Auteur Topic: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp  (gelezen 6756 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Gepost op: 03 augustus 2010, 19:18 »
Beste luitjes, ik zit een beetje in de put.



Ik heb mijn originele brandstofpomp vervangen door een Mikuni. De motor wil nu echter niet meer aanslaan...

1. Stromingsrichting is goed
2. Er zit voor ong. 15 liter benzine in de motor ( = komt boven de carbs uit? brandstofpomp niet meer nodig?)
3. brandstofkraan staat aan.

Ik begin bang te worden dat de carburateurs er af gehaald moeten worden. Indien ja, krijgen we weer de vraag wat er waarschijnlijk vervangen of schoongemaakt moet worden: waar moet ik naar kijken?

Dank!

Offline PimW

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2010, 19:25 »
Die mikuni is een met vacuum toch?

Is die onderdruk wel sterk genoeg? Waar haal je die vandaan?

Als je de benzine leiding na de pomp lostrekt en start spuit de benzine om je oren?

Offline olaf

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2010, 19:29 »
Zou eerst maar eens nagaan of je niet iets anders fout hebt zitten , eventueel de orginele pomp terug plaatsen , en de vacuum pomp afsluiten , loopt die dan weer als vanouds , dan heeft het toch met de vacuumpomp te maken .


Loopt ie nog steeds niet dan maar eens verder gaan zoeken .

Is alles weer goed dan opnieuw de vacuum pomp aansluiten .

olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Brombeer

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2010, 19:58 »
Moowje brommert heb je, Hotel!

(dat was het; ben het, ook in die volgorde, met de heren hierboven eens)





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2010, 22:10 »
........ of even de tank volgieten, en de slangen van de pomp doorlussen. Dan moet íe t zonder pomp ook doen!
... was ooit lid ...

Offline HaRRuK

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2010, 23:01 »
In de put of prut (foto?)
Honda Transalp XL 650 V '00
KTM 660 Rallye '00


Offline Hotel 317

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2010, 23:35 »
Morgen zal ik de brandstofpomp inderdaad even compleet uit het systeem halen. Ik heb al geprobeerd om de benzine d.m.v. zwaartekracht door te laten stromen, daarna maar zelf die mikuni pomp van onderdruk voorzien (zal er inderdaad heel fout hebben uitgezien), niets baat.

Misschien dat er vervuiling in het systeem is gekomen. Ik heb bij het monteren van de slangen in eerste instantie gebruik gemaakt van kettingvet (aan de buitenkant van de verloopstukken) en pas later kwam ik op het idee om 10W40 te gebruiken. In het geval dat er kettingvet in de leidingen is gekomen en dit niet oplost in benzine heb ik m'n motor misschien een attack gegeven. Al meen ik dat benzine eigenlijk alles wel op kan lossen...  En daarbij: hoe groot is de kans dat alle (vier?) de sproeiers verstopt raken door zoiets?

Originele pomp terugplaatsen gaat lastig: hij is vervangen met een reden  ;). Ik zal echter wel eens contact zoeken met Daan om ze weer te reviseren...

Offline daandus

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2010, 07:44 »
Komt goed dan ;-)
... was ooit lid ...

Offline kenny013

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2010, 10:31 »
Pompt ie wel en geeft de pomp benzine, even de uitgaande slang los halen en starten (een bakje bij je pomp om de benzine op te vangen  ;) als het goed is)
Weet je gelijk of het de pomp is.
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline xrvtuur

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2010, 12:31 »
Ik heb wel de ervaring dat als je vlotterbakken en je slangen helemaal leeg zijn het moeilijk/onmogelijk is om op de startmotor alles weer gevuld te krijgen met benzine, schijnbaar wek je dan niet genoeg vacuum op om die mikuni goed te laten werken. En nog een tip: hou je benzineslangen zo kort mogelijk, een mikuni heeft de neiging om bij erg warm weer in combinatie met lage snelheden last van luchtbellen te krijgen met als gevolg een afslaande motor. Mocht het je ooit gebeuren, je tank volgooien met verse koude benzine helpt en koud water over je pomp en slangen gooien helpt ook. Maar met een elektrische pomp heb je al dit gezeik niet ;)

grtjs Arthur
Varadero SD02  2004

Offline robgoesdakar

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2010, 12:43 »
Nu je het zegt ja.
Als je met een vacuum pomp leeg rijdt, dan duurt het wel heel erg lang voordat ie weer op gang komt.
Toen ik de eerste keer de twin reed, moest ik ook naar reserve draaien maar omdat het beestje nog nieuw was wist ik deze zo snel niet te vinden. Vervolgens viel ik dus echt helemaal stil. Eerst reserve kraan gezocht en op reserve gezet. Daarna een paar keer starten, maar niets..... stuk gelopen en toen nog maar eens geprobeerd en na een paar keer sloeg ie toch gewoon aan.

Met een vacuum pomp heb je dan ook een goede accu nodig voor dit soort momenten....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline daandus

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #11 Gepost op: 04 augustus 2010, 15:42 »
daarom ben ik dus niet zo fan van die vacuumpompjes....
(ookal zijn de electrische pompen niet heilig, 'k zal jullie even voor zijn ;-))
... was ooit lid ...

Offline robgoesdakar

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2010, 18:56 »
Wie zei het ook alweer ;) : Elk voordeel heb z'n nadeel
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #13 Gepost op: 04 augustus 2010, 19:29 »
Ja nou heel veel dingen komen 'wel eens' voor.

Ik kan Tuur counteren door te beweren dat bijvoorbeeld, 3x Sahara met temperaturen 50+, ik nooit problemen met die vacuumpomp heb gehad. Het duurt inderdaad wat langer, bij het op reserve gaan, voor hij weer prut geeft.

Toen ik de pomp in gebruik nam vier jaar geleden, heb ik ook de carb-beluchting omgebouwd naar 07A model en ik start, ook na periodes van stilstaan, bij de eerste druk op de knop.

Ze zijn betrouwbaarder en dus beter dan de Mitsubishi pompen (sorry Daan :P)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #14 Gepost op: 04 augustus 2010, 23:49 »
bij een RD04 loopt de tank wat verder door naar beneden hierdoor wordt het op de plek waar je vacuumpomp zit warmer dan bij een RD07.  De problemen die ik had waren bij 37 graden in erg druk stadsvekeer, veel stapvoets rijden, het is natuurlijk altijd een combinatie van dingen die fout gaan. Die RD07A carb ontluchting zit er bij mij ook op. Inmiddels rij ik al vele kilometers probleemloos met een Facet, die kun je niet open schroeven, schijnbaar is dat niet nodig omdat ze nooit kapot gaan 8)
Varadero SD02  2004

Offline jar

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #15 Gepost op: 05 augustus 2010, 15:49 »
Na het monteren van een vacuumpomp heb ik nooit meer problemen gehad, ik vind het een fantastische vinding.
En een verademing dat je al die electrische troep niet meer nodig hebt.
Leeg rijden doe ik niet, want ik heb hem alrijd op reserve staan en de zumo vertelt me dat m'n 340km erop zitten en dat het tijd wordt om te tanken.

Erik ten Donkelaar

  • Gast
Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2010, 12:13 »
Maar, doet de AT het alweer ??

Heb ook zitten pieren met die vacuumdingen.
Geen cent waard.
Gewoon een set van Daan op de originele Mitsubischi en het probleem is voorbij.
Natuurlijk geen vet in de leidingen smeren.
Nu moet je misschien wel Foré gebruiken.

Groeten, Erik

Offline Hotel 317

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2010, 22:01 »
No avail. Ik heb toevallig gisteren de carbs losgehad (ongelooflijk hoe snel dat gaat met een koevoet) en "schoongemaakt" (remmenreiniger+sproeiers = prachtige fontein) Morgen ga ik het eens proberen met de alom beproefte zwaartekracht. Indien die wel werkt.... tjah, dan heb ik slechte ervaringen eigenlijk de twee meest onverwoestbare pompen (Facet en Mikuni) en kan Daan goede zaken gaan doen.

Till tomorrow!

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #18 Gepost op: 06 september 2010, 23:02 »
Hallo hotel,

Ik heb nog een facet pomp liggen die ik werkend onder een rd04 heb gehad. Ik heb hem er maar even ondergehad omdat ik een originele pomp vrij goedkoop in de UK kon krijgen en dat mooier vond. Als die facet bij jou werkt mag je hem van mij laten zitten en mee verder tuffen. Ligt hier toch maar wat te liggen in Haarlem

Groet,

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline NiCoAT

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #19 Gepost op: 07 september 2010, 12:20 »
Ja nou heel veel dingen komen 'wel eens' voor.

Ik kan Tuur counteren door te beweren dat bijvoorbeeld, 3x Sahara met temperaturen 50+, ik nooit problemen met die vacuumpomp heb gehad. Het duurt inderdaad wat langer, bij het op reserve gaan, voor hij weer prut geeft.

Toen ik de pomp in gebruik nam vier jaar geleden, heb ik ook de carb-beluchting omgebouwd naar 07A model en ik start, ook na periodes van stilstaan, bij de eerste druk op de knop.

Ze zijn betrouwbaarder en dus beter dan de Mitsubishi pompen (sorry Daan :P)

Hallo Beer,
heb je de handleiding voor die ombouw nog voor me?
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline xrvtuur

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #20 Gepost op: 07 september 2010, 12:34 »
hier staat het wel duidelijk;  http://www.atic.org/faq/ventilation.php

grtjs
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #21 Gepost op: 07 september 2010, 20:37 »
Eensch met Tuur.

Mooi duidelijk plaatje wat je kunt printen en erbij houden. Is een dankbare ingreep.

Grtz, Brum


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2010, 08:00 »
over die Carb-beluchting: het is NIET waar dat alle RD07A's dit hebben! (eerste jaar ofzo nog niet)

Over het beter zijn van Facet dan Origineel zeg ik lekker niets meer. Eerst maar eens honderden laten rondrijden; dan een oordeel! Neemt niet weg dat het zeker een mooi en betaalbaar ding is.
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2010, 20:29 »
Wat wel leuk is, is dat er een aantal betaalbare alternatieven zijn voor de pompen.

Daan levert vervangingspunten voor de originele pomp. Je kunt ook budget een gebruikte vacuum monteren, of een veel duurdere Facet. En binnenkort via Olaf de Dr_Bean-vinding, ook voor de originele pomp.

Is alleen maar een positieve ontwikkeling en de rijders kunnen zelf kiezen welke oplossing ze willen uitproberen.

Als je vanuit een service-optiek kijkt naar de originele pomp, dan is dat een prima ding: slangen en stekkertje los en BATS je zet er een andere op. Alleen dat stekkertje had wel wat bereikbaarder gemogen.

Grtz, Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2010, 20:53 »
gewoon de draad doorknippen, en stekkertjes ertussen op een cm of 10 van de pomp.... werkt prima!
... was ooit lid ...

Offline xrvtuur

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2010, 22:17 »
ik lees het al.... jullie hebben nog nooit een orginele pomp van een rd04 vervangen, dan praat je niet meer over stekkertjes
Varadero SD02  2004

Offline Hotel 317

Re: Motor wil niet meer werken na vervangen brandstofpomp
« Reactie #26 Gepost op: 11 september 2010, 14:11 »
ik lees het al.... jullie hebben nog nooit een orginele pomp van een rd04 vervangen, dan praat je niet meer over stekkertjes

Uiteindelijk zit er een stekker aan...  ;D Vond hem pas toen ik de draadboom aan het opbergen was, met de pomp er aan bungelend.

Either way:

HIJ DOET HET WEER!

Een maat van mij heeft het probleem terug weten te leiden naar te weinig onderdruk voor de pomp! door het T-stuk met reservoirtje weg te halen was het probleem opgelost! Eens kijken of er een manier is om het rotzooireservoirtje er toch weer terug in te moffelen en kleiner te maken ofzo. Motor loopt nu nog een beetje beroert, maar ik verwacht dat dit met een nieuwe slok benzine en een paar kilometer snel opgelost is.