Auteur Topic: Voorwiel-Trilling  (gelezen 3183 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Evert

Voorwiel-Trilling
« Gepost op: 22 juli 2010, 09:25 »
Ha,
Ik heb mijn voorband vervangen (alleen buitenband) en nu trild mijn motor in de range van 80 tot 100 KM/u.
Met de oude band had ik trillingen rond de 110 KM/u.
Wat is hier aan te doen? Is het een kwestie van "inrijden" of moet het wiel gebalanceerd worden?
Graag advies.
Dank je wel, Evert

Offline Oldtimer

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2010, 09:51 »
Gewoon bij Ad langsgaan.
Hier trilt hij helemaal van  :))
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2010, 09:56 »
Hoi Evert,

Op je vraag kan geen antwoord gegeven worden. Paar belangrijke dingen die nml van belang zijn...

Wat voor moto gaat het (Transalp, Dero, Africa Twin)?

Wat voor band gaat het (diagonaal carcas of toch radiaal, merk en type)?

Is je nieuwe voorband van een ander merk / type dan je achterband?

Wat voor bandenspanning heb je?

Wellicht overbodig maar het gebeurt toch nog vaak... Is de band wel juist (draairichting, zie indicatiepijltje op je band) gemonteerd of juist tégen de draairichting (rijrichting) in?

Bekend is nml dat Honda allroads (algemene zin) soms met een voorwielshimny reageren bij montage van diagonaal banden (zoals b.v. Metzeler Tourance, Metz Enduro 4), dat de Conti Trail Attack voor een shimny geeft bij Varadero's van bouwjaar na 2007, etc etc...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Evert

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2010, 16:17 »
Hai, bedankt voor alle reacties zo ver.
Het gaat om een Honda Africa Twin RD07A.
De band die eraf komt in Michelin Anekee. Dit is tevens ook de band die ik er weer opgezet heb.
Ik heb de bandenspanning erin die in het manual aangegeven staat.

Momenteel zitter er (correctie) loodjes (2 stuks) in de spaken.
Ik weet zeker dat hij in de juiste richting erop is gegaan.

Tips welkom.
Dank, Evert

Offline robgoesdakar

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2010, 17:00 »
Kan nog van alles zijn.....,

slagje in het wiel (voor danwel achter !)
Band niet 100% goed in de velgrand... (heb ervaring  ::) )
maar misschien ook nog wel balhoofdlagers....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2010, 18:38 »
Hoi,

Voorop gesteld dat de band correct gemonteerd is, kan het in principe alleen balancering zijn. Als je een andere band omlegt, moet (voor rijden op de verharde weg) doorgaans, net als met een auto, het wiel worden gebalanceerd. Het oude lood werkt nu zelfs in je nadeel, want dat zat er om een eerdere situatie te corrigeren.

Misschien ten overvloede, maar heb je de band zelf gewisseld? Als gezegd, radiaalbanden hebben een pijl met de rijrichting. Controleer, alvorens op te pompen, altijd of de binnenband niet tussen de buitenband en velgrand klemzit (meestal rond het ventiel). De buitenband heeft een markeringslijn net boven de velgrand, ter controle dat deze gelijkmatig rond de velg zit.

Balanceren moet je gewoon even bij een dealer laten doen.

Brm.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2010, 19:06 »

we moeten duidelijk onderscheid maken tussen trillen en hobbelen,

in de meeste gevallen is trillen een gevolg van onbelans in de band wiel combinatie  dit kan dus zowel vanuit de wiellagers komen  als het balhoofdlager maar ook vanuit het wiel zelf maw is er geen slag aanwezig en zitten alle spaken nog even strak
deze dienen dus eerst ok bevonden te worden

als het montage fouten betreft is er duidelijk meer aan de hand
het is mijn ervaring dat de michelin annakee zich niet eenvoudig goed laat monteren op  de  honda all road modellen met binnenband.
door de strakke passing op het velgbed laat  de band zich gewoon moeilijk plaatsen.
veel geduld en nog meer glijmiddel kan hierbij helpen,
zolang dit niet juist is heeft balanceren eigenlijk geen nut.

echter zaken als vering kunnen ook de boel in de war gooien
je spreekt erover dat het trillen van te voren ook al aanwezig is geweest.
het is dus aannemelijk dat het probleem niet veroorzaakt wordt door de band maar wel versterkt.
Hierbij kan ook de achterband wiel combinatie debet aan zijn
dit dient dus eveneens gecontroleert te worden
echter  er is ook een soort rijder dat het stuur graag ferm vasthoudt met slapende handen als gevolg maar spreekt over trillen en tintelde vingers
echter ik zou me zeer zeker melden bij je verdeler en de boel laten nazien

als je graag een onafhankelijk opion wilt ben je welkom.
 nu heb ik wat vragen...

is de voorvorkolie al eens vervangen. ? (olie dempt trillingen)
zitten de rubbers nog op de voet steunen ?






technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2010, 20:21 »
Evert,

Kom langs met dat hok, band ligt niet goed in de velg gok ik. Krijg ik wel recht, kwestie van met liefde en gepaste kracht mishandelen! Balanceren we desnoods ook ff. Bij onze fietsen is het prima gelukt, dus dat moet met het groene monster ook lukken

Voorvorkolie is niet gewijzigd bij de bandenwissel gok ik ;-) En die rubbers waren al een tijdje van je voetsteunen....  ;)
... was ooit lid ...

Offline Evert

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2010, 10:20 »
Heren,
We gaan lekker! Dank voor alle reacties. De wereld van bandentrillingen gaat voor me open!
@daan; we kijken er samen wel even naar.
@mies; rubbbers zijn er idd al af en voorvorkolie heb ik niets aangedaan.

Zodra ik de uitslag heb horen jullie van me.
Groet, Evert

Offline Two Plugs

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2010, 10:52 »
Misschien een nuttige tip... je schrijft Evert dat je de bandenspanning 'uit het boekje' hebt aangehouden... De Michelin Anakee mag echter gerust een beetje meer hebben dan voorgeschreven.

Die tip kreeg ik n.b. van de mensen van Michelin zelf op Intermot!

Heb altijd met veel plezier op de Anakee (en zijn voorganger, de T66) gereken. Voor hield ik ca 2,4-2,5 bar aan, achter 2,7-2,8.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Brombeer

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2010, 12:26 »
..in de meeste gevallen is trillen een gevolg van onbelans in de band wiel combinatie..

..zitten de rubbers nog op de voet steunen?..




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Evert

Re: Voorwiel-Trilling
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2010, 08:14 »
OK, hierbij even een status update van de trilling in me voorwiel.
Status: opgelost! En nu de vraag hoe en wat.....

Bleek dat de buitenband niet goed in de velg zat. De buitenband was niet gelijk verdeeld. Dit was te zien aan de afstandsmeter (lijn op band) een de buitenkant. 

Wat hielp niet om het op te lossen?
Band leeg laten lopen en weer oppompen
Complete wiel op de grond laten stuiteren
Band deels uit velg halen en weer terug stoppen.

De oplossing: band eruit, buitenband invetten, oppompen tot ca 5 bar en TADA! De band sprong op zijn plek.

Resultaat: geen trillingen meer.

Bedankt voor de reactie s en doe er je voordeel mee.