Auteur Topic: Tandwiel verhouding...AT RD07  (gelezen 3896 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marclith

  • Gast
Tandwiel verhouding...AT RD07
« Gepost op: 20 januari 2009, 18:34 »
Ik ben nieuw hier,en heb een nieuwe motor(voor mij nieuw dan)
Een Honda Africa Twin van 1997!
Ben zeer tevreden over de motor maar vraag me 1 ding af...

Ik vind dat mij AT behoorlijk toeren draait op 120 KM per uur...
Ruim 5500 TPM...
(trilt dan best wel en krijg een soort dood gevoel in m'n gevalletje)
Is dit normaal(de toeren dan he) en kan ik er iets aan doen?Ander tandwiel bijvoorbeeld...En wat voor dan?

Ik hoor graag al jullie meningen/ervaringen!!!

Met Vriendelijke Twin Goenten Marc

Offline Waffie

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2009, 19:00 »
je kunt inderdaad wat gaan spelen met tandwielen en andere verhoudingen echter het zal niet zaligmakend zijn

de stappen komen verder uit elkaar te liggen
het grootste nadel vind ik de 1e versnelling dan

zeker als je wat langzamer moet rijden moet je vaak met de koppeling gaan spelen om controle te houden

overigens heeft een ander tandwiel achter mijn voorkeur boven een 17 van voren
je hoeft dan niet de beschermkap te verbouwen om plaats te bieden voor het grotere voor tandwiel
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bono

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2009, 21:00 »
Ik heb 17/45 erop zitten. Ik maak veel minder toeren. Het rijdt een stuk rustiger. Sowieso is het comfortabeler op lange asfalt trajecten. Ik moest wel wennen en zeker in het begin is het af en toe zoeken. Het schakelmoment blijft uit. Zo heb ik de winterrit gereden afgelopen zaterdag, en als ik zeg dat ik tijdens die tocht 4 keer even in de vijfde versnelling heb gereden,...
Je moet wel anders schakelen. Langer doortrekken in de versnelling, anders gaat het wél horten en stoten.
En wat Ad zegt van dat langzame rijden, dat herken ik. Ik hoefde echter niets te verbouwen. Het grotere tandwiel voor, paste er zonder verbouwing in. Misschien had ik geluk (?)
Ik weet nog niet wat ik zal doen bij de volgende kettingset.

Oh ja Marc, welkom hier.
-- Han --

Offline Brombeer

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2009, 21:09 »
Ik heb de (standaard dacht ik) 16/45.

Verder ben ik het met Ad eens  :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2009, 19:52 »
Wat ik ook wel is gehoord hebt is dat je door dat grotere voortandwiel langer met je ketting doet en het tandwiel zelf ook langer heel blijft?

Wat voor achter tandwiel zou dan een mooie stap zijn? Een 44t?

je kunt natuurrlijk de verhouding  achter delen op het voor tandwiel om meer inzicht te krijgen in wat er gebeurt

dus
17/45= 2.65
17/44= 2.59

16/45 =2.81
16/44= 2.75
16/43= 2.69
16/42= 2.62
16/40= 2.50
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2009, 21:55 »
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar vooruit dan maar :

Ik rij dus met 16 - 52 !!!!
Maar goed, dan heb ik ook geen behoefte om hoge snelheden op de snelweg te doen, maar zocht ik de combinatie trek kracht en comfortabel rijden.....

En ja, dat achtertandwiel is een gigantisch ding
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline The Headless Horseman

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2009, 22:07 »
Is dat achtertandwiel standaard te koop Rob, of speciaal laten maken ?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline robgoesdakar

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2009, 19:21 »
Ik geloof trouwens dat ik wat grootspraak heb gedaan. Kon nog wel eens 1 tandje teveel gezegd hebben.....

Anyway, om headless even te beantwoorden. Ton besteld ze altijd voor me, en als ik de verpakking bekijk, moet het gewoon standaard te koop zijn. Vanwege het rijden wat ik ermee doe, overigens wel een stalen versie..... (Hoorde laatst iemand met een aluminium tandwiel, en die verloor na een korte inloop periode per 100 km 1 tand...... )
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2009, 20:14 »
Alternatief voor staal is Alu-ceramische tandwielen. Zijn zo licht als aluminium en zo sterk als staal.

Volgens de leverancier zijn de voordelen:
- lichtgewicht
- zelfsmerend
- minder wrijving
- vuilafstotend
- langere levensduur (300% tov alu)
- langere levensduur ketting (200-300%)

Voor meer info: http://www.ceradure.com/nederlands/infoachtertandwiel.htm

Offline The Headless Horseman

Re: Tandwiel verhouding...AT RD07
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2009, 17:16 »
Alternatief voor staal is Alu-ceramische tandwielen. Zijn zo licht als aluminium en zo sterk als staal.

Volgens de leverancier zijn de voordelen:
- langere levensduur (300% tov alu)

Dat wordt dan 1 tand per 300km  ;D
Zou voor Rob dan toch nog gauw zo'n 15K duren voor alle tanden er af zijn  ;)

@Rob: tandwielen voor Alp en Twin zijn identiek meen ik ?  :-\  Ik dacht namelijk dat ze standaard maar tot 49T gingen  :-\  Maar goed om te weten dat er nóg groter is  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS