Auteur Topic: Profi Dry Lube  (gelezen 3791 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Grey alp

Profi Dry Lube
« Gepost op: 08 augustus 2010, 21:35 »
Net voor m'n trip naar Bretagne heb ik de ketting gereinigd (S100 kettingreiniger) en beslist Pro Dry Lube te gebruiken als kettingsmeermiddel. Ik was het steeds maar opkuisen van de hele achterkant en de vettige lekjes onder de motor beu. Heb op voorhand wat research gedaan naar dit middel ,andere gebruikers zijn er tevereden over en in een Nederlandse test kwam Profi Dry Lube als 2de beste (na Shell dacht ik) uit de bus.
Buiten het goed smeren vond ik ook belangrijk dat vanaf nu de achtervelg ,spaken ,middenbok ,kortom alles wat onder de smurrie zat van het vorige smeermiddel ditmaal proper zou blijven.
Iets wat Pro Dry Lube belooft en wat de research ook bevestigd.
Na het reinigen en laten drogen de ketting zoals gevraagd 2 keren (15 minuten ertussen) goed ingespoten ,de motor op de middenbok laten staan zodat ik regelmatig het achterwiel kon ronddraaien om de olie de kans te geven overal goed in te trekken.
De dag erna een ritje van een 120km gedaan en alles blijft ook echt proper. Dus ik tevreden maar..... .
Na ongeveer 1000km tijdens de Bretagne trip (en dus al één smeerbeurt verder) hoorde ik vreemde geluiden bij het terugschakelen. Hoe lager ik schakelde hoe meer het "klak-klak" geluid te horen was en dit specifiek bij het terug lossen van de koppeling ,dus wanneer er weer spanning op de ketting kwam.
Ook vibraties in de voetsteuntjes die ik eerder nooit had.
Bij het optrekken/opschakelen niets te horen en bij hogere snelheden rijden ook niet.
De avond van de 2de dag de ketting eens goed bekeken bij het traag spinnen van het achterwiel en er zaten enkele schakels lichtjes tot redelijk vast ,met een beetje extra spray en wat wringen (op en neer ,voor naar achter) kwamen deze netjes terug los. Ook de ketting een beetje bijgespannen.
Derde dag in de namiddag hetzelfde ,weer dat vreemde geluid bij het terugschakelen ,dus nog maar eens gesmeerd al was het amper 260km geleden.
Vierde dag s'morgens een motorshop opgezocht ,de man bekeek de ketting ,vond dat ze wat slap hing en alhoewel ze tussen de voorgeschreven 3,5 a 4,5 cm zat heb ik ze toch maar een beetje bijgespannen.
De vibraties in m'n voetsteuntjes (vooral de linker) waren volgens hem vanwege de te slappe ketting.

Kortom ,verder dagelijks blijven smeren (om de 250km) wat toch niet normaal is neem ik aan.
Heb onderweg ook bijna dagelijks regen gehad ,dit kan een mede factor zijn maar zeker niet de boosdoender.

Gisteren in één keer teruggekeerd in strontweer dus onderweg bijspuiten had weinig zin.
Nu hangt de ketting er weer echt slapjes bij ,er is nog ruimte om weer bij te spannen maar heeft dat nog zin of is het tijd om een nieuwe te steken ,tandwielen waren bij het vertrek zeker nog niet versleten!. En ja ik weet dat je best de hele set vernieuwd.

Verdere gegevens ,deze ketting ligt van bij de nieuwkoop (mei 2008) en nu dus 32000km op m'n 700;
Zelf heb ik misschien 2 of 3 keren de ketting aangespannen ,ik neem aan dat m'n dealer dit ook deed bij het onderhoud.
Reinigen (grondig ontvetten met S100) één keer per jaar en elke 500 km trouw gesmeerd.
Nu ik weet ook dat velen geen 32000km halen op dezelfde ketting maar dat anderen er toch meer km's mee doen.
Rijd zelden naast de weg ,m'n motor staat altijd binnen en heeft zelden regen gezien ,buiten deze trip dus.
Ik vraag me dus af is of het switchen van Motul Chain Lube (dat ik tot nu toe gebruikte en waar ik buiten de smurrie die deze overal achterlaat tevreden van was) naar Pro Dry Lube het verslijten razendsnel heeft doen toenemen.
Of dat Profi er niets mee te maken heeft en dat het een samenloop van omstandigheden is.....
Of erger ,dat er nog iets anders mis/kapot is....

Enjoy

Offline robgoesdakar

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2010, 21:50 »
Ik denk
a) er niets anders (ernstigs) aan de hand is
b) je ketting gewoon op is. 32K met een ketting is al behoorlijk veel !!
c) het schoonmaken misschien juist wel even alles vererged heeft omdat het al tijden gesettelde vet nu weg gepoetst is, en het nieuwe vet nog geen kans gekregen heeft om door te dringen tot de kleinste puntjes.

Ik denk dus dat je op dit moment nauwelijks een oordeel kunt vellen. Het is zowiezo bekend dat de ketting in het begin (eerste 1000km) 1 of hooguit 2x bijgespannen moet worden omdat ie dan net op spanning komt, en tegen het einde van zijn levensduur regelmatig bij gespannen moet worden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2010, 22:33 »
 beste grey alp,

zoals rob ook al melde zouden de meeste een gat in de lucht springen met 32000 km  alszijnde de levensduur voor de kettingset.
het is gewoon bekent dat  de slijtage slag op het einde zeer snel verloopt met vaak na spannen als (tijdelijke oplossing) gevolg.
 of daar  de  verandering van smeermidel  iets aan heeft bijgedragen blijft gissen maar ik  zie dit niet als aannemelijk.

 monteer een nieuwe set waarna jij weer veel plezier aan je fietsje gaat beleven.
 en gewoon smeren met het product van je keuze
al zie ik een vies wieltje nou niet direkt als het grootste probleem,

hebje al eens gedacht aan zo.n cardan fiets.. iets van beierse :angel:
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Grey alp

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2010, 22:53 »
Tja ,ik besef wel dat 32000km niet slecht is en begrijp ook het feit dat een ketting op leeftijd/km plots zeer snel verslijten gaat.
Ga toch nog proberen er wat extra uit te halen ,gewoon om die ervaring op te doen ,kan ooit van pas komen.
Maar als de bijgeluiden blijven of terugkomen is een wissel de eerst volgende investering.

En een cardanfets heb ik reeds gehad en nog een beierse ook ,ingeruild op 156.000km voor de 700 (mits opleg natuurlijk).
En het is zeker niet dat ik vies ben van wat kuiswerk maar als er nu een smeermiddel bestaat dat evengoed z'n job doet en alles proper houd is dat toch een win-win situatie ,niet?

ps ,Clu is dat ik ondertussen de instructies op de achterkant nog eens doornam ,het laatste deel ervan was bedekt met de prijslabel en hieronder staat.... niet mee beginnen op kettingen die meer dan 10.000km gedaan hebben.
Shame on me!.

Enjoy

Offline Brombeer

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2010, 00:29 »
..Ga toch nog proberen er wat extra uit te halen ,gewoon om die ervaring op te doen ,kan ooit van pas komen..

Heeft geen enkele toegevoegde waarde. Sterker nog, het bederft nu al je rijplezier, gezien je vraag.

Monteer dus een nieuwe set, en zet dan daarna je bevindingen daarover hier neer..

Grtz, Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2010, 10:33 »

 hallo grey,
stel dat we spreken over ca 140 euro voor een kettingset dan zijn de kosten per km hiervan bij 32.000 km 0.43 ct per km geweest.
maw haast te verwaarlozen met kosten als zijnde verzekering en brandstof en overig onderhoud
daarkomt bij dat een versleten ketting het verlies aan energie kan laten toenemen tot ca 20 %
het gaat je zonder meer energie kosten, je brandstofverbruik zal  fors toenemen
uiteraard is het jouw keuze maar wel 1 die ik niet helemaal kan volgen
 ze neoemen dit wel eens verkeerde zuinigheid

daarkomt bij dat geen enkele kettingset evenlang mee gaat als de voorgaande
dus ook naar de toekomst voegt het niets toe


 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline NiCoAT

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2010, 11:12 »
Penny wise Pound foolish
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Profi Dry Lube
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2010, 12:51 »
Ik heb bij mijn laatste kettingwissel een Scott oiler gemonteerd.

Inmiddels ruim 6500km mee gereden en ik heb er geen omkijken naar gehad  ;D
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Sandra

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus 2010, 14:41 »
Profi Dry lube is goed spul, zolang het mooi droog weer is.
Ik gebruik het al jaren probleemloos op de Yamaha, nu 26.000km en hij kan nog wel efkes mee...
Onze transalpen waren ook al voorzien van Dry Lube en wij zagen het helemaal zitten :P
Maar bij regen,  veel regen! is mijn ervaring nu (noordkaaprit) kun je beter goed kettingvet gebruiken, die Dry Lube spoelt er waarschijnlijk toch te snel af :(
Wij hebben onderweg shell kettingvet gekocht ->hecht prima, is heel taai en er verschijnt geen roest op de ketting  :o en t loopt allemaal ''gesmeerd'' :D
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Grey alp

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #9 Gepost op: 09 augustus 2010, 15:46 »
Wat ik gisteren vergat te vragen ,is het normaal dat je het voorste tandwiel een paar mm kan bewegen op de as? ,bedoel hiermee voor naar achter ,niet onder naar boven.

En bij nader inzien is verder rijden op deze ketting inderdaad geen goed idee.
Nu wisselen is weer zorgenvrij rijden.

Ad ,die 140€ bedoel je daar ketting en tandwielen mee of enkel de ketting? en waar tegen deze prijs winkel ,internet....?
En op welke tijd wisselt een ervaren iemand de hele set ,dus ketting en tandwielen?.
En als laatste ,een eindloze of een losse laten plaatsen?.

Sandra ,dat Shell kettingvet is dat een spray of echt vet dat je met een bortsel moet aanbrengen?.
En even "spatvrij" als de Profi?

Enjoy

Offline Bono

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #10 Gepost op: 09 augustus 2010, 16:13 »
?
En op welke tijd wisselt een ervaren iemand de hele set ,dus ketting en tandwielen?.

Ik wil me geenszins profileren als dé ervaren rijder. (Even voorop stellen  :angel: ).
 
Ik merk aan het rijden, het gedrag van de motor wanneer ik de ketting moet spannen. Op dezelfde wijze merk ik dat de ketting te strak staat.
 
Als ik erg vaak de ketting moet spannen en ik de ketting gemakkelijk kan oplichten en de gaten tussen de tanden van het achtertandwiel zie, dan wordt het zowat tijd voor een nieuwe. Dan gaat er een hele set op: beide tandwielen en een ketting.
 
Ik weet ongeveer hoe strak mijn ketting moet staan, wat de speling ongeveer is. De rest is een gevoelskwestie: onder het rijden voel ik hoe die ketting staat.
 
Eén keer heb ik te lang gewacht met vervangen... In een bocht lag de ketting er naast  :( . Lage snelheid, binnen bebouwde kom, liep verder goed af...
-- Han --

Offline jack

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #11 Gepost op: 09 augustus 2010, 18:28 »
"hallo grey,
stel dat we spreken over ca 140 euro voor een kettingset dan zijn de kosten per km hiervan bij 32.000 km 0.43 ct per km geweest."


Lijkt me een beetje veel Ad. Ik denk dat je 0,0044 per km bedoeld ;D

Offline Waffie

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #12 Gepost op: 09 augustus 2010, 18:30 »
Wat ik gisteren vergat te vragen ,is het normaal dat je het voorste tandwiel een paar mm kan bewegen op de as? ,bedoel hiermee voor naar achter ,niet onder naar boven.

Ja dat is normaal

En bij nader inzien is verder rijden op deze ketting inderdaad geen goed idee.
Nu wisselen is weer zorgenvrij rijden.

Ad ,die 140€ bedoel je daar ketting en tandwielen mee of enkel de ketting? en waar tegen deze prijs winkel ,internet....?
Voor een complete set dus incl tandwielen...  waar oa bij mij natuurlijk maar ook bijv  www.louis.de
En op welke tijd wisselt een ervaren iemand de hele set ,dus ketting en tandwielen?.
wanneer ze niet meer nagespannen kan worden, vreemde geluiden maakt, of gewoon raran dingen laat voelen
En als laatste ,een eindloze of een losse laten plaatsen?.
een gesloten ketting vraagt om meer arbeid tijdens het plaatsen  want de achterbrug zal los moeten om daar de ketting  doorheen te halen  een ketting met klinkschakel vraagt enkel om een speciaal tooltje om het zelfde te bewerkstelligen
Sandra ,dat Shell kettingvet is dat een spray of echt vet dat je met een bortsel moet aanbrengen?.
En even "spatvrij" als de Profi?
de meeste ketting smeer producten zitten in een spuitbus dus sprayen en goed laten drogen is voldoende en ja er zijn ook producten die heel erg plakken  zo erg dat als je de ketting reinigt het er zeer moeilijk er af te halen is ... kijk ook maar eens  motorex  622 strong road

Enjoy
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Grey alp

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #13 Gepost op: 09 augustus 2010, 20:16 »
En op welke tijd wisselt een ervaren iemand de hele set ,dus ketting en tandwielen?.

Mensen ,eigenlijk bedoelde ik met deze vraag :hoe lang duren de werkzaamheden door een ervaren persoon om de tandwielen en ketting te vervangen.
Laat ons aannemen dat ik voor de gemakkelijke oplossing ga ,dus met ééntje met klinkschakel.

Enjoy

Offline Sandra

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2010, 20:33 »
Wat ik gisteren vergat te vragen ,is het normaal dat je het voorste tandwiel een paar mm kan bewegen op de as? ,bedoel hiermee voor naar achter ,niet onder naar boven.

En bij nader inzien is verder rijden op deze ketting inderdaad geen goed idee.
Nu wisselen is weer zorgenvrij rijden.

Ad ,die 140€ bedoel je daar ketting en tandwielen mee of enkel de ketting? en waar tegen deze prijs winkel ,internet....?
En op welke tijd wisselt een ervaren iemand de hele set ,dus ketting en tandwielen?.
En als laatste ,een eindloze of een losse laten plaatsen?.

Sandra ,dat Shell kettingvet is dat een spray of echt vet dat je met een bortsel moet aanbrengen?.
En even "spatvrij" als de Profi?

Enjoy
Dat is spray , ja spettert altijd wel een klein beetje zoals alle sprays wel doen, zelfs als je de volgende dag pas gaat rijden na het opbrengen ervan.
ps shell kettingspray kwam overigens als 1e uit een test van pro motor
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Grey alp

Re: Profi Dry Lube
« Reactie #15 Gepost op: 09 augustus 2010, 20:41 »
Ad ,je hebt een PM!