Auteur Topic: Aankoop Varadero, advies gevraagd  (gelezen 7490 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MartinW

Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Gepost op: 27 augustus 2010, 09:15 »
Hallo allemaal,

Ik rij alweer wat jaartjes met plezier op mijn twin rond, maar zit nu toch eens serieus na te denken om een Varadero aan te schaffen. Waarbij het grotere comfort van de Varadero zeker een rol speelt. Bovendien heeft Renate zelf geen eigen motor meer en rijdt daar zelf ook te weinig voor, zodat ze bij een tocht of weekendje weg bij mij achterop zit.
 
Hoewel ik na het lezen van het artikel in MotoPlus over de occasion twin, waarin staat hoe verschrikkelijk goed deze "gouwe ouwe" nog is, toch wel twijfel of ik wel echt van de twin af wil, heb ik mijn oog laten vallen op 2 aanbiedingen op Marktplaats:
 

   1. Varadero bj 2000, 52.329 km bij een aanbieder in Lelystad, €3500,-
      http://link.marktplaats.nl/370854434
   2. Varadero bj 2003, 30.379 km bij "Desert Motors" (Berry Wichers) in Vriezenveen (niet geheel toevallig vlak bij m'n schoonouders)
      Deze mag weg voor €5500,-
      http://link.marktplaats.nl/361167473

Het valt me op dat beide motoren een relatief lage km stand hebben. Het 2003 is een injectiemodel, maar wel €2000,- duurder dan de andere. Als ik de duurdere zou kopen moet de twin sowieso de deur uit, bij het 2000 model wil ik de twin tenminste nog tot het voorjaar houden. Beide modellen hebben trouwens géén ABS.
 
Wat denken jullie dat de beste keus is? Is de meerprijs van €2000,- van het 2003 model gerechtvaardigd?

Martin

Offline Menno

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2010, 09:37 »

Als ik nu voor de keuze zou staan, dan ging ik voor een versie MET abs. Hoewel ik Berry (Dessert Motors) heb leren als een goed adres voor betrouwbare allroads en ongekende service, is er voor die prijs toch ook iets met lage kilometers EN met abs te krijgen.

Offline Two Plugs

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2010, 10:53 »
De Varadero is ook zonder ABS gezegend met een puik remsysteem. Als je geen ABS gewend bent, mis je het ook niet. Ben toevallig op de ABS terechtgekomen en moet wel zeggen dat ik niet meer zonder wil.

Barry (Desert motors) is zonder meer een betrouwbaar adres.

Niet geheel onbelangrijk, vooral als het om de Euri's gaat... Ik zou voor het injectiemodel kiezen. OK, een Dero met carburateurs kun je ook zuinig krijgen, maar reken dan op een vlinke investering (Dynojet, luchtfilter, afstellen, etc). Verder wel een mooie fiets. Keerzijde Voor € 2.000,- verschil kun je natuurlijk héél veel aanpassen... hebben wij immers ook gedaan.

De Injectiedero loopt standaard en zonder moeite 1 op 18 tot 1 op 20, op lange afstanden heb ik er wel eens 1 op 24 mee gereden (Duitse Bundesstrassen) mét volle bepakking. Als je het kunt veroorloven, zou ik zonder meer voor een injectie versie gaan (dus 2003 of jonger). De ABS versie is (vanaf 2004) wel weer een stuk duurder...

Daarnaast kunnen de carbudero's ook nog eens geplaagd worden met een defecte benzinepomp of versleten nokkenaskettingspanners (Karinda heeft ook eentje van 2000, daar zijn ze nu na 150.000 km preventief vervangen voor een nieuwe versie). Van die eerste Dero's is de standaard vering ook abominabel slecht. Vooral als je veel met je tweeën rijdt. Gewoon te zacht. Dit is bij de injectiedero's grotendeels verholpen (vond de mijne zelfs te hard!)

Let wel... de eerste injectie dero's (dus die van 2003) kunnen last hebben van een 'nerveuze' injectie. Had zelfs die van mij (2004) nog, opgelost met een powercommander. Ook heeft een serie uit 2003 problemen gehad met de lak rond- en in de vulopening van de tankdop (controleren!!!) waar blaasjes ontstonden. Maar er rijden legio rond waar deze problemen zich nooit hebben voorgedaan.

Kijk ook eens hier voor aandachtspunten:
http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty1999.html
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2010, 14:57 »
Mijn 2003 injectie had inderdaad een nogal nerveuze motorloop, aan uit effect op lagere toeren, lekker bokken in de file. is op te lossen door het plaatsen van de lambda sonde eliminator, liefts in combo met de powercommander. Ik heb ook een 99 er carbudero gehad en de injectie fiets vind ik toch wel fijner. Ziet er naar mijn mening een stuk up to dater uit en loopt met de extra versnelling ook heerlijk rustig op de snelweg. Die 6e versnelling, die je op de carbudero moet missen, stelt je ook in staat om een andere tandwielverhouding te plaatsen, iets lekkerder op snelheid komen met wat extra tandjes achter....
ABS heb ik nog nooit gemist (ik klop nu flink op mijn houten tafel) en nog nooit zo hard hoeven remmen dat ik in een slip geraakt ben. Als het erop zit prima maar ik zou er geen extra geld voor uitgeven. De injectiedero heeft naar mijn gevoel ook iets stevigere vering, iets wat bij de carbudero echt te zacht is voor mijn 94 kilo......

Veel plezier, allebei de fietsen zullen je een glimlach op het gezicht toveren....

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2010, 15:16 »
Dank voor jullie reacties! Helpt me in ieder geval een beetje in de juiste richting. ABS zul je niet missen, totdat je het een keer onverwachts nodig hebt. Nu ben ik wel een defensieve rijder en de ABS versies hebben een vraagprijs vanaf €7000,- en dat vind ik gewoon teveel geld.

Ik zal de aandachtspunten nog eens lezen en heb met beide verkopers afgesproken dit weekend proef te rijden. kan ik zelf verschillen in motorkarakteristiek (injectie / carb) en vering ondervinden. Zal Renate vragen of ze in ieder geval even achterop komt zitten.

Wordt vervolgd.....

Martin

Offline Two Plugs

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2010, 15:29 »
Met Renate achterop? Dat wordt een KOOP....  ;D Je Eega zit achterop de Dero in vergelijk met de Twin nml als een koningin op haar troon! Alleen een Goldwing is beter.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2010, 15:49 »
Misschien moet ik de duoplaats dan maar verhuren per km.  ;) ;D

Toen er geen plek meer was in de herberg voor het buitenlandweekend heeft ze trouwens voor volgend weekend een Ardennenreis geboekt bij ProMotor. Overnachten in een 4-sterrenhotel, daar kun je bijna niet aankomen met een modderige AT  :P

Twee weken later dus weer naar de Ardennen, eindelijk weer wat motor km maken!

Offline Two Plugs

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2010, 18:21 »
Dus Martin, je gaat én voor de Dero, en voor kamperen op het Buitenlandweekeinde? Mooie vooruitzichten !!!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2010, 18:38 »
Dus Martin, je gaat én voor de Dero, en voor kamperen op het Buitenlandweekeinde? Mooie vooruitzichten !!!
Wie weet dan op de luxe zetel van een Dero en als tegenprestatie een beetje afzien in een tentje.  ;D
Maar we raken een beetje OT nu....

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2010, 21:28 »
Net een proefrit gemaakt op het 2000 model. De eigenaar Jeroen uit Lelystad bleek een mede TCN lid te zijn! We hebben elkaar op een clubrit in Assen moeten zien, zo zie je maar weer....

Maar eerst even een paar foto's:




Wat schade aan het kuipwerk


Ik ken de kettingspanners van de Varadero niet, maar het lijkt erop dat de ketiing aan vervanging toe is


Verder ziet de motor er eigenlijk gewoon netjes uit

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2010, 21:37 »
En dan nu mijn rij impressie.
Sinds het behalen van motorrijbewijs in 2004 heb ik alleen maar AT gereden en heb dus geen ervaring met andere motoren!

Op voorhand zag ik een beetje op tegen het extra gewicht van de Dero, maar eenmaal in het zadel merk je daar eigenlijk weinig van. De zithoogte is lagen en het zwaartepunt waarschijnlijk ook.
Het stuurgedrag vind ik wat zwaarder dan de twin, bij de eerste rotonde vond ik de neus zwaar aanvoelen. Let wel, ik reed voorzichtig, bij meer inkantelen zal het nemen van een rotonde waarschijnlijk makkelijker gaan.
De zit is zoals verwacht een stuk comfortabeler en de grotere krachtbron is ook erg plezierig rijden.
Dan de vering, die vond ik nogal nadeinen. Nu heb ik op de twin progressieve voorvering, die het induiken van de neus verminderd. Op zich viel het inveren van de voorpartij op de Dero nog wel mee, wat zal komen vanwege het CBS die ook de achterrem in werking zet.

Morgen staat een proefrit op het 2003 model in de planning.

Martin

Offline Two Plugs

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2010, 07:45 »
Keep us posted. Over de 'kettingspanners': dit moet zijn: NOKKENAS kettingspanners. Zitten dus ín het blok.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline jbm

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2010, 09:50 »
Keep us posted. Over de 'kettingspanners': dit moet zijn: NOKKENAS kettingspanners. Zitten dus ín het blok.

Bernhard, als je de foto bekijkt gaat het toch echt over de KETTINGSPANNERS.

Martin,Ik ken de kettingspanners ook niet maar zit er op de spanners en de achterbrug geen markeringsteken. zodra deze op elkaars hoogte zitten >> versleten.
Succes met de keuze

gr Jan

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2010, 20:17 »
Vandaag bij Berry Wichers geweest en na dik een uur babbelen (eindelijk!)  ;) een proefrit gemaakt op de 2003 Dero. Deze stond er in bijna nieuwstaat bij. Met Renate achterop een stukje gereden over de hobbelige klinkerweg langs het kanaal. De vering van dit model was een stuk stugger, maar met z'n 2en toch comfortabel. Van deinen niks gemerkt.
Bij  rustig rijden in 2e versnelling wel wat last van gestotter, maar niet heel irritant (misschien wel als je elke dag tussen de file door moet).
Had wat minder last van een "zware" voorkant. Het nemen van een rotonde ging beter dan gisteravond. Kwestie van vering, banden, of gewoon meer gewenning bij deze proefrit?

Al rijdend vond ik de Dero eigenlijk steeds lekkerder gaan rijden en jongens wat schiet je lekker vooruit als het gas wat opendraait!!  :D

Met Renate overlegd dat we dit een erg fijne motor vonden en de koop rond gemaakt met Berry. (Stond inmiddels met een jonge dame te praten die 10 oktober op een Alp naar Afrika vertrekt).

Terug naar huis werd op de snelweg het hogere comfort van de Varadero (Renate in de auto met dochtertje) helmaal duidelijk. Ondanks harde wind schuin van voren bleef de motor zo stabiel als wat. De twin gaat in dit soort omstandigheden wat "met z'n kop schudden".

Maar genoeg gel*ld, dit is 'm geworden!!  :D (Foto's gemaakt door Berry).





Martin

Offline V-Twin

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2010, 20:33 »
Succes met de aankoop. Is inderdaad een hele mooie.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2010, 23:32 »
Goeie keuze!!

En moooooie kleuren :-)

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Menno

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2010, 08:44 »

Heel mooi exemplaar, daar ga je zeker veel plezier aan beleven.

Offline Xsaradero

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2010, 10:52 »
Mooie fiets, daar ga je van genieten. Heb zelf inmiddels bijna 50.000 km op een 2005 in dezelfde kleuren gereden en geniet er nog steeds van en zeker ook mijn vrouw. Als je de tank mooi wilt houden zou ik kijken naar een bagstar tankhoes en tas. Zwarte lak is nou eenmaal gevoelig voor krassen en met die combinatie heb je 2 in 1. Bescherming voor je tank en goed vastzetten van de tanktas. Rijdend met een duo is dat 1 van de baste plekken voor bagage.

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2010, 15:56 »
Ik ga inderdaad nog op zoek naar een passende tanktas. Verder zoek ik nog een Givi adapterplaatje voor topkoffer, heeft iemand die misschien nog liggen?
Ook dochter Annika heeft de nieuwe motor goedgekeurd  :) Ze kan nét met beide handen aan het stuur en maakt al de goede polsbewegingen onder begeleiding van "Vroem, vroeeemmmmm" :D


Offline Two Plugs

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2010, 19:26 »
Martin,

Ik had het al geraden aan je Avatar! Mooie fiets uit een goed huis.

Heel erg gefeliciteerd met de keuze. Ben er van overtuigd dat jij en Renate er héél veel plezier van gaan beleven.

Nog een nadeel van de Dero is namelijk dat bestemmingen als Gibraltar, Sicilië en Istanbul in eens véél dichter bij lijken!  ;D ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

robert

  • Gast
Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2010, 22:25 »
dikke vette motor, en dikke vette grijns, haha, had ik ook toen ik mijn blauwe 2003 model ging halen. Heb er geen moment spijt van gehad, het enige wat ik constant in gedachten houd is het gewicht, tijdens bijvoorbeeld in en uit de schuur halen, ik was mijn alpje gewend, maar de varadero houdt me daar scherp mee.

Veel plezier toegewenst vanuit Wolluk (Waalwijk)  ;)

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2010, 09:02 »
Toen ik naar huis reed had ik idd het gevoel dat ik zonder probleem door zou kunnen rijden tot de Noordkaap. Wie weet waar deze fiets me (ons) nog gaat brengen.  8)
Gewicht zal wel wennen, maar wel extra opletten bij in garage zetten, vooral omdat er achter niet heel veel houvast is. De garage uitrijden doe ik toch maar even het liefst zittend op de motor. :-[

Martin

Offline roadwarrior

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 06 september 2010, 21:56 »
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.

Heb sinds drie weken de zelfde fiets,
zelfde jaar, zelfde kleur, iets meer KM's,
org. topkoffer.

Ik zou wel voor een valbeugel gaan, kappen zijn erg duur.
Ziet er trouwens ook robuster uit. Heb ze er zelf ook meteen op gezet GIVI,
Mijn twin was ook op zijn kant gegaan,dure reparatie. Daarna ook maar
meteen een valbeugel.

Ik ben ook zo trots als een pauw, mijn vrouw vraagt
of ik niet ook in de garage zou gaan slapen. ::)

Heel veel rij plezier.

Roger.

Offline delange33

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2010, 10:44 »
Gefeliciteerd met je aankoop, ziet er idd errug gelikt uit. Heb er zelf inmiddels zo'n 70.000km op zitten (model 2005/2006) en rij nog steeds iedere dag met zo'n domme grijns op m'n gezicht rond 8).
Ga voor goeie valbeugels, zal je nooit spijt van krijgen!

Groetjes,
Marc.
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline Two Plugs

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2010, 10:55 »
SW Motech beugels zijn de beste. Los van de Duitse degelijkheid: Ze kunnen tbv onderhoud gemakkelijk opzij scharnieren.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline MartinW

Re: Aankoop Varadero, advies gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 09 september 2010, 12:21 »
Dank voor jullie reacties!  :) En Roadwarrior, nog gefeliciteerd met de aankoop! Leuk dat we dezelfde motor hebben.  :D

Afgelopen weekend met Promotor reizen naar de Ardennen geweest, ik op de Dero, Renate op de twin (voorproefje op buitenlandweekend  8)). Voor het eerst geen zadelpijn na 3 dagen rijden! Verder laat de Dero zich toch redelijk makkelijk door (haarspeld)bochten rijden, hoewel dit met de twin net even iets makkelijker gaat. Over een slecht gedeelte weg met gaten en stukjes gravel werd het wel aardig stuiterig, daar is met de @ makkelijk overheen te rijden.

Ik heb inmiddels een tanktas met quicklock tankring van SW-Motech, ben benieuwd hoe dat bevalt. Geen magneten en riemen meer.

Martin  :)