Auteur Topic: Pim's brummert  (gelezen 114999 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #30 Gepost op: 25 juni 2010, 16:36 »
Als je de stekker "splitst" dan zit je met een 2x zo hoog vermogen wat over de ene draad moet van accu naar "splitter". Dit kan tot gevolg hebben dat vroeg of laat die draad doorfikt.

Zover ik weet hoor ik nooit een relais klikken bij het aanzetten van de verlichting dus ik denk dat het volle vermogen ook door de schakelaar loopt. Om het echt veilig aan te pakken doe je er goed aan een redelijk dikke draad vanaf de accu te trekken en deze via een relais aan te sluiten op de koplampen, daarbij gebruikmakend van de originele draad om het relais te laten schakelen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline chaly-dude

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #31 Gepost op: 27 juni 2010, 17:26 »
Een korte Waarom:
Nou ja, ga maar eens op je plaat met Transalp kappen ;D Die stomme nokjes breken af en het lukte mij niet om ze weer stevig terug te lijmen. Gevolg een rammelende en klapperende kuip. Opzich weer wat aan te doen in de vorm van tochstrip ed maar niet ideaal. Daarnaast vond ik het gevecht met de origami iedere keer met sleutelen niet zo leuk :angel:

tochtstrip?
Wat is dat, want ik ben eigenlijk van plan om 2 gaten te gaan boren in mijn kappen en dan een tie-ripje (hoe schrijf je dat) erdoorheen te halen.

Laatst trok ik namelijk mijn Transalp even door tot de 160 en toen vloog mijn kap eraf... gelukkig zit dat nog vast met wat schroeven. Dat was de 2e keer dat dat gebeurde en had het nog gecontroleerd of mijn geďmproviseerde lijm/tape-montage nog vast zat, dat bleek dus niet vast genoeg te zitten!
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #32 Gepost op: 27 juni 2010, 17:57 »
Tochtstrip was meer tegen dat klapperen van de kuipdelen onderling. Zet je niets mee vast dus.

Maar hoe kan je kap er nou afvliegen? ;D

tyrip is niet echt een super oplossing, het kan zijn dat je kappen op den duur in gaan scheuren waar je de tyrip aantrekt. Wat is er precies allemaal stuk aan de kuip dan?

Offline chaly-dude

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #33 Gepost op: 27 juni 2010, 19:46 »
@PimW Nou dat was vorige week zondag en toen waaide het redelijk... Op de snelweg trok ik snel op naar 160km/u, door de rijwind icm de 'normale' wind is de kap gewoon los getrokken. 

Zoals je weet zit die kap vast met 3 drukpunten en 3 schroeven. Die laatste 3 hielden de kap dus gelukkig nog op mijn motor en ook mijn knie kon erger voorkomen ;).

Maar ja, het onderste bevestigingspunt is los. Dus de kap is losgescheurd. Was al bij aankoop.
Ik had het stuk plastic eerst vastgemaakt met tape en lijm, maar dat bleek dus niet voldoende.
Er zit een gaatje in dat drukpunt... dus daarom dacht ik: '2 gaatjes in de kap en dan tyrip door kap en dat gaatje in dat drukpunt'

Want ik heb niet echt een alternatief toch?
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #34 Gepost op: 27 juni 2010, 20:18 »
Je bedoelt het onderste drukpunt denk ik? Twee nokjes druk je in de tank en onder druk je hem over een pennetje.

Die was bij mij ook kapot en zat ook met een tyrip door dat plastic om die framebeugel. Werkte niet zo goed want uiteindelijk scheurde dit ook los...

Als dit inderdaad je probleem is kun je proberen dat stukje plastic na te maken van aluminium, het plastic van de kap zagen en die strip terug lijmen. Of misschien vastlijmen en dan een paar lagen glasvezel eroverheen?
Het blijft een beetje rommelen dat wel :-\

Offline Herrie

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #35 Gepost op: 28 juni 2010, 00:06 »
Ja gewoon een plaatje knippen uit aluminium plaat van ongeveer 5cm breed en 2 millimeter dik, gat in boren en omslaan in de bankschroef, als je en slijptol of iets dergelijks hebt even de restanten van het normale kunststof hoekje wegslijpen.
Ik heb veel plezier gehad van deze oplossing, gewoon met bisonkit alleslijm vast gezet en houd hartstikke goed, en nog fijner als ik weer eens omviel in één of andere sloot verbuigt de beugel een beetje of hij scheurt los bij de lijm, zodat je kap niet verder kapot gaat. Uiteindelijk heb ik toch maar valbeugels genomen voor die 2 keer per jaar dat ik een kleinigheidje heb.
De onderste rand van de kap bescherm ik een beetje echtra (had er al een klein haarscheurtje door helemaal onderaan horizontaal zwarte gaver tape te plakken (lijkt net of het zo hoort) Als je moeite hebt met de beugel kan ik het wel voor je doen ik woon in Eindhoven maar aan de kant van Tilburg dus minder dan 20 minuutjes van je af. Maar geen gaten boren dan word het echt werk om de kappen weer mooi te maken.
Hoor het wel, Herrie
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Huib

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #36 Gepost op: 28 juni 2010, 12:29 »
Als je de stekker "splitst" dan zit je met een 2x zo hoog vermogen wat over de ene draad moet van accu naar "splitter". Dit kan tot gevolg hebben dat vroeg of laat die draad doorfikt.

Zover ik weet hoor ik nooit een relais klikken bij het aanzetten van de verlichting dus ik denk dat het volle vermogen ook door de schakelaar loopt. Om het echt veilig aan te pakken doe je er goed aan een redelijk dikke draad vanaf de accu te trekken en deze via een relais aan te sluiten op de koplampen, daarbij gebruikmakend van de originele draad om het relais te laten schakelen.

Het grootlicht is bij een twin zeker door een relais geschakeld...
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #37 Gepost op: 02 juli 2010, 20:34 »
Zo de pc doet het weer en de camera is terug! :))

De achterkappen moesten aan de voorkant nog degelijk bevestigd worden. Dit omdat de Twin tank geen druk rubbers heeft zoals de Alp tank. Dus voorop zitten de kappen eigenlijk gewoon los. Ik zag daar een mooi buisje lopen van het frame dus dmv twee slangklemmen een gevouwen ophangpunt aan gemaakt. Er zitten moertjes op gelast aan de achterkant zodat je de kap er zo op kunt "bouten".
Ook hoef ik niets te lassen en is er beweging mogelijk mocht ik ooit hard vallen oid. Drukken die dingen maar lekker krom/opzij.








Foto's waren voor de proef, later kwam ik erachter dat de slangklemmen andersom moesten. Ook zijn de plaatjes gewoon gelakt.
Ik wilde die boutjes voor het porum vervangen voor m6 met een halfronde kop, maar dinsdag merkte ik al dat mijn broek er een beetje aan blijft haken en dat rijd onzeker. Dus dat moet heel zeker halfronde boutjes worden!

Op de gok radiator covers gekocht voor een Twin 750 via pharaobike van Romatech. Radiateurs leken me gelijk maar die van de twin moeten toch een fractie langer zijn...
Gelukkig is dit model heel gemakkelijk aan te passen aangezien de ophangpunten enkel in hoogte iets verder uit elkaar zitten.



Morgen ga ik me verder buigen over de carterbescherming. Ik heb al eea klaar liggen om in elkaar te bakken dus ik verwacht dat dit weekend gewoon klaar te hebben...

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #38 Gepost op: 06 juli 2010, 15:57 »
Rechtsachter een extra ophangpunt gemaakt en in de bak gelast. Hij past nu onder de motor  :)


Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #39 Gepost op: 07 juli 2010, 17:01 »


De bak werkt goed. Je hoort nu ook opeens hoeveel stenen je blok anders voor zijn kiezen zou krijgen. Geen slecht idee dat alu onder de motor...

Na een opmerking van Paul geconstateerd dat de vork te kort is  :angel: . Het voorspatbord raakt de kuip als ik wat ver in de vering duik...
Dus maar even wat harder zoeken naar een adresje om bussen te laten maken ::)

Offline Nikotech

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #40 Gepost op: 07 juli 2010, 17:19 »
Goed bezig Pim !
 
al zou ik bijna zeggen koop een oude RD04 en knap die lekker op. :) Maar is misschien minder "leuk/apart" 
Sofar ziet het er goed uit !
 
Ben bezig om voorvork verleng bussen te (mogelijk laten) maken voor de Varadero meende dat deze niet op een Alp passen, maar kan ze mogelijk wel tegelijker tijd mee laten lopen in de serie.
 
( zal pas wanneer e.e.a. doorgang vind pas na de vakantie gereed zijn we zitten midden in een fusie van twee productie units met allerlei aanverwante ( machine ) verhuizingen  ) 
 
Wie geeft me de juiste maten voor een Alp ?  Lengte / Draad soort /  dia meter
 
Succes !
 
 


Na een opmerking van Paul geconstateerd dat de vork te kort is  :angel: . Het voorspatbord raakt de kuip als ik wat ver in de vering duik...
Dus maar even wat harder zoeken naar een adresje om bussen te laten maken ::)
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #41 Gepost op: 07 juli 2010, 17:30 »
Jaja dat heb ik nou wel vaker gehoord ;D

MAAR die rd04 is dan alweer een tik ouder dan deze Alp en Twins worden helemaal niet meer gemaakt. Ik ben wel iemand die zijn motor gebruikt voor waar hij is (of kan zijn). Ik weet niet hoe dat in de praktijk zal gaan maar ik hoop dat er over een paar jaar nog wat meer alpdeeltjes rondzwerven die ik kan gebruiken als ik wat stuk maak ;D
Ook dit kan ik niet met feiten en meetgegevens onderbouwen maar een Alp weegt minder dan een Twin. Dus als ik mijn best doe hem niet veel zwaarder te maken met aanpassen moet ik toch iets kunnen winnen op die twins...
Maar als ik wél een Twin had gekocht had ik die alsnog omgebouwd denk ik. Ik vind het veels te leuk!

Maar even over die bussen:
Ik draai er zo een dop uit om op te meten, maar wat moet ik precies meten? Poot diameter is logisch, maar wat moet ik meten aan het draad?
Weet niet of ik zolang kan wachten maar die maten moeten toch een keer gemeten worden.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #42 Gepost op: 10 juli 2010, 18:57 »
Vanmorgen bij de Brezan gevraagd om kleine knipperlichtjes en die hadden ze ;D



Ik heb ook een rvs bewerkingsbedrijf gevonden in de stad dus maandag even langs om te vragen naar die bussen...

Offline Nikotech

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #43 Gepost op: 10 juli 2010, 21:08 »

Maar even over die bussen:
Ik draai er zo een dop uit om op te meten, maar wat moet ik precies meten? Poot diameter is logisch, maar wat moet ik meten aan het draad?
Weet niet of ik zolang kan wachten maar die maten moeten toch een keer gemeten worden.

Pim handig om te weten is :
Diameter van de bussen = dia gaten in kroonplaat
Draad diameter en spoed
lengte van de draad
draaduitloop op einde draad ( zit een O-ring )
Totale lengte van de bus ( incl / excl draad )
 
Bovenop de bussen maak ik een zeskant om e.e.a. makkelijker te bevestigen.
Andere mogelijkheid is om een echte bus te maken met aan de ene lant een buiten draad en aan de anderekant een binnen draad waar je dan de orginele dop weer in kan draaien.
 
Ben benieuwt naar je bevindingen bij je rvs bedrijfje
 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #44 Gepost op: 10 juli 2010, 22:22 »
Bovenop de bussen maak ik een zeskant om e.e.a. makkelijker te bevestigen.
Andere mogelijkheid is om een echte bus te maken met aan de ene lant een buiten draad en aan de anderekant een binnen draad waar je dan de orginele dop weer in kan draaien.

Niko,

Als je het zó zou maken, dan zijn ze een factor 10 beter dan die overpriced prullen van AQ! Want die zijn wat betreft onderhoud aan de vork gewoon f*k bedacht!

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

alex

  • Gast
Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #45 Gepost op: 16 juli 2010, 18:55 »
Lees net van die bussen...
Hier staat een tekeningetje met maten voor de Alp.
Heb je daar iets aan?
http://www.transalp.org/phpbb2/viewtopic.php?t=3490

Heb ook interesse daarin trouwens

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #46 Gepost op: 16 juli 2010, 19:34 »
Die tekening ken ik en zal ik naast mijn eigen meten houden. Ik vertrouw niet blind op andermans werk  :angel:

Belangrijker is een bedrijf vinden dat dit korte termijn kan maken. Dat is niet zo heel makkelijk  :-X Morgen weer een dag en weer tijd wat rond te zoeken.
Ik hoop ook nog wat kleine dingetjes te kunne fiksen aan de motor en misschien zelfs de kappen spuitklaar te maken (optimistisch  :)) )
Suggesties voor kleuren zijn nog altijd welkom btw!

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #47 Gepost op: 16 juli 2010, 19:50 »
Pim,

Ik heb die Twin-bussen op de werkbank staan. Moeten dan wel nog naar Alp-maten worden afgedraaid. Je mag ze tegen materiaalkosten overnemen als je wil.

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Nikotech

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #48 Gepost op: 16 juli 2010, 22:49 »
Die tekening ken ik en zal ik naast mijn eigen meten houden. Ik vertrouw niet blind op andermans werk  :angel:

Belangrijker is een bedrijf vinden dat dit korte termijn kan maken. Dat is niet zo heel makkelijk  :-X Morgen weer een dag en weer tijd wat rond te zoeken.
Ik hoop ook nog wat kleine dingetjes te kunne fiksen aan de motor en misschien zelfs de kappen spuitklaar te maken (optimistisch  :)) )
Suggesties voor kleuren zijn nog altijd welkom btw!

Hoor graag of deze maten kloppen, het vervaardigen is verder niet zo'n probleem Je moet alleen geen haast hebben :)
Ik maak er dan wel een zeskant bovenop.
 
@brombeer :  Zijn de Twinbussen dezelfde afmetingen als de Varadero ??
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #49 Gepost op: 16 juli 2010, 23:24 »
@brombeer :  Zijn de Twinbussen dezelfde afmetingen als de Varadero ??

Geen idee. Ze zijn door een Varadero-rijdend clublid gemaakt en aan me verkocht maar de draad past niet op mijn Twin. Dus ik ben ermee blijven zitten.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Menno

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #50 Gepost op: 17 juli 2010, 08:33 »

@Nikotech: De Varadero en de @Twin hebben dezelfde maat, de Transalp is afwijkend. Volgens mij 43 vs 41 mm. Mijn bussen pasten niet op de Alp van Ralf en zijn uiteindelijk weer doorverkocht.

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #51 Gepost op: 17 juli 2010, 12:02 »
Ik heb ze (als het goed is) van de maker gekocht. Deze reactie om ongewenste verwarring te voorkomen.

Grtz, Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #52 Gepost op: 17 juli 2010, 12:52 »
Alp is inderdaad 41mm.
Ik ga vanmiddag/vanavond die dop even opmeten, zet ik hier wel neer dan.

Dan weten we dat in ieder geval.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #53 Gepost op: 18 juli 2010, 16:12 »
Carburateurs zitten er weer op, dus even de vorkdop eraf gedraaid om die eens nader te bekijken.

Voor zover ik kan zien komen de maten van mijn dop overeen met die bouwtekening hierboven gepost. Vorkpoot is 41mm in diameter, de bovenste rand van mijn dop is 40mm, maar dat is logisch aangezien je deze nog enigszins los moet kunnen draaien als deze in de kroonstukken zit.

Dan si het enige verschilpuntje de binnendiameter van mijn dop en die getekende verhoger. Maar volgens mij maakt dat eigenlijk geen drol uit aangezien de veer op de buitenrand van de dop steunt.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #54 Gepost op: 22 juli 2010, 19:32 »
Ik kreeg een setje bussen binnen van onze grote brommende beer:



Die als het goed is door een kleine werkplaats hier om de hoek aangepast gaan worden voor de Alp (Bedankt voor de tip/het adres Rob!  8) ).

Afgelopen dinsdag ook even goed in de weer geweest met mijn valbeugels. Leek me wel verstandig na mijn vliegen van maandag en een kwartiertje stoeien tussen de stenen  :angel:
Ze raakten de kuip en de pomp dus doorgeslepen, gebogen aangepast en weer in elkaar gemaakt. O wat  fijn om ze gewoon zo erop te kunnen zetten en af te halen zonder ook maar 1 scheldwoord (nou goed vooruit een kleintje  ;D )
Resultaat (moet nog in de lak en wat afgewerkt):







Kleuren ben ik ook druk mee bezig maar dat blijft nog even geheim  C:-)

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #55 Gepost op: 27 juli 2010, 17:34 »
Daar was ik weer.

Bussen terug van de BMW specialist C:-) En die passen perfect. De achterkant moet ik even mee langs komen dan kijken we even hoe we die omhoog gaan schoppen.
Vanmorgen ook meteen maar even bij Remkaflex langsgereden om een langeren (en staalomvlochten) remleiding op te halen.
 :)




Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #56 Gepost op: 27 juli 2010, 21:05 »
..De achterkant moet ik even mee langs komen dan kijken we even hoe we die omhoog gaan schoppen..

..Next job in line: jiffy meeverlengen.. :P :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #57 Gepost op: 27 juli 2010, 22:45 »
Jep en de middenbok.

We blijven bezig ;D

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #58 Gepost op: 27 juli 2010, 23:59 »
Ja nou, die bok heb ik er toen maar afgehaald.. moest niet te gek worden.

Bovendien (bij een Twin althans) scheelt dat ding bijna 4cm grondspeling. Aan de andere kant: hij fungeert, onbedoeld, ook weer als 'onderbumper'.

Alleen, nu hij bokloos is, heb ik, om de ketting te smeren, zo'n beetje 5 meter wegdek nodig..

:-\








..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline soundive

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #59 Gepost op: 28 juli 2010, 00:46 »
Ken het probleem maar een tweede geimproviseerde jiffy rechts gaat ook best goed ;D