Auteur Topic: 12 volt aansluiting (stuur)  (gelezen 20885 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Steve

12 volt aansluiting (stuur)
« Gepost op: 16 mei 2010, 12:31 »
Hallo,

Een vraagje ik wilde een 12 volt aansluiting gaan maken op mijn motor.

Maar ik weet niet waar ik rekening mee moet houden zoals:

waar ik de stroom moet aftappen. (Voorkeur zo dicht mogelijk bij de brom aftappen)
Wat voor connectors moet ik gebruiken.
Waar kan ik de aansluiting het beste maken ivm vocht
wat voor zekering moet je ertussen zetten (willen niet dat ie affickt).

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Graag ook wat meer informatie op wat jullie der allemaal op aansluiten. Wat kan wel en wat kan niet.
Kun je er dingen echt opladen denk aan telefoon en het gebruiken vane een 12volt pompje etc.

Het is zeg maar je dashboard van de motor (net als de auto)
Alleen in de auto is het droog en ruimte te over haha op de motor is het wat krapper en moet je rekening houden met weer en wind.

Ook foto's ter illustratie zijn van harte welkom.

Groet Steve
Honda Transalp 600 (89)

Offline jomakra

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2010, 15:26 »
Beste Steve,

Als je de aansluiting direct op de accu aansluit (met ca. 10 Amp zekering) kan je er bijna alles op aansluiten.
Let wel op de beperking van een kleine (motorfiets) accu.
Zorg dat met stilstaande motor de verbruiker uit staat en hoge stroomverbruikers maar kortstondig gebruik maken
van de extra 12 volt aansluiting.
Het beste kan je een spatwaterdichte aansluiting maken bij het stuur.
- Opladen telefoon / fotocamera (in tanktas)
- navigatieunit
- enz.????

Deze zijn bij diverse winkels te krijgen.
Conrad - www.conrad.nl - Bestnr.: 845590 - 89 of 852413    Motorcontactdoos met deksel 12 V
SW-Motech - http://shop.sw-motech.com ==> Zigarettenanzuender+mit+Kabelbaum
Touratech - www.touratech.com - Zigarettenanzünder-Steckdose Anbauset mit Sicherung

Succes,
Marco
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2010, 11:20 door jomakra »
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline KC

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010, 11:09 »
Hey Steve,
 Dan ga ik gewoon meedoen in dit topic.
Precies waar ik naar op zoek ben. Het mooiste zou zijn wanneer iemand een schema hiervan heeft oid. Er zijn veel tegenstrijdige berichten hierover. Wanneer er bijv. een navigatie op wordt aangesloten, dan is de voeding van 12V teveel. Dit moet gereduceerd worden naar 5V volgens sommigen.  Anderen zeggen, vaak uit ervaring, dat dit niet hoeft omdat ze het zelf ook niet hebben en tot dusver geen problemen hiermee hebben gehad.

Wanneer je de aansluiting rechtstreeks op je accu maakt, is het dan verstandig om er nog ergens een schakelaar tussen te zetten?

Offline de bolle

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2010, 11:17 »
Ik heb zelf een Hella/BMW stopcontact gemonteerd, zekering zit in de meegeleverde draad, rechtstreeks op de accu aangesloten. Hella stekkers zijn kleiner en zitten vaster dan een standaard sigaretten aansteker. Ik heb m.b.v. een plaatboor een gaatje in de kuip geboord, dat vind ik mooier dan aan het stuur. Over water moet je je niet de druk maken, met 12V krijg je geen kortsluiting.
Jan

Offline KC

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2010, 11:21 »
Jan,
 Heb jij de bekende "BMW-plug" hiervoor gebruikt? Hoort hier een kleinere stekker bij?

Offline Steve

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2010, 11:22 »
ola kc,

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2162.0
Hierboven een leuk linkje wat ik nog tegenkwam gisteren.
Deze dame heeft een tom tom aansluiting voor haar tom tom gebruikt maar de aansteker aansluiting eraf gehaald de printplaat in een doosje gestopt en weg gewerkt dit naar een aansluiting onder de ruit (weet niet wat precies, maar denk aan jackplug groot) dit is een makkelijke aansluiting en klein.
je hebt dus de zelfde printplaat als die voor een auto accu die zet dus goed om in watt en voltage.

ik weet niet of je gewoon 12volt op je tomtom kunt gooien dus daarom dacht ik dat deze manier van aansluiten wel makkelijk zou zijn.

het kan ook anders in mijn ogen

je maakt een extra aansluiting met een zekering afzekeren en dan naar voren leggen daar ook een jackplug aansluiting of iets maken (kan ook sigaretten aansluiting) maar dit vind ik zo'n onhandige grote!

en bijvoorbeeld de tom tom kabel aansteker aansluiting vervangen door jackplug
(dit kan dan ook voor een mobiele telefoon oplader etc.

Laat maar eens weten hoe jij er over denkt.
een schema voor dit ben ik mee bezig (volgens mij zo moeilijk/makkelijk als je het wilt maken)

ik denk de plus kun je van een hoofdlijn van accu halen en de min zo dicht mogelijk bij de eindbestemming van de kabel (aansluiting bij het stuur)
zekering komt binnen 20cm van de splitsing aan het begin.

Ham vraag hoeveel amp zekering? (geen idee) hiermee bezig :)

Ik zelf heb als doel om een aansluiting te maken die ik voor allerlei doeleinden kan gebruiken niet alleen tom tom

Denk hier aan:

12volt pomp (voor luchtbedden/banden op te pompen)
Gsm oplader
Mp3 oplader
Tom tom

Gr
Honda Transalp 600 (89)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Wouter

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2010, 11:24 »
Voor opladen van gsm / gps / etc. is een 10 amp zekering misschien wat aan de hoge kant.

Daarnaast is het ook mogelijk de plus af te tappen van een draad welke via het contact geschakeld wordt.
Op die manier zit er geen constante spanning op, maar alleen als je contact aanstaat.

Wat spanning voor GPS betreft, dit is afhankelijk van het type gps wat je gebruikt. De spanning is vaak aan de achter- of onderkant van het apparaat terug te vinden.

Succes!

PS bij de BMW plug hoort een andere (kleinere) stekker dan de standaard sigaretten aansteker.

PS2 Tijdens het schrijven van dit bericht waren er al 4 reacties bijgekomen, misschien dat daardoor dubbele reacties zijn geplaatst.

Offline Steve

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2010, 11:31 »
had een fout linkje excuus
bij deze de goede

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2112.0
Honda Transalp 600 (89)

Offline KC

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2010, 11:56 »
Steve,
 Ik heb de aansluiting niet specifiek nodig voor de TomTom. Ik wil iig. een aansluiting voor op het dashboard. Ik denk er ook over om een aansluiting te maken in de topkoffer(bv.voor verlichting/opladen telefoon enz.)
 

Offline Steve

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2010, 12:14 »
hey leuk idee.
Denk dat de aansluiting het zelfde zal zijn wa?
Honda Transalp 600 (89)

Offline KC

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2010, 12:32 »
Steve,
Deze wil ik idd. hetzelfde maken(misschien krijg ik wel kwantumkorting ;) ). In de winter kan ik de aansluiting op het dashboard gaan gebruiken voor een druppellader bv.

Offline KC

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2010, 13:21 »
Hierbij een uitleg. Hierin word vermeld dat de - aangesloten moet worden op het frame. Maakt het wat uit of je dit aansluit op het frame of op de - van de accu?

http://www.club-pan.nl/techniek/Toegevoegdeelektronica3.swf

Offline Steve

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2010, 16:03 »
Bedankt  ;D

Woont kc trouwens in epe (limburg)
Honda Transalp 600 (89)

Offline KC

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2010, 16:56 »
Yep,
KC woont in Epe... Parel van de Veluwe ;)

Offline DoppieTien

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2010, 18:59 »
Steve,
Jammer dat het oude forum gedelete is, stonden foto's van hoe ik het op mijn alp gemaakt had. Ik zal mijn laptop er even op nazoeken of ik ze misschien nog ergens heb.
Ik heb de stroom rechtstreeks vd batterij gehaald (met zweefzekering), en om het leeglopen vd batterij te voorkomen een relais gebruikt dat geschakeld wordt via het stadslicht.
Dus motor uit, alles uit. Ook de handvatverwarming zit op deze "groep" aangesloten. BMW plug op het dashboard.
Werkt prima voor mij.

Offline Steve

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2010, 19:14 »
Hey Rene,

De geschakelde plus klinkt prima en dan indd van de hoofdbron en een met dat relais
Als je nog foto's zou kunnen vinden zou dat echt fijn zijn (geeft altijd een impressie)

ik zelf snap de link met het relais niet. (zal dit nog even opzoeken)

Je maakt zeg maar een aparte stroomgroep op je motor. waaraan je alle (onzin) eigen toegevoegde spullen op kunt gooien.
Krijg je als het goed is ook geen problemen met de rest van de motor als je iets aan je extra spullen krijgt of verkeerd gaat.

Alvast bedankt voor je extra informatie  ;D
Honda Transalp 600 (89)

Offline cobramarw

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2010, 19:48 »
Een stukje pvc-buis + standaard stekker,
aangesloten op de + van de lampen.
Alleen in gebruik voor Garmin.

Offline DoppieTien

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2010, 19:55 »
Ik heb er zo geen schema van bij de hand, maar er zijn hier genoeg elektro experts die dat goed kunnen uitleggen.

Een relais is een magnetische schakelaar waarin de hoofdstroom (van batterij naar BMW plug) geschakeld wordt door een kleine secundaire schakelstroom.
Komt er in mijn geval op neer dat als mijn licht brandt, er een kleine schakelstroom loopt door de spoel van het relais, hierdoor wordt de magnetische schakelaar bedient waardoor de hoofdstroom van batterij naar bmw plug loopt. (Ben geen elektro vakman, opmerkingen welkom).


Ziet eruit als een klein zwart blokje met 4 aansluitingen, schema staat erop
Het relais is mooi te plaatsen aan de linkerkant van de teller unit. Op dezelfde manier als het knipperrelais aan de rechterzijde.

Foto's kan ik helaas nog niet vinden.

Let wel even op wat je wilt gaan doen met je aansluiting. voor handvatverwarming en navigeren tijdens het rijden is dit prima, voor opladen van apparaten  en acculaden moet het licht aan staan wat natuurlijk niet handig is.
Dan kiezen om alleen de bmw plug rechtstreeks aan te sluiten op batterij.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2010, 20:03 door René »

Offline Stress

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2010, 20:05 »
is dit iets, gekocht bij Hein Gericke, is waterdicht met zekering direct op de accu.

mvgr

Stress

Offline Bono

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2010, 22:28 »
Hallo Stress,
 
Zit dat verlijmd? Dubbelziijdig tape?
-- Han --

Offline Columbus

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #21 Gepost op: 19 mei 2010, 21:29 »
Hier mijn knutsel projectje:

stukje RVS koker met kunstof doppen, met een U-beugel (stukje omgebogen draadeind met krimpkous) gemonteerd aan het stuur.
Hierin een "kleine" plug, welke rechtstreeks op de accu is gemonteerd, met een 7,5 Amp zekering ertussen.
Om de "gewone" adapter te kunnen gebruiken heb ik er een verloop bij.

Er komt nog wel een keer een relais tussen.

Albert.


p.s. : de electra e.d. heb ik besteld bij Conrad.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2010, 21:58 door Columbus »
Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Offline Stress

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2010, 22:29 »
Hallo Bono,

4 kleine schroefjes en lijm, kunt er ook je accu mee opladen, of iets op aansluiten

mvgr

Stress

Offline Steve

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2010, 07:03 »
Hey,

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie toelichtingen en foto's!
Ga er iets leuks op mijn transalp van maken en zal jullie inlichten en foto's maken ervan.

Groet Steve
Honda Transalp 600 (89)

dutchy

  • Gast
Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2010, 23:37 »
Toch nog een toevoeging:

Ik heb vorige week een aansluiting voor mijn navi gemaakt. Daarvoor heb ik specifiek gezocht naar een geschakelde +.
(Stroom die uitgaat als je de motor van het contact af zet). Ik vond die in een multistekker onder het zadel. Tank eraf, en draad onder de tank door naar voor en naar het stuur toe. Werkt geweldig, en als de sleutel eruit is, geen stroom meer op het systeem.
De massa (-) heb ik rechtstreeks op de accuklem gezet. 1/2 uurtje alles klaar.

Overigens maakt voor kortsluiting het voltage niet uit, 6, 12, 24, 220 of 380 Volt kortsluiting is kortsluiting. Alleen de vonken zijn anders bij lagere spanning.

Offline Cor @ Schiedam

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #25 Gepost op: 25 mei 2010, 23:39 »
Ik heb er dit weekend een ingebouwd in m'n alp.
Links in de kuip.
zal er morgen een fototje van maken...
There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Offline arjan65

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #26 Gepost op: 05 juni 2010, 13:07 »
Heb m rechts in de kuip, overigens zag ik net bij motozoom een mooi 12 volt systeempje
http://www.motozoom.nl/indexNieuwsbrief.cfm?weeknummer=201022&bestelnummer=70024836




B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Offline Jorg van dijk

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2010, 21:06 »
handig en soms verstandig is het om van extra aansluitingen, net als handvat verwarming, de voeding via een relais te laten voeden.
Op mijn alp zat de handvat verwarming op de verlichting aangesloten en dat is niet helemaal goed gegaan (garantie).
Heb zelf het een en ander aangepast, ralais wordt gestuurt via de verlichting (relais vraagt een laag vermogen dus weinig stroom) en alles wat na het relais komt, 12 Volt tbv noem het maar op! rechtstreeks op de accu (zowel + als -) en de plus afgezekerd met 10 A
Probeer zekeringen altijd selectief te houden ( min 1 stap lager als de zekering er voor <30, 25, 20, 15,10,7,5> als de eerste zekering 30 is niet de volgende ook 30 of 25 maken, maar 1 lager, 20 dus. de kans is aanwezig dat bij een kortsluiting ook de hoofdzekering kapot gaat)

groet jorg

Offline Columbus (at work)

Re: 12 volt aansluiting (stuur)
« Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2010, 12:11 »


Arjan,

Hoe heb jij je navigatie gemonteerd?
ik wil de mijne ook boven de tellers monteren en zit te denken om deze aan het ruitje vast te maken.

Albert.
Het is heerlijk om niets te doen en er daarna van uit te rusten