Auteur Topic: ABS lassen  (gelezen 4869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Menno

ABS lassen
« Gepost op: 17 augustus 2010, 21:36 »

In Italië helaas een klein schuivertje met de Dero gemaakt en er is in elk geval wat kuipschade (het lekken van koelvloeistof doet nog erger vermoeden). Nu is de cowl en het linker zijscherm gebroken. Overspuiten moet gebeuren, maar ik heb gelezen dat het mogelijk is om de breuk in het ABS te lassen, mits je de juiste apparatuur hebt.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Offline Brombeer

Re: ABS lassen
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2010, 22:59 »
Soldeerbout..?

(balen van je kuipwerk!)

Suc6


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cor @ Schiedam

Re: ABS lassen
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2010, 23:37 »
Ik heb van Ad geleerd om kuipwerk te repareeren met tweecomponentenlijm gemengd met talk poeder, Goed laten uitharden en dan schuren....
There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Offline Eddy

Re: ABS lassen
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2010, 01:05 »
op internet gevonden dat dit te lassen is met een hete föhn( verfstripper) of een ( speciale getefloniseerde ) soldeerbout. , toevoeg matteriaal gebruiken, schoon abs, zoals schoongemaakte repen oude kuip, of lego blokjes, of de daarvoor bedoelde lasstaafjes.
ook van internet: abs lost op in aceton, dit is dus ook als lijm te gebruiken. los abs op in aceton, met relatief weinig opgeloste abs een wat dikke lijm, met veel abs opgelost een soort boetseerklei (duurt even, paar dagen afgesloten laten oplossen) , ideaal voor opvullen ontbrekende delen, of verstevigen. dit is glad te maken door er b.v. de binnenzijde van een vuilniszak op te leggen en glad te drukken.

klinkt aannemelijk. nog niet geprobeerd.

succes!
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2010, 01:41 door Eddy »
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline Waffie

Re: ABS lassen
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2010, 03:33 »

het is een afweging  om te kiezen voor reparatie tav een nieuw kuipdeel

voor het laten spuiten en laten lassen (wat ik uit zou besteden)

scheurtje herstellen kost ca 25-30 euro

spuitwerk ca 150-200 euro

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Eelke

Re: ABS lassen
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2010, 15:10 »
Ik heb ervaring met het lassen van ABS kappen van mijn Africa Twin. Het is een lastige klus, maar wel zelf te doen. Ik heb er wat foto's van gemaakt van het hele proces en wil daar nog een handleiding van maken welke ik zal plaatsen op dit forum....
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline miesio

Re: ABS lassen
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2010, 19:58 »
Soldeerbout en lego werkt prima, maar als nieuw wordt het nooit meer.

Offline Frankvdb

Re: ABS lassen
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2010, 09:34 »
vele kunststoffen kan je inderdaad perfect aan elkaar "lassen" of versmelten.
Dit gebeurd met een warmeluchtblazer met speciale feeder voor kunststof strips. Die strips zijn van dezelfde kunststof als de te herstellen onderdelen.
Vraagt wat oefening maar werkt uitstekend, in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt kan het wel zo goed als nieuw worden mits de juiste toepassing.
Heb ook heel goede ervaring met 3M FPRM 2 componenten lijm (Flexible Parts Repair Material).  De breuken goed uitslijpen in V-vorm, lichtjes opruwen, FPRM aanbrengen, afdekken met folie tegen uitzakken, mooi gladschuren, hechtprimertje aanbrengen, 2K grondverf erover heen en aflakken maar.
Prachtig als nieuw resultaat!!

Offline Frankvdb

Re: ABS lassen
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2010, 09:36 »
"Dit gebeurd" moet "Dit gebeurt" zijn natuurlijk...
shame on me...

Offline Eelke

Re: ABS lassen
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2010, 09:41 »
vele kunststoffen kan je inderdaad perfect aan elkaar "lassen" of versmelten.
Dit gebeurd met een warmeluchtblazer met speciale feeder voor kunststof strips. Die strips zijn van dezelfde kunststof als de te herstellen onderdelen.
Vraagt wat oefening maar werkt uitstekend, in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt kan het wel zo goed als nieuw worden mits de juiste toepassing.


Wat Frank hierboven zegt is helemaal waar, zie voor een uitgebreide beschrijving hier: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4392.0
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline manoman2

Re: ABS lassen
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2010, 22:17 »
Ik kan het wel voor je lassen, maar je woont wat ver weg.
Gr. Hans
(gepa at home.nl)
Koeien roepen boeh!

Offline manoman2

Re: ABS lassen
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2010, 22:22 »
Ik weet niet wat de schade is maar, ik bedenk dat  ik nog een rechter zijkap heb liggen van een dero, de eerste modellen. Moet ook gespoten worden, is al gelast maar wel (weer) heel.
Koeien roepen boeh!

Offline Menno

Re: ABS lassen
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2010, 12:40 »
Het linker kuipdeel is het ergst beschadigd. Alleen bleek na volledige demontage dat de montagepunten boven waren afgebroken en dus ben ik op zoek naar een nieuw kuipdeel. Ik verwacht namelijk niet dat je die er weer aan gaat krijgen. Rechts betreft een klein scheurtje onder het knipperlicht en die gaat door de spuiter gerepareerd worden.

mototinus

  • Gast
Re: ABS lassen
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2010, 00:32 »
Pattex Stabilit express, is verkrijgbaar bij modelbouwzaken. Werkt super met ABS, is zeer sterk. Makkelijk te verwerken, schuurbaar en overspuitbaar. Je kan het ook gebruiken om gaten te 'vullen'.

Suc6