Auteur Topic: Hoog olieverbruik  (gelezen 12463 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Hoog olieverbruik
« Gepost op: 29 mei 2010, 23:05 »
Mijn recente vakantie in Engeland heeft het bevestigd:

Het olieverbruik van mijn transalp is ongeveer 1 liter op 1500km. En mijns inziens is dat gewoon veels te veel. Ik had 1 liter olie bij me en die is volledig het blok in gegaan en bij terugkomst was het peil ook alweer onder het minimum. Ik heb ongeveer 3100 km afgelegd inclusief heen en terug rijden.

Zover ik het kan bedenken duidt dit op een versleten olieschraper of een (of meerdere) lekkende klepseal(s).

Mijn kennis van zaken is redelijk maar graag wil ik input van jullie kant, wat het eventueel nog meer zou kunnen zijn, welke stappen ik moet ondernemen om erachter te komen waar de oorzaak zit. Ik overweeg het blok eronderuit te halen en te reviseren waar nodig.

Verder moet ik er wel bij zeggen dat de alp heel zuinig gereden heeft, dankzij mijn recentelijk geplaatste Produro en K&N filter. gemiddeld 1:21 gereden  ;D
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2010, 23:11 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Waffie

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2010, 01:02 »
  hallo,

ondanks dit ogere verbruik zou ik toch overwegen om te gaan voor wat extra olie

neem ook in oogschouw hou jij je motorfiets gebruikt ( maasvlakte etc)
 een revisie is  te doen maar je gaat altijd meer tegen komen wat je aandacht vraagt.
dus  nieuwe zuigerveren eventueel honen maar als het tegen zit.. boren en overmaat zuigers + veren

en dan ook nog de kop onder handen nemen

600 euro is niets.. en dat zijn heel wat liters olie ? :-\
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Stress

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2010, 10:00 »
voor zover ik weet is of was de vuistregel 1 op 1000, verbruikt hij meer is het reviseren is het op of boven deze grens lekker bijvullen,
maar wat zit je dwars, het bijvullen of de kosten van de olie?bijvullen is zo gedaan, de kosten van olie zoals Ad zegt wegen niet op tegen een behoorlijke revisie.

Stress
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2010, 10:10 door Stress »

Offline chaos

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2010, 10:37 »
als je bedenkt dat olie, oliefilter en koelvloeistof gewoon onderhoud is, dan is een pakkingsetje ongeveer 100,- euro en nieuwe zuigerveertjes ook nog eens dat bedrag, als ik het mij goed herinner.
als je het allemaal zelf doet dan valt het nog mee.
je bent wel 2 dagen bezig als je het alleen doet.
er mag dus niks extra's bijkomen.
als je blokje een 140.000km gelopen heeft dan zou ik nog overwegen om eventueel nieuwe nokkenas kettingen te nemen, ze hebben mij verteld dat ie 2 ton mee gaan.(70 euro)
het is dus even wikken en wegen want telkens olie bijvullen wordt je ook niet goed van.
als mijn blokje meer als een liter op de 3000km gaat verbruiken dan ga ik al denken een een kleine revisie, juist omdat ik een hekel heb aan telkens te moeten checken en bijvullen.

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2010, 13:09 »
....ben dan misschien niet (groen) links-georiënteerd, maar ik vraag me alijd af waar die olie dan allemaal blijft :P

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2010, 14:04 »
Waarom zit ik ermee? omdat ik niet eentje ben die na elke rit het oliepeil controleert, en tijdens een vakantie eigenlijk mijn hoofd helemaal niet naar dat soort zaken staat. Nu wist ik dat het verbruik hoog was, en ik had dus al een litertje meegenomen, en ik baalde van het feit dat ik na een week rijden al zowat een hele liter verbruikt had. En dat terwijl ik 90% van de tijd zeer spaarzaam met het gas ben omgegaan. Toertal bijna nooit boven 5000.

En bovendien heeft dit blok er net 68.000km opzitten. En het verbruik lag bij 40.000 al erg hoog.

Reviseren kan ik zelf, dat zal geen punt zijn. Ik ben goed in staat om me aan het WPHB te houden en geduld heb ik ook. Het (potentiele) reviseren zal ik overigens pas in het najaar doen na het motorrijseizoen, zodat ik zat tijd heb. Dus het zal me voornamelijk alleen onderdelen kosten.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2010, 14:08 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2010, 14:05 »
....ben dan misschien niet (groen) links-georiënteerd, maar ik vraag me alijd af waar die olie dan allemaal blijft :P

Die gaat letterlijk in rook op  ;)
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline chaos

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2010, 15:42 »
ik weet niet waar je geweest ben in engeland maar als het in de "lake district" is dan kan ik mij voorstellen dat je olie verbruik gestegen is. hellingen van 30% is niets daar. een motor verbruikt altijd veel meer olie in de bergen dan op het vlakke land.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2010, 16:01 »
ik weet niet waar je geweest ben in engeland maar als het in de "lake district" is dan kan ik mij voorstellen dat je olie verbruik gestegen is. hellingen van 30% is niets daar. een motor verbruikt altijd veel meer olie in de bergen dan op het vlakke land.

Klopt, lake district en schotland. En inderdaad, bijv. Hard Knott pass heeft hellingen die meer dan 30% zijn. Maar hier in nederland is mijn olieverbruik ongeveer hetzelfde. Zoals ik al zei is het olieverbruik al vrij lang zo hoog.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline arjan65

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2010, 00:51 »
Heb vorig jaar de cilinders van mijn transalp laten hohnen en voorzien van nieuwe zuigerveren/nokkenaskettingen en klepseals.
Had een olieverbruik van 1 liter op 1200 kilometer en omdat ik m voor woon-werkverkeer/vakantie gebruik was dat best irritant.
Ben afgelopen week met mijn zoon en volle bepakking naar Polen geweest.
De transalp heeft nu bijna 1 ton gedraaid en heb constant 120/130 over de autobahn gereden.
In totaal 2800 km en heb 400 cc Olie verbruikt  ;D.
Kortom de kosten van een revisie zijn best hoog maar wat een genot om niet iedere keer te hoeven pijlen en bijvullen.
B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2010, 02:48 »
Weet iemand of er een manier is om erachter te komen of het olieverbruik veroorzaakt wordt door de zuigerveren (hebben de zuigers van een alp een olieschraper?) of de klepseals?
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Waffie

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #11 Gepost op: 05 juni 2010, 09:45 »
  dat maakt uiteindelijk niet zo veel uit immers je vervangt  toch normaal gesproken beiden
 daar komt bij dat waneeer je de uitlaat bochten hebt verwijderd je de klep stelen uitlaat kunt zien en dus of deze vettig zijn geweest en dus lekte
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #12 Gepost op: 05 juni 2010, 11:53 »
Sorry dat ik even in je Alp-topic inbreek, 4plugs. Met mijn Twin zit ik al onder de 1000km/liter...

Ik erger me dr kapot aan, maar wik- en weeg precies alle door iedereen genoemde argumenten af! Enerzijds is die revisie zó gebeurd, anderszijds... hmmzz.. :-\
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

rsv31

  • Gast
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2010, 11:54 »
Weet iemand of er een manier is om erachter te komen of het olieverbruik veroorzaakt wordt door de zuigerveren (hebben de zuigers van een alp een olieschraper?) of de klepseals?

Via een endoscoop naar binnen door het bougiegat. Is er een vettige olierand waar te nemen in een cirkel aan de buitenzijde van je zuigers dan zijn het je veren. Is de zuiger vanuit het midden vet dan zijn het je klepseals.

Offline kenny013

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2010, 12:52 »
Uhhh, wie heeft er een endoscoop  ???
Mijn AT heeft hetzelfde probleem.  :(
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Two Plugs

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #15 Gepost op: 30 juni 2010, 14:42 »
Al eens aan een olietoevoeging gedacht?

Karinda's Dero begon (vooral bij erg hoge temperaturen) olie te verbruiken. Niets extreems (gezien de km stand van toen 75.000 en het feit dat een Dero een dikke 2-pitter is) maar toch al vlot een halve liter op 2.500 km...

Heb bij de eerstvolgende oliewissel een aditief op de olie gegooid. Blauwe fles met zwanehals (nee, geen WC eend!), merk is me ff ontschoten. Zal kijken of de fles nog ergens ligt.

Sindsdien (en 75.000 later!) vrijwel geen olieverbruik meer...
Geloofde eigenlijk nooit zo in dat soort 'toevoegingen'. Maar inmiddels zit het ook op mijn eigen Dero en op de XLV...  ::)

Ik weet dat Mense ook een middeltje heeft uit Duitsland. Schijnt ook goed te werken. Heb 'm gevraagt om bij eenvolgende bestelling ook een flesje voor mij bij te bestellen...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline V-Twin

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2010, 17:10 »
@ Two Plugs: van een XLV expert uit Sliedrecht, jou ook bekend, heb ik vernomen dat de kop van een XLV blok super gevoelig is voor verstoppingen. Ik zou derhalve voorzichtig zijn met olieadditiven bij een XLV en dat beetje olieverbruik voor leif nemen om erger te voorkomen. Hoeveel km's rijd je nou per jaar met je XLV?

Frank Deruyck

  • Gast
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2010, 13:50 »
Vorige week kocht ik een TA van 1992 met 68.000 km op de teller.
Olieverbruik 1liter op 1000km.
Is dit dramatisch? Moet het blok gereviseerd? Wat kost dit? Bestaan er ruilblokken?
Motor loopt prima en zie geen rook (wel oliegeurtje als je achter me aan rijdt....)
Ik gooide er Super Charge in van Wynns maar kon nog geen metingen doen.


Offline Waffie

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2010, 16:12 »
 top end revisie ca 600-700 euro(dealer)

full revisie ca 1800-2250 euro

ruilblok ca 400-600 euro + 10-14 uren sleutelen
probeer eens een product van Forté (enkel door de dealer)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline olaf

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2010, 09:55 »
Ik zweer toch nog steeds bij een goede kwaliteit olie , laatst heeft het zich weer bewezen , weet niet wat er voor een olie in mijn KTM690 (ja sorry ) zat maar verbruik lag op de halve ltr per 1200km  , ding kwam bij de dealer vandaan(duitsl) en had nog geen 3000km gelopen .
En naar het laat inzien niet de voorgeschreven olie erin .
Nu het orgineel voorgeschreven 10w60 (vloeibaar goud ) erin , en 1500km gereden inmiddels , verbruikt niet meer/niet meetbaar .
Dat kan dus ook van invloed zijn .
Maar ben het met Ad eens , motor inwendig een keer goed reinigen met Forte ,.
Zou ik niet zelf doen tenzij je er verstand van hebt en je het product kan aanschaffen (niet voor paticulieren te koop zeggen ze :o) .
Groeten Olaf
AT en KTM Adv 990R

Frank Deruyck

  • Gast
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2010, 00:52 »
Bedankt voor de reacties.
Ga volgende week eens informeren bij erkende dealer.
Heb via via gehoord dat ze er niet zo graag aan beginnen, proberen je andere fiets te verkopen...
Maar je word snel verlliefd op je eigen karretje...

Offline de Wolf

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2010, 07:41 »
Forté is een fantastisch product! Gebruik voor de motor jaarlijks het flesje (moto power I & II) om de carburateur etc schoon te houden.
In september wil ik motor flush gebruiken om de motor inwendig weer blinkend te krijgen  ;)

Hier wat info over Forté: www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten.html
Varadero '99 52.000km

Offline Rob

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2010, 10:03 »
Is dat product gewoon verkrijgbaar bij een beetje goede motorzaak?

Forté is een fantastisch product! Gebruik voor de motor jaarlijks het flesje (moto power I & II) om de carburateur etc schoon te houden.
In september wil ik motor flush gebruiken om de motor inwendig weer blinkend te krijgen  ;)

Hier wat info over Forté: www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten.html
Alias raceneus..

Frank Deruyck

  • Gast
Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2010, 21:44 »
Met de dood in het hart heb ik een volledig flesje Wynns Super Charge in het warme carter gekapt.
De motor loopt zachter en het olieverbruik is bijna NIHIL geworden.
Ik jaag mijn oude tante nooit boven de 5OOO rpm en dat bevalt haar best.
ANDER VRAAGJE: is het normaal dat ik mijn fiets zo slecht kan stoppen? Ik heb het gevoel dat de voorrem ondermaats is!
Of is dit eigen aan de TA van 1992?
Voor de rest is dit de beste motor waar ik ooit mee gereden heb: beschaafd, gewillig, comfortabel en ik vind haar bloedmooi!

Frank

Offline robgoesdakar

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2010, 21:53 »
Mooi dat je olie verbruik sterk verminderd is.

Dat remmen...., tja, waar vergelijk je het mee ?
Hij zal zeker een heel stuk minder remmen in vergelijking met een super moderne wegracer.

Maar ik begrijp dat je hem nog niet zo lang hebt. Mogelijk eens beginnen met remvloeistof te vervangen. Maar als je toch bezig bent staalflex remleiding monteren. Dat heeft zeer zeker een beter gevoel in het remmen.

De 92-er heeft natuurlijk wel maar 1 remschijf. Persoonlijk nooit mee gereden dus kan het niet vergelijken met de modellen van na 97.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2010, 22:01 »
Nou heb ik een 93ér met ook maar 1 schijf voor, maar ik garandeer je dat het achterwiel van de grond komt als ik doordruk.
Toch de adviezen van Rob maar eens opvolgen denk ik  :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Frank Deruyck

  • Gast
HOGE COMPRESSIE WAARDEN NA 70 000 kilometer
« Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:44 »
Inmiddels ging mijn lieve oude tante TA naar de dealer voor groot onderhoud.
De remklauw is vernieuwd en nu remt ie echt goed.
Maar nog groter nieuws: de COMPRESSIEverhouding bleek in de voorste cylinder 10.8
en in de achterste 10.2 te zijn! DAt is meer dan af fabriek, en bewijst wat voor een fenomale motor dit toch is.
Het olievebruik lag dus niet aan de cylinders maar zat in de klepzittingen.
Door het additief is dit olieverbruik nihil.

groetjes vanuit Vlaanderen

Offline Waffie

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2010, 21:33 »
 een goede compressie kan juist aan gegeven worden door een ruimhartige smeerfilm,

het is de olieschraapveer die verantwoordelijk is voor de juiste smeerfilm op de zuigerwand.
en niet zozeer de compressie zuigerveren ( 2 stuks)
 als de klepzittingen lekken valt de compressie ook lager uit,
tja misschien dus toch klep sealtjes

het produkt dat je hebt toegevoegd

maakt de olie dikker als ze warmer wordt  (polymeren) en heeft als eigenschap rubber op te laten zwelen (voor de  klep sealtjes)

er staat overigens nergens of het produkt bij elke verversing moet worden toegevoegd  ?

maar als het helpt.... :D
« Laatst bewerkt op: 18 november 2010, 16:29 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: HOGE COMPRESSIE WAARDEN NA 70 000 kilometer
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2010, 21:48 »
de COMPRESSIEverhouding bleek in de voorste cylinder 10.8
en in de achterste 10.2 te zijn! DAt is meer dan af fabriek

Het kan ook zomaar zijn dat je zuigers dichtgekoekt zitten van al die verbrande olie die door je cilinders gegaan is  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Jan F.

Re: Hoog olieverbruik
« Reactie #29 Gepost op: 29 augustus 2010, 11:16 »
Iemand ervaring met 10W60 in een XL600V zoals KTM gebruikt?