Auteur Topic: Lekkage koelvloeistof  (gelezen 1064 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Menno

Lekkage koelvloeistof
« Gepost op: 20 augustus 2010, 12:32 »
Vorige week de Dero helaas op de grond gelegd. Vandaag de kuip verwijderd en gekeken wat er nog meer kapot is.  Naastde schuifschade en enkele kleine scheurtjes in de kuipdelen valt het waarschijnlijk wel mee. Alleen toen de motorfiets weer rechtop stond lekte deze overduidelijk koelvloeistof. Ik was dan ook bang dat de radiateur het begeven had. Vandaag lijkt dat niet het geval te zijn. Heb de motor 10 minuten laten lopen en er is geen sprake van lekkage van de koelvloeistof.

Dus mijn vraag is hoe het dan toch kan dat de motorfiets koelvloeistof heeft verloren. De motor lag overigend op zijn linkerzijde.

Offline robgoesdakar

Re: Lekkage koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2010, 12:49 »
Menno,
balen natuurlijk zo'n onhandig afstap momentje.

Weet je wel zeker of na 10 minuten de pomp ook het water door de radiateurs laat lopen ?
Zit er nog wel koelvloeistof in ? (Kijk ook ff onder de radiateurdop)

Tja, en hoeveel koelvloeistof lekte die ? Misschien is er ook gewoon wat via de dop ontsnapt (maar die zit geloof ik ook op de dero aan de rechterkant).

Ik zou vooral even de boel laten draaien totdat ook de ventilator een keer is aangeslagen, dan weet je ook zeker dat er druk in de radiateurs is geweest zodat ie ergens water naar buiten kan gooien.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Two Plugs

Re: Lekkage koelvloeistof
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2010, 13:32 »
NB... het koelvloeistofleidingsysteem (mooi scrabblewoord...) van de MK1 Dero is niet geheel foutloos. Heb op beide Carbudero's problemen gehad met de aansluiting van de slangetjes op het systeem. Opgelost door slangklemmen te gebruiken ipv het standaard Honda-prul. Overigens heeft Kaatje's Dero (zelfde bouwjaar als de jouwe) vorig jaar bij de beklimming van de Gross Klockner Hochalpenstrasse ook spontaan besloten om een fixe peut koelvloeistof er uit te smijten, zonder dat hiervoor aanleiding was...

(Karinda neemt bergpassen in een iets andere modus dan ik...  ;D :angel: Dus eigenlijk had ik overdruk moeten hebben...? )

Wat ook kan gebeuren bij neerleggen... Het systeem heeft een overdrukventiel. Het is niet geheel ondenkbeelding dat deze door de val intern 'onder water' is komen te liggen en daarna bij vertikaal zetten dat gedeelte er via de 'natuurlijke' weg (het overdruk slangetje) uit heeft gekieperd...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Menno

Re: Lekkage koelvloeistof
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2010, 13:42 »

Inderdaad balen, maar ik heb de motor maar weer gestart en lekker warm laten worden. Heb de ventilator 3 keer laten aanslaan en geen spoor van lekkage. Denk dat het inderdaad nog heel is hetgeen een fijne constatering is.

Overigens de temparatuurmeter van de Dero nog nooit zo hoog zien staan. Weet ik ook meteen dat de thermostaat werkt. Nu nog een spotgoedkope spuiter zien te vinden....