Auteur Topic: Pim's brummert  (gelezen 114973 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Pim's brummert
« Gepost op: 15 juni 2010, 19:37 »
Zaterdag was het dan zover, de Alp moest uit elkaar om definitief van gedaante te wisselen  :))

Een korte wat:
Africa Twin RD04 tank met zijkappen. Voorkap van een Twin (RD03?) met rechthoekige koplamp. Kuip samengevoegd tot 1 deel.
Uiteraard met een setje ronde koplampen (Fireblade) 8)
Later besloten ook een RD04 zadel te monteren.
Mijn dank gaat hiervoor uit naar onder andere Afrikaanse Twins, LeidschendamTwin en JJ!

Een korte Waarom:
Nou ja, ga maar eens op je plaat met Transalp kappen ;D Die stomme nokjes breken af en het lukte mij niet om ze weer stevig terug te lijmen. Gevolg een rammelende en klapperende kuip. Opzich weer wat aan te doen in de vorm van tochstrip ed maar niet ideaal. Daarnaast vond ik het gevecht met de origami iedere keer met sleutelen niet zo leuk :angel:
O en ik vind stiekum dat Twinspul wel erg mooi ook.

De Basis:


Kuip:


Koplamp frame en kmteller bevestiging aan het nieuwe subframe (Aluminium. Dit kost ongelofelijk veel meer tijd dan je nu misschien zou denken ;D):




Deze monteert simpelweg op de originele punten aan het balhoofd:




Dat geeft dan ongeveer iets als dit:



Over de benzine pomp heb ik een tijd lopen ijsberen. Origineel-aangepast, electrisch of vacuum? Origineel uiteindelijk een beetje te groot en duur. Electrisch hoor ik veel goeds van maar de simpele vacuum pomp werd toch favoriet. Geen geneuzel met electra en ik heb al een vacuum aansluiting op de achterste cilinderkop zitten.
Afijn een ritje langs de sloop bracht een mooie pomp op van een diversion (oid). Een bevestigingsplaatje gemaakt en aan het motorblok gemonteerd:


Ik heb de binnen filters uit de tank getrokken en besloten externe ervoor terug te monteren.

Nu lijkt het al heel wat maar er is nog een boel te doen! Knippers voor ontbreken nog en ik ben nog bezig de kabelboom van alle bijgeknutselde onzin te ontdoen + netjes afwerken. Daarna moet deze nog een veilig plekje aan het subframe krijgen.
Hoewel dit zadel een stuk steviger is en veel beter aansluit op de tank passen de zijkappen nu niet meer  :angel: Ik dacht even een randje weg te zagen maar dat word hem toch niet. Toch weer de glasvezel erbij pakken.

Ook moet de kuip nog wat extra bevestigingspunten krijgen en komt er een ''ruitje'' op. Ik wil plek maken voor een roadbook dus ik zal eerdaags eens een mal maken om die daarna na te maken met glasvezel.

Daarnaast zijn er nog wel 10 dingen op te noemen die ik ook nog wil doen maar dat komt allemaal op zijn tijd wel :angel:

Hopelijk vinden jullie het wat. Tips en suggesties zijn altijd welkom!
« Laatst bewerkt op: 09 november 2013, 02:49 door PimW »

Offline robgoesdakar

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2010, 20:15 »
Vet projectje Pim. En suc6 met je 'TWALP'.

En ja, als je eenmaal begint komen vanzelf allerlei verbeterpuntjes boven tafel. Hou het zeker in de gaten.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2010, 21:19 »
Hoi Pim,
Leuk project, hoop voor je dat je alles voor mekaar kan krijgen wat je voor ogen staat.
Je hebt overigens een PM  ;)

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2010, 21:48 »
Dank jullie wel! Ik denk dat het me gaat lukken, heb alles keurig uitgedacht (nouja een boel ::)) en op papier gezet. Per dag een lijstje maken met wat er gedaan moet/kan worden.
Zal wel niet vreemd klinken als ik zeg dat het voor geen enkele dag gelopen is als gepland  :))

Grootste "probleem" was het aluminium lassen, dat moet ik laten doen dus dat is steeds heen en weer fietsen.

Ik bouw nu alles op zodat er weer gereden kan worden. Is alles naar zin werk ik het geheel af en krijgt het een kleurtje (suggesties?!). Maar ik hoop over een weekje wel weer even naar de Kuil te kunnen...

Offline V-Twin

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2010, 22:03 »
Ik zou gaan voor oranje en zwart.
Die oranje Twin van ........ uit Amsterdam vond ik er geweldig uit zien volgens mij gaat dat met een Alp ook lukken.
Zwart frame en acces. oranje tank en kuip.

Wellicht iemand handig met Photoshop? Danny H heeft ook eerst met Photoshop geëxperimenteerd en dat vond ik een prima eerste indruk geven.
Repsol uitvoering of HRC is ook mooi.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2010, 22:08 door V-Twin »

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2010, 22:12 »
Hoi Pim!

Als het eruit gaat zien als je roadbookhouder belooft het wel wat!

Zelf ben ik ook altijd bezig met (mini)projectjes. Omdat ik het anders wil, of soms omdat het 'budget' moet. Datgene wat je hoofd bedacht heeft daadwerkelijk vorm geven, is vaak al een hele klus.

Maar nog veel meer tijd gaat zitten in wat ik noem: 'boodschapjes doen'. Rondshoppen wat er voorhanden is in deze wereld om te doen wat je voor ogen hebt. Moet van overal en nergens vandaan komen. Allemaal frutsels en ditjes en datjes in huis halen, eer je wat kan gaan doen. 

Ik vind nog altijd de HRC-kleursetting erg mooi. Bijna klassiek. Maar Gauloises en Camel en Kodak hadden vroegah ook hele mooie packages!

Mooi werk Pim! ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2010, 22:23 »
Ik ben inderdaad al een hele tijd bezig spul te verzamelen. Soms word je er gek van (en anders de mensen om me heen wel) ;D

Maar ook leuk om steeds meer mensen, bedrijven en werkplaatsen te zien en leren kennen. Hier in de stad is echt nog een boel te ontdekken aan nuttige informatie en spullen! Ik kom steeds weer wat tegen of ontdek iets nuttigs, dat maakt die projecten ook zo leuk.

Bij bepaalde bedrijven weten ze het wel als ik weer binnenloop, die heeft weer een projectje  :)) Er zitten erbij die me al vanaf luier af kennen dus dat is ook leuk altijd  ;D

Ik had al wat lopen klooien met photoshop, zal nog eens wat gaan proberen.

Offline The Headless Horseman

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2010, 23:27 »

Heeeeeeeee, leuk project Pim  :D

Ik ben zélf ook dol op verbouwingen  ;D
Hou ons op de hoogte, hier genieten we van  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline soundive

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2010, 23:35 »
Ziet er goed uit! Ben zelf ook me TA aan het verbouwen; XR voorvork en achterveer.
Succes met klussen

Offline Hotel 317

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2010, 07:21 »
Waarom niet gewoon de TA er uit, de RD04 er in? gaat een stuk sneller kan ik je vertellen  ;D.

Ik heb trouwens een "extra" Touratech elektrisch roadbook hier liggen: Ben er nog steeds niet aan toe gekomen om de nylon tanwieltjes (iets minder dan €40) te bestellen... hoe veel ben je bereid daar aan uit te geven?

Offline Two Plugs

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2010, 07:38 »
Mooi project! Doet me denken me aan mijn XLV750 die twee jaar terug al weer in elkaar had moeten zitten...  :-\ ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Bassiesbike

  • Gast
Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2010, 09:40 »
Leuk om te zien Pim! Je hebt me op een idee gebracht met de filters uit de tank halen, thanx daarvoor. Ik ben bezig om onderdelen te verzamelen voor het vervangen van de tank voor een rd03 tank. Uitvoering staat voor de zomer gepland  :) Heb jij toevallig een tank censor over? Mag kapot zijn, als 't gat maar dicht zit ;D Voor de rest keep up the good work! Het gaat er echt heel goed uitzien!

Groet
Bas

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2010, 17:51 »
Mooi project! Doet me denken me aan mijn XLV750 die twee jaar terug al weer in elkaar had moeten zitten...  :-\ ;)

Stop hem in een doos en breng maar langs, Bernhard. :D

Zet ik hem (tegen kleine vergoeding) voor je in elkaar. ;)

(anders komt er misschien nooit meer van...? :-X)

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2010, 21:57 »
Hihi, vandaag bijna niets gedaan. Nog wat aan de benzineleidingen geklooit samen met mijn buurjongetje (Wie weet alstie later groot is  :angel: ).

Ook de linker achterste zijkap bijgezaagd zodat die nu mooi vrij en redelijk evenwijdig aan het zadel loopt. Kan ik die ook met de glasvezel mooi op het zadel laten aansluiten  :)

Komende dagen werk ik dus zal er niet veel denderends gebeuren, misschien maak ik voor het gemis nog wat extra foto's van hier en daar wat details ;D

Offline Two Plugs

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2010, 08:41 »
Stop hem in een doos en breng maar langs, Bernhard. :D

Zet ik hem (tegen kleine vergoeding) voor je in elkaar. ;)

(anders komt er misschien nooit meer van...? :-X)

Grtz, Brom

Hmmm... ik hou het in beraad. En zo slecht staan de zaken er ook niet voor... bedrading moet d'r op en de carburateurs (het huis) zijn dusdanig vervuild dat ik een nieuwe carburateur zoek... Da's knap lastig...

Maareh, wil natuurlijk dit topicje niet vervuilen... Biedt overigens wél weer nieuwe inspiratie om toch maar weer door te gaan...  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline PH-ADW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2010, 12:39 »
Hi Pim,

Leuk om er eens wat foto's van te zien.  Je had er al het e.e.a. over verteld maar plaatjes zeggen vaak meer dan woorden. 

Inderdaad een heel leuk project !   Dat je heel erg handig bent was me al duidelijk,  dus dat zit wel goed. 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Geart

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2010, 21:53 »
Hé Pim,

Ziet er cool uit man!

Grtz
Groetnis út Grou!

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2010, 10:15 »
Zo even een update van mijn kant.

Na mijn werk afgelopen zaterdag weer verder gegaan met de motor. Op de planning stond de kuip goed gemonteerd te krijgen en als het even kon nog knippers erop en zijkappen opmaat maken.

Zaterdag gespendeerd aan een beugeltje dat ik er niet fatsoenlijk tussen gemaakt kreeg. Ik wilde twee bouten van buitenaf in de luchthappers draaien van de kuip om hem zo op nog twee punten de fixeren. Helaas pindakaas loopt dat allemaal net niet haaks maar iets naar binnen toe. Opmeten lukt niet dus alles op gevoel stukje bij beetje erin passen.
Goed zondag middag had ik het voor mekaar, de kuip paste erop en kon goed vast. Ik had er vertrouwen in.

TOEN WERD HET MAANDAG ;D

Vroeg op om te beginnen aan de achterkappen. Na deze in de glasvezel gezet te hebben weer verder met dat beugeltje. Eventjes in de lak en dan meteen maar een paar boutjes vervangen voor popnagels.
Lang verhaal kort gemaakt toen zaagde ik in mijn knokkel, gingen ze dat hechten en past dat beugeltje voor geen meter meer :-X

Ik besloten dat dit wel een teken van hogere hand moet zijn dat dit beugeltje niet goed is :angel: Maak ik dus gewoon nog een keer.

Ondertussen wel grof de kappen in vorm:







Dus een groffe eerste bewerking. Moet het even netjes schuren straks en nog een paar kleine strookjes glas erop plakken.

Gister zag ik dat mn laswerk aan de km teller unit-beugel begon te oxideren dus meteen eventje gelakt. Als je goed kijkt zie je links en rechts een klein friemeltje in de beugel gelast. Dit maakt de beugel vlak zodat hij op het alu frame kan.



Ondertussen heb ik ook al een paar rondjes om het blok gereden. Zadel zit net ff wat hoger en is een stuk steviger. En eindelijk ben ik van dat gerammel af!  :D

Radiateur beschemers en een carterbeschermbak zijn ook al onderweg *Spannend* :angel:

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2010, 19:58 »






 8)

Offline PH-ADW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #19 Gepost op: 23 juni 2010, 16:53 »
Hi Pim,

Je kan zeggen wat je wilt, maar het is wel een hele stoere brommert aan het worden zo    !   

Komt er nog een aluminium carterbeschermer onder ?

 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2010, 18:03 »
Ha die Anko!

Mooi dat je em tof vind  ;D

Jij bedoelde iets als dit?






 8) :D

Offline PH-ADW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2010, 18:46 »
Ik hou m'n mond wel weer....   :-X   :D     Ik had het ook wel kunnen weten.  Die Pim scharrelt zijn spulletjes wel bij elkaar...      ;)

Als ik toch zo vrij mag zijn een opmerking te maken...  is het niet handig om "buigbare" richtingaanwijzers te monteren ?  Als je nu wat raakt breekt meteen je kuip.
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #22 Gepost op: 23 juni 2010, 19:26 »
Ja daar heb ik ook een beetje over getwijfeld. Eerst even kijken hoe dat zit met het stuur en de valbeugels mocht ik hem neerleggen.
Anders maak ik deze beugeltjes na van een iets dunner materiaal zodat ze gewoon naar binnen gedrukt kunnen worden zonder de kuip te slopen.

Vroeger als ik viel (Dat heb ik goed uitgeprobeerd...) dan kwam enkel mn valbeugel, uiteinde stuur en mn achterknipper op de weg. Offroad is dat wel anders maar dat geeft ook weer beter mee...

Offline de Wolf

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #23 Gepost op: 23 juni 2010, 19:30 »
Gaaf project.

Zou persoonlijk ook de knippers anders monteren. Eventueel in de spiegelkappen a la Ducati of wordt dat te modern?

Suc6 verder met knutselen. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Varadero '99 52.000km

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #24 Gepost op: 23 juni 2010, 21:36 »
Hmm, knippers in de spiegels word het sowieso niet maar als er ervaring mee is dat dit stukgaat ga ik het even overdenken nog...

Pleuren kan ik ook wel maar weet niet of de knippers ZO ver uitsteken dat ze de kuip molesteren. Mocht ik weer echt airborn gaan maak ik me niet zo druk om de schade van de knippers ;D

Wacht ik ga even kijken bij de motor.

Bassiesbike

  • Gast
Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2010, 21:52 »
Wat dacht je hiervan:

Offline robgoesdakar

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #26 Gepost op: 23 juni 2010, 21:55 »
Op mijn twin heb ik momenteel de knipperlichten (voor) aangepast. Hier zitten nu zij-knippers van de auto op.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #27 Gepost op: 24 juni 2010, 11:27 »
Ja Rob dat had ik in de Kuil al een beetje afgekeken ;D Van een auto dus...

die Twalp van ADV ken ik maar vind die knipper oplossing eigenlijk niet zo mooi.
Ik zal wel even zien wat ik eraan ga doen als ik er weer aan toe ben. Zit momenteel nog flink te kloten op de extra bevestiging van de kuip (Poging nummer 1727273743?). Die wil ik vandaag toch wel voor de bakker hebben eigenlijk  :-\

De eerste testritjes zal ik toch wel niet superwild crossen aangezien ik ook nog met mn stomme vinger zit dus die knippers kunnen voorlopig nog geen kwaad ::)

O, maar het meedenken word wel zeer op prijs gesteld  :angel: :))
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2010, 11:29 door PimW »

Offline Brombeer

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #28 Gepost op: 24 juni 2010, 22:18 »
Ik heb ook al zo vaak gekeken naar het wegbouwen van de voorknippers in de kuip, net zoals bij de Alp.

Maar ik gebruik dat ding dagelijks, verhuis tegenwoordig vaker dan me lief is en het is dan niet belangrijk genoeg om aan te pakken. Ik heb uiteindelijk kleine knippers -ook met flexibele voet- op de originele plekken gezet. Staat veel ranker en zijn zo klein dat ze de grond niet meer raken bij valpartijtjes.

Mooie klus, Pimster! ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: TransAfrica! Transalp Rally/cross ombouw
« Reactie #29 Gepost op: 25 juni 2010, 15:11 »
Wat vinden jullie van deze kleuren combi?



En misschien leest er een electrotechneut mee? Ik heb nu dus twee koplampen maar op dit moment nog maar één stekker om deze aan te sluiten.
Waar kan ik een tweede het beste oppakken? Gewoon van de andere stekker pikken of moet dat bij de accu/voor de schakelaar? Of moet het heul anders?