Auteur Topic: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?  (gelezen 2369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Donny1987

  • Gast
brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Gepost op: 20 juli 2010, 10:54 »
Beste Africa Twinners!

Uitteraad zelf ook in het bezit van een africa twin en heb enige tijd geleden deze omgebouwd naar de ideen van een dakar fiets. Helaas zit ik nu met een probleem!

Was ik laatst een stukje aan het rijden en begon mijn motor te stotteren en hield de motor enorm in en gepaard met enorme knallen uit de uitlaat. Natuurlijk direct naar huis gegaan, maar kon niet direct zien wat nou het probleem kon zijn. Motor weg gebracht naar de motorzaak en bleek dat mijn brandstofpomp kapot was. Nieuwe brandstofpomp erop, maar kreeg deze van uit het niets geen voeding meer. Zit er in de kabelboom een knik. Brandstofpomp aangesloten op het achterlicht en pompt weer brandstof of volle toeren. Helaas doet de motor het nog steeds niet. De motor blijft onregelmatig lopen en op één cilinder.

Bij deze vraag ik jullie hulp en tips!!!

Gr. Donny

Offline robgoesdakar

Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2010, 11:49 »
Klinkt als een CDI probleempje.

En als je mogelijk nog meer electronische problemen hebt, zou ik ook even de laadspanning controleren. Mogelijk dat je spanningsregelaar stuk is, waardoor mogelijk andere spullen 'overspannen' geraakt zijn....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Donny1987

  • Gast
Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2010, 12:09 »
Klinkt als een CDI probleempje.

En als je mogelijk nog meer electronische problemen hebt, zou ik ook even de laadspanning controleren. Mogelijk dat je spanningsregelaar stuk is, waardoor mogelijk andere spullen 'overspannen' geraakt zijn....

Kijk! bedankt voor de tip, ik hoop dat ik het probleem zal kan vinden. Heb namelijk een twee daagse rit voor de boeg staan.

Donny1987

  • Gast
Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2010, 21:10 »
Vandaag bezig geweest met de motor.

Hebben de weerstand gemeten van de CDI naar de stekker van de bobine, daar hadden we geen weerstand in, in alle 4 de stekkers niet.

We hebben gekeken hoe hij vonkt.
Nu komt dus het vreemde, op de achterste cilinder vonkt de bougie super netjes, mooie blauwe vonk. Maar op de voorste cilinder vonkt de bougie erg slap, vonk is oranje.

Nu zitten we er over na te denken om de CDI's om te wisselen om te kijken of de storing in het CDI zit. Weet iemand of je dit zomaar kan uitwisselen met elkaar?

Iemand nog verdere tips?

Offline Waffie

Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2010, 21:54 »
je kunt zonder problemen de cdi units wisselen

alle metingen dien je te doen met een volle accu,

en je begint met de meest aannemelijke naar de minste

heb ik stroom,
heb ik brandstof
draait de startmotor
heb ik vonk......op beide cylinders
als je een slechte vonk hebt op 1 van de cylinders
en heb ik dat op beiden bougies
is de bougie dop[ nog okee( weerstand meting
is de bobine nog okee(weerstand meting van beiden spoelen
werkt de cdi unit ????? naar behoren= lastig te meten
maar wissel de cdi unit om... verplaatst het probleem zich

keep us posted

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Donny1987

  • Gast
Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2010, 22:00 »
Hebben geprobeerd om weerstand te meten op de bougie kabel.

Heb alleen het probleem, je hebt op de bobine 2 stekkertjes om de + en de - op te zetten, en de kabel die naar de bougie gaat.

Weet niet hoe ik hier een weerstandsmeting tussen moet doen?

Offline olaf

Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2010, 23:32 »
Benzine pomp op achterlicht aansluiten , zou het wel weer aansluiten zo als  meneer Honda het had bedacht   , je wilt niet dat de pomp maar blijft doorlopen als de motor niet loopt , bij bv een val .



Grt Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Waffie

Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2010, 21:43 »
Hebben geprobeerd om weerstand te meten op de bougie kabel.

Heb alleen het probleem, je hebt op de bobine 2 stekkertjes om de + en de - op te zetten, en de kabel die naar de bougie gaat.

Weet niet hoe ik hier een weerstandsmeting tussen moet doen?

je hebt 2 uitgangen(nl 2 bougies)

je meet eerste de bougie kappen door ze van de bougiekabel  er af te draaien

waarde moet zitten tussen de 5 of 10 k ohm(staat op de dop)
en daarna de primaire spoel (waarde tussen min en plus) en secundaire spoel

onderlinge waarde tussen de 2 einden van de bougiekabels zonder de doppen

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline DeDuke

Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2010, 22:06 »
Klinkt als het zelfde probleem als wat ik heb..... In Marokko heeft het me 10 bougies gekocht. elke keer als hij op 1 cilinder ging lopen, ff de makkelijkste bougie van de voorste cilinder wisselen, en hij ging weer 200 Km. na 200 Km bougie zwart..... Dus Ad, ik ga na mijn vakantie een afspraakje plannen (spannend :-) ) en dan gaan we je stappen plan maar eens nalopen!!!!


Donny1987

  • Gast
Re: brandstofpomp, bougie kabel, carbarateur?
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2010, 10:56 »
Het bleek uiteindelijk om de cdi unit te gaan. De oude brandstofpomp terug geplaatst, want die bleek nog prima te werken. Het schijnt dat het zadel van de twin op de cdi unit heeft gezeten en hierdoor het functioneren van de cdi unit kan aantasten. Motor rijdt nu ook stukken beter dan voorheen. Hopelijk houdt die het goed.