Auteur Topic: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)  (gelezen 6494 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Geart

Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Gepost op: 22 augustus 2010, 11:26 »
Mijn pomp is stuk.

Ik heb geprobeerd een reparatiesetje (van Daan)  te installeren. Mislukt. Ik heb geprobeerd het te installeren met de pomp in de motor. Vreselijk zitten pielen en eind van het liedje: vervangingssetje in een puzzel uit elkaar en nu verinneweerd/ functioneert niet goed.. Klungel! Kl...viool! Z....nwasser! P..........er! Leergeld: ca 40€.

Vraag:
Hoe lang kan je rijden met een volle tank als je de in- en uitgaande slang van de pomp doorverbindt?

Terzijde: Heeft er iemand een pomp beschikbaar voor me (liefst in het Noorden)? Ik wil het liefst voor dinsdag een nieuwe/ goed functionerende pomp (dan moet/ kan ik een paarhonderd km rijden)!

Grtz
Groetnis út Grou!

Offline GJ.

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:51 »
Dan zal het wel een brezan pomp worden, ik heb een niet goed werkende liggen ook van brezan (tempelier) waar je denk ik niets aan hebt. Een brezan pomp kan je zo ophalen :)

Offline Timy

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2010, 12:27 »
Vraag:
Hoe lang kan je rijden met een volle tank als je de in- en uitgaande slang van de pomp doorverbindt?

Ik haalde +/- 70km zonder horten en stoten maar ik begreep dat anderen verder konden. Succes met de zoektocht iig!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Waffie

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2010, 12:48 »
Mijn pomp is stuk.

Ik heb geprobeerd een reparatiesetje (van Daan)  te installeren. Mislukt. Ik heb geprobeerd het te installeren met de pomp in de motor. Vreselijk zitten pielen en eind van het liedje: vervangingssetje in een puzzel uit elkaar en nu verinneweerd/ functioneert niet goed.. Klungel! Kl...viool! Z....nwasser! P..........er! Leergeld: ca 40€.

Grtz


ik verwacht dat het veertje is weg gesprongen
indien je alle delen nog hebt..

gebruik anders de delen van de defecte contact punten

ga er voor zitten en monteer het opnieuw in elkaar.. met  veel geduld lukt dit echt wel

maar volgende keer de pomp eruit nemen... gaat vele malen beter



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Geart

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2010, 12:58 »
Inderdaad...
Veertje weg.
Ik heb hetveertje van de originele constructie gebruikt, maar dit levert op één of andere manier niet het goede moment. Hoe dan ook: er treedt geen effect op de plunjer op.
Grtz
Groetnis út Grou!


Offline Brombeer

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2010, 16:16 »
Jongens, hou nou op met die flauwekul..

Neem toch 'n gewoon vacuumpomp! :angel:

 :P



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Nikotech

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2010, 18:18 »
Ik haalde +/- 70km zonder horten en stoten maar ik begreep dat anderen verder konden. Succes met de zoektocht iig!

Ik kan dit (helaas) beamen. Afgelopen vrijdag om 04.00 stilgestaan boven op het Kleinpolderplein.
 Mijn reeds gereviseerde benzinepomp gaf niets meer ( zat er "pas" 24.000 km op) . Slangen door verbonden en gelukkig had ik net een volle tank. Echter bij Leiden begon e.e.a. weer te sputteren door wat te schudden en te slingeren heb ik het tot  A"dam weten te rekken en heb hem daar weer volgegooid ( wel 5 liter erbij :( !.
Ik was met Arina op weg om mijn dochter van Schiphol te halen en zij had dus niet in de gaten dat ik op de vluchtstrook stond ( hoezo "spiegelen"  ?? ) die had ook een "spannend uurtje" met allerlei bad senario visioenen.
 
Gelukkig had ik een gereviseerde reseve pomp ( natuurlijk niet bij me :( )  Die zit er nu op en gaat weer als een tierelier.
 
Nu maar weer mijn stukke pomp opnieuw laten her-revitaliseren. Toch handig om er één tje op de plank te hebben liggen.
 
Al is het nooit prettig,ben allang blij dat het niet tijdens mijn vakantie gebeurde !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Menno

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2010, 19:18 »

Ik heb echt altijd een reserve pomp bij me op de motor. Denk dat de eerste keer dat ik dat ding vergeet de pomp direct stuk gaat.

Offline Geart

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2010, 19:38 »
Ik heb hem weer draaiende!
Ik acht mezelf inmiddels een viersterrenmonteur (op de schaal van Haynes).
Met dank aan de aansporing van Ad om een en ander met veel geduld nog eens te bezien.
Ik heb het een en ander verbogen van het materiaal. Met veel kunst- en vliegwerk (en vier keer een doorgebrande zekering omdat het spul blijkbaar ergens sluiting maakte) kan het deelte wat de plunjer beweegt weer een kantelbeweging maken.

Ik ga toch maar achter een tweede pomp aan, want ik weet niet hoe lang deze oplossing houdt.

Grtz
Groetnis út Grou!

Offline Brombeer

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2010, 23:41 »
Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt, maar rondrijden met een pomp onder je zadel?? Come on!

Die pomp is een designflaw. Dus weg ermee. Het is nu na 20 jaar onderhand wel bewezen dat dit onderdeel er niet op thuis hoort. Leef niet in angst en ga voor vacuum, zoals de rest van de motorwereld.

(doe ik mn alias eens eer aan: Brom-Brom..)






..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2010, 07:18 »
Kan Brombeer alleen maar gelijk geven.
Die ene keer dat mijn vacuumpomp geen brandstof wist te pompen, was toen mijn benzine filter compleet verstopt zat.

Ook op grotere hoogtes (ik heb het niet bekeken, maar 3000 meter heb ik zonder enige hort of stoot kunnen berijden) doet ie het prima. En warme oorden ???   bij 47,5 graden buiten temperatuur gaf ie ook geen krimp !!!

Ondanks dat heb ik er bij rally's wel altijd eentje bij me in de krat, maar dat is ook gewoon omdat ik er toch twee heb en het weinig plaats in beslag neemt.


Maar goed, ieder zijn eigen idee-en daarover.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Neet

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2010, 07:43 »
Over welke pomp heb jij het dan, Brom?

Offline robgoesdakar

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2010, 08:48 »
Yamaha pompje geloof ik.... (zal vanavond even kijken wat er op staat)

Maar lees deze ook maar eens : http://moto.zoic.org/xlv/fuelpump.html
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2010, 09:59 »
Ik rijd met de Alp ook met een vacuum pomp. Toevallig precies die van bovenstaande link.

Tweedehands van de sloop, werkt perfect.

Offline Nikotech

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2010, 19:18 »
Ik rijd met de Alp ook met een vacuum pomp. Toevallig precies die van bovenstaande link.

Tweedehands van de sloop, werkt perfect.

Huh, :o een Alp met een benzine pomp  ???   Je zult je TwAlp wel bedoelen, grappenmaker  ;D
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline PimW

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2010, 19:20 »
Maakt voor het topic niet uit toch?

Maar ik heb het er wel expres niet bijgezet om een beetje flauw te doen.
;D

Offline Brombeer

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:01 »
Haha ik vin um wel goed: Alp met een brandstofpomp hihi..

Ik heb.... mja daar vraag je wat. Is gewoon een gebruikte vacuumpomp van toen, 25 euro. Maakt volgens mij niet uit van welke motor die af komt hoor.

Maar, Mikuni maakt toch 'de pompen'?


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:08 »
Hoe werkt dat nou eigenlijk, een vacuumpomp. Met een beetje googelen komt ik iets over erectiestoornissen tegen. Wel gelezen maar dat bedoel ik niet.
Ik zie het een beetje simpel voor me, een aanvoer, een uitvoer en een vacuumaansluiting. Wat pompt er nu dan?

Offline PimW

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:22 »
Een rubber membraantje.

Offline Brombeer

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #20 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:23 »
Bij de originele pomp word het membraan heen en weer getrokken door een plunjer die door de boordspanning is aangedreven.

Bij een vacuumpomp wordt het mebraan bediend door het vacuum uit het inlaatspruitstuk, ná de carburateur.

Er gaat een slangetje van het spruitstuk naar het membraan van de pomp. Als de motor aanzuigt, onstaat er een relatief vacuum in het spruitsuk en dat zuigt het membraan een kant op. Als de inlaatklep sluit, hersteld de luchtdruk in het spruitstuk zich en trekt het membraan zich terug.

Beide pompen maken exact dezelfde dezelfde membraanbewegingen, maar komen anders tot stand.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #21 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:40 »
Oow, wacht ff ja, natuurlijk, een auto heeft een constant vacuum vanwege 1 pijp op 4 cylinders en onze motoren een vacuum per cylinder.

Ah, dus als ik het goed begrijp gaat de membraam veel sneller heen en weer dan de elektrische pomp.
Heeft het membraam van de vacuumpomp dan niet veel meer te verduren dan het membraam van de elektrische pomp?
Er wordt over gepraat alsof ze het eeuwige leven hebben.
Wel leuk een keer een pompje te zoeken op de sloop als reserve. (ben ook bang geworden)


Offline Brombeer

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #22 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:52 »
Daar zullen ze wel op gemaakt zijn..

Bij stationair werkt het membraan veel harder dan bij hogere toeren: het vacuummoment word korter en het membraan heeft een bepaalde massatraagheid. Dat denk ik dan tenminste.

Hij heeft ook een wat mindere opbrengst dan de electrische, maar die doet een liter per minuut maximaal. Om dat te verbruiken moet je wat rijden..? 10 km/minuut = 600km/uur?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #23 Gepost op: 23 augustus 2010, 22:04 »
Ok, logisch, duidelijk. Bedankt. Ik zal is op de sloop een pompje halen. Al is het alleen maar voor de heb.

Offline crejo

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2010, 22:07 »
Ik heb al jaren een vacuum pompje van een gras maaier werkt perfect, ook op grote hoogte en warm weer.
Deze heb een keer gekregen om te experimenteren bij een park en tuin machine handelaar.  ;D ;D ;D
Niks zo fijn als met een AT onderweg te zijn.

Offline Brombeer

Re: Brandstofpomp Twin (the continuing story of...)
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2010, 23:12 »
Nou! Hiero! Rob doet het. PimW doet het. Brommie ook.

En crejo zelfs op een wel heel ludieke manier! ;D What more do you need..? ;)

(en als je gaat monteren open je er een topic over, waar dat slangetje nou precies moet)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin