Auteur Topic: Alarmlichten schakelaar inbouwen  (gelezen 2225 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KC

Alarmlichten schakelaar inbouwen
« Gepost op: 13 juli 2010, 13:02 »
Ik wil op m'n Varadero een alarmlicht schakelaar plaatsen. Op internet heb ik diverse items hierover kunnen vinden. Ik wil echter dat ik deze kan inschakelen zowel met het contact aan, als met het contact uit. Echter is het niet de bedoeling dat de alarmlichten ingeschakeld kunnen worden wanneer de motor ergens staat. Hiervoor wil ik dan een aparte schakelaar inbouwen, die ik aanzet wanneer ik bv. stil kom te staan langs de weg. Ik heb een schema gevonden. Hierin heb ik een schakelaar getekend. Wie kan mij vertellen of dit een compleet schema is en of ik dit goed heb ingetekend? Heb ik nog een ander relais nodig ipv de standaard relais die erop zit, of is deze prima geschikt hiervoor?


Offline Oldtimer

Re: Alarmlichten schakelaar inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2010, 15:52 »
De draad die onderbroken is vanaf het contactslot is wel de juiste.
Realiseer je echter wat er gebeurt als de schakelaar aanstaat en je zet dan het contactslot aan.
Hopelijk zijn er behalve deze, geen andere aansluitingen die niet getekend staan en samen komen op hetzelfde punt als de relaisaansluiting.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline KC

Re: Alarmlichten schakelaar inbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2010, 17:17 »
Is er een andere manier om dit zo aan te sluiten dat wanneer het contact uit is de alarmlichten wel aan kunnen? En dat ze ook aan kunnen met het contact aan?

Offline Oldtimer

Re: Alarmlichten schakelaar inbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2010, 22:33 »
Om dit te kunnen controleren heb je het gehele electrische schema nodig.In ieder geval moet je weten of de aansluiting die je nu onderbroken hebt met een schakelaar nog meer punten van spanning voorziet.
Dit omdat je niet ongewild als je fiets stilstaat ergens spanning op wilt.

Wat je ook kunt doen is een extra relais plaatsen die de alarmlichten van spanning voorziet als het contact wordt uitgezet. Je stuurt dan spanning op het afvallen van het relais. In dat geval staat er dan altijd spanning op het alarmlicht en niet op de eventuele overige contacten.
Realiseer je dat het en/of is op deze manier.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline KC

Re: Alarmlichten schakelaar inbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2010, 23:02 »
Heb je hier ook een eenvoudig schema van?

Offline Oldtimer

Re: Alarmlichten schakelaar inbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2010, 08:51 »
Het kan niet simpel

Je wilt alarmlichten kunnen gebruiken als:
1: Het contact aanstaat
2: Het contact uitstaat
3: maar weer niet als de motor geparkeerd staat.

Je kunt dus permanent spanning zetten op het getekende punt.
Door dit punt te onderbreken met een schakelaar maak je zelf de keuze om hem aan of uit te zetten.
Totdat je het een keer vergeet aan te zetten en heb je geen knippers meer als je rijd.

Dit houd dus in dat je ALTIJD afhankelijk bent van het handmatig omzetten van de schakelaar.

Wil je dat niet, dan moet je een manier bedenken die bepalend is voor wel of niet inschakelen.
Als voorbeeld. Staat hij op standaard, dan werkt het niet .
                       Staat hij op jiffy, dan wel inschakelen.
                       Brand de overige verlichting dan wel inschakelen
                       Verlichting uit, dan niet inschakelen.

Deze keuzes zijn maar een voorbeeld, maar er zijn er ongetwijfeld nog veel meer die gebruikt kunnen worden om de keuze te maken.  Bedenk dit zelf eventueel.
Een schema is daarna wel te maken, maar daarvoor heb je dan weer een compleet schakelschema nodig van je Dero. ( en die heb ik dus ook niet)
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2010, 09:18 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.