Auteur Topic: servicebeurt  (gelezen 3147 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cesio

  • Gast
servicebeurt
« Gepost op: 11 juli 2010, 12:54 »
Hallo mede TA rijders,

Een vraag over waar te vinden is wat een gemiddelde onderhoudsbeurt voor een TA bij een dealer ongeveer kost?
Ik heb een TA XL700 V model 2008, gekocht in 2009. Voor het eerst (jaar oud) nu bij 12.000 km een grote onderhoudsbeurt gehad waarbij ook meteen de bougies zijn vervangen en de kleppen zijn gesteld. Vond achteraf de rekening best wel hoog, 420 euro, geen banden, ketting tandwielen remschoenen enz. nee gewoon een standaard servicebeurt. Zag op de rekening dat de bougies, 4 stuks??, dacht dat er maar 2 in zaten!,  NGK CPR8EA 19,85 kosten dus dat is al 80 euro kennelijk elke 12.000 km vervanging nodig volgens dealer. Met andere motoren (yamaha diversion en suzuki vx800) was het vervangen van bougies en stellen van kleppen iets dat pas bij 24.000 km speelde. Voor deze standaard servicebeurt zonder gekke dingen is 4,5 uur arbeidsloon in rekening gebracht dus dat was meteen al 270 euro. Wel bleek een remlichtschakelaar defect en die is vervangen kosten 23 euro. Er zit nog een jaar garantie op de fiets maar dit soort zaken vallen daar dan kennelijk niet onder wat ik wel vreemd van Honda vind.
Heb geen moeite om een flink bedrag te moeten betalen aan gedane werkzaamheden als dat nodig is, maar elke 12.000 km, is 1x per jaar, alleen al meer dan 400 euro voor een standaard beurt zonder vervanging van banden kettingen remblokken enz.??
De TA is door mij mede gekocht omdat ik een betrouwbare en goede woonwerkfiets zocht met niet teveel onderhoudskosten bij normaal gebruik. De TA bevalt verder prima maar de onderhoudskosten vallen dus nu al bij een nog nagenoeg nieuwe motorfiets best wel tegen. >:(

mvg

Cees

Offline Waffie

Re: servicebeurt
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2010, 13:48 »
 hallo cees,

dit hoofdstuk komt regelmaat terug....

wat is reeel,

de kosten post arbeid is in bijna alle gevallen altijd de kostelijkste echter deze is van te voren goed aangeven bij iedere dealer(verplicht).
daarkomt bij dat honda een aangeeft in het online systeem hoe lang je over bepaalde zaken doet.
je mag hier na vragen ! omzo een inschatting te krijgen van de kosten

de wisselstukken die benodigd zijn zijn vervolgens weer aangeven in het instruktie boekje
ik mag hopen dat je dit gelezen hebt..

ook een remlichtschakelaar valt gewoon onder de fabrieksgarantie voor zover deze garantie termijn niet verstreken is,

enkel slijt delen valen hier niet onder, denk aan remblokken, koppelingsplaten etc

ik wil wel een opmerking plaatsen..

de kosten van je bougie's vind ik werkelijk buiten sporig (adviesprijs is  ca € 10.35/stuk)
een arbeidsloon van 60 euro/uur is daarintegen al meer standaard aan het worden maar ik persoonlijk vindt het aan de hoge kant.

ik ben zeker dat je andere locatie's kunt vinden die nog op ca 35-45 euro zitten(een mans zaakjes)
maar.....  veel mensen zijn van mening dat gedurende de garantie periode ze vast zitten aan de dealer die hen ook de motorfiets geleverd heeft.

En niets is minder waar
je bent vrij om te gaan zolang het aangewezen onderhoud maar heeft plaatsgevonden volgens de richtlijn van de fabrikant
ook voor jouw kan het rijden op een transalp iets vriendelijker worden...





technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Nikotech

Re: servicebeurt
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2010, 13:50 »
Cees , ik zou zeggen inversteer in een goed werkplaats handboek of kom eens naar een sleuteldag. De meeste zaken kun je eenvoudig zelf doen.  De Transalp blinkt niet uit in space of rocket technologie en met een beetje gezond verstand leer je zo je wilt onder begeleiding zelf je standaard onderhoudsbeurten te geven aan je Alp.Steek je iig het werkplaats tarief in je zak en profiteer je ook van de clubdealer prijzen voor je onderdelen.
We zien je graag !
 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline nr 52

Re: servicebeurt
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2010, 12:30 »
Pfff wat een bedrag.
Daar schrik ik ook van. Wel ben ik benieuwd naar de onbeantwoorde vraag: volgens mij heeft de nieuwe TA inderdaad maar 2 bougies. klopt dat?
zo ja, dan zou ik heeeel erg mijn  ??? zetten bij de beurt.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Forum Admin


Offline Two Plugs

Re: servicebeurt
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2010, 14:29 »
Over de vonkenkaarsjes... Heeft de XL700V ook Iridium vonkenkaarsjes net als de Dero? Die z'n nml wel een stukkie duurder... Indien je dealer ze dan heeft vervangen door standaard bougies heeft 'ie naast de dure rekening ook z'n huiswerk niet goed gedaan...

Iridium bougies kunnen gemakkelijk 25.000 km of langer mee.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline robgoesdakar

Re: servicebeurt
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2010, 15:31 »
Een van de redenen waarom ik er toch voor gekozen heb om alles maar zelf te gaan doen.

De honda is ook nog eens niet zo onderhoudsgevoelig, dus als je een keer een beurtje mist is dat niet zo'n ramp.....
Maar bij het minste of geringste aan vreemde dingen doe ik liever een volledige check, gewoon om zeker te zijn....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: servicebeurt
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2010, 18:44 »
 er zitten standaard geen iridium kaarsjes in......

 cpr in tegenstelling tot de DPR voor de 600/650 uitvoering waarbij het verschil tussen de C en d de diameter van de schroefdraad aangeeft
D is 12 mm en C is slechts 10 mm
en jammerlijk genoeg  voor de facturatie afdeling zit er inderdaad maar 1 bougie per cylinder
art 31916 krm 841 (honda part list)
zou toch maar eens gaan praten bij jou top dealer
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Menno

Re: servicebeurt
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2010, 19:00 »

Het is en blijft te gek voor woorden dat Honda dealers dit soort kunstjes blijven flikken. Een ex-clubdealert heeft mij destijds ook Iridiums in rekening gebracht... bleken bij vervanging na 22K standaard pluggies te zijn die helemaal weggefikt waren. Schandalig, en Honda zou hier stevig tegen moeten optreden.

Ik blijf bij gewoon lekker bij Ad sleutelen!

Offline Grey alp

Re: servicebeurt
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2010, 22:03 »
Ik heb voor het 24.000km onderhoud 350€ betaald ,wel met een nieuwe achterband gemonteerd inbegrepen.
Zonder komt het op ongeveer 250€ voor het onderhoud alleen ,dus hetzelfde wat ik voor het 12.000km onderhoud betaalde.

Wat ik doe om de kosten wat te drukken is voor naar de dealer rijden er al zoveel mogelijk zelf af te halen.
Onderkuip ,valbaren ,zijkappen ,scheelt toch weer een uurtje werk dat ze je in rekening kunnen brengen.

Ergens volgende maand komt de 30.000 km eraan en wegens uit garantie ga ik dat kleine onderhoud zelf doen.
Dus de handige Harry's onder jullie ,standby blijven aub.

Enjoy