Voor wat betreft de witte reflectoren op de achterzijde van de motor zul je in de praktijk niet snel een prent krijgen van een diender op straat.
Waarschijnlijk snapt men de goede bedoelingen erachter wel en laat men het bij een waarschuwing met het verzoek om de retroreflectie te verwijderen.
Echter: artikel 5.4.65 lid 1 Regeling Voertuigen (RV) stelt dat:
Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.51a, 5.4.57, 5.4.57a en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Witte retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde van het voertuig zijn niet voorgeschreven of toegestaan (zie bovenstaande artt) , dus niet toegestaan. (Het gaat namelijk om permanente voertuigeisen)
Artikel 5.1.1 lid 1 onder c RV stelt dat:
Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen
Artikel 10.1 RV stelt:
Overtreding van de artikelen 5.1.1, eerste en tweede lid, 5.1.2, en 5.1.3 is een strafbaar feit.
en 10.2 RV:
Bij veroordeling van de bestuurder van een motorvoertuig wegens overtreding van artikel 5.1.1, eerste of tweede lid, of artikel 5.1.2 kan hem de bevoegdheid tot het besturen van motorvoertuigen voor ten hoogste twee jaren worden ontzegd.
In de praktijk zal deze overtreding worden afgedaan met een mini-pv met als sanctie een lichte geldboete.
Echter, wanneer je betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval en er bijvoorbeeld een proces-verbaal wordt opgemaakt tz art. 6 WVW94 (verkeersongeval met ernstig letsel of dood tengevolge) en er onderzoek door de Verkeersongevallenanalyse (VOA) van de politie plaatsvindt, zal er naast een onderzoek op de plaats van het ongeval indien mogelijk ook een voertuigtechnisch onderzoek plaatsvinden. Het feit dat de motorfiets niet voldoet aan de permanente eisen zoals gesteld in het RV, kan absoluut een vorm van schuld opleveren.
Mogelijk dat je zelfs strafbaar bent voor artikel 5 WVW94, Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Zie ook de term mogelijkheidsbewustzijn (dolus eventualis). Puur theoretisch: Je weet dat jouw motor wit licht aan de achterzijde uitstraalt. Je weet dat andere weggebruikers hiervan kunnen schrikken en dat er een kans is dat er hierdoor ongelukken kunnen gebeuren. Dit neem je echter op de koop toe.
In werkelijkheid zal de soep echt niet zo heet gegeten worden en ik wil absoluut niet iemand bang maken.
Besef echter wel dat als er een keer een rampscenario gebeurd, stel dat iemand schrikt van de witte reflectie omdat diegene denkt met een tegenligger te maken te hebben en zichzelf of een ander dood rijdt, een rechtbank zich over de zaak gaat buigen en hier ruim de tijd voor neemt. En dan ben je de pineut, want een mate van opzet of schuld heb je al heel snel, zeker bij verkeerszaken.
Er zijn hiervan in de rechtspraak genoeg voorbeelden van te vinden.
Ik adviseer iedereen dan ook om, met het oog op de verkeersveiligheid, alleen rode reflectie op de achterzijde van de motorfiets te gebruiken.