Auteur Topic: afstellen motor  (gelezen 1531 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jorg van dijk

afstellen motor
« Gepost op: 13 juli 2010, 21:42 »
Ik rij een transalp uit 2006.(xl 650V)

Net grote beurt met kleppen stellen en de rest van het feest. >:D
2 vragen:
synchroon stellen- heb het wel gemeten, voorste cilinder op 40 en achterste cilinder op 20. Moeten ze na
                               synchroonstellen  beide op 20 staan of mag er een verschil in zitten? ???
afstellen motor    -dit doe je volgens mij door standaard toerental op 1200 min te zetten, luchtschroeven geheel dicht en 3
                              slagen open te zetten. (bacis instelling). Vervolgens aan luchtschroefdraaien tot hoogste toerental,
                              toerental op nieuw op 1200 min zetten en dan het opnieuw voor de achterste cilinder? (verbruik bij
                              doorrijden 1:16) ???

kan iemand mijn een antwoord geven (liefst het juiste) C:-)


Groet Jorg.

Offline PimW

Re: afstellen motor
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2010, 21:47 »
Je stelt beide carbs met 1 boutje/schroefje tegelijk synchroon. Wat volgens mij betekend dat wanneer je draait de ene waarde zal moeten zakken en de ander stijgen.

Wat belangrijk is, is dat je de carbs synchroon zet tot binnen een bepaalde afwijking. In het werkplaats handboek staat precies hoever ze mogen afwijken van elkaar. Of dat nu 20 heet of 40 maakt volgens mij niet uit.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstellen motor
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2010, 23:07 »
Als ik het me goed herinner stel je maar 1 van beide carbs bij. De andere is leidend. Dus als je aan de stelschroef draait zul je zien dat de waarde van de leidende cylinder gelijk blijft. De andere waarde moet je zo dicht mogelijk bij de waarde van de leidende cylinder zetten. Paar maal gas geven en weer meten.

het mengsel stellen klinkt goed maar ook daar meen ik me te herinneren dat na het bereiken van het hoogste toerental je de luchtschroef een kwart slag terug zet, zo was het althans bij mijn oude Africa twin. De achterste cylinder mag ietsje rijker staan dan de voorste, dit zorgt voor iets extra koeling, de voorste cylinder heeft rijwind koeling.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Waffie

Re: afstellen motor
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2010, 03:27 »
  marc heeft goed opgelet....

maar het afstellen van de luchtstroef op de zogenaamde harley way is niet zo eenvoudig als het lijkt.

het toenemende toerental is vaak niet meer als 50-100 rpm en juist daar heb je al een goede meter voor nodig die zijn impulsen krijgt door bijv  inductie signaal om dat te zien.

een co 2 meter bied in zo'n dergelijke manier betere resultaten  met uiteindelijk de minste risico's

echter als het goed werkt blijf je er zoveel mogelijk af omdat je de kwaal vaker verslechtert dan verbetert.
het synchroon zetten hoeft overigens niet altijd te betekenen dat de motor ook mooier loopt
het is  natuurlijkde kunst om een gelijke loop te krijgen  maar of iedere cylinder ook het zelfde vermogen levert  is hiermee niet altijd het geval,
voelen zegt dan meer als meten.
in de praktijk mag er iets verschil in zitten(zie wph) omdat je dit vaak niet een merkt(<3000 rpm)
boven de 3000 RPM pakt de hoofdsproeier het toch over


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl