Auteur Topic: Koppeling Alp  (gelezen 3499 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Koppeling Alp
« Gepost op: 07 juni 2010, 14:29 »
Beetje raar geval.( vind ik dus)
Als ik wegrijd met de alp en ik laat de koppeling opkomen met een beetje veel gas, komt het voorwieltje omhoog. Je zou dus zeggen dat de koppelings platen oke zijn.Ik kan zelfs met spinnende banden wegrijden.
Als ik echter in de 3e versnelling veel gas geef, dan gaat de toerenteller als een speer omhoog en slipt de koppeling dus.

Koppelingsplaten vervangen of is er een andere oorzaak ?
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Koppeling Alp
« Reactie #1 Gepost op: 07 juni 2010, 15:58 »
Kan zijn dat nou net alleen die 3e plaat versleten is.
Volgens mij slijten 1 en 2 het meeste maar het kan natuurlijk altijd ff anders zijn.

Spinnende banden wegrijden  ??? Dan heb je veel koppel erop geknutseld of glad wegdek  :P
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline PimW

Re: Koppeling Alp
« Reactie #2 Gepost op: 07 juni 2010, 16:10 »
Volgens mij grijpen alle platen gewoon tegelijk aan en niet per stuk?

Offline Pakfiets

Re: Koppeling Alp
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2010, 16:11 »
Koppelingsplaten versleten, of koppelingsveren op, of koppelingskabel te strak afgesteld/blijft hangen (rafels aan de kabel?).
Ik zou ff uitzoeken wat de oorzaak is en er niet zo mee blijven doorrijden (een slippende koppeling slijt nogal).
Maarten

Offline Oldtimer

Re: Koppeling Alp
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2010, 16:11 »
Ik heb niks geknutseld hoor.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Koppeling Alp
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2010, 16:12 »
Ik bel je zowieso even vanavond Maarten.

Kom eventueel ff langs op me brommertje
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: Koppeling Alp
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2010, 16:28 »
Ben thuis, maar ik maak het niet al te laat (vroege dienst), tot 22.00u geen probleem ;D

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Koppeling Alp
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2010, 01:45 »
Ik heb een soortgelijk probleem. Zelfs met ringen onder de veren om de veerdruk te verhogen, blijf ik een slippende koppeling houden (welke ik overigens vorig jaar zelfs vervangen heb) bij veel gas geven. Krijg nauwelijks het voorwiel nog omhoog als ik wegrij in 1e versnelling. Bij hoge versnelling voel ik de koppeling "judderen", bij elke ontbranding van een cylinder iets doorschieten als ik veel gas geef bij laag toeren.. Maar het is weer niet zo dat het toerental omhoogschiet. Dus soortgelijk probleem, symptomen zijn omgekeerd.

In jouw geval zou ik zeggen, versleten platen. In mijn geval een combinatie tussen sterk afgenomen invloed van de transmissiedemperveren en slijtende platen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Re: Koppeling Alp
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2010, 09:58 »
Hallo allemaal, 

Het type en soort olie dat je gebruikt maakt ook een wereld van verschil.
Ik van iemand die een toevoeging in de olie had gedaan (van die teflon zooi) om z'n ouwe bakkie wat soepeler te laten draaien.
Nou, soepel draaien dee die maar van z'n plek komen niet meer!!
Ik gebruik 10W40 van de hema in m'n ouwe olieboot en heb geen problemen met de koppeling.
Alleen als het olie niveau een beetje laag staat wil hij in een hoge versnelling iets meer toeren maken, maar dat is zeer incidenteel.
Beter enkel gestikt dan dubbel genaaid.....of uhh, wassie nou anders om??
Zeer wel vriendelijke groet,
Erik ten Thije

Greever

  • Gast
Re: Koppeling Alp
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2010, 19:25 »
Ik heb hetzelfde probleem, in zijn 3 en 4e versnelling schiet de toerenteller ineens omhoog.
Volgens mijn buurman kan dit inderdaad ook aan de olie liggen!

Moet er altijd 10w40 in? (heb een transalp 600 uit 94)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Koppeling Alp
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2010, 20:36 »
10w40 is wel het beste ja. En wel die speciaal voor motorfietsen is.

Honda adviseert trouwens bij al zijn fietsen een bepaalde soort motorolie. Misschien moet je daar eens achteraangaan.

En bij verversen van de olie kun je het beste een spoelmiddel gebruiken om zoveel mogelijk oude olie uit het carter(en van de platen) te krijgen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Oldtimer

Re: Koppeling Alp
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2010, 08:17 »
Olie ligt het niet aan. Pas ververst (10w40)
Ga er toch maar vanuit dat de plaatjes aan vervanging toe zijn.Wordt een herftstklusje waarschijnlijk.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Koppeling Alp
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2010, 10:42 »
 je moet gewoon weer eens langskomen

zo gepiept

 :angel:
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Koppeling Alp
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2010, 10:48 »
Doe ik ff Ad.
Volgende week vrijdag ???

Kosten ??? graag via PM
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.