Auteur Topic: Ketting & tandwielen  (gelezen 6870 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bertus

Ketting & tandwielen
« Gepost op: 04 augustus 2010, 20:07 »
Hallo Varadero collega's
Mijn varadero Travel Bj. 2005 is na 40.000 km. toe aan een nieuwe ketting + tandwielen
wat zijn de beste kettingsets en wat raden jullie mij aan ? eindloos of een geklonken ketting.
eindloos kun je volgens mij zelf monteren zonder de achterbrug te verwijderen, en om
een ketting te klinken moet je gereedschap voor hebben, (wat ik dus niet heb) :)) ;D
alvast bedankt.
Groeten

Offline jack

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2010, 21:56 »
He Bertus, ik zou een eindloze monteren. Is heel eenvoudig. Je hoeft alleen de linkerschertsplaat van je voetsteun los te maken. Of als er geen eindloze beschikbaar is de ketting in de winkel laten klinken en vervolgens monteren. Het laatste heb ik ook gedaan (bij jossmit motoren in haarlem). Ik meen dat het een 112 schakels ketting is. Ik heb een DID ZVMG2 (goudkleurig) en JT tandwielen gekocht 174,50. Als je geen goudkleurige wilt is het 7 euro minder.

Offline Waffie

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2010, 22:17 »
Hallo Varadero collega's
Mijn varadero Travel Bj. 2005 is na 40.000 km. toe aan een nieuwe ketting + tandwielen
wat zijn de beste kettingsets en wat raden jullie mij aan ? eindloos of een geklonken ketting.
eindloos kun je volgens mij zelf monteren zonder de achterbrug te verwijderen, en om
een ketting te klinken moet je gereedschap voor hebben, (wat ik dus niet heb) :)) ;D
alvast bedankt.
Groeten


 een gesloten ketting is uniform van kwaliteit als deze door de fabrikant reeds aan elkaar geklonken.
want in haast alle gevallen zal de klinkschakel de zwakste schakel blijven.
 en zonder  juist gereedschap ben je gauw klaar.
al zal er vaak wel iemand beschikbaar zijn om je daarin van dienst te zijn.

op je vraag welk merk.. zoveel smaken maar ook zal prijs een rol spelen
De eerste montage ketting is een DID VM 2 ketting met sunstar tandwielen .
je kunt natuurlijk een zwaardere ketting nemen maar dit geen garantie dat ze langer mee zal gaan
nog steeds is goed onderhoud ook hier het sleutel woord
dus schoonmaken en tijdig smeren   maar voorla op de juiste voor spanning zetten is belangrijk voor een optimale levensduur.



als  een goed keus kunnen onder meer
DID,Tsubaki, DC-afam en RK wel beschouwd worden

als het om tand wielen gaat zijn de tandwielen van JT  de top en die vind je vaak alleen maar in de ketting sets van tsubaki


mocht je echt meer ad-vies willen gewoon mailen

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bill

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:44 »
He Bertus, ik zou een eindloze monteren. Is heel eenvoudig. Je hoeft alleen de linkerschertsplaat van je voetsteun los te maken. Of als er geen eindloze beschikbaar is de ketting in de winkel laten klinken en vervolgens monteren. Het laatste heb ik ook gedaan (bij jossmit motoren in haarlem). Ik meen dat het een 112 schakels ketting is. Ik heb een DID ZVMG2 (goudkleurig) en JT tandwielen gekocht 174,50. Als je geen goudkleurige wilt is het 7 euro minder.
Vandaag een nieuwe set gemonteerd na ruim 25000km ;D . Voorheen had ik altijd een open ketting van DID en klonk ik hem zelf, maar kreeg nu een gesloten. Nu las ik hier jou opmerking van alleen de linkerschertsplaat verwijderen en hopla :o ketting eraf en nieuwe erom.
Het werkt inderdaad zo :-* ik was met anderhalf uur klaar met nieuwe tandwielen en ketting. Moest wel mijn uitlaat klem losmaken om een beetje spelling te krijgen tussen achterbrug en uitlaat.
Bedankt voor jou opmerking dus :-* :-* :-*

robert

  • Gast
Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2010, 11:26 »
Ik moet dit binnenkort ook gaan doen, en heb dit bij een dero ook nog nooit gedaan. Zou je het iets uitgebreider willen omschrijven? Als ik ff snel kijk, moet de koppelingskabel los, daarna beschermkap van voortandwiel en kettingbeschermer eraf, uiterraard achterwiel eruit. Kan de as van de achterbrug dus blijven zitten? Ik neem aan dat als ik er mee aan de gang ga, het een en ander wel duidelijk wordt, maar ik weet graag alles zeker  :P

Grtn Robert, Waalwijk

Offline Two Plugs

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:49 »
Tsubaki QR pro-gold series. Die komt bij de eerstvolgende vervanging er bij mij onder.

Op dit moment nog een DID O-ring ketting; ben ik ook best tevreden over (gemiddelde levensduur ca 30.000 km, de Tsubaki moet volgens 'ervaringdeskundigen' nog langer mee gaan!).

Daar heb ik graag een iets hogere aanschafprijs voor over.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Bertus

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2010, 19:35 »
Hallo Two Plugs
weet jij mischien of die Tsubaki QR pro-gold series ook eindloos zijn,
en waar die te verkrijgen zijn ?
mischien Mulders motoren heb ik ook nog clubkorting ( moet er natuurlijk wel heenrijden)
en dan met JT tanwielen heb ik wel eens gehoord.
in Duitsland betaal ik bij de Honda dealer € 178.
voor een goudkleurige DID met tandwielen.

Offline jack

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:36 »
Ik moet dit binnenkort ook gaan doen, en heb dit bij een dero ook nog nooit gedaan. Zou je het iets uitgebreider willen omschrijven? Als ik ff snel kijk, moet de koppelingskabel los, daarna beschermkap van voortandwiel en kettingbeschermer eraf, uiterraard achterwiel eruit. Kan de as van de achterbrug dus blijven zitten? Ik neem aan dat als ik er mee aan de gang ga, het een en ander wel duidelijk wordt, maar ik weet graag alles zeker  :P

Grtn Robert, Waalwijk

Uit mijn hoofd:
Koppelingskabel losmaken van beschermkap voortandwiel
Beschermkap voortandwiel verwijderen (opletten hoe het cylindertje in de beschermkap zit ivm later terugplaatsen. Als je het cylindertje per ongeluk andersom plaatst bij het terug monteren werkt je koppeling niet meer)
Achterwiel blokkeren met stuk hout of iets dergelijks (om moer voortandwiel te kunnen verwijderen)
Moer voortandwiel verwijderen
As uit achterwiel trekken
Linkerschertsplaat losmaken
Ketting verwijderen
Voortandwiel verwijderen
Achtertandwiel verwijderen
Je as van je brug blijft dus zitten
Nieuwe tandwielen op je achterwiel zetten (moeren tandwiel vastzetten met loctite nr 254 te verkrijgen bij brezan)
Wiel tussen je brug plaatsen
Ketting erom leggen
Achterwiel vastzetten (wel even opletten dat je remklauw goed zit. Zie gleuf achterbrug)
Ketting om je voortandwiel plaatsen en nieuwe voortandwiel op de as plaatsen
Achterwiel met stuk hout blokkeren
Moer voortandwiel met loctite 254 vastzetten
Schertsplaat bevestigen
Beschermkap en koppelingskabel terug monteren (even opletten dat het cylindertje goed zit)
Alles met de juiste momenten vastzetten
Achterwiel uitlijnen

robert

  • Gast
Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2010, 10:53 »
dank je Jack voor de mooie beschrijving.  De versnellingspook moet toch ook los? Dat verbindingsasje zit ook weer aan de schetsplaat. Verder zie ik die zwarte plastic dop in het midden van de plaat, zit daar een moer achter die losmoet, of denk ik veel te moeilijk :) Zit die schetsplaat daar helemaal niet mee vast?
Voor de rest moet het lukken zo denk ik. wel fijn dat je zo met een reeds gesloten ketting aan de gang kunt. In het verleden met mijn alp heb ik toch besloten de ketting via een vriend (bij de honda-dealer) te laten sluiten, simpelweg omdat ik het gereedschap daarvoor niet heb.

Offline Two Plugs

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2010, 11:07 »
Hallo Two Plugs
weet jij mischien of die Tsubaki QR pro-gold series ook eindloos zijn,
en waar die te verkrijgen zijn ?
mischien Mulders motoren heb ik ook nog clubkorting ( moet er natuurlijk wel heenrijden)
en dan met JT tanwielen heb ik wel eens gehoord.
in Duitsland betaal ik bij de Honda dealer € 178.
voor een goudkleurige DID met tandwielen.

Geen idee. Combineer nieuwe ketting en tandwielen altijd met een grote beurt - besteed het dus idd uit bij Mulders... Die Duitse dealer van je, is dat misschien Honda Brink in Weener? Goede ervaringen mee.

Wellicht als je het zelf doet... Is Hein Geriche (of Polo) in Aurich ook een optie. Die zullen ongetwijffeld ook goedkoop zijn. De Tsubaki Gold is volgens mij geen O-ring, maar een X-ring ketting. Gevoelsmatig 'zeg' ik dat 'ie idd eindloos zou moeten zijn...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Waffie

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2010, 12:44 »
 standaard genomen zijn tsubaki kettingen nooit eindloos

als je deze toch graag wenst zul je deze vroegtijdig ergens moeten laten klinken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bill

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2010, 13:30 »
dank je Jack voor de mooie beschrijving.  De versnellingspook moet toch ook los? Dat verbindingsasje zit ook weer aan de schetsplaat. Verder zie ik die zwarte plastic dop in het midden van de plaat, zit daar een moer achter die losmoet, of denk ik veel te moeilijk :) Zit die schetsplaat daar helemaal niet mee vast?
Voor de rest moet het lukken zo denk ik. wel fijn dat je zo met een reeds gesloten ketting aan de gang kunt. In het verleden met mijn alp heb ik toch besloten de ketting via een vriend (bij de honda-dealer) te laten sluiten, simpelweg omdat ik het gereedschap daarvoor niet heb.
Klopt pookje op de as los maken en geheel met schets plaat verwijderen. Dop met een schroevendraaier verwijderen en ja daar achter zit een moer die je moet verwijderen.
Succes.

Offline Bertus

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2010, 19:02 »
De Duitse Honda dealer is Wessman in Bacum  (Lingen)

Offline veerbol

Re: Ketting & tandwielen
« Reactie #13 Gepost op: 04 september 2013, 23:39 »
Weet dat het een oude topic is, maar toch even de statistieken ter referentie: Met Regina (via Motozoom) 1x 33000 en 1x 30000km gereden m.b.v. Scottoiler. Ook met sneeuw, regen en pekel doorgereden, zowel vlot stadsverkeer als snelweg. Nu heb ik een DID besteld. Kijken hoe lang deze meegaat.

Over 16 schakels mag de Regina-ketting max. 2,5mm langer zijn (http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/how_to04.shtml) dan een nieuwe (mijn ketting zat al op de 4mm en voortandwiel was al aardig scherp).