Auteur Topic: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?  (gelezen 4630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelke

Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Gepost op: 18 augustus 2010, 14:26 »
Ik heb momenteel Michelin Anakee 2 banden op mijn motor zitten. Deze zijn op de weg ideaal, lekker veel grip ook bij nat weer, weinig lawaai en ze zien er stoer uit. In het terrein (met name mul zand) zijn ze een stuk minder, ik mis daar gewoon grip ook omdat het profiel vol loopt.

De zoektocht naar een goede off-road band is dus begonnen en ik kwam bij de Kenda Trakmaster (zie ook http://www.kenda.com.tw/eng/product/mc/K760F.htm). Met deze banden mag je de weg op. Ik heb ook nog gekeken naar de Heidenau K60, maar deze vond ik nog teveel 'road' gericht, dan kan ik net zo goed mijn Anakee's laten zitten.

Maar goed, nu mijn vraag. Mijn AT heeft volgens mij de volgende bandenmaten: voor 90/90-21 achter: 130/90-17 en Kenda heeft de volgende maten in hun assortiment zitten die in de buurt komen:

130/90-17 TT 6PR K760 Trakmaster
80/100-21 TT 6PR K760 Trakmaster

De voorband is dus 80/100-21 en niet 90/90-21. Gaat dit dan wel passen? Ik ben zelf ook al even op zoek geweest naar wat al die markeringen betekenen en 80/100 betekent dat de band 80mm hoog is en 100% van 80mm breed is, dus ook 80mm. Maar past dit op een 90/90? 90% van 90mm is 81mm, moet geen probleem zijn lijkt me, maar wie kan mij hierover meer vertellen?

Alvast bedankt!
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline Waffie

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2010, 15:20 »
ieder band heeft een zogenaamde ideale velgmaat .
en al die  maten staan in een technisch handboek voor banden  van welke fabrikant dan ook

zo zal een 80/100 gewoon passen op de velg van de twin (1.85 inch velg is ideaal)

de achtervelg is 3 inch en daar pas zonder meer de 130/90 -17 goed op

 maar even voor de duidelijkheid

de eerste warde is de breedte van de band in mm
de tweede waarde is het aantal % van de breedte maar geeft dan de hoogte van de band aan.
de derde waarde geeft de doorsnede van de band (in inch maten!)

 engelse maatvoering spreekt alleen over de breedte van de band x velgmaat in inch
bij 3.00 x 21
de hoogte verhouding bij deze maten zijn een vast gegeven nl 100 % van de breedte

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2010, 17:56 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Evert

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2010, 15:54 »
Fijn dat dit topic gestart is. Ik loop met dezelfde vraag.
Wij hebben het volgende aanbod:
 
Michelin Desert 140-80/18    185 euros   Rear Tyre
                          90-90/21      135 euros   Front Tyre
 
Dunlop            140-80/18    135 euros   Rear Tyre
                        90-90/21      115 euros   Front Tyre

Volgs mij moeten deze banden op het voorwiel te monteren zijn echter de achterbanden zullen niet bruikbaar zijn.
Is dit correct?

(We willen in Egypte wisselen naar off road banden om onze weg naar Kaapstad te vervolgen.)

Thanks.

Offline Eelke

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2010, 15:58 »
Ik denk inderdaad dat de achterbanden niet zullen passen, de velg heeft namelijk een diameter van 17 inch, en daar past een 18 inch niet op.

De door jou voorgestelde voorbanden moeten wel passen.
Is de Heidenau K60 niet iets voor je? Die hoef je denk ik niet te verwisselen gedurende de rit.
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline Evert

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:00 »
Ha Eelke,
We hebben allebei nu een prima set erop zitten.
Tegen de tijd dat we in Egypte aankomen hebben we zo'n 7.000 KM erop zitten.
We zullen dan nog minimaal 10.000 moet gassen door zand en onverharde wegen. Wel zo lekker om dan de juiste banden te hebben.
Juist het begin zal vooral verharde wegen zijn en dan zijn wegbanden de beste optie.
Cheers

Offline Eelke

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2010, 16:11 »
Ok, dan lijkt die Desert mij een goede keuze, hopen dat ze die ook in 17 inch hebben. Pas wel op met hoge snelheden (+100km/u) op asfalt met die banden, heb gelezen dat ze dan erg onbetrouwbaar zijn. Maar dat geldt voor alle noppenbanden.
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline Waffie

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:14 »
 op basis van ervarings deskundigen is de mefo exploxer  99  zeer aanbeveelswaardig

verkrijgbaar in 130/80-17 als max breedte maar uitermate geschikt voor de africa twin
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2010, 01:12 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2010, 19:50 »
...en de breedte van de band (bijv. die '130'), is gemeten op het breedste punt, doorgaans van nop tot nop.

De Trakmaster is een sublieme band. Hij is goedkoop (set 105,- euro) en heeft mega grip. Maar is zacht rubber, dus met name achter slijt hij hard. Feitelijk een crossband. Als je gas geeft gaat iedereen vanzelf minimaal 50 meter achter je rijden: hij gooit alles om de oren!

De Mefo Stonemaster heeft een grotere nop, maar nog steeds veel grip. Harder rubber en gaat 2x zo lang mee als de Kenda. Hij kost ook 2x zoveel: 95,- euro, alleen achter.

Pirelli MT21 is ook een hele aardige band. In gemengd terrein presteert hij goed en is redelijk slijtvast. Een alleskunner. Setprijs is wel weer een stuk hoger.

Deserts gaan dacht ik niet heel lang mee. Is een veelgebruikte rallyband. Rob rijdt daar toch altijd mee? Die weet dat..



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2010, 19:57 »
Heb zélf nooit met de Deserts gereden, maar begreep van anderen dat ze op de verharde weg, zéker met nattigheid, behoorlijk verradelijk zijn. Somigen noemen ze ronduit gevaarlijk  :-\

Een alternatief zou wellicht de Michelin T63 kunnen zijn. De achterband heeft iig hetzelfde profiel als de Desert, maar de rubbercompound is een stuk zachter, dus veul betere grip op asfalt. De T63's moeten 10K ook makkelijk kunnen halen.
Verder met Ad eens dat Mefo's ook prima bandjes zijn, maar dan persoonlijk zou ik dan kiezen voor de Stone- en Enduromaster. Alhoewel die 10K wellicht weer niet gaan redden, dus dan moet je al een 2e setje meenemen, of zorgen dat je ze onderweg ergens kunt wisselen  :-\  Hmmmmmm, keuzes, keuzes  ::)  :D

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2010, 20:07 »
Ik heb vaak mijn noppen mee achterop genomen om ze te sparen en ze later pas er onder gesleuteld. Is lomp om mee rond te rijden, maar je moet wat he!

Geen enkele noppenband gaat meer dan 5-6000 mee, en dan heb je het over een TKC. Ik denk dat de Conti TKC het meest slijtvast is, maar of je dat nog een noppenband mag noemen? En hij is duur!

Een nop die 50% afgesleten is, geeft in droog terrein nog wel redelijk grip, maar in blub heb je er niets meer aan.

Je moet echt proberen een beetje in te schatten welk terrein je het meest zult rijden. Of asfalt rij je noppen kapot. In terrein gaan ze 2x zo lang mee!


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Evert

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2010, 10:56 »
Wat is het toch heerlijk om een bak kennis te hebben als je een niets-nut bent zonder kennis in de enduro motorwereld.... Alvast dank.

Met de banden achterop rijden is geen optie; we zijn tenslote niet een set camelen.....
Het zal dus erop aan komen wat er onderweg beschikbaar is.

Iemand ervaring met banden op laten sturen?
Het kan een optie zijn om een set banden vanuit Nederland bijvoorbeeld in Egypte af te laten leveren met UPS.

Offline olaf

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:42 »
Wegbanden voor de rit er naar toe , is een stuk veiliger , er is geen noppenband die alles kan , op de weg slijten ze hard en met regen is de een minder slecht dan de andere , modder gaat alleen met goede noppen .
En dan inderdaad opsturen een set banden , neem aan dat je wel ergens slaapt contact opnemen met camping/hotel en daar naar toe sturen .
Over de jaren meerdere verhalen gelezen van lui die het zo gedaan hebben .
Kijk eens bij reisverslagen op allroadmaniacs , daar staat ook veel verslagen misschien staat er wat tussen , moet te doen zijn .
Zoek naar een adres van een europeaan die zich daar gevestigd heeft en misschien een hotel of camping runt , daar zijn er meerdere van , google je suf en je vind vast wat .

Succes Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline soundive

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:16 »
Opsturen lijkt me inderdaad een goed plan alleen dan niet naar Egypte. Ik heb er een paar jaar gewoond en erg veel post en pakketten blijven bij de douane steken of men vraagt belachelijke invoer bedragen. Het laatste land voor Egypte misschien?

Offline Eelke

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:21 »
Je zou ook eens kunnen kijken bij onze vrienden van Horizons Unlimited, zie hier: http://www.horizonsunlimited.com/hubb/sub-saharan-africa/spare-parts-availability-east-coast-52168
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline Eelke

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:24 »
maar ik realiseer me dat we wat off-topic dwalen... De originele vraag was namelijk of een 80/100-17 band past op een velg waar normaal 90/90-17 op zit... ;)
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline Waffie

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:50 »
Wat is het toch heerlijk om een bak kennis te hebben als je een niets-nut bent zonder kennis in de enduro motorwereld.... Alvast dank.

Met de banden achterop rijden is geen optie; we zijn tenslote niet een set camelen.....
Het zal dus erop aan komen wat er onderweg beschikbaar is.

Iemand ervaring met banden op laten sturen?
Het kan een optie zijn om een set banden vanuit Nederland bijvoorbeeld in Egypte af te laten leveren met UPS.

nog even een kanttekening,

als je met  de motorfiets gaat reizen ben je voor een deel self supporting.
dit komt vooral naar voren als er onderweg problemen opduiken,
nu is hulp en gereedschap wel vaak te vinden maar onderdelen van iets wat lokaal niet gebruikt wordt is lastig zo niet haast onmogelijk

ten aanzien van de motorfiets moet je dus altijd proberen om de problemen die er voor zorgen dat je niet verder kunt  op kunt lossen,

zeker die zaken die vrij invoudig zijn.
 en een band opsturen kost je dus  enorm veel tijd laat staan kosten en dan nog hopen dat deze ook daadwerkelijk aankomt.
neem deze mee !!!!
hij gaat nooit lek wanneer je het verwacht en ze is altijd eerder versleten dan gehoopt
 :-\

 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Bandenmaten, wat past nou wel en niet?
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2010, 19:06 »
Ad en Soundive slaan de spijker op de kop!

Ik heb eens een setje Bridgestones naar Islamabad laten sturen met DHL. Kostte, buiten de set om, 250 U$. De douane aldaar wilde me vervolgens invoerrechten laten betalen voor, naar later bleek, een traktorband! Die hele grap kostte me een goed deel van een dag...



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin