Auteur Topic: ratel in tweede versnelling AT  (gelezen 7330 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Keewhip

ratel in tweede versnelling AT
« Gepost op: 04 juli 2010, 10:56 »
ik zit op dit moment in Zwitserland en mijn AT (98) heeft een lelijke ratel ontwikkeld in de tweede versnelling. deze ratel treedt alleen op wanneer er kracht op de overbrenging wordt uitgeoefend. als ik afrem op de motor is er niks aan de hand. Iemand hier ervaring mee of wet wat het is?

liefst rijd ik gewoon naar huis, omdat ik het blok hier niet kan/wil splitsen.
alvast bedankt.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Waffie

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2010, 11:37 »
 ik denk dat het alleen de ketting is,
maw een strak stuk in je ketting.

dit is goed hoorbaar  als een kraakend geluidje wat snel opkomt en bij meer snelheid ook weer verdwijnt
controleer dit eerst..

daarna komen lagers aan de beurt  zoals de uitgaande as en wielen

Kijk voel of er speling op je uitgaande as zit en daarna je wiellagers
de zijde van de achterremschijf komt het meest voor

als dit alles geen soelaas bied kun je overwgen om verder te gaan met risico of toch eerst hulp in roept als je blijft twijfelen

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2010, 18:09 »
Het geluid komt echt uit mijn blok en is alleen in de tweede versnelling, verder loopt de motor goed en is er ook niets te horen wat er op lijkt.
Het lijkt wel of het tandwiel van de tweede versnelling ergens tegenaan ratelt als je gas geeft, hij rijdt wel in de tweede versnelling.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2010, 18:47 »
Ik heb nog even wat rond gezocht en het lijkt wel heel erg op dit probleem (afgebroken tand) http://www.fireblades.org/forums/honda-rc51/83120-2001-rc51-2nd-gear-sounds-like-jackhammer.html
Africa twin heeft ook een constant mesh versnellingsbak toch?
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Waffie

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2010, 19:02 »
 
iets afgebroken  is haast uitgesloten want dan gaat het nooit lang meer goed
zeker niet als dit afgelopen deel iets intern gaat blokkeren.

je kunt ook nog denken aan een distributie ketting.

maar zoals je al merkt is diagnose stellen gewoonweg zo niet mogelijk
daar zul je echt een werkplaats voor moeten opzoeken als je het niet vertrouwt.
zolang niet duidelijk is wat je probleem precies is  kan doorrijden definitive schade opleveren.
 Maar dat is dan je iegen beslissing
mocht er intern iets gaan vast lopen  kunnen de gevolgen destructief zijn

zoek dus hulp mocht je er niet uitkomen,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Frankvdb

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2010, 09:10 »
check inderdaad eerst de speling op de uitgaande as, eventueel licht olieverlies.
klinkt wel er als een gebroken of beschadigd lager. Tweede versnelling zit kortste bij dat lager (dacht ik), vandaar dat dat het snelste zal kraken.

Rij je met veel bagage, duozit?  kettingspeling vergroten !!
heb ook de (nare) ervaring gehad

succes

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #6 Gepost op: 07 juli 2010, 20:00 »
Ben inmiddels weer thuis, tweede versnelling niet meer gebruikt van de Mont Blanc tot Amsterdam.

Ga morgen met het blok aan de slag, als het toch het lager van de uitgaande as is (ik denk toch een krom of afgebroken tandje van de versnellingsbak..) moet het blok dan ook geplitst worden om deze te vervangen?
Oftewel, moet ik het blok sowieso splitsen of misschien niet?
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Erik

  • Gast
Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #7 Gepost op: 07 juli 2010, 23:42 »
Ga er maar vanuit dat je je blok moet splitsen, is zowel voor de lagers van de bak als voor de bak zelf nodig.
Als er vragen zijn mail of PM je maar, 'k heb net een blok gedaan en veel foto's genomen.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2010, 23:44 door Erik »

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #8 Gepost op: 08 juli 2010, 22:06 »
Ben er maar aan begonnen, kortere vakantie   :'( en dus doordeweeks tijd om dit aan te pakken.

Heb het blok er vandaag onderuit gehaald, morgen begin ik met splitsen.
Vraagjes:
Welke special tools zijn er nodig voor bijvoorbeeld koppeling en vliegwiel?
Waar extra op te letten?
Waar goed en goedkoop pakkingset halen?
Preventief kleppen slijpen of niet (blok heeft 40.000 km gelopen).
Als ik het euvel heb gelokaliseerd plaats ik wel een paar foto's.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Waffie

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #9 Gepost op: 08 juli 2010, 23:00 »
Ben er maar aan begonnen, kortere vakantie   :'( en dus doordeweeks tijd om dit aan te pakken.

Heb het blok er vandaag onderuit gehaald, morgen begin ik met splitsen.
Vraagjes:
Welke special tools zijn er nodig voor bijvoorbeeld koppeling en vliegwiel?
Waar extra op te letten?
Waar goed en goedkoop pakkingset halen?
Preventief kleppen slijpen of niet (blok heeft 40.000 km gelopen).
Als ik het euvel heb gelokaliseerd plaats ik wel een paar foto's.

het enige echte lastige kan het vliegwiel zijn om deze van de as te drukken

spietje etc

maar een bout m 22 x 1.5 van ca 10 cm doet wonderen

denk  wel aan de bout op het vliegwiel (linkse draad ) zie whb

en oja pneumatische luchttol kan helpen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2010, 01:03 »
Vliegwiel hóeft er niet af, krukas gewoon in de linker carterhelft laten zitten. Heb ik wel gedaan maar bij mij hoefden er geen lagers vervangen te worden. Dat wordt wel wat lastiger met de krukas nog in de carterhelft.

Je hebt alleen een speciale tool nodig op de binnennaaf van de koppeling tegen te houden, mooi voorbeeldje staat in de Haynes. Maak 'm wel sterk genoeg  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2010, 01:05 door Erik »

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #11 Gepost op: 09 juli 2010, 20:36 »
het enige echte lastige kan het vliegwiel zijn om deze van de as te drukken

spietje etc

maar een bout m 22 x 1.5 van ca 10 cm doet wonderen
Ad, deze bout draai ik gewoon in het vliegwiel zodat deze eraf wordt gedrukt neem ik aan?
Met pneumatische slagmoersleutel beschadig ik niks?
http://www.roadracing.nl/xl600r/main.php?g2_itemId=3209

Je hebt alleen een speciale tool nodig op de binnennaaf van de koppeling tegen te houden, mooi voorbeeldje staat in de Haynes. Maak 'm wel sterk genoeg  ;)
Ik heb in plaats van deze special tool een methode gebruikt die ik op duitse site was tgen gekomen: http://www.africatwin.de/phpbb_x/kb.php?mode=article&k=21
Hierbij haal je kapje van de koppelingsveren en daarna draai de koppelingsveren weer vast met ringetjes ipv kapje op de veren, zo kan je koppelingshuis blokkeren en blokkeert deze de krukas.

Dank allen voor de tips.
Hoop er morgen achter te komen wat het is, eerst een bout voor het vliegwiel scoren.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2010, 09:49 »
Probleempje, ik kan nergens een bout van 22 x 1,5 krijgen...
Is er iemand van wie ik deze zou kunnen lenen of overnemen (liefst redelijk in de buurt van Amsterdam).
Of weet er iemand waar ik deze kan kopen (ook in de buurt van Amsterdam).
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Waffie

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2010, 10:29 »
Probleempje, ik kan nergens een bout van 22 x 1,5 krijgen...
Is er iemand van wie ik deze zou kunnen lenen of overnemen (liefst redelijk in de buurt van Amsterdam).
Of weet er iemand waar ik deze kan kopen (ook in de buurt van Amsterdam).

je moet langs profyle tyre centre
is een standaard wielbout voor trucks

en je moet wel voorzichtig zijn met lucht gereedschap want je kunt er zonder meer schroefdraadmee vernielen
maar misschien toch een idee om de krukas te laten zitten want ook ik verwacht niet dat daar je probleem zit

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2010, 12:07 »
Nog redelijk lastig om daar aan te komen, profile werd ik doorverwezen naar Truckland, maar daar namen ze niet op.
Enfin, vliegwiel laten zitten.

En de versnellingsbak eruit gehaald.... tweede versnelling, kleine tandwiel aan gort.


Nu, hele versnellingsbak vervangen, of alleen tandwielen tweede versnelling, ik ga de rest eens rustig inspecteren.

Wie o wie heeft er een goede versnellingsbak liggen voor een prettige prijs?
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2010, 12:28 »
Het grotere tweede-versnellings-tandwiel ziet er nog verbazend goed uit, begin er bijna over te denken om deze te laten en alleen kleine tandwiel te vervangen. Ik weet dat iedereen dit af zal raden... en zal dit ook niet doen hoor :angel:.

Ik kan bij cmsnl de twee tandwielen voor 120 euro + verzendkosten krijgen, of raden jullie aan om toch de hele bak te vervangen?

Nog een fotootje:
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Nikotech

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2010, 14:52 »
Phoehee, dat ziet er niet zo fraai uit die tandwielen. Boeiende vraag is hoe dat u zo gekomen is en nog belangrijker WAAR zijn de afgebroken stukjes gebleven. Heb je daar al restanten van gevonden ? Of zitten deze verstopt in je olie filter.
Lijkt me, na een zeer grondige inspectie van ALLE tandwielen en overige ingewanden en constatering dat deze er nog perfect uitzien, voldoende om alleen de beschadigde tandwielen te vervangen. Maar dan wel als set natuurlijk ?


Dapper hoor dat je het blok heb " gespleten"  toch een behoorlijke klus !


Succes iig 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Waffie

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2010, 15:42 »
het tandwiel van de eerste versnelling is een vast onderdeel van je hoofd as,

ik denk dat ik nog een defect blok voor je heb  waar je de beschadigde delen prima mee kunt vervangen
 mijn eerste indruk is dat je minstens de hoofd as met bijkomend tandwiel en de tweede beiden dient te vervangen dus 4 delen plus lager en keerring
dit schat ik al gauw in op ca 300-350 euro
een ruilblok kan interresant worden (defect is eigenlijk niet zo belangrijk)

je schade is waarschijnlijk ontstaan door cavitatie en het wegdrukken van de smeerfilm

ik heb de indruk dat je wel eens off road rijd ? (eerste en 2e versnelling schade)

wil je graag helpen met de parts....
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2010, 17:06 »
Ik denk dat het een hardingsfout de oorzaak is. Als de rest er nog goed uitziet zou ik het setje van de tweede versnelling vervangen en het spul weer netejs in elkaar zetten.

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2010, 12:15 »
De missende splinters zaten in de olie, deel bij het aftappen gevonden en waarschijnlijk ook in oliefilter.
Rest van de tandwielen zien er gewoon heel goed uit.

De eerste foto is ook van het tweede versnellingstandwiel, terwijl deze nog op de as zit, ik heb geen schade aan de eerste versnellings tandwielen. Hoofdas ziet er nog goed uit. Er zit verder geen speling op de lagers van de assen.

Rijd wel eens off road, maar dit is meer uitzondering dan regelmaat.

Volgens mij ben ik dan klaar met het vervangen van de set tandwielen voor de tweede versnelling, 120 euro bij cmsnl (nieuw).
Schakelvorken en schakelwals zitten nog bijna op de nieuwwaardes.

En set zuigerveren voor de achterste cilinder.... foutje van mij...  >:(

Koppelingsplaten en veren zijn ook nog erg goed.

Oliepomp kijk ik zo nog even na.

Volgens mij valt het dus mee, gezien de staat van het tandwiel.

Oliekeeringen hoef ik toch niet te vervangen bij het splitsen van een blok?
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Erik

  • Gast
Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2010, 12:41 »
Ik zou de keerringen ook maar vervangen samen met de O-ringen in het koelsysteem. Let op, sommige O-ringen hebben een afwijkende (niet standaard) maat en moet je dus originele voor bestellen.

Zuigerveer gebroken? jammer.. 'K zou wel even de betreffende cilinder laten honen ivm inlopen van de nieuwe zuigerveren.

Offline Nikotech

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2010, 13:55 »
Lijkt me ook een beetje verkeerde zuinigheid, je bent zo goed bezig !
 
Je stopt toch ook niet de oude pakking weer terug   ???
 
ff volhouden hoor :)
 
 
Oliekeeringen hoef ik toch niet te vervangen bij het splitsen van een blok?
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline zwart met oranje

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2010, 13:59 »
toen mijn lager uitgaande as eruitlag was helaas de oliepomp ook om zeep
kijk deze dus even kritisch na
en die o-ringen gewoon allemaal even vervangen dit zijn de kosten niet
ik had alles van zowel de koeling als die van de oliekoeling vervangen
die bovenop de cilinders waar die pijpjes op zitten zijn taps
die aan de voorkant voorste cilinder niet vergeten daar kom je anders niet meer bij
sucses verder
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2010, 14:21 door zwart met oranje »
RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2010, 14:50 »
en die o-ringen gewoon allemaal even vervangen dit zijn de kosten niet
O-ringen ga ik zeker allemaal vervangen, deze zullen ook in blokpakkingset zitten (behalve die  aan de buitenkant voor koelsysteem, los bestellen).
Wat ik bedoel zijn de oliekeeringen van de uitgaande as etc.

Mijn oliekoeler is helaas ook overleden...
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Erik

  • Gast
Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2010, 15:17 »
O-ringen ga ik zeker allemaal vervangen, deze zullen ook in blokpakkingset zitten (behalve die  aan de buitenkant voor koelsysteem, los bestellen).
Wat ik bedoel zijn de oliekeeringen van de uitgaande as etc.

Mijn oliekoeler is helaas ook overleden...


 ??? lijkt wel en oliepomp..  ;)

Dat is minder zeg, al was het wel te verwachten. Keerringen allemaal vervangen, hoewel je dat naderhand ook nog makkelijk kan doen mochten ze lekken. Aan jouw de keuze  :)

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2010, 15:50 »
??? lijkt wel en oliepomp..  ;)
::)

Ja, die twee oliekeeringen ook maar meenemen

Zuigerveer was wat verbogen en bewoog niet meer vrij, heb hem weer terug kunnen buigen, dus dit scheelt weer iets.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2010, 13:38 »
Nou de onderdelen zijn ondertussen binnen, maar heb wat moeite om de bouten en moer van koppelingshuis, vliegwiel en primaire tandwiel weer (met 128 Nm) vast te zetten. Ik had een tooltje gemaakt van twee stukken staal op mijn voortandwiel om de uitgaande as te blokkeren, maar deze is vrij snel gesneuveld... Ik zoek nu een oud versleten tandwiel om een wat stevigere constructie op te lassen en zo met succes deze as te kunnen blokkeren.

Is er toevallig iemand in de buurt van Amsterdam die nog een oud versleten tandwiel heeft liggen wat ik kan ophalen/overnemen?
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline robgoesdakar

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2010, 14:11 »
Ik zal vanavond eens ff in de schuur proberen te kijken of ik tussen alle rommel nog een tandwieltje heb liggen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Keewhip

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2010, 17:38 »
Zit er ook al wel over te denken, kost me geen rib uit mijn lijf toch?
En de hulp suggesties tot nu toe zijn het al waard.

Rob en Danny allebei bedankt, maar ben net met mijn compagnon even langs huis gegaan om het met nieuwe tool op huidige tandwiel gebout nog eens te proberen. De nieuwe 'tool' en het feit dat het met twee man 4 keer zo makkelijk gaat als in je eentje deed het hem.

Vanavond ga ik verder met de opbouw van de rest van het blok.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline olaf

Re: ratel in tweede versnelling AT
« Reactie #29 Gepost op: 02 augustus 2010, 17:54 »
::)

Ja, die twee oliekeeringen ook maar meenemen

Zuigerveer was wat verbogen en bewoog niet meer vrij, heb hem weer terug kunnen buigen, dus dit scheelt weer iets.
Zuigerveer verbogen bedoel je een van de twee compressie veren (de bovenste ) , of degene in de onderste groef (olieschraapveer )
De bovenste twee zijn doorgaans redelijk hard en bros , buigen is meestal breken .
De onderste olieschraap veer is meestal wat flexibeler en heeft meestal een groef met een veer eronder om contact te houden met de cilinderwand , als deze ook maar iets krom is dan sluit hij niet netjes met de cilinderwand , met olieverbruik tot gevolg .

Dus dat hij dan netjes vrij komt wil niet zeggen dat hij ook goed afsluit , wees er dus zeker van dat hij goed recht is ,zou zonde zijn van al het werk

Olaf
AT en KTM Adv 990R