel goed resultaat.

Dat een motorzaak een Dynojetbank in de werkplaats heeft staan (en dat zie je steeds vaker) wil zeker niet zeggen dat ze er mee om weten te gaan!

Erik, dat bedoel ik dus :(

Offline Waffie

Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2009, 23:33 »

Volgens mij weten ze er in goes (Ruud Fredriks) wel iets van. Iemand ervaringen met deze club?

www.tovami.com

ja ja ja ja maar ook promotor en moto 73 mensen weten hem te vinden :angel:
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2009, 00:53 »

Volgens mij weten ze er in goes (Ruud Fredriks) wel iets van. Iemand ervaringen met deze club?

www.tovami.com

Heb ik ook goede ervaringen met Ruud maar dat is alweer een jaar of 14 geleden. Toen was het nog een klein bedrijf en één van de pioniers op het gebied van Dynojet en de gelijknamige vermogenstestbanken in Nederland. Toendertijd was hij ook nog importeur van Dynojet maar dat is verleden tijd.. Over het hoe en waarom gaan verschillende verhalen  :-\

Tegenwoordig is het bedrijf iets grootschaliger en naar mijn idee minder persoonlijk. Ze hebben bv ook een testbank voor auto's, ook daar hoor je goede verhalen over, een goede kennis van me heeft daar verschillende auto's af laten stellen voor slalomrace).

Aan de andere kant zijn er ook mindere verhalen, ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt..  ::)

Kortom, volgens mij zeker wel één van de specialisten in Nederland.

Maar het belangrijkste is hoeveel moeite een goede tuner doet om jouw fiets af te stellen. De één is alleen tevreden als het maximale rendement uit je fiets gehaald is ongeacht de tijd die daar in gaat zitten terwijl de andere 90% resultaat ook wel goed genoeg vind voor een gewone straatfiets..  De klant zal toch niet beter weten  :angel:

Michielxl1000

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2009, 23:19 »
Vandaag naar de andere Dynojet dealer geweest. Goede indruk van gekregen.

Eerlijk is eerlijk, bij de testrun bleek dat de motor nog wel goed afgesteld stond. Gelukkig, want er mocht na alle ellende rondom de inbouw, afstelling en herhaaldeljk controleren van de kit ook wel eens wat goed gaan.

Dat de motor bij het starten met de choke zichzelf langzaam lijkt te verzuipen is niet helemaal opgehelderd. Ik laat dat maar even voor wat het is.

Al met al heeft het hele geintje mij ruim 700 euro gekost, incl. de ellende met eerste Dynojet dealer en de rechtsbijstand, het testen bij de tweede Dynojet dealer etc. Erg veel geld, zeker als je je bedenkt dat hij sinds de laatste afstelling niet echt minder bokt, maar een heel klein beetje zuiniger rijdt (1:13,7) en ook niet echt beter oppakt bij het gas geven.
Dat minder bokken en beter oppakken deed hij in eerste instantie wel na de inbouw van de kit, maar na alle afstellingen die er zijn gedaan is dat effect weg.

Had ik van te voren geweten wat het eindresultaat zou zijn dan zou ik er niet aan begonnen zijn. Los van alle ellende die het gebracht heeft.

Wat ik er wel van geleerd heb is dat ik mijn eigen motortechnische kennis verder wil vergroten en meer zelf wil gaan doen. Daarom ga ik maar eens kijken bij Ad Mies en wellicht nog eens een middagje sleutelen met TallGuy.


Offline Waffie

Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2009, 10:47 »
Vandaag naar de andere Dynojet dealer geweest. Goede indruk van gekregen.

Eerlijk is eerlijk, bij de testrun bleek dat de motor nog wel goed afgesteld stond. Gelukkig, want er mocht na alle ellende rondom de inbouw, afstelling en herhaaldeljk controleren van de kit ook wel eens wat goed gaan.

Dat de motor bij het starten met de choke zichzelf langzaam lijkt te verzuipen is niet helemaal opgehelderd. Ik laat dat maar even voor wat het is.

Al met al heeft het hele geintje mij ruim 700 euro gekost, incl. de ellende met eerste Dynojet dealer en de rechtsbijstand, het testen bij de tweede Dynojet dealer etc. Erg veel geld, zeker als je je bedenkt dat hij sinds de laatste afstelling niet echt minder bokt, maar een heel klein beetje zuiniger rijdt (1:13,7) en ook niet echt beter oppakt bij het gas geven.
Dat minder bokken en beter oppakken deed hij in eerste instantie wel na de inbouw van de kit, maar na alle afstellingen die er zijn gedaan is dat effect weg.

Had ik van te voren geweten wat het eindresultaat zou zijn dan zou ik er niet aan begonnen zijn. Los van alle ellende die het gebracht heeft.

Wat ik er wel van geleerd heb is dat ik mijn eigen motortechnische kennis verder wil vergroten en meer zelf wil gaan doen. Daarom ga ik maar eens kijken bij Ad Mies en wellicht nog eens een middagje sleutelen met TallGuy.

jammmer om te horen dat je teleur gesteld bent.

zoals menno aangaf , kom gewoon naar sneek,
kunnen we met zijn allen gaan brain stormen omtrend jouw probleem, zodat ook jouw dero je wat meer plezier zou kunnen geven.
moet zeker te doen zijn



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline de Wolf

Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2009, 15:05 »
@Tallguy: lijkt mij een goed plan. Moeten we maar een keer afspreken. Misschien heeft onze collega rijder in Bussum ook interesse om mee te doen.

Tijdje druk bezig geweest met andere dingen. Ik doe/ga graag mee!
Varadero '99 52.000km

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2009, 18:38 »
Mag ik vragen bij welke dealer je geweest bent? Ik zit ook met een PowerCommander/Dynojet probleem.
Na het inbouwen liep hij werkelijk als een zonnetje...maar na 500 km begon het hikken weer zo rond de 3000 tpm. De uitdraai van de testbank schijnt goed te zijn, maar hij rijdt nog steeds niet lekker (pakt niet lekker op, gaat haperend). Mijn dealer weet ook niet precies wat er mis gaat. Het blijkt dat hij nog een Varadero (2007) heeft die het nog veel erger heeft. Een paar weken terug (en op de beurs) vertelde hij mij dat er een nieuwe versie van de PowerCommander komt, en dat dat het proberen waard is.......allemaal leuk en aardig, maar ik benieuwd wat dat geintje me dan gaat kosten...
Als het zo blijft ga ik denk ik toch eens naar een andere motor kijken want het bederft het plezier in in het motorrijden...

Ik kan je echt Aart Nolen (Nolen Motors) in Strijen aanbevelen, echte vaklui!  En nee, ik heb geen aandelen  ;)

Vraagtje, is er bij jouw een O2-eliminator (stekkertje in de aansluiting naar de Lamdasonde) geplaatst?

Nieuwe versie van de PC is niet nodig, de PC III is perfect af te stellen.
Anders heb ik misschien nog wel ergens de mapping die voor mijn Vara 2006 toendertijd is gemaakt (ook  PC III), Deze had wel een K&N filter, Akrapovic dempers en de vacuumgestuurde klep in het luchtfilter was ook verwijderd. Kan je eens vergelijken.
Let wel, de standaard mappings die PC er zelf bijdoet (die dus op de CD staan en op de site) kloppen niet echt, deze zijn nl in Amerika gemaakt, waarschijnlijk ergens een eindje boven zeenivo.
Het beste is een compleet nieuwe mapping maken , daar is een ervaren tuner ook wel een paar uurtjes mee zoet maar dan is ie ook wel perfect. Mijn Vara trok na het afstellen in z'n 2 op het gas op het achterwiel, Het koppel onderin en in het middengebied was enorm verbeterd en de gasrespons heel direkt maar geen hikken meer.
 

Ergens moet ik de uitdraai nog heben, 'k zal eens kijken.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2009, 19:32 door Erik »

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2009, 09:16 »
Volgens mijn dealer hoefde ik het daar niet in te zoeken, als was mijn vraag eerder of de lambdasonde nog ingeschakeld was (was een vraag van Ruud Fredriks waar ik naar mijn probleem informeerde). Mijn mapping heb ik ook bijvoorbeeld aan PowerPoint gestuurd (waar ik mijn BMC filter besteld heb), die melde mij dat de afstelling er goed uitzag. Om eerlijk te zijn weet ik niet uit mijn hoofd welk type PowerCommander ik heb, ik dacht de PCIII.
Als je een uitdraai van jouw testrun kunt sturen zou ik dat wel leuk vinden als vergelijkingsmateriaal. Het gekke bij mij is dat mijn motor in het begin perfect liep, maar daarna leek het wel of er verloop in de mapping optrad. Volgens mijn dealer was dit niet het geval...

Verloop in de mapping kan inderdaad niet maar het kan natuurlijk wel dat de testcondities niet optimaal waren, misschien was er teveel variatie in temperatuur in de testruimte tijdens het verloop van de test of werd de motor niet voldoende gekoeld waardoor de motortemperatuur teveel varieerde tijdens de testtijd?

Wat ook belangrijk is op welke manier de uitlaatgassen gemeten worden tijdens de test. Aart Nolen meet bv alléén meteen na de collector, dus meteen nadat de uitlaatpijpen bij elkaar komen en vóór eventuele  katalysators, dempers, enz. Zo heb je de meest betrouwbare uitlaatgasmeting.

Ik zal vanavond eens zoeken naar de Dynojet-uitdraai en ook 's kijken of ik de uiteindelijke mapping van mijn PCIII nog ergens heb. Eerst ff een stukje slapen  ;)

Hoe staat jouw Vara er verder bij voor wat betreft uitlaatdempers, luchtfilter enz.?

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #16 Gepost op: 09 maart 2009, 09:47 »
Ik heb Akrapovic dempers,  BMC luchtfilter en dan een PowerCommander. Op aanraden van mijn Dealer heb ik voor een BMC filter gekozen...volgens hem was de luchtdoorvoer iets gunstiger dan die van een K&N filter. Zelf denk ik dat je daar niet zoveel van merkt.

Jij hebt toevallig toch niet mijn Akra's gekocht ergens rond september 2008?  8)

Je hebt trouwens PM.

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2009, 09:51 door Erik »

bobby templier

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2009, 09:58 »
laat mijn carburator verzie lekker zo :-* 1op16 >:D

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2009, 18:52 »
1op16 >:D

Rij je dan over het fietspad?  ;D   ;)

Geintje.. Met mijn injectie Varadero reed ik tussen 1:18 (woonwerkverkeer, tot 130km/h vlot doortrekken) en 1:14 (zeer sportief, gas regelmatig vol open).

@Reno, je hebt mail.

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #19 Gepost op: 09 maart 2009, 19:40 »
De O2 eliminator zit in een stekker links onder de tank, met een beetje geluk kan je 'm zien zitten. Zit waarschijnlijk achter de framebuizen.
Het is een witte stekker met een zwart dopje erop. De stekkerverbinding vanaf de Lambdasonde naar de CDI-unit moet dan los. De O2-eliminator-stekker gaat in de aansluiting naar de CDI-unit i.p.v. de Lambdasonde. Deze wordt dus buiten werking gesteld dus je moet daar ook ergens een losse stekker vanaf de lambdasonde zien zitten.
De O2-eliminator geeft een een constante weerstand welke gelijk staat aan een bepaald 02 percentage en zo wordt de CDI voor de gek gehouden.
De lambdasonde werkt trouwens alleen in het onderste toerengebied, daardoor ontstaat ook dat KFR, oftewel, slechte gasopname onderin bij kleine gasklepopeningen.

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2009, 19:44 door Erik »

Erik

  • Gast
Re: Dynojet vervolg....
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2009, 12:38 »
Even een voorbeeldje wat een set Akrapovic slip-on dempers (SP-Series), K&N filter, smoorklep uit het luchtfilter, en een (goed afgestelde) PowerCommander III kunnen doen met een standaard 2003 Varadero.



Voor de duidelijkheid, deze Varadero liep voor de behandeling dus niet slecht ofzo, alleen de gasreaktie onderin was bagger.
Hoofdoorzaak is dattie onderin (<3000rpm) bij kleine gasopeningen heel arm liep, dat wordt alleen maar verder versterkt als je een K&N filter monteerd en meer open dempers zonder katalysators.
Dus diegene die denken dat hun Varadero met alleen sportdempers ineens zoveel beter loopt; It's all in your mind  :angel:

Volgas bovenin toeren loopt hij standaard trouwens niet eens zo verkeerd.

Nog een kleine noot, de bank waar dit op gedaan is is qua exacte waarden vrij pesimistisch. Maar het gaat natuurlijk om de vooruitgang  ;D Gasreaktie die origineel behoorlijk hikkerig is is nu vlijmscherp. Koppel onderin is enorm gestegen, het lijkt of je op een heel andere fiets wegrijdt.

Hier is dus een compleet nieuwe mapping ingegaan, er is vanaf nul begonnen.

Oja, nog even geprobeerd of het verwijderen van de dB-killers iets uitmaakt (bij deze Akra's), je raad het al, verschil is bijna niet te zien op de testbank en zeker niet te voelen op straat..
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2009, 12:50 door Erik »