Auteur Topic: Hoeveel Olie in TA '95  (gelezen 9905 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline chaly-dude

Hoeveel Olie in TA '95
« Gepost op: 16 mei 2010, 13:34 »
Ik ga binnenkort, misschien vandaag ;), olie verversen.
Heb de zoek functie gebruikt, maar wordt daar niet veel wijzer van.

De vraag:
Hoeveel olie moet er in mijn motorblok?
XL600v.

Groeten

Bart
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Huib

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2010, 13:50 »
Als je er nou echt niet uitkomt..... vang de oude olie op.... gooi er net zoveel in terug... dan zit er ergens op je blok een dipstick... ff controleren ....... en zo nodig bijvullen. It's a simple!
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Pakfiets

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2010, 14:17 »
Met filter 2,4 liter
Zonder filter 2,2 liter

Offline Timy

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2010, 14:31 »
Haynes geeft aan bij olie + filter wisselen 2.8 liter

Bekijk overigens evt de TCNwiki. Ik heb toevallig gisteren de wiki mbt olie verversen erop gezet!
Foto's komen nog maar ik krijg ze er niet bij....
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

edho

  • Gast
Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2010, 15:55 »
Hoi Bart,
Wij kennen elkaar al langer via het viertaktmsb!
Leuk dat je hier ook actief bent. Succes met sleutelen aan je alp.
Groet,
Ed.

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2010, 19:00 »
Bedankt voor de snelle reacties. ik hou het op 2.2 liter met filter en peil daarna gewoon regelmatig, totdat het goed is.

Vandaag nieuwe kettingset erop gelegd, wat een werk!
Maar het is geluk... in ongeveer 4 uur werkuren. (met 2 personen)

Daarnet wilde hij alleen niet starten, maar hij heeft ook stilgestaan sinds september...
Dus daar weer ff naar kijken.

@Ed, jaja, het is trouwens een wonder dat NielsPBR hier niet zit, die komt ongeveer op alle forums ;).

Bart
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Timy

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2010, 19:04 »
4 uur werk  ??? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2010, 21:53 »
4 uur werk  ??? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Nou het was zondag, dus we hebben rustig aan gedaan.
Maar er zat een bout op het achterwiel die er niet af wilde komen.
Dus daar waren we erg lang mee bezig, slijptol bood uitkomst ;).

Maar toen de achterbrug los zat kwam deze tegen het veertje van de achterremlicht-schakelaar aan. En nu werkt het remlicht niet meer als ik de achterrem intrap. Het veertje is waarschijnlijk te ver uitgerekt.

Verder was het heerlijk om weer eens te rijden :)
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Waffie

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2010, 00:05 »
Bedankt voor de snelle reacties. ik hou het op 2.2 liter met filter en peil daarna gewoon regelmatig, totdat het goed is.


ik zou niet eigenwijs doen  ;) en gaan voor 2,8 liter(incl filter)

ik heb namelijk ook zo'n idee dat je  het niveau peilt terwijl je de olie stok geheel indraaid

en inderdaad dan zie je de olie net terwijl het peil toch ca 0.8 ltr te laag is

ter info

het staat ook in je instruktie boekje (dat waarschijnlijk zoek is)
 
in de service manual (die je mischien niet hebt)

in het haynes werkplaats handboek ( is wel in het engels !)

en hier al vaker op het forum geschreven

ps... de meeste gaan stuk doordat er te weining of juist heeeeel veel olie in zit



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2010, 00:29 »
ik zou niet eigenwijs doen  ;) en gaan voor 2,8 liter(incl filter)

ik heb namelijk ook zo'n idee dat je  het niveau peilt terwijl je de olie stok geheel indraaid

en inderdaad dan zie je de olie net terwijl het peil toch ca 0.8 ltr te laag is

ter info

het staat ook in je instruktie boekje (dat waarschijnlijk zoek is)
 
in de service manual (die je mischien niet hebt)

in het haynes werkplaats handboek ( is wel in het engels !)

en hier al vaker op het forum geschreven

ps... de meeste gaan stuk doordat er te weining of juist heeeeel veel olie in zit
Ik heb geen Haynes werkplaatshandboek, geen instructieboekje (niet gekregen bij tweedehands aankoop) en ook geen service manual. Ik heb wel de zoekfunctie op deze site gebruikt, had al het idee dat het eerder was gezegd, maar kon niet (snel genoeg) iets vinden.

Bij mijn brommer heb ik het blok al eens bijna stuk laten lopen op te weinig olie, maar dat gaat mij geen 2e keer gebeuren.  ;D
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2010, 00:38 »
edit: ik had eroverheen gelezen dat Timy zijn antwoord had gebaseerd op een Haynes Manual.
Dus 2.8 zal ik erin gooien.

Excuus.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Waffie

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2010, 01:17 »
edit: ik had eroverheen gelezen dat Timy zijn antwoord had gebaseerd op een Haynes Manual.
Dus 2.8 zal ik erin gooien.

Excuus.

Het is u vergeven..... :))
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Monkey man

  • Gast
Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2010, 12:58 »


Zo staat het in mijn werkplaatshandboek.
Als ik het goed heb is het dus,

2,8 liter na demontage motorblok
2,4 liter oliewissel plus oliefilter
2,2 liter bij oliewissel

Monkey man

  • Gast
Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2010, 13:06 »
Moet er trouwens motorolie speciaal voor motorfietsen in of kan je elke motorolie gebruiken die aan de specificaties voldoet.

Offline Huib

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2010, 13:20 »
De hoeveelheid olie die er in je blok gaat bij een wissel is afhankelijk hoeveel erin je blok blijft plakken. Als je je motor ff laat lopen is de olie wat dunner maar is het weer wat meer verspreidt door je blok dus duurt het weer wat langer voordat ie leeg is. Dikkere 20w50 olie blijft ook wat meer hangen. En er zit ook nog een kwart liter in je olie filter of niet, is weer afhankelijk van het type oliefilter.... Dus uiteindelijk is het plusminus ongeveer om en nabij volgens de manual ...... Maar je kan net zo goed meten wat je eruit haalt..... weet je ook plus minus ongeveer om en nabij wat er in moet en peilen moet je toch.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Pakfiets

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2010, 15:56 »
Volgens Honda gaat er bij een wissel 2,4 ltr in. (bij de 650), maar dat is natuurlijk zeer afhankelijk van de hoeveelheid olie die achter blijft. Het kan natuurlijk nodig zijn om er meer in te doen (zie peilstok), maar er weer uit halen is meer werk, dus rustig aan bij het vullen en regelmatig peilen! En zorg ervoor dat je motor waterpas staat!

(bij een "rebuild" van het blok (als hij uit elkaar is geweest en schoongemaakt) gaat er zelfs 3,2ltr in).
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2010, 15:59 door Pakfiets »

Offline Timy

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #16 Gepost op: 17 mei 2010, 16:35 »
*zucht*

zie de WIKI, mensen. Dit is op basis van het Haynes WPH en dus goed.
link: http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Inspecteren_en_vervangen_van_carterolie_en_oliefilter

Ben niet voor niets zo aan het tikken geweest  ;) overigens moet ik nog even foto's plaatsen maar krijg het niet voor elkaar. En uiteraard is het altijd om-en-nabij de X-liter, als alles exact was was het leven makkelijk  :P
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Timy

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2010, 16:36 »
Moet er trouwens motorolie speciaal voor motorfietsen in of kan je elke motorolie gebruiken die aan de specificaties voldoet.

Monkey man, hiervoor hoef je maar heel even te zoeken op het forum. Er zijn al boekwerken over olie geschreven hier.  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2010, 16:35 »
Maar toen de achterbrug los zat kwam deze tegen het veertje van de achterremlicht-schakelaar aan. En nu werkt het remlicht niet meer als ik de achterrem intrap. Het veertje is waarschijnlijk te ver uitgerekt.

Inmiddels ook weer opgelost. Het was even een kwestie van het systeempje op nieuw instellen.
Dus dat was makkelijk. Nu kan ik weer veilig remmen.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2010, 19:17 »
Morgen ga ik het 25kw setje uit mijn motor verwijderen.
Zou ik verschil merken?
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Oldtimer

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2010, 20:27 »
Citaat
Zou ik verschil merken?

ben benieuwd.
Kleine jongens worden groot
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2010, 20:34 »
Ja, wel iets vond ik destijds.
Je merkt het in het toeren niet echt maar als je een flitsende inhaalactie doet is deze ineens veel flitsender  :P

Geniet ervan  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Oldtimer

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2010, 20:36 »
Citaat
flitsende inhaalactie

Behalve als je dan zelf weer geflitst wordt C:-)

Maar ik heb me wel steeds afgevraagd wat het voor een nut heeft om hem dan terug te brengen naar die 25 kW als het toch geen ene moer uitmaakt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #23 Gepost op: 27 mei 2010, 17:46 »
Nou ik was 19 toen ik mijn motor kocht en had toen een jaar mijn rijbewijs. Omdat ik geld overhad en bang was voor de politie ;) heb ik mijn motor legaal gemaakt.

Achteraf is het nutteloos geweest want ik ben nooit aangehouden.

Maar nu het eruit is merk ik dat zeker :D
Het trekt een stuk soepeler op. En van 60 naar 80 gaat even makkelijk als van 120 naar 140.
Heerlijk gewoon.

Het ging allemaal zeer vlot, alleen waren de oude rubbers wat hard geworden dus deze konden er pas nadat ze verhit waren. Ook gelijk (eindelijk ;)) olie ververst en nieuwe bougies. 'Gelijk geleerd dan mijn Transalp Twin Spark heeft ipv 2 bougies! Want die 2 onder de tank zie je amper!
 
Het luchtfilter huis zag er ook uit alsof het 40.000 km. oud was, dus deze zal ook vervangen worden binnenkort.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Sandra

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #24 Gepost op: 27 mei 2010, 22:02 »
Nou ik was 19 toen ik mijn motor kocht en had toen een jaar mijn rijbewijs. Omdat ik geld overhad en bang was voor de politie ;) heb ik mijn motor legaal gemaakt.

Achteraf is het nutteloos geweest want ik ben nooit aangehouden.

Maar nu het eruit is merk ik dat zeker :D
Het trekt een stuk soepeler op. En van 60 naar 80 gaat even makkelijk als van 120 naar 140.
Heerlijk gewoon.

Het ging allemaal zeer vlot, alleen waren de oude rubbers wat hard geworden dus deze konden er pas nadat ze verhit waren. Ook gelijk (eindelijk ;)) olie ververst en nieuwe bougies. 'Gelijk geleerd dan mijn Transalp Twin Spark heeft ipv 2 bougies! Want die 2 onder de tank zie je amper!
 
Het luchtfilter huis zag er ook uit alsof het 40.000 km. oud was, dus deze zal ook vervangen worden binnenkort.
Het luchtfilter zelf of het luchtfilterhuis??
[img]http://img684.imageshack.us

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #25 Gepost op: 27 mei 2010, 23:32 »
Het luchtfilter zelf of het luchtfilterhuis??

luchtfilter zelf.

Daarnet kreeg ik een lijstje van mijn 'overijverige' oom met wie ik heb gesleuteld.
7 dingen waarvan hij wel even dacht dat ik dat beter kon vervangen.
Met kosten van 200 euro.. 'ja, hallo, ik ben student!' :P  ;D
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Sandra

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #26 Gepost op: 27 mei 2010, 23:42 »
luchtfilter zelf.

Daarnet kreeg ik een lijstje van mijn 'overijverige' oom met wie ik heb gesleuteld.
7 dingen waarvan hij wel even dacht dat ik dat beter kon vervangen.
Met kosten van 200 euro.. 'ja, hallo, ik ben student!' :P  ;D
Wat had jou oom dan gedacht wat aan jouw motor vervangen 'moet' worden?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #27 Gepost op: 28 mei 2010, 11:57 »
Hij probeerde mij nieuwe voorvork vering aan te smeren ;)
Maar dat vind ik onnodig, dus dat doe ik niet.
De rest van de punten zijn inderdaad wel handig om eens te doen.

1                    koelvloeistof vervangen,ik denk dat dit nog nooit is gedaan

2                    remvloeistof, deze zag er goed uit dus nu niet doen.

3                    Voorvorkolie dient vervangen te worden, 549cc ATF per poot, een luchtkamer van 125mm met volledig ingetrokken voorvorkpoten. Moet voor beide poten het zelfde zijn.

4                    Luchtfilter, hadden we het al over gehad vervangen. Kan je bij motorzoom bestellen koop de goedkoopste DELO kosten ongeveer 20 €.

5                    Klepspeling dient gesteld te worden, dit dien met een koude motor gedaan te worden. 3 kleppen /cyl. Geen stelplaatjes maar boutje moertje, dus altijd te doen. Dit systeem heeft wat meer aandacht nodig dus om het jaar stellen

6                    Bandenspanning voor iedere rit controleren. Let op 2,2 atm ipv 2,0 atm ivm beter stuurgedrag.

7                    De brandstofslang beginnen scheurtjes te vertonen tpv de achterste cilinder. Vervangen voor een original exemplaar, kosten ong € 10,00
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline chaly-dude

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #28 Gepost op: 28 mei 2010, 12:04 »
Ik kan zelf nog puntje 8 toevoegen, want mijn remblokken zijn versleten.
Dat ga ik als eerste doen.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Huib

Re: Hoeveel Olie in TA '95
« Reactie #29 Gepost op: 28 mei 2010, 23:00 »
Kleppen stellen elk jaar is een beetje vreemd. Zou eerder om de X km doen.....
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.