Auteur Topic: Pim's brummert  (gelezen 114987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herman

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #60 Gepost op: 28 juli 2010, 17:39 »
Alleen, nu hij bokloos is, heb ik, om de ketting te smeren, zo'n beetje 5 meter wegdek nodig..

Hey Brombeer,

Ik heb ook geen middenbok, echter smeer de hele ketting zonder
de motor ook maar voor of achteruit te verplaatsen  ::)  ::)  ::)

Je moet gewoon handig gebruik maken van je jiffy en topkoffer beugel
aan de achter zijde van je motor en je rechterbeen  :o  :o  :o

Steeds het wiel stukje ronddraaien en de ketting inspuiten, fluitje
van een cent al zeg ik het zelf  ;)  ;)

Groet,

Herman

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #61 Gepost op: 28 juli 2010, 20:49 »
Ja dat zien we wel hoor. Eerst maar eens zien dat die achterkant omhoog gaat :D

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #62 Gepost op: 31 juli 2010, 16:43 »
Gister geprobeerd het "hoefijzer" te demonteren.

Op onderstaande afbeelding zie je hem afgebeeld in vakje 19.


Helaas zat bout 25 een tikkie vastgerot in bus 20. Doordat de uitlaat ervoor zit en je helemaal onder de motor moet werken maakt het geen mooi klusje :-X
Uiteindelijk vanmorgen met frisse tegenzin toch die bout eruit weten te meppen.
Nu is het zo dat als je dit "hoefijzer" langer of korter maakt je de hoogte van je motor kunt bepalen. Geen verandering in veerweg of de werking van je pro link maar wel grondspeling. Nu is dit ding gegoten dus was ik niet zeker of dit gelast zou kunnen worden. Even nagevraagd en dat was geen probleem.

Vanmiddag een stuk eruit gezaagd en dinsdag gaat hij hem lassen  :)

Meteen even gevraagd of we iets op die bussen kunnen maken zodat ik er een sleutel op kwijt kan. Dat was geen probleem, even de frees erover en voila:



Ook zag ik een hele mooie set kroonplaten met een nieuwe balhoofdpen liggen... :-X :angel:

Offline Oldtimer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #63 Gepost op: 31 juli 2010, 21:00 »
Zo, nu weet ik ook meteen wat er met de reclame van m'n baas gebeurd. :)) :)) :))
Ik stuur hem in voor het personeelblaadje  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #64 Gepost op: 31 juli 2010, 22:48 »
Ook zag ik een hele mooie set kroonplaten met een nieuwe balhoofdpen liggen... :-X :angel:
Jaja...., ga ze dinsdag halen :D
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #65 Gepost op: 03 augustus 2010, 20:25 »
Vandaag weer een boel gedaan 8)

Zo had ik al een mal liggen voor een kuipruit (of eigenlijk meer windscherm  ::) ). Glasvezel gehaald en even iets uit de mouw geschud :))
Nog niet af, ik wil er nog twee lagen overheen maken en uiteraard moeten de randjes nog bijgesneden.



De kuip stond al in de plamuur en was deels al geschuurd, dit maar even afgemaakt en in de filler gezet. Nu strak afwerken dus.
Zijkappen komen morgen aangezien de plamuur nog niet hard was.



En uiteraard de pro link wezen ophalen!

Erg netjes gelast  8)
Morgen haal ik een nieuwe lagerbus, bout kreeg ik er alvast bij.

Stiekum wel even gepast ;D


(Foto van op de wielen is helaas erg onscherp, maak ik nog wel een nieuwe voor later)

Ter vergelijking een oude foto:





Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #66 Gepost op: 03 augustus 2010, 22:02 »
Nu ik zo naar al dat geweld zit te kijken hè.. ik vind het achterspatbordje van een Alp eigenlijk veel lekkerder dan die van een Twin!

Zou dat passen(d te maken zijn)?

::)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #67 Gepost op: 03 augustus 2010, 22:06 »
Is niet de standaard achterkant die pim erop heeft zitten :)

Lijkt wel bijna een wedstrijdje tussen Pim en mij om de motoren klaar te krijgen  :angel:
Maar ik heb een echte deadline..., Pim niet....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #68 Gepost op: 03 augustus 2010, 23:24 »
Hmmzz.. misschien dat PimW weet wat er bij hem achterop zit..?

Deadline of niet.. ik weet wat, behalve de Kuil, in Pim's kleine agendaatje staat..:))

:P



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline soundive

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #69 Gepost op: 03 augustus 2010, 23:47 »
He Pim, ziet er goed uit. Hoeveel korter is het hoefijzer nu?  ??? En hoeveel hoger de achterkant?
(ik ga je denk ik naapen ;)

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #70 Gepost op: 04 augustus 2010, 00:30 »
Toen ik bij de limburgse smid kwam met dat ding, zei deze dat gietstaal lassen een dubieuze aangelegenheid is. Dus kocht ik voor de zekerheid zo'n idioot duur ding van AQ.

Pim is bij een bewezen specialist langs geweest en wat ik altijd al dacht, kan dus WEL!

Uiteraard is de las sterker dan het materiaal zelf. Het 'eigen' materiaal, direkt naast de las wat met het lassen mee verhit is geweest, kan bros worden en zal dan ook daar breken. Maar zoals overal, ook in de metallurgische wereld circuleren 'broodjes-aap' die door een leek niet te controleren zijn..

Op mijn Dominator heb ik, om er vanaf te zijn, de bovenste frame-bevestiging van de demper-unit lager weer vast gelast en dat zit ook nog steeds!

Bij een Twin overigens, is 10mm korter, ongeveer 40mm verhoging.

Pim?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #71 Gepost op: 04 augustus 2010, 18:39 »
De kont is origineel. Ik heb enkel de taartschep eraf gehaald en een enduro lampje gemonteerd. Of het gaat passen weet ik niet, kan straks wel even een foto van de bevestiging laten zien.

Mij is verteld dat je gegoten spul opzich wel kunt lassen, maar dat er soorten zijn. Dit schijnt smeedbaar gietstaal te zijn dus wel te lassen.
Dat stukje is nu 18mm korter wat mij (als ik alles goed opgemeten heb) 46mm extra hoogte geeft.



Offline olaf

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #72 Gepost op: 05 augustus 2010, 14:29 »
Ik heb redelijk wat las ervaring , maar niet zo als dat mannetje van jullie natuurlijk .
Klopt wel het ene gietstuk is het andere niet , maar tijdens de lascursusen die ik heb gedaan inmiddels 20 jaar geleden .
En dit ook inmiddels vele malen in de praktijk ondervonden , de las is eigenlijk nooit het probleem , wel het metaal naast de las , als het kapot gaat is dat naast de las .
Het een en ander heeft te maken met de warmte inbreng in het metaal , de las is veel heter dan het omliggende metaal waardoor ook verschillende krimp/rek ontstaat , en er dus spanning in komt , en er mogenlijk zelf scheurtjes kunnen ontstaan .
Maar goed de man weet wat hij doet en ik hoop voor je dat het heel blijft , anders kan je wel eens een aardige schuiver gaan maken .
Mijn persoonlijke mening , het  komt er bij mij niet onder zo , ik had voor een andere oplossing gezocht , dit hoefijzer is denk ik goed uit staal na te maken en vele malen sterker .
Vind het toch wel een beetje een veiligheids issue , je rijdt er toch ook mee over straat , en als het ding faalt op bv de snelweg kunnen de gevolgen wel eens heel verkeerd zijn ook voor andere weggebruikers .

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline NiCoAT

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #73 Gepost op: 05 augustus 2010, 18:54 »
Is die las-spanning er dan niet uit te halen door de boel uit te gloeien?
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline Pakfiets

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #74 Gepost op: 05 augustus 2010, 20:23 »
Voor uitgloeien ben je al te laat, de scheurtjes ontstaan al tijdens het afkoelen. Tevens kunnen er veranderingen in de kristalstruktuur van het staal ontstaan (vrijwel zeker), die de boel verzwakken.
Ik ben het volledig met Olaf eens, beter uit één stuk staal laten maken! Als hij mocht breken, zit je in een klap op de grond (of slaat in ieder geval je achterwiel vast in het frame / spatbord).

Offline NiCoAT

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #75 Gepost op: 05 augustus 2010, 20:41 »
Voor uitgloeien ben je al te laat, de scheurtjes ontstaan al tijdens het afkoelen. Tevens kunnen er veranderingen in de kristalstruktuur van het staal ontstaan (vrijwel zeker), die de boel verzwakken.
Ik ben het volledig met Olaf eens, beter uit één stuk staal laten maken! Als hij mocht breken, zit je in een klap op de grond (of slaat in ieder geval je achterwiel vast in het frame / spatbord).

Ow,
ik dacht dat je met uitgloeien de koolstof in het staal verbrandde en het daarom taaier werd? En dat kan toch altijd?
Zo aan de las te zien ligt het materiaal er prima op en is het met de goede stroom verwerkt
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline Pakfiets

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #76 Gepost op: 05 augustus 2010, 21:00 »
- Helaas - de koolstof krijg je er niet (noemens waardig) meer uit (hoeft in dit geval echter ook niet) als het metaal vast is.
Uitgloeien (of gloeien) wordt gedaan om de spanningen in het materiaal te verminderen (zeg maar ontharden van het metaal).
linkje : http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeien_(metallurgie)
Met een röntgen foto kan je evt. de scheuren / fouten in de las zien, maar de veranderingen in de kristal struktuur (groei van grotere en daardoor zwakkere kristallen) kan je niet zien.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #77 Gepost op: 05 augustus 2010, 21:25 »
Zal niet ontkennen wat hierboven gezegd word, ik weet dat materiaal het eerste langs de las zal scheuren. Ook weet ik dat verhitten en afkoelen de eigenschappen van metalen kan veranderen.
Toch heb ik hier vertrouwen in.

Niet zomaar omdat ik geen zin heb om een compleet nieuw deel te laten maken (Het is en blijft de mooiste en beste oplossing). Degene die dit gemaakt heeft heb ik duidelijk uitgelegd waar het onderdeel zit en wat het doet. Ook begon ik over mijn twijfels aangezien het gegoten materiaal is.
Hij heeft het goed bekeken en kwam tot de conclusie dat hij dit wel kon lassen en dat dit sterk zou worden.

Voor mij voldoende.

Offline robgoesdakar

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #78 Gepost op: 05 augustus 2010, 21:36 »
En ik kan Tim's vertrouwen onderbouwen. Een ieder die met Rudy gesproken heeft en daaruit de jarenlange ervaring kan horen die hij heeft in de racerij weet gewoon dat het goed moet zitten. Hij zal bij enige twijfel nooit toegeven. Zeker ook omdat hij als geen ander weet wat er allemaal kan gebeuren als ook maar het kleinste onderdeeltje faalt.

Toen ik er was, liet hij mij nog de speciale laspennen zien die hij hiervoor nodig had. Dus hij weet echt wel waar hij het over heeft.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #79 Gepost op: 05 augustus 2010, 22:08 »
Jaaaa.. bovendien rijdt Rob nu ook met een balhoofdpen die niet op die kroonplaat hoort. Dan geldt voor hem hetzelfde risicoverhaal.

Ik ben het 100% met Olaf's stelling (en zorg) eens. Maar vanuit die gedachte kun je zeker wel aanpassingen maken. In de top van de racerij worden zeer veel componenten met de hand vervaardigd.

(En soms moet je ook gewoon ophouden met kletsen en gewoon DOEN.)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline olaf

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #80 Gepost op: 05 augustus 2010, 22:49 »
Jaaaa.. bovendien rijdt Rob nu ook met een balhoofdpen die niet op die kroonplaat hoort. Dan geldt voor hem hetzelfde risicoverhaal.

Ik ben het 100% met Olaf's stelling (en zorg) eens. Maar vanuit die gedachte kun je zeker wel aanpassingen maken. In de top van de racerij worden zeer veel componenten met de hand vervaardigd.

(En soms moet je ook gewoon ophouden met kletsen en gewoon DOEN.)

Het geld voor Rob zijn balhoofd dus absoluut niet , dat is een gedraaide pen uit 1 stuk , een las is gewoon altijd een verzwakking tenzij je een verstevegings stuk aanbrengt .

Die laselectrode zo als die dingen heten ken ik ook  :angel:

Maar  gaat mij er om dat je  inderdaad goed bewust moet zijn van  de aanpassingen .
Maar succes met de bouw , blijft leuk om allemaal te volgen


AT en KTM Adv 990R

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #81 Gepost op: 06 augustus 2010, 00:55 »
..Het geld voor Rob zijn balhoofd dus absoluut niet , dat is een gedraaide pen uit 1 stuk..

Hoezo? Zit die pen dan met spuug vast in de kroonplaat?

Ik begrijp zeker -ook als leek- de metallurgische pro's en contra's. Voor Honda is een gietstuk ongetwijfeld het gewoon het makkelijkst. AQ levert, uiteraard om de discussie te vermijden, een nieuwe. Gelikt ding ook, mooi CNC gefreesd uit één stuk. Maar ook gewoon van simpel aluminium. De trekbelasting van alu is vrij hoog, maar lateraal kan het niet zoveel hebben. Maar dat geld, in dezelfde situatie, voor deze las toch ook?

Weten of dat ding goed is, is net zoiets als in het hoofd van je meisje kunnen kijken.. :P



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline olaf

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #82 Gepost op: 06 augustus 2010, 08:59 »
Hee brombeer , bekijk die constructie van Rob maar eens goed dan zie je het wel . :-*

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline robgoesdakar

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #83 Gepost op: 06 augustus 2010, 09:39 »
De as die bij mij is afgedraaid is er eigenlijk alleen maar voor om de kroonplaten te kunnen laten draaien over 1 punt.
Het zijn met name de lagers die de klappen op vangen. De balhoofdpen zelf heeft volgens mij verder weinig echte krachten te voorduren. De echte krachten komen op de kroonplaten bij de vorkpoten. 

Whoops..., zitten nu mijn verbouwing in Pim's topic te bespreken.....

Pim, keep up the good work... ben benieuwd hoe jij alles ervaart.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PH-ADW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #84 Gepost op: 06 augustus 2010, 09:41 »
Mooi onderwerp voor een nieuw topic ?      " modificaties en (verkeers)veiligheid"  ?   

@PimW   laat de updates met bijbehorende foto's maar komen.  Blijft heel leuk om je project te volgen.




   
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #85 Gepost op: 06 augustus 2010, 18:21 »
Het zijn nuttige discussies dus moet geen probleem zijn toch.

In principe zou je ook kunne zeggen dat het onderdeel dat ik nu aangepast heb ook niet de volle belasting krijgt te verduren. De klap word immers opgevangen door het wiel, achterbrug gaat via die driehoek de achterveer in en over naar het frame (en pim).
Dit aangepaste deel houd enkel die driehoek op een bepaalde afstand van het frame.

Zelfde als die pen de kroonstukken bij elkaar houd op een bepaalde afstand tot het frame/lagers. Het zijn de lagers en poten die het te verduren krijgen.

Maar ik kan er verder niet aan rekenen en ben het ook niet van plan. Ik weet wel dat er in Engeland iemand zo rondrijd en dat dat al een aantal jaren goed gaat. Naast het feit dat dit gemaakt is door een kenner denk ik dat de praktijk zal uitwijzen of dit wel of niet goed zit.

En als het nu even een beetje meezit met die kuip staat ze morgenavond in de kleur met een passende kuipruit en is mijn standaard ook op lengte :angel:

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #86 Gepost op: 07 augustus 2010, 19:24 »
Giga stoflongen maar ik ben zover:


Dit is eigenlijk gewoon rood


De tank en het achterspatbord komen nog wel, dit is in ieder geval klaar nu. Er zitten nog wel dingetjes in die strakker hadden gekund maar god wat is dit een werk geweest ::) Met in het achterhoofd dat ik vast nog wel eens ga vallen vond ik dit goed genoeg :angel:
Ik heb ook al een beetje gespeeld met het idee een mal te maken van deze kuip om hem helemaal na te kunnen maken uit glasvezel (of carbon??). Dan kan ik hem nog iets strakker krijgen en heb je het geheel uit 1 materiaal. Ook voor eventueel reconstructiewerk in de toekomst misschien wel hendig :-X

Zijstandaard is nu ook langer, maar moet nog gelakt worden.

Verder weinig nieuws behalve dat ik niet kan wachten tot ik weer kan crossen ;D

Offline robgoesdakar

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #87 Gepost op: 07 augustus 2010, 22:07 »
Ziet er ook alweer goed uit. En ja ik weet nu ook als geen ander hoe lastig het is om het echt super strak te krijgen.....
Maar zoals je zegt, met het doel waarvoor wij hem gebruiken hoeft dat ook eigenlijk niet.....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Eddy

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #88 Gepost op: 07 augustus 2010, 22:13 »
Mooi werk!
ben zelf ook wat aan het googelen geweest betreft zelf maken van kuipdelen.
daarbij denk ik dan aan vacuumvormen, is wel het een en ander over te vinden.
Zeker in de modelbouw wereld. hiervoor zijn veel thermoplasten te gebruiken, zoals abs, ( nog niet gekeken, maar mogelijk is de huidige kuip daar ook van gemaakt. moet er ergens op staan aan de binnenkant ) scheuren repareren kun je doen door lassen, en op internet wordt ook gesproken over abs oplossen in aceton, de hierdoor gevormde boetseerklei, kan ook voor reparatie gebruikt worden. glad maken met behulp van plastic ( binnenzijde vuilniszak b.v.)er overheen doen en glad drukken.
vacuumvormen moet volgens mij redelijk te doen zijn. nodig: stofzuiger-verwarmingspiraal-en een bos hout
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #89 Gepost op: 07 augustus 2010, 22:54 »
De kuip is inderdaad van ABS ;) Dat kun je lassen met oa LEGO als toevoegmateriaal (correct me als ik dat fout heb ;D)

Misschien toch eens dat praktijk boek kopen bij de poly boer hier in de stad. Ik heb er al rollen carbonfiber zien liggen en blokken schuim en ook spul voor dat vacuum gebeuren.
Eens kijken wat het makkelijkste te maken/repareren is en wat het doet bij stootjes... Misschien ook eens informeren bij de echte specialist.

Bedankt voor de complimenten ;D