Net voor m'n trip naar Bretagne heb ik de ketting gereinigd (S100 kettingreiniger) en beslist Pro Dry Lube te gebruiken als kettingsmeermiddel. Ik was het steeds maar opkuisen van de hele achterkant en de vettige lekjes onder de motor beu. Heb op voorhand wat research gedaan naar dit middel ,andere gebruikers zijn er tevereden over en in een Nederlandse test kwam Profi Dry Lube als 2de beste (na Shell dacht ik) uit de bus.
Buiten het goed smeren vond ik ook belangrijk dat vanaf nu de achtervelg ,spaken ,middenbok ,kortom alles wat onder de smurrie zat van het vorige smeermiddel ditmaal proper zou blijven.
Iets wat Pro Dry Lube belooft en wat de research ook bevestigd.
Na het reinigen en laten drogen de ketting zoals gevraagd 2 keren (15 minuten ertussen) goed ingespoten ,de motor op de middenbok laten staan zodat ik regelmatig het achterwiel kon ronddraaien om de olie de kans te geven overal goed in te trekken.
De dag erna een ritje van een 120km gedaan en alles blijft ook echt proper. Dus ik tevreden maar..... .
Na ongeveer 1000km tijdens de Bretagne trip (en dus al één smeerbeurt verder) hoorde ik vreemde geluiden bij het terugschakelen. Hoe lager ik schakelde hoe meer het "klak-klak" geluid te horen was en dit specifiek bij het terug lossen van de koppeling ,dus wanneer er weer spanning op de ketting kwam.
Ook vibraties in de voetsteuntjes die ik eerder nooit had.
Bij het optrekken/opschakelen niets te horen en bij hogere snelheden rijden ook niet.
De avond van de 2de dag de ketting eens goed bekeken bij het traag spinnen van het achterwiel en er zaten enkele schakels lichtjes tot redelijk vast ,met een beetje extra spray en wat wringen (op en neer ,voor naar achter) kwamen deze netjes terug los. Ook de ketting een beetje bijgespannen.
Derde dag in de namiddag hetzelfde ,weer dat vreemde geluid bij het terugschakelen ,dus nog maar eens gesmeerd al was het amper 260km geleden.
Vierde dag s'morgens een motorshop opgezocht ,de man bekeek de ketting ,vond dat ze wat slap hing en alhoewel ze tussen de voorgeschreven 3,5 a 4,5 cm zat heb ik ze toch maar een beetje bijgespannen.
De vibraties in m'n voetsteuntjes (vooral de linker) waren volgens hem vanwege de te slappe ketting.
Kortom ,verder dagelijks blijven smeren (om de 250km) wat toch niet normaal is neem ik aan.
Heb onderweg ook bijna dagelijks regen gehad ,dit kan een mede factor zijn maar zeker niet de boosdoender.
Gisteren in één keer teruggekeerd in strontweer dus onderweg bijspuiten had weinig zin.
Nu hangt de ketting er weer echt slapjes bij ,er is nog ruimte om weer bij te spannen maar heeft dat nog zin of is het tijd om een nieuwe te steken ,tandwielen waren bij het vertrek zeker nog niet versleten!. En ja ik weet dat je best de hele set vernieuwd.
Verdere gegevens ,deze ketting ligt van bij de nieuwkoop (mei 2008) en nu dus 32000km op m'n 700;
Zelf heb ik misschien 2 of 3 keren de ketting aangespannen ,ik neem aan dat m'n dealer dit ook deed bij het onderhoud.
Reinigen (grondig ontvetten met S100) één keer per jaar en elke 500 km trouw gesmeerd.
Nu ik weet ook dat velen geen 32000km halen op dezelfde ketting maar dat anderen er toch meer km's mee doen.
Rijd zelden naast de weg ,m'n motor staat altijd binnen en heeft zelden regen gezien ,buiten deze trip dus.
Ik vraag me dus af is of het switchen van Motul Chain Lube (dat ik tot nu toe gebruikte en waar ik buiten de smurrie die deze overal achterlaat tevreden van was) naar Pro Dry Lube het verslijten razendsnel heeft doen toenemen.
Of dat Profi er niets mee te maken heeft en dat het een samenloop van omstandigheden is.....
Of erger ,dat er nog iets anders mis/kapot is....
Enjoy