Auteur Topic: welke benzine, 95 of 98 RON?  (gelezen 14821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Greever

  • Gast
welke benzine, 95 of 98 RON?
« Gepost op: 18 juli 2010, 20:48 »
Wat kan ik het beste in mijn Transalp (1994) gooien? 95 of 98 RON?
95 RON is natuurlijk goedkoper maar als we kijken naar wat beter voor de motor is...

Ik kan me voorstellen dat bij de nieuwe motoren met injectie zoals de Transalp 700 de brandstof meer verschil maakt dan bij mijn "oudje" ?

Ik heb net 98 RON getankt en heb het idee dat hij stationair meer toeren maakt.

Offline Timy

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2010, 21:46 »
Ik rij al jaren op 95 en het is echt geen probleem.
Er zijn vast mensen die 98 prettiger vinden om welke reden dan ook maar specifiek voor behoud van je motor voldoet de reguliere 95 zonder enig probleem.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline voorstad

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2010, 22:02 »
Met mijn woon - werk ritjes rijd ik 284 km op een tank met loodvrij 95 voor ik op de reserve moet overschakelen. Op aanraden van een collega-motorrijder ben ik van die "power, clean, ultra" super 98 benzine gaan tanken.

Vol verwachting moest ik naar de reserve overschakelen bij....... 284km. Nu ja, dacht ik nog, het is de eerste keer. Er zat waarschijnlijk nog wat oude benzine onderin. Dus weer volgegooid met "mega, excellium, ultimate" super 98 benzine.

Vol verwachting afwachten wat het verbruik was. En weer moest ik overschakelen op reserve bij...... 284 km!

Het zal wel heel goed voor m'n motor geweest zijn denk ik maar.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Brombeer

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2010, 00:17 »
Ik heb in een hoop hokkie-tokkie landjes gereden waar de brandstof onder de 88 RON kan zijn en ook dat rijdt prima. Krijg je een mooi grijs pijpje vanwege het lood dat er nog in zit!

In Duitsland/Oostenrijk vind je nogal eens 91 RON. Gewoon doen! 98 is ouwerwets en alleen maar duur..

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Two Plugs

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2010, 07:42 »
Hier een echte 'aanhanger' van super+ (98+). Heb op de Alp altijd +98 gebruikt, op de Dero (injectie) ook. En de XLV slikt niet anders...  ;D Hebben in de Baltic ook af en toe op lage octaan benzine gereden (met zowel Kaatjes carbudero en mijn injectiedero) en het eerste wat opvalt is dat het blok 'rauw' begint te lopen met een 'pingelende' tik. Die overigens weer verdween na 1 of 2 tankbeurten met een hoger octaangehalte...

Kan idd verbeelding zijn, maar toch...

Serieus... met bovengaande posters deel ik de mening dat al die 'ultra fuel saver excellium' gewoon een marketingtruc is en zeker geen toegevoegde waarde heeft.

Maar: een uitlaat hoort niet grijs te zijn, maar grijsbruin door een juiste verbranding. Nu rij ik eigenlijk alleen maar lange afstanden en ben van mening dat de motor gewoon beter loopt op +98. Dit verneem je uiteraard nog niet op één of twee tanks. Hij is een fractie zuiniger (niet doorslaggevend voor mij overigens), loopt mooier rond en trekt beter door bij b.v. inhalen etc...

Tank mijn +98 gewoon bij de Tango. Ook lkkr goedkoop.

Nogmaals... met benzine is het net als olie... Gewoon doen waar jezelf een goed gevoel over hebt.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Columbus (at work)

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2010, 12:30 »

Serieus... met bovengaande posters deel ik de mening dat al die 'ultra fuel saver excellium' gewoon een marketingtruc is en zeker geen toegevoegde waarde heeft.


Sinds ik bij Texaco XL tank is m'n verbruik gedaalt van 1 op 15 naar ruim 1 op 17.
Voor mij dus wel toegevoegde waarde.

groeten Albert
Het is heerlijk om niets te doen en er daarna van uit te rusten

Offline Two Plugs

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2010, 12:57 »
Sinds ik bij Texaco XL tank is m'n verbruik gedaalt van 1 op 15 naar ruim 1 op 17.
Voor mij dus wel toegevoegde waarde.

groeten Albert
\

Ben er van overtuigd dat je met 'gewone' +98 super plus eenzelfde resultaat kunt halen!  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Brombeer

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2010, 13:10 »
Sinds ik bij Texaco XL tank is m'n verbruik gedaalt van 1 op 15 naar ruim 1 op 17.
Voor mij dus wel toegevoegde waarde.

Ik weet zo ff niet wat de excellium-achtigen van de diverse merken kosten, maar:

Zijn je brandstofkosten nu gunstiger, vergeleken met het gedaalde gebruik?

Grtz, Brm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2010, 18:10 »
octaangetal zegt NIETS over calorische waarde.
Enkel iets over gevaar voor pingelen, en da's nou niet echt een risico met onze plofpotjes.

In een auto/motor die op 95 (of lager...) mag rijden is het dus zinloos duurder spul te gooien.

In de duurdere exotische brandstoffen worden wel andere wondermiddeltjes toegevoegd, maar bij onze blokjes maakt dat echt allemaal geen bal uit.
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2010, 18:46 »
Octaangetal zegt NIETS over calorische waarde. Enkel iets over gevaar voor pingelen

Klopt, het geeft de klopvastheid aan. Ofwel, het zelfontbrandingspunt van het gasmengsel onder compressie.

(maar ik hou verder mn mond want anders gaat het topic 'evolueren'.. ;D)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2010, 18:49 »
In juni reed ik in frankrijk en bij de pomp (shell)  was alleen 95 met 10% ethanol of gewone 98, dat 10% spul weet ik niet helemaal zeker of dat bij ons goed gaat dus heb ik er 98 in gegooid en ik reed ongeveer 30 km verder met een tank onder dezelfde omstandigheden (omgerekend was het dus goedkoper om 98 te tanken ipv 95) , later heb ik nog een paar keer 98 getankt bij verschillende andere merken, maar het lijkt er op dat alleen met 98 van shell je daad werkelijk verder komt met een liter benzine.

grtjs arthur
Varadero SD02  2004

Offline Peter_Winsum

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2010, 22:25 »
Aangezien ik niet veel met auto's heb, maar er met een gezin met kleine kinderen wel afhankelijk van ben rijd ik privé altijd in een gezinswagen die al wat ouder is. Van mijn vaste garage kreeg ik de tip eens een paar tanken op V-power (of soortgelijke peut van ander merk) te rijden. Hij verzekerde me dat de motor daar beter en rustiger van gaat lopen als deze al wat ouder is en de kilometers wat toenemen. Daarbij levert dergelijke 'dure' peut wat meer kilometers per tank op.

De proef maar eens op de som genomen en de automotor ging er inderdaad rustiger van lopen, met name bij het optrekken minder 'kleine haperingen'. Na een paar tanken weer eens terug op de gewone benzine en het verschil was weer duidelijk.

Sinds 2 tanken doe ik dezelfde test met mijn Alp. Het is nog te kort voor conclusies, maar mijn eerste indruk is weer dat het wat rustiger en soepeler loopt. Net of de motor betere smering krijgt. Het verbruik heeft me nog nooit erg bezig gehouden, dus of het meer kilometers oplevert weet ik niet.

Vanuit financieel oogpunt kan ik me voorstellen dat er een hoop mensen zijn die de extra euro (ofzo) per tank teveel vinden, maar als ik duidelijk verschil merk heb ik het er wel voor over. Als er interesse in is wil ik de uitkomst van m'n test hier wel eens laten weten.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2010, 22:53 »
De klopvastheid van de benzine is belangrijk. Pingelen is funest voor iedere motor, pingel lang en hard genoeg en je krukas lagers ligger eruit.
De vraag is dus hoe de ontsteking van onze blokjes staat afgesteld. Staat ie vroeg om pingelen op lage klopvastheid benzine aan te kunnen of staat ie iets later zodat ie mooi en compact ontbrand op een klopvaste benzine; dit is een benzine met 98-101 octaan.
Auto's van tegenwoordig KUNNEN op 95 octaan rijden omdat ze klopsensoren hebben, zodra deze sensoren pingelen/kloppen waarnemen vervroegt de computer het instekingstijdstip. De auto kan dus op 95 octaan rijden maar draait dan bij lange na niet optimaal.
Shell V power is niet een 98 octaan benzine, er staat ook bij vermeld dat deze niet geschikt is voor motors die op 98 dienen te draaien. Dat lage octaan gehalte gedoe is een echt Hollandsch zuinigheidje; wij staan in de file en spreken de mogelijkheden van onze motor toch nooit aan dus mag je best prut tanken is de gedachte. In Duitsland (en zelfs Engeland) is de V power van shell zelfs 101 octaan, daar wordt doorgereden.
Het gaat niet om het halen van extra pk's maar om het verlagen van het gevaar op pingelen en om het optimaal draaien van de motor, dat kan alleen als de klopvastheid van de brandstof geschikt is voor het tijdstip van de ontsteking, matchen die niet dan heb je eenvoudigweg niet een compacte verbranding.
Ik draai met de dero het liefst op 98, gewoon omdat ik hem dan beter vind lopen. Ik begrijp de weerzin tegen een beetje goede benzine niet, ellenlange discussies over goede olie en banden en powercommanders etc. maar als benzine ter spake komt wordt dat regelmatig beschouwt als een secundair deeltje van de verbranding.....

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Peter_Winsum

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2010, 09:56 »
Citaat
Auto's van tegenwoordig KUNNEN op 95 octaan rijden omdat ze klopsensoren hebben, zodra deze sensoren pingelen/kloppen waarnemen vervroegt de computer het instekingstijdstip. De auto kan dus op 95 octaan rijden maar draait dan bij lange na niet optimaal. Shell V power is niet een 98 octaan benzine, er staat ook bij vermeld dat deze niet geschikt is voor motors die op 98 dienen te draaien.

Duidelijk verhaal van Marc!

Vanochtend bij de garage om te tanken. Even nagevraagd of mijn auto zo'n sensor heeft om de ontbranding te regelen. Bleek inderdaad het geval. Daarom kan ik alles tanken wat ik wil, maar die V-power zou voor een betere en schonere verbranding zorgen waardoor de motor er rustiger op loopt.

Voor de brommer dus maar eens 98 tanken en zien wat daar het effect van is. Kan dat 'zomaar'? Gewoon 98 bij de tank ingooien en doorknorren?
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2010, 10:14 »
Duidelijk verhaal van Marc!

Vanochtend bij de garage om te tanken. Even nagevraagd of mijn auto zo'n sensor heeft om de ontbranding te regelen. Bleek inderdaad het geval. Daarom kan ik alles tanken wat ik wil, maar die V-power zou voor een betere en schonere verbranding zorgen waardoor de motor er rustiger op loopt.

Voor de brommer dus maar eens 98 tanken en zien wat daar het effect van is. Kan dat 'zomaar'? Gewoon 98 bij de tank ingooien en doorknorren?

Doe niet anders, dus idd, ''kan zomaar"!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Columbus

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2010, 20:26 »

Zijn je brandstofkosten nu gunstiger, vergeleken met het gedaalde gebruik?


Texaco XL is 3,9% duurder t.o.v. euro95 (€1,599  /  €1.539).
Verbruik is 14,6% gedaalt (van 1:15 naar 1:17,2).
Ik ben dus 10,7% goedkoper uit. ;D

Albert
Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Offline daandus

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2010, 20:45 »
auto's van vroeger 'konden' ook op octaan 95 rijden he ;-)

maarruh: we moeten niet 'octaangetal' verwarren met 'geile-dure-brandstof' he, want daar is meer aan versleuteld.

ennuh, 'afstelling' heeft niet echt veel te maken met je compressieverhouding hoor.... en enkel voor een hoge compressieverhouding heb je peut met een hoog octaangetal nodig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Ik hoop niet dat ik de wind nu uit de zeilen van de volgende transalper haal, maar het is denk ik verstandig even wat harde data in de groep te gooien i.p.v. meningen en gevoelens... 't is maar techniek he! We hebben 't niet over banden ofzo ;-) ;D
... was ooit lid ...

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2010, 23:28 »
De eerste mercedes die ik ooit had kon zelfs op 91 octaan rijden, dan moest ik wel handmatig de ontsteking vervroegen.... Oost duitsers hadden ook niet zo'n mooie benzine :-)
De afstelling van je ontsteking heeft inderdaad weinig van doen met compressie echter wel met een gecontroleerde verbranding zoals in het wikipedia artikel beschreven staat, ongecontroleerd is pingelen/lagerschade en gecontroleerd wordt geholpen door een pingelvaste benzine... Ik schreef ook eerder dat je dat octaan gehalte moet tanken waar de motor voor ontworpen is en waar het ontstekings tijdstip op afgesteld staat. Als onze blokken voor een 95 octaan ontworpen zijn heeft een hoger octaan houdende benzine weinig zin omdat autoignition door die vroege ontsteking tegen gegaan wordt. Volgens het handboek kun je al op 91 octaan draaien dus 95 zal wel ruim voldoende zijn.
Marc
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2010, 23:41 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Brombeer

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2010, 23:36 »
Een blok met een lage compressie (1:10 ofzo) kan 91 en lager rijden. Een hoger octaangetal wil zeggen dat je met een hogere compressieverhouding kunt draaien. Als je een opgepompt blokkie hebt met een comressie van 1:14 of hoger, dan ga je pas tegen die problemen aan lopen en moet je hogere octaangetallen gaan gebruiken.

Omdat onder compressie de temperatuur van het gasmengsel zeer snel toeneemt tot een punt dat het uit zichzelf ontbrand, in plaats van door de ontsteking. Dat is de pingel. Hoe hoger het octaangetal, des te later dit punt word bereikt en kun je vermogen kweken uit de verhoogde compressie, niet zozeer door de betere benzine.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2010, 23:44 »
Dit zou dan mooi kloppen met de 9.8:1 die mijn Injectiedero ooit als compressie heeft gehad.
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

bobby templier

  • Gast
Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #20 Gepost op: 21 juli 2010, 00:07 »
in het boekje staat ron 91 dus  :-\ ik zal er gewoon 95 in gooien

 
Wat is benzine ?
 
Benzine is een vloeistof die wordt  gedestilleren van ruwe aardolie, die miljoenen jaren geleden in de aardbodem is gevormd.
Benzine bestaat uit een mengsel van een 300-tal verschillende chemische bindingen, hoofdzakelijk koolwaterstoffen.
Om als motorbrandstof gebruikt te kunnen dienen, moet benzine:
 
•        een hoge calorische waarde hebben,
•        de juiste vluchtigheid hebben, 
•        voldoende additieven (schoonmaakmiddelen) bevatten om neerslag in de motor van koolstof te voorkomen,
•        het juiste octaangetal hebben zodat de motor niet gaat pingelen.De benzine moet een voldoende ‘zelfontstekingsuitstel’ hebben. De maat hiervoor is het octaangetal. Denk aan ron91 95  98.
 
De vluchtigheid van benzine:
Om te zorgen dat ook ’s winters bij lage temperaturen de vluchtigheid van benzine voldoende is, bevat de benzine ’s winters meer vluchtige bestanddelen dan ’s zomers. Het kan echter voorkomen, dat je op winter kwaliteit benzine rijdt terwijl het ongewoon warm is voor de tijd van het jaar. Dan kan de benzine voortijdig in het brandstofsysteem verdampen, waardoor een luchtbel ontstaat die de brandstoftoevoer belemmert.
Niet alleen een te hoge vluchtigheid is vervelend, maar ook een te lage. Bij een te lage vluchtigheid (bij gebruik van bvb zomer kwaliteit benzine in de winter) loopt de motor als hij koud is, slecht stationair. Ook zal hij onregelmatig lopen bij het opwarmen en zullen er extra vuile uitlaatgassen gevormd worden door onvolledige verbranding.
 
Ter info staling in de winter : Als je benzine in een tankje wilt bewaren, zorg er dan voor dat dit tankje bijna helemaal vol is, zodat oxidatie door contact met de lucht zoveel mogelijk voorkomen wordt.
Iets ruimte is nodig voor het uitzetten bij hogere temperaturen. Als benzine goed afgesloten bewaard wordt in een koele omgeving, kan deze ruim 6 maanden goed blijven. Als een langere periode nodig is, moet er een stabilisator aan toegevoegd worden.(forte of zo)
De detergenten die in de benzine moeten zitten om roetvorming in de motor te voorkomen is prima spul. Maar als de benzine verdampt blijft het wel achter in je tank en kan het voor gumvorming zorgen.
Dus : Als je de motor voor langere tijd wegzet, doe dan de tank helemaal vol zodat de verdamping zo beperkt mogelijk blijft.draain je caburateurs ..ER zit en schtoefje onder je caberateur.
 
Het octaangetal:  Dat is een maatstaf voor de klopvastheid van de benzine; hoe hoger het octaangetal, des te beter is de motor beschermd tegen kloppen, ook wel pingelen of detonatie genoemd. Dat is herkenbaar aan een pingelend metaalachtig geluid, dat wordt veroorzaakt door hevige trillingen die ontstaan door plotseling hoge verbrandingsdrukken door een abnormaal verloop van de verbranding. Dat gebeurt, als het vlamfront vanaf de bougie-elektrode zich te traag uitbreidt in de verbrandingskamer van de cilinder. Het eindgas aan de andere kant van de verbrandingskamer dat nog niet tot ontbranding is gebracht, ontbrandt dan spontaan, en vormt een tweede vlamfront. Het op elkaar inwerken van de beide vlamfronten is zo krachtig, dat motoronderdelen er door in trilling worden gebracht, met het bekende pingelende geluid als gevolg. Bij het pingelen ontstaan ook abnormaal hoge temperaturen, want niet alleen vermogensverlies betekent, maar ook schade aan de zuiger, zuigerveren en kleppen kan opleveren. Het verbrandingsproces is ook te vroeg voltooid. Ingebrande of zelfs doorgebrande zuigers zijn er een bekend gevolg van.
 
Pingelen wordt in de hand gewerkt door :
•             Benzine met een te laag octaangetal.
•             Een te arm gasmengsel
•             Een te vroeg afgestelde ontsteking.
•             Slechte koeling.
•             Een bougie met een te hoge warmtegraad.
•             Koolaanslag (nagloeiende kooldeeltjes).
•             Het motorontwerp (ongunstige vorm van de verbrandingskamer).


’s Zomers, als het warm is, heb je meer kans op pingelen. Na een regenbui is dat weer wat minder, omdat de aangezogen lucht waterdeeltjes bevat die een koelende werking op het gasmengsel hebben. Als de benzine een te laag octaangetal heeft, kan je natuurlijk je ontsteking laten afstellen of een rijker gasmengsel toedienen. Je levert dan wel in op vermogen en krijgt een hoger brandstofverbruik. Als andere maatregelen niet helpen, moet je je toevlucht maar eens zoeken in bergachtige gebieden.
•        Op zeeniveau moet je met je benzine met octaangetal 98 RON of  95 RON gebruiken. Behaleve Bob die doet het met RON 91.
•        In de bergen op 1.000 meter hoogte kan je echter prima toe met RON 95.
•        Als je een 2.000 meter hoog gebergte bestijgt  dan hoeft het maar  RON 91 te zijn.
Hoe dat kan? In de bergen is de lucht ijler. Dat betekent : relatief minder lucht en meer benzine in de cilinder (een rijker gasmengsel), waardoor de octaanbehoefte van de motor afneemt.
Rond de jaren ’20 varieerde het octaangetal tussen 40 en 60 RON. Pingelen vormde de beperking voor het verhogen van het specifieke vermogen van de motoren. Vandaar dat men naarstig op zoek ging naar methodes om het octaangetal te verhogen (toen vooral voor de vliegtuigmotoren voor de 1st wereldoorlog).
Lood in de vorm van tetra-ethyl-lood (TEL) bleek uitstekend geschikt.
Rond 1930 kwam dit in Europa in gebruik. Het octaangetal was desondanks niet veel hoger dan 60.
Rond 1940 werden methodes gevonden zoals katalytisch kraken van aardolie, waarmee het octaangetal van de basisbenzine flink omhoog gebracht kon worden.
Tot eind jaren ’50 was het octaangetal 85 tot 90.
 Daarna werden de superbenzines op de markt gebracht met een octaangetal van 98 tot 100.
 
Omdat ontdekt werd dat lood schadelijk was voor de gezondheid en omdat lood de katalysator die de uitlaatgassen reinigt kapotmaakt, werd ongelode benzine geïntroduceerd. In Japan en de VS was dat medio jaar ’70, in Europa in de jaren ’80. Per 1st januari 2000 is de verkoop van loodhoudende benzine in de gehele EU verboden. Het octaangetal wordt nu op de juiste hoogte gebracht door bepaalde koolwaterstoffen.
 
Over het octaangetal bestaan veel fabeltjes.
Geef je motor een powerboost door extra octaan roepen sommige advertenties.
Helaas, zo eenvoudig is het niet. Die powerboost geldt alleen voor de allermodernste motoren, voorzien van zogenaamde actieve detonatiesensoren. Deze motoren zijn ontworpen met een (te) hoge octaanbehoefte van 98 tot 100 RON. Wettelijk moeten ze echter in de EU kunnen draaien op 95. Wanneer bijvoorbeeld in zo’n motor 95 wordt gestookt, regelt de elektronica de motor terug (turbodruk, ontsteking, soms mengsel), totdat hij niet meer pingelt. Hij levert hiermee vermogen in. Omgekeerd geeft hier een brandstof met een hoger octaangetal (tot aan het ontwerpoctaan behoefte) meer vermogen.
Voor motoren zonder deze voorziening  maakt het niets uit. Als het octaangetal van de benzine naar (iets) boven de octaanbehoefte is (98 RON ), levert de motor maximale output. Al stop je er 100 octaan in (bij wijze van spreken), het zal de motor worst wezen.
Inmiddels is 92% van de verkocht benzine Euro 95; de resterende 8% is Super 98.
 
In Europa wordt bij de benzinepomp het octaangetal aangegeven als RON (Research Octane Number). In de VS gebruikt men echter het gemiddelde getal van RON en MON (Motor Octane Number). Het MON-getal ligt zo’n 10 punten lager dan RON-getal. Het is de VS gehanteerde getal voor octaan ligt daarmee zo’n 5 punten lager dan het in Europa gehanteerde RON-getal.
 
Het RON- en MON-getal worden gemeten in een gestandaardiseerde proefmotor. In deze motor vergelijkt men de te onderzoeken benzine met standaardmengsels bestaande uit iso-octaan en heptaan. Iso-octaan is een zeer klopvaste brandstof die men 100 als waardecijfer gaf. Aan heptaan, dat praktisch geen klopvastheid heeft, gaf men waardecijfer 0. Benzine met een octaangetal van 98 wil zeggen, dat deze dezelfde klopvastheid heeft als een mengsel van 98% iso-octaan en 2% heptaan. Voor het bepalen van het RON-getal wordt de test met een koude motor gedaan bij een matig toerental, voor het MON-getal met een warme motor en bij een hoger toerental.
 
Lood was niet alleen heel geschikt om het octaangetal te verhogen, maar bleek ook een goed smeermiddel te zijn tussen de uitlaatklep (die een temperatuur kan bereiken van zo’n 800° C, bij een zwaarbelaste motor zelfs 1.000°C) en de klepzitting. In klassieke motoren werden klepzittingen van zacht metaal gebruikt. Zonder goede bescherming kunnen bij extreme omstandigheden de uitlaatkleppen zich door de hitte vastlassen op de zachte klepzittingen, met motorschade als gevolg. Toen in de jaren ’90 de loodhoudende benzine van de markt verdween, kwam voor de auto’s waarbij de motor ontwikkeld was voor loodhoudende benzine, benzine met loodvervanger (MLV) in de plaats. In plaats van lood werd bijvoorbeeld kalium gebruikt, dat na verbranding in de cilinder een dun laagje as vormt, dat het hameren van de kleppen dempt en daarmee kelpinslag vermindert.
De vraag naar benzine met loodvervanger is inmiddels zo klein geworden, dat bijna alle benzinemaatschappijen gestopt zijn met het leveren ervan. Wel kan je bij onder andere de benzinepomp een flesje met loodvervanger kopen. Alvorens te tanken moet je een klein scheutje ervan (1:1.000 verdunnen) in je tank gooien. Dus gaat niet op voor onze honda,s
 
Is het nu nodig om loodvervanger bij je Honda  toe te voegen om je uitlaatkleppen te beschermen ?
De grote benzinemaatschappijen stellen, dat het niet nodig is, zolang je de motor niet overmatig belast door langdurig op maximale snelheid te rijden. De fabrikanten van speciale producten vinden het natuurlijk wel gewenst om het product toe te passen, ook bij gewoon gebruik van de Honda,s  hebbben van af 1966 harde kleppen en hebben dit echt niet nodig.

Sommige mensen  zijn het er niet over eens, dat als je voortdurend het maximale uit je honda wilt halen, je loodvervanger moet toevoegen of klepzittingen, kleppen en kelpgeleiders moeten monteren van gehard metaal. Deze heeft honda er al in.

dit stukje wil ik jullie niet onthouden


Offline xrvtuur

Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #21 Gepost op: 21 juli 2010, 00:16 »
wat een verhaal, maar wat ik nog mis.....hoe zit het met die 95-10% ethanol benzine die je vooral in Frankrijk tegenkomt, dat schijnt bij oudere motoren het rubber van je benzineslangen en rubbertjes in de carburateurs aan te tasten?
Varadero SD02  2004

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: welke benzine, 95 of 98 RON?
« Reactie #22 Gepost op: 21 juli 2010, 07:27 »
Mooi stuk Bobby,

betekent dit nu dat ik in mijn klopsensor loze dero gewoon 95 gooi en in mijn BMW 528 met klopsensoren 98? In mijn auto voel ik het verschil. Op de Dero weet ik nooit of ik verschil voel doordat ik een ander octaan gehalte tank of dat ik benzine van een ander merk tank met allicht andere verschillen. Ik tank met beiden 98 van de witte pomp om de hoek, ik heb met een 320 pk sterke turbo auto behoorlijk veel benzines geprobeerd en behoorlijk grote verschillen gevoeld. De 98 uit de witte pomp om de hoek bleek de beste, ze willen me alleen niet vertellen waar zij hem inkopen :-( maar omdat ik er tevreden over ben gooi ik die ook maar gewoon in de dero. Ik stond laatst bijna leeg en de enige pomp in de buurt was Shell, dus maar V power erin.....en ondanks dat het een 97 octaan benzine is voel ik verschil, alsof de motor minder bijterig is.... en nee dit is niet alleen tussen de oortjes :-) ik heb dit met de oto ook met V power, motortje loopt er mooi stil op maar mist bijterigheid...

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)