Auteur Topic: Kleur van de bougies, mengsel te rijk afgesteld?  (gelezen 1819 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelke

Kleur van de bougies, mengsel te rijk afgesteld?
« Gepost op: 19 september 2010, 13:45 »
Ik heb mijn oude bougies vervangen. Nu blijken deze nogal bruin te zijn. Ik heb zelf het idee dat het mengsel misschien iets te rijk staat afgesteld, wie wil onderstaande foto ook even beoordelen?



Iets te rijk afgesteld of wel goedzo?
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12


Offline Rommit

Re: Kleur van de bougies, mengsel te rijk afgesteld?
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2010, 20:38 »
Naar mijn mening / ervaring is het een prima kleur , zou nu inderdaad net iets te rijk staan ( als je het helemaal perfect wil hebben )

Als ik je advies mag geven : schoonmaken of vervangen en niks meer aan doen

Als de motor gewoon goed loopt , en verder niet hikt , pruttelt of knalt etc.. zou ik niet gaan lopen tobben !

Offline olaf

Re: Kleur van de bougies, mengsel te rijk afgesteld?
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2010, 21:25 »
wit/grijs is te arm , zwart te rijk , chocolade bruin is goed , dus niks aan doen .


Groeten Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline xrvtuur

Re: Kleur van de bougies, mengsel te rijk afgesteld?
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2010, 21:57 »
het enigste wat je aan het mengsel kunt veranderen is met de luchtmengsel schroef, en dat heeft alleen invloed op je stationaire toerental en iets daar boven. als je verder iets wilt veranderen aan je brandstof mengsel zul je er andere sproeiers in moeten doen of de hoogte van de gasnaald veranderen. omdat dit dingen zijn die niet vanzelf gebeuren is het niet waarschijnlijk dat je mengsel ineens niet meer zou kloppen. wat nog wel zou kunnen is dat je luchtfilter heel erg vuil is. je kan ook niet zomaar een bougie eruit draaien en aan de hand van de kleur op dat moment bepalen of het mengsel goed is, daar is een bepaalde methode voor nodig. het best is eigenlijk om je motor een run op een vermogensbank te laten maken, kost een paar tientjes maar je weet alles.
van een at is het bekend dat hij vanaf de fabriek wat rijk staat afgesteld, lekker laten doen, is goed voor de levensduur.
Varadero SD02  2004

Offline Eelke

Re: Kleur van de bougies, mengsel te rijk afgesteld?
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2010, 16:54 »
Dank voor de reacties. Volgens de Haynes bijbel moet je inderdaad niet te veel pielen met de brandstof/lucht verhouding, is fabrieksaf al redelijk goed ingesteld. Wel zou ik hem eens een keer op de rollerbank willen hebben. Ik open daar wel een nieuw topic voor.
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12